Afrijden in de regen

AVB (storthoost) en AVD (regen) alle 2 gedaan in de regen, alle 2 gewoon gehaald. Als jij laat zien dat je op een goede manier aan kan passen aan de weersomstandigheden slaag je gewoon :Y

Die motor heeft grip zat, veel meer dan je verwacht als je nog nooit in de regen hebt gereden in ieder geval.
 
lijkt me toch sterk als je voor je volgende examen niet wat ervaring op kan doen met regen...

hmmm sowieso knap dat je deze zomer kans hebt gezien om alleen met mooi weer te rijden.
of ben je voor je rijbewijs naar aruba afgereist :?
Ik heb ook alleen maar in mooi weer gelest :) vanaf 15 juli zo een 3 keer in de week :P alleen maar droog :)
 
Ik denk eerlijk gezegd dat regen niet veel uitmaakt voor je slaagkansen. Het is natuurlijk wel prettiger rijden bij mooi weer, maar ik heb zowel mijn auto als motorrijexamen in de gietende regen moeten afleggen. Had niet echt het gevoel dat het veel uitmaakte, buiten het feit dat ik doorweekt was op mijn motor. Gewoon niet te veel denken bij het rijden en zo natuurlijk mogelijk blijven. Natuurlijk wel wat voorzichtiger zijn voor gladheid, maar op zich hoef je je daar volgens mij niet te veel zorgen om maken als je gewoon met aangepaste snelheid rijdt.
 
Had ik dus ook. Met avd examen ook slecht weer, met lessen over het algemeen vrij goed weer gehad.
Gaf al aan bij de examinator dat het wat voorzichtiger rijden werd, hij vond dat er gewoon doorgereden moest worden.
Ondanks iets voorzichtigere rijstijl, 2x voet aan grond in haakse bocht door gladheid schoof de motor achter weg, en met invoegen op de snelweg haperde t gas, dus iets te langzaam invoegen, toch geslaagd.
Kijken toch naar t algehele plaatje, al lijkt dat soms niet zo....
 
AVB (storthoost) en AVD (regen) alle 2 gedaan in de regen, alle 2 gewoon gehaald. Als jij laat zien dat je op een goede manier aan kan passen aan de weersomstandigheden slaag je gewoon :Y

Die motor heeft grip zat, veel meer dan je verwacht als je nog nooit in de regen hebt gereden in ieder geval.

valt natuurlijk te zien welke band er op zit.
Laatst was ik een toertje aan het doen, regenen was al gestopt, baan lag er nog nat bij, maar nu niet om te zeggen dat het water erop stond.
cb600f, derde versnelling, gas half open, ineens motor in toeren, wielspin, en een beetje dansen.
Dacht dat het gewoon een glad stukje was, maar heb het ondertussen nog een paar keer voor gehad wanneer de baan er nat bij ligt (geen regen)
(Neen, band is niet versleten of niet goed ingereden)
Achterband is een Metzeler Roadtec Z6
Vandaag gebelt om er toch maar een Pilot Road 2 op te leggen
 
Toen mijn examendatum in de buurt begon te komen heb ik wel eens gezegd bij de rijschool dat ik hoopte in de regen te kunnen lessen zodat ik dat eens gedaan zou hebben voor als ik regen op het examen zou krijgen. Veel regen niet gehad en het examen met droog weer mogen doen, maar omdat ik ooit met de scooter onderuit was gegaan met regen, zat/zit die angst er nog altijd in. Hoe meer ik inmiddels met regen rij, hoe meer ervaring ik op doe, blijf alleen af en toe toch het oude wijf op die motor als het regent :$
 
Regen zit tussen de oren. Mijn instructeur zij altijd 'nat is niet glad'. En zoals ik al ergens heb gelezen, gewoon denken dat het niet erg is onderuit te gaan met de lesmotor, eenmaal de bocht gemaakt en je weet dat je je voor niks zorgen hebt gemaakt.
 
Maakt volgens mij vrij weinig uit, avb en avd allebei gehaald in de regen (en niet zomaar een miezerbuitje -O- ). Ben daarvoor nog een keer gezakt voor m'n avd met stralend weer...
 
Ik vergelijk het altijd met die gasten op het circuit. Die leggen de motor gewoon helemaal plat in de regen. Als ik in de regen rijd ga ik niet zo plat dus is er marge genoeg om nog harder te gaan. En als je vaker in de regen rijdt (en dat gebeurt nog wel eens op weg naar m'n werk) dan went het negeer je de regen gewoon. Ontspannen rijden en de witte vlakken ontwijken dan is er niets aan de hand.

Voordeel van regen is dat je wat sneller merkt als je lomp rijd.
 
Verschil is wel dat deze coureurs ervaren zijn en de machine ervoor hebben. Dat wil zeggen, de banden zijn aangepast en anders dan degene die de doorsnee rijder gebruikt.
 
Verschil is wel dat deze coureurs ervaren zijn en de machine ervoor hebben. Dat wil zeggen, de banden zijn aangepast en anders dan degene die de doorsnee rijder gebruikt.

Verschil is ook dat deze coureurs héél wat meer vragen van hun machines. De gemiddelde huis- tuin- en keukenrijder gaat echt niet het maximale vragen van zijn motor en de gemiddelde lesser al helemaal niet.

Neemt niet weg dat ikzelf als een natte krant rij in de regen. Het is gewoon te lang geleden...ik denk dat ik maar eens bewust in een buitje moet gaan rijden.
Achterlijk want mijn eerste AVB was in een stortbui en toen merkte ik er qua rijden helemaal niets van.
 
Ik heb zelf afgereden in de stromende regen, maar dan ook echt dat het met bakken uit de lucht kwam.

De belangrijkste tip ik je kan geven is: Zorg dat je droog blijft. Trek desnoods een niet-ademend regenpak van 2 euro van de wibra over je motorpak heen. Als je nat wordt, ga je daar aan denken. En daar gaat je concentratie.

Verder gewoon rustig en normaal rijden. Zoals vast al wel gezegd wel opletten met zebrapaden / putdeksels in bochten. Maar wordt niet paniekerig.
Ook niet als je rechtdoor op een putdeksel af rijd gekke bewegingen gaan maken om die te ontwijken. Dan kun je er het beste rechtdoor overheen. Uiteraard kun je het beter ver van tevoren zien, maar laten we eerlijk zijn, in de stromende regen kun je een putdeksel nou eenmaal sneller over het hoofd zien dan normaal.

Maargoed, zo kan ik nog wel even doorgaan met "Stating the obvious". Wat je het beste kunt doen is gewoon voordat je moet afrijden nog een les nemen (dat is meestal toch al zo), en nog even overleggen met je instructeur.
 
Ik heb ook mijn AVD met een lange hoosbui gedaan. (afgelopen voorjaar toen het weer nog redelijk was)

Toen we wegreden bij de rijschool begon het licht te regenen. 5 minuten later goot het al met bakken uit de lucht en onweer. Slecht zicht op de snelweg vond ik wel. Handschoenen uitwringen vooraf en tot je onderbroek nat. Daarna afgereden met het gevoel van ´´net wanneer ik wil afrijden is het zulk kutweer´´ Maar zolang je vertrouwen in jezelf heb en goed let op de markeringen en putdekels op de weg (wat je geleerd heb) is er niets moeilijks aan. Ik heb hem gewoon in 1 keer gehaald toen. Niet opeens heel rustig gaat rijden ofzo, je valt echt niet. Afgezien dat (af)rijden met regen bij lange na niet zo leuk is.
 
Niet zo aanstellen :P

Regen rijden gewoon het zelfde als normaal rijden want met afrijden mag je toch niet gaan racen. Zo snel lazert een motor nou ook weer niet om ;)

Alleen wegblijven van witte strepen en put deksels en tramrails enzo. Voor de rest niet zo aanstellen en gaan met dat ding.!!
 
Toen ik avb moest doen regende het. Mijn instructeur zei tegen mij dat de motor evenveel grip had en dat ik gewoon als anders moest rijden, dus dat heb ik gedaan. Heb toen geen verschil gemerkt:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan