Africa Twin - KTM 1290 SAS

GasMonkeyXCI

Rookie
1 jun 2020
3
1
Dag iedereen

Nieuw in de fora en al even een rijder (beetje uitleg in de fora waar je jezelf voorstelt)

29j, en nu eigenaar van een Vstrom 650 2012, zeer tevreden ervan maar wil iets nieuws proberen

Ik doe meestal W/W verkeer maar ook weekend ritten en met het vrouwtje zo wat toeren

Ik weet dat alles neerkomt op testritten en zal die zsm inplannen naargelang het mogelijk is, ben aan het beginnen kijken voor een andere motor en heb de 2 van de titel, dat zijn op visueel vlak 2 van mijn favorieten. Ze klinken mooi ze zien er mooi maar ja met testritten zal ik verder uitzoeken hoe ze rijden
Enigste minpunt. Ben zelf 1.70, kleine benen, weet dat je ze kan verlagen maar hoe beinvloedt dit qua rijgedrag?

Doeleind: verder w/w verkeer. Wat meer uitgebreid toeren dus langere afstanden met 2. Doe zo goed als 90% snelweg dus er moet wat bescherming zijn maar niet teveel want anders voelt het alsof je in de auto zit en dat is de bedoeling niet

Ben geïnteresseerd in jullie meningen over beide motors, intervalstijden qua onderhoud, kosten, betrouwbaarheid, fun factor, extras (tot hoever kan je hem aanpassen/toevoegen). Ik weet dat dit van persoon tot persoon is behalve onderhoud enz maar toch ben ik benieuwd naar de ervaring van meeste

Ik sta ook open voor andere modellen, bmw niet zo, nu allesinds nog niet eventueel binnen een paar jaren later hehe

Alvast bedankt voor jullie tijd om dit te lezen en erop te reageren. Kijk er alvast naar uit naar jullie meningen
 
In principe voldoen beide motoren goed voor het doel dat je in gedachten hebt, maar het zijn volstrekt verschillende motoren qua karakter en prestaties. Zelf uitproberen is dus het devies.

Hoewel ik me niet gestraft zou voelen met een Africa Twin is de KTM imho meer funmotor, maar dat komt domweg omdat-ie meer "premium" is (vering/demping, electronica, rij-assistentie, vermogen, koppel, etc.), en daar is de prijs natuurlijk ook naar. Voor het prijsverschil (nieuw) kun je de Africa Twin naar hartenlust upgraden, en dan hou je wss nog geld over.

Het onderhoudsinterval van de KTM is 15000 km en daarmee iets groter dan dat van de Honda, maar dat is alleen een voordeel als je jaarlijks meer dan 15000 km rijdt (als je je aan de onderhoudsvoorschriften houdt). Onderhoudskosten van de KTM liggen gemiddeld iets hoger, dus per saldo maakt het eigenlijk niet zoveel uit.

Overigens is de KTM in mijn ervaring niet de meest betrouwbare motor: ik ben inmiddels met m'n tweede bezig (SDGT), en ik ben nog nooit zo vaak met een motor bij de dealer terug geweest. Voordeel is wel dat je bij de KTM - mits dealeronderhouden en binnen de initiële garantietermijn - de garantie (tegen betaling) kunt verlengen, en dat zou ik - als je voor de KTM kiest - beslist doen.

Het verlagen van een motor hoeft de rijeigenschappen niet per se negatief te beïnvloeden - als het goed gedaan wordt - maar je levert wel grondspeling in natuurlijk. Dat druist wat in tegen de bedoelingen van het ontwerp van een all-road, maar of dat voor jou een probleem is zul je zelf moeten bepalen. Ik zou eerst eens kijken of je er zonder te verlagen mee uit de voeten kunt. Zeker de Africa Twin vond ik helemaal niet zo vreselijk hoog (want: smal).
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor je comment.
Heb idd al gehoord van dat de ktms een hit or miss zijn op vlak van oftewel moet je veel aan de garage gaan oftewel niet. En idd de funfactor heb ik ook al gehoord wat hoger te zijn met de ktm en dat spreekt me wel aan.
Iets meer voor betalen vind ik perse niet erg, wat je ervan krijgt is dubbel zoveel vind ik, en die verlenging van de garantie denk ook dat dit een goed idee is.
Een collega van mij ongv mijn grootte vond de AT meevallen, ktm nog niet getest dusja zal is in een dealer binnenstappen en bekijken en daarna zien wat de mogelijkheden zijn.
Ik zou sowiezo meer dan 15000 kms draaien denk ik. Met de vstrom is het al nipt mja die moet om de 6000kms binnen dusja meestal 2x onderhoud in het jaar maar wil langzaam aan aanleren hoe het zelf te doen, de kleine allesinds

Ik zal ook rond de fora kijken van de motors zelf (gezien dat er zijn) en specifieke vragen daar ook is stellen ivm passagier rijden enz welke meest comfort geeft
Maar tot nu toe zonder testrit te doen neig ik meer naar de ktm
 
Terug
Bovenaan Onderaan