Aflevering niet volgens afspraak?

b0z4

Rookie
14 dec 2014
21
0
Hallo mede motor rijders,

Zit met het volgende probleem..

Ik heb een koopcontract getekend en een aanbetaling gedaan bij een ducati dealer voor de aankoop van een nieuwe motor.

Bij de aankoop is er afgesproken dat de aflevering zou plaatsvinden nadat ik me rijbewijs heb gehaald.

+-2maanden later...

Op maandag 4 mei heb ik met de desbetreffende dealer gebeld dat ik geslaagd ben en dat ik me motor wil ophalen.. Deze vertelde mij dat de kentekens aangevraagd moeten worden en hierdoor de motor op woensdag 13mei opgehaald kan worden en zo dus afgesproken..

Gisteren op dinsdag 12 mei gebeld om te vragen of ze de kenteken/meldcode aan mij kunnen geven zodat ik de verzekering alvast kan regelen.. De dame vertelde mij dat de verkoper in gesprek was met klanten maar ze zou het navragen en me vandaag nog terugbellen.. om 17:45 nog niks gehoord en heb dus maar zelf teruggebeld..

Hierop kreeg ik het antwoord dat er een andere medewerker de kentekens is vergeten aan te vragen, maar dat deze alsnog met spoed is aangevraagd.. Ik schrok hiervan want heb er al die tijd naar uitgekeken!! Heb toch maar even gevraagd of de kentekens morgen wel binnen zijn en de aflevering doorgaat? Kreeg een antwoord dat ze dat niet zeker wist, maar dat ze morgen ochtend zeker gaan bellen voor de stand van zaken... Je raadt het al ik heb nog niks gehoord... :?

Wat ik heel erg betreur is het volgende :

Waarom is er niet met mij gecommuniceerd dat de kentekens te laat zijn aangevraagd?
Voor het zelfde geld had ik voor niks +-140km gereden..

Tot 2x toe is me beloofd dat ze me terug bellen en dit is niet gebeurt.. ;(

Ik heb het gevoel dat ze mij als klant niet serieus nemen en aan het lijntje houden..

Deze gebeurtenis heeft de hele "sfeer" rondom het kopen van een nieuwe motor verpest..

Wat ik nu wil weten van de "expersts" is wat kan ik het beste doen of eisen?

Eigenlijk zou ik het liefst de koopovereenkomst ontbinden omdat ik geen vertrouwen meer heb in deze dealer... Maar kan dit wel en hoe zit het met mn aanbetaling?

Ach wat had ik nu graag op mn motor willen rijden met dit mooie weer -O-

Ik hoop dat jullie met goeie tips komen :)
 
Zolang de dealer de overeenkomst nakomt (en dat is in de basis het leveren van de motorfiets) kan er helemaal niets ontbonden worden. Het is allemaal wat slordig, maar grove fouten kan ik het niet noemen. Klantvriendelijkheid staat blijkbaar niet hoog in het vaandel, maar dat zegt verder niks over de verdere gang van zaken bij de dealer. Gewoon doorzetten dus en je klachten aan hen doorgeven. Zeg dat je vind dat een en ander niet naar wens is verlopen en wellicht komt men je op een of andere manier nog tegemoet.

Stel je had kunnen ontbinden.... Dan ga je weer op zoek naar een andere dealer en het hele bestelproces van voor af aan weer beginnen? Duurt het NOG langer voor je kunt rijden.
 
Ik neem aan dat ze niet met je gecommuniceerd hebben omdat ze het vergeten waren, net zoals het aanvragen zelf. Dat is natuurlijk een beetje hetzelfde punt.

Verder vind ik het heel vervelend voor je, net je rijbewijs en dan zit je natuurlijk flink te dromen over die eerste motor. Toch zou ik gewoon even een paar dagen langer wachten en dan je motor ophalen. Als je ontevreden bent over de service moet je gewoon niet terug gaan naar diezelfde zaak voor het onderhoud aan de motor, maar een andere zaak vinden.
 
Welkom in de wondere wereld van de motorzaken :)
Ja wel k#t voor je en niet erg klantvriendelijk van de betreffende dealer.

Gewoon zelf achteraan blijven bellen. Desnoods elk uur en vragen wanneer de motor klaar staat / hoe laat je 'm vandaag op kan halen.
Alhoewel je nu wat aan de late kant bent..

Overigens, spreek je onvrede gewoon uit als tip naar de betreffende dealer.
Het is makkelijk om ergens anders heen te gaan, maar waarom niet netjes bespreekbaar maken?
 
Laatst bewerkt:
Melding maken van je voorvallen (vergeten aan te vragen, 2x niet terug gebeld) en zo korting vragen of eerste onderhoudsbeurt gratis.

Wat voor Ducati heb je trouwens gekocht?
 
Ontbinden lijkt me geen optie. Het verdient geen schoonheidsprijs maar er zijn niet echt fouten gemaakt. Bedenk ook dat dit voor alle motorzaken een zon beetje de drukste periode van het jaar is. Bij mijn motorzaak hebben ze nu ook weinig tijd voor een praatje.
Ik zou gewoon mijn teleurstelling uiten en wellicht komen ze je nog ergens wat tegemoet. Als het een echte Ducati dealer is dan zal hij graag een goede naam houden. Het Ducatiwereldje in Nederland is klein en ze houden graag hun klanten.
 
Het feit dat het kenteken te laat is aangevraagd is ronduit slordig. Ik heb in mijn werk veel te maken met kenteken-aanvragen en mijn ervaring is dat er tussen de kentekenaanvraag en het daadwerkelijk ontvangen van het kenteken een dag zit. M.a.w. als op maandag het kenteken wordt aangevraagd is deze woensdag(ochtend) vaak binnen.

De communicatie bij de dealer kan dus beter tussen de verschillende afdelingen.....

Je kunt hier echter weinig tot geen rechten aan ontlenen, tenzij er op het contract een harde datum van levering staat. Gezien je in je OT aangeeft dat het circa 2 maanden zou duren voordat je je rijbewijs ging halen betwijfel ik of er sprake is van zo'n harde afleverdatum. 2 maanden + 1 week (of iets in die richting) is namelijk altijd nog "circa" 2 maanden.

Mijn advies, gewoon lekker je motor ophalen zo snel als het kan, betalen en eventueel kijken of ze je iets willen doen "als goedmakertje", laat in ieder geval je onvrede blijken.

gr. Justin
 
Nee het is niet helemaal netjes en ja, er moet beter gecommuniceerd worden vanuit de dealer.

Keerzijde:
Je bent niet bepaald de enige die in deze tijd NU van het mooie weer wil genieten en je hebt geen specifieke datum afgesproken omdat JIJ niet van te voren wist of, en zo ja wanneer je zou slagen voor je rijbewijs. Een periode van 1 a 2 weken om alles in orde te krijgen is niet heel snel, maar wel realistisch op dit moment in het motor seizoen.
 
Met alles boven. Voor het bloeden: kunnen ze je niet een tweedehandsje meegeven die normaal stock staat? Kan je in ieder geval een paar dagen toeren, in afwachting op je eigen monster :)
 
Ik weet hoe je je voelt als je nl een motor gaat kopen kan namelijk alles, ze regelen het gelijk en beloven je gouden bergen later komen ze hun afspraken niet na, helaas zelf meerdere keren meegemaak.
Ze zullen terug bellen ect ect.....
Voor jouw zelf is dit wel mega belangrijk maar je kunt er helaas niets aan doen, ik weet hoe je je voelt maar het heeft geen nut om weg te gaan, kost je alleen extra tijd.
Dus succes en heb geduld.
 
Zoals al eerder beschreven, de dealer er op aanspreken dat je niet tevreden met de service en vragen hoe ze dit willen oplossen om jou als tevreden klant terug willen laten komen voor onderhoud.

Mss is je motorkleding nog niet compleet, of heb je nog een goed slot nodig, of een gratis/goedkope onderhoudsbeurt.....
 
Zoals al eerder beschreven, de dealer er op aanspreken dat je niet tevreden met de service en vragen hoe ze dit willen oplossen om jou als tevreden klant terug willen laten komen voor onderhoud.

Mss is je motorkleding nog niet compleet, of heb je nog een goed slot nodig, of een gratis/goedkope onderhoudsbeurt.....
 
Nee het is niet helemaal netjes en ja, er moet beter gecommuniceerd worden vanuit de dealer.

Keerzijde:
Je bent niet bepaald de enige die in deze tijd NU van het mooie weer wil genieten en je hebt geen specifieke datum afgesproken omdat JIJ niet van te voren wist of, en zo ja wanneer je zou slagen voor je rijbewijs. Een periode van 1 a 2 weken om alles in orde te krijgen is niet heel snel, maar wel realistisch op dit moment in het motor seizoen.
Zo is het, gefeliciteerd met je rijbewijs en gewoon rustig blijven ademen. Zolang het allemaal in goed komt is er niets aan de hand en kun je straks lekker :]
 
persoonlijk zou ik plotseling geen tijd meer hebben om hem op te halen als ze bellen dat hij klaar staat. de vrije dag die je daar voor had is op, nu moet er weer gewerkt worden om de motor te betalen. ze komen hem maar lekker kosteloos brengen of zo. kunnen ze meteen het geld ophalen bij aflevering.
 
Laatst bewerkt:
Als je ontevreden bent over de service moet je gewoon niet terug gaan naar diezelfde zaak voor het onderhoud aan de motor, maar een andere zaak vinden.

Heb je dan geen kans op gezeur als je bijvoorbeeld iets wil laten repareren onder garantie? Mijn ervaring met (auto) garages is dat monteurs zichzelf liever aan de brug ophangen dan dat ze (aantoonbare en door 3de partij gecontroleerde) fouten toegeven.
Als je daarvoor eerst bij een andere garage bent geweest zie ik het gezeik al hangen. Ja geen garantie want een andere garage heeft eraan gesleuteld.
Ik zou zeggen don't give them reason, neem alvast een rechtsbijstandverzekering en ga pas nadat de garantieperiode verlopen is naar een andere zaak.
 
Als je hierdoor al geen vertrouwen meer hebt dan wacht je nog een zwaar leven ;)

Heel vervelend maar dit is nu eenmaal hoe het soms loopt, begrijp dat je gelijk wil rijden maar als je gezakt was had je ook niet kunnen rijden.

Komt allemaal wel weer goed. En geniet extra als je straks lekker op je Ducati gaat rijden. Wat heb je gekocht?
 
persoonlijk zou ik plotseling geen tijd meer hebben om hem op te halen als ze bellen dat hij klaar staat. de vrije dag die je daar voor had is op, nu moet er weer gewerkt worden om de motor te betalen. ze komen hem maar lekker kosteloos brengen of zo. kunnen ze meteen het geld ophalen bij aflevering.


Da's een goeie *O* *O* *O*

Zou ik doen :Y Maar zou heel zuur zijn als ze dat ook niet doen -O-
 
Mijn ervaring met (auto) garages is dat monteurs zichzelf liever aan de brug ophangen dan dat ze (aantoonbare en door 3de partij gecontroleerde) fouten toegeven...
Volgens mij hadden wij beiden dezelfde automonteur... :+


Even on-topic; uit je teleurstelling met de nodige humor. Er vindt geen ramp plaats maar een vorm van onverschilligheid die onwenselijk is. Als je boos wordt en gaat dreigen, dan ga je niets bereiken. Ze zullen vaker te maken gehad hebben met mensen die allerlei acties willen doen (contract ontbinden, dreigen met Radar en Kassa). Ze weten waarschijnlijk dat er niets uit voort komt.

Een lachende klant, die ze met de nodige humor tegemoet treedt, en vervolgens met dezelfde lach vraagt om een (financiële) genoegdoening is veel lastiger.
 
Ach jeetje. First world problems...

Niet netjes van de dealer inderdaad maar ook daar lopen mensen.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk hoor, je leven is verziekt door dit voorval. Deze klap kom je niet meer te boven.

Daar kunnen die klagers in Nepal een puntje aan zuigen.
 
Art. 6:265 BW luidt: "Iedere tekortkoming van een partij in de nakoming van een van haar verbintenissen geeft aan de wederpartij de bevoegdheid om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt."

Het dik gedrukte lijkt mij in casu aan de orde. :)

Art. 6:74 lid 1 BW luidt: "Iedere tekortkoming in de nakoming van een verbintenis verplicht de schuldenaar de schade die de schuldeiser daardoor lijdt te vergoeden, tenzij de tekortkoming de schuldenaar niet kan worden toegerekend."

Wat is schade? Art. 6:95 BW luidt: "De schade die op grond van een wettelijke verplichting tot schadevergoeding moet worden vergoed, bestaat in vermogensschade en ander nadeel, dit laatste voor zover de wet op vergoeding hiervan recht geeft".

Zie art. 96 BW en art. 106 BW voor een uitleg. Conclusie: geen schade, geen ontbindingsbevoegdheid.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk hoor, je leven is verziekt door dit voorval. Deze klap kom je niet meer te boven.

Daar kunnen die klagers in Nepal een puntje aan zuigen.
Zullen we dan dit forum ook maar opheffen omdat er nog tig meer ellende in de wereld is dan alleen maar nepal?
 
Terug
Bovenaan Onderaan