africa twin

zundappboy

Rookie
6 aug 2006
9
0
amstenrade
Hallo, ga me toch maar n at halen, heb advies nodig, ik heb er een op het oog, 1994, 13500km{orgineel, aantoonbaar 1e eigenaar}, groen-paars. Motor is in nieuwstaat. Zie op jullie site veel opmerkingen over kapotte benzinepomp, en een of ander relais. Zijn deze problemen bij bepaalde bouwjaren bekend? Motor is nog nooit van de weg afgeweest, niet in winter of regen gereden, hoelang gaan normaal banden meee?, en een tandwielset?, dank alvast :}
 
Hallo, weet dat het ongelooflijk klinkt, maar echt waar, is een gemiddelde, heeft ook jaren niet gereden. Motor nieuw gekocht bij rekers motoren, heb de geschiedenis nagegaan{ in computer}, klopt helemaal.Is van 1e eigenaar,alleen een beetje getourd, als hij al in nederland was, veel werkzaam in buitenland, Nog eerste banden en tandwielset erop, heeft wel vorig jaar een nieuwe accu moeten kopen,motor is in nieuwstaat.
 
1000 km. per jaar :?

Je verbazing is nog echt? :P


Ik zou banden uit 1994 niet meer vertrouwen, zelfs niet als ze, ongemonteerd, netjes zouden zijn opgeslagen onder de juiste temperatuur etc.

Voor de rest de accu, vloeistoffen etc zullen wel vervangen moeten worden.
edit: k, accu is dus vervangen.
 
Heb aan de banden niets kunnen zien, scheuren of poreus! Heeft vorig jaar juni nog een beurt gehad bij de dealer! Sindsdien maar 224km gereden!
 
Ik heb ook een '94 model (wit/rood/blauw) met 70.000 km. Zwakke punten zijn idd benzine-pomp, regelaar, klemmende choke-mechanismes, zwakke koppelingskorf (rammelen bij stationair), snel corroderende remklauwen en -velgen, en zwakke verf op het frame. Ook moet de ketting met onwaarschijnlijk veel speling worden gereden om schade aan wiellagers en versnellingsbak te voorkomen. De verschillen door de diverse series (RD04 tot '92 en RD07 daarna) en bouwjaren heen zijn gering, hoewel de kwaliteit van de oudere series beter is dan de latere. Het is niet bepaald het onverwoestbare "kwaliteits-symbool" waar velen het voor houden, maar het motorblok is wel erg goed. Positieve uitzondering is de 650 cc uitvoering van '88-'90 (de oer-AT), gebouwd door HRC. Deze zijn een stuk "edeler" dan de latere 750s en ook wat lichter / hogere zithouding. Maar goed, deze motoren zijn inmiddels minstens 16 jaar oud, dus dat "edele" valt misschien niet meer zo op door de tand des tijds...

Ondanks het geringe vermogen en hoge gewicht is het best een leuk ding om te rijden, vooral de grote afmetingen in combinatie met makkelijk insturen (breed stuur, smalle banden) is een amusante ervaring. Ook kun je vrijwel alles zelf onderhouden wat de kosten laag houdt. Het benzine verbruik is met 1:16 a 1:18 (de modellen vanaf '96 zijn wat zuiniger) redelijk voor het gewicht en de (non-) stroomlijn. Als je niet verder komt dan pakweg 1:13 dan zit gegarandeerd je choke ergens klem, OF je rijdt heel korte afstanden met 150+.

Dus: zeker doen lijkt me, goed die remmen controleren (check of de schuif-pennen (zwevende klauwen!) en zuigertjes soepel bewegen, anders kun je wachten op een stel kromme schijven) en een familie-verpakking vaseline of ACF50 kopen, vooral als je er mee in de winter wilt rijden. ;)
 
Hallo, bedankt voor je tips, ben net nog gaan kijken, motor is echt in orde, was alleen bang voor de banden{michelin t66, zijn de eertse nog}, maar zien er echt perfect uit, geen scheuren of barsten, er is vorig jaar bij de beurt{ bij dealer}, geen opmerking gemaakt over de banden, dus ik vertrouw er voor de volle 100% op dat dit goed zit. :}
 
Laatst bewerkt:
Hallo, bedankt voor je tips, ben net nog gaan kijken, motor is echt in orde, was alleen bang voor de banden{michelin t66, zijn de eertse nog}, maar zien er echt perfect uit, geen scheuren of barsten, er is vorig jaar bij de beurt{ bij dealer}, geen opmerking gemaakt over de banden, dus ik vertrouw er voor de volle 100% op dat dit goed zit. :}
Als de motor op de bok (dus weinig gewicht op de wielen) in het donker is bewaard zijn de banden misschien nog redelijk, maar tjeemp, 12 jaar is toch wel erg oud voor banden. Ik twijfel eigenlijk of die banden wel origineel zijn, Honda monteerde standaard altijd Bridgestone Trailwings. Het kan in tijden van banden-schaarste wel eens gebeuren dat hier van afgeweken moet worden, maar het zou alvast kunnen verklaren waarom ze er nog redelijk uitzien. Niettemin, rustig aan met die banden en misschien toch eens een nieuw setje er op (binnenbanden en ventielen worden er ook niet beter op in 12 jaar tijd). Ikzelf ben nogal tevreden over Avon Distanzia en Metzeler Tourance, als je off-road wilt gaan zijn de Continental TCK80 of de goedkope maar goede Heidenau (heb een aparte set wielen met die dingen er op) een goede tip. Veel plezier er mee!
 
Laatst bewerkt:
Benzinepomp is idd een zwak punt van de Africa Twin, zijn echter wel goede vervangingspompen te krijgen die betaalbaar zijn. kijk eens op het forum van www.transalpclub.nl
 
Terug
Bovenaan Onderaan