Afrijden in de regen

RickH

Rookie
29 aug 2011
9
0
Purmerend
Beste forum leden,

Laat ik me eerst even voorstellen: Ik ben Rick, 19 jaar oud, ben eigenaar van een Suzuki GS450l en ik ga binnenkort me AVD herkansen.

Vandaag had ik me eerste AVD examen. Nu heb ik altijd droog weer gehad bij het lessen (1x lichte regen), maar vandaag stormde het echt!
Wind, regen, alles zat tegen.
Het ging daarom ook echt bagger en ik ben helaas gezakt.

Nu mag ik binnenkort herkansen en hoop ik natuurlijk op mooi weer.
Maar aangezien de kans best groot is dat het weer regent hoop ik dat jullie nog wat tips voor me hebben over het rijden tijdens hevige regen.
Ik les op een Kawasaki Er-5 (als dat wat uitmaakt haha?)

Groet,
Rick
 
Wat was de reden dat je gezakt bent? In de regen wel voorzichtiger rijden maar je moet niet bijna stil gaan staan.

Ik heb mijn AVB tijdens stevige regen moeten doen, de persoon die de noodstop voor mij uitvoerde ging onderuit en brak haar sleutelbeen. Niet echt een prettig begin van je examen.
 
Oeee nee dat is inderdaad niet lekker beginnen.

Voor me examen glipte me achterband ver weg op het klaverblad. Gelukkig was hij te houden en ben ik gewoon door gereden maar hierna zat er wel een beetje schrik in.

Ik ben gezakt omdat me bochten niet goed waren (ik was heel voorzichtig en kwam dus vaak te ruim uit) en omdat hij op 2 punten me kijkgedrag niet goed vonden (ik was zeer gefocust op de bocht die ik op het moment aan het nemen was).
 
Misschien kan je wat rijlessen volgen als het slecht weer is ? Ik heb destijds bewust wat lessen gedaan in de herfst en de winter.
 
Naja me eerst volgende examen word waarschijnlijk aan het eind van September gepland :P Dus ik heb nog 2 -3 lessen
 
Laatst bewerkt:
lijkt me toch sterk als je voor je volgende examen niet wat ervaring op kan doen met regen...

hmmm sowieso knap dat je deze zomer kans hebt gezien om alleen met mooi weer te rijden.
of ben je voor je rijbewijs naar aruba afgereist :?
 
Haha ik zei geen mooi weer ;) maar wel droog weer. En ik ben net terug van een vakantie naar florida van 2,5 week. Dus ik heb 3 weken regen gemist haha.
 
lijkt me toch sterk als je voor je volgende examen niet wat ervaring op kan doen met regen...

hmmm sowieso knap dat je deze zomer kans hebt gezien om alleen met mooi weer te rijden.
of ben je voor je rijbewijs naar aruba afgereist :?

Dat deed ik 20 jaar geleden. Heel relaxed...... :)
 
Laatst bewerkt:
ik heb ook afgereden in de regen maar dan dat soort regen bui waarbij je je voorganger amper kunt zien.
nu moet ik wel zeggen dat ik het wel gewend was omdat ik tot mijn motor rijbewijs met mijn brommer door weer of geen weer reed.
voor mij hielpt het dus doordat ik even zeker in de regen reed als op het droge.
uiteraart wel rekening houden met gladheid en zich.
als je kunt laten zien dat je inderdaad niet bij elke bocht afremt tot stapvoets maar gewoon zeker en niet bang voor het oog overkomt.
+dat jeje af mag vragen of ze mij met de tempo die ik reed uberhoud wel konden zien door het regengordijn gezien het feit dat ik zowel in mijn spiegel als voor mij geen hand voor mijn ogen zag.
tip anticiperen verder vooruit kijken dan normaal en probeer niet onzeker over te komen.
als je dan geen of weinig futn maakt tijdens de rit dan moet het eigenlijk wel goed komen.
voor mij zelf durf ik wel te zeggen dat de regen mijn slagings kansen met 80% verhoogt heeft.
dit omdat het overige verkeer ook aangepast gaat rijden waardoor je minder snel bang hoeft te zijn voor bijzenodere rijgedrag bij sommige weg gebruikers.
veel succes.
 
Hoe heb je het ooit voor elkaar gekregen om in deze baggerzomer alleen met droog weer te lessen?

Whatever, je hebt bij regen ongeveer 80% grip. Als je dus niet rijdt als een wilde, kan je gewoon net als anders rijden. Hoe kwam het dat met je eerste examen je achterwiel wegglipte? Dat gebeurt niet zomaar. Heb je misschien met je achterrem geremd? Voor dit soort bochten geldt; rustig erin en gas erop houden. Dan heb je maximaal grip. En dan kijken, kijken, kijken.

Hoe dan ook, ontspan. Regen zit vooral tussen je oren. Bij een afslag naar rechts/krappe bocht: Kijk vóór het nemen van de afslag goed uit, tijdens de bocht hoeft dat niet meer. Scan vóór de bocht het wegdek en kijk vervolgens niet meer naar het wegdek, maar vooruit, ver de bocht door.

Mijd wel putdeksels, zebrastrepen etc. vooral als je afgeschuind bent want die zijn glad in de regen. Ga ook niet dwars door een diepe plas want je weet niet wat er onder de oppervlakte ligt.
 
Laatst bewerkt:
Tja, ik heb moeten afrijden in de vriezende mist en ben toen gezakt, dus ik kan lekker het weer de schuld blijven geven van die 1e keer in plaats van mijzelf :z
 
Mijn AVD was met min 5, gelukkig wel droog (anders was het niet door gegaan met dat soort temperaturen). Het ging niet zo soepel en de examinator zei toen we terug waren "Ik heb het maar kort gehouden, want je zult het wel koud hebben", Nu was alles wat ik voelde geen kou maar ik heb maar ja geantwoord met het idee dat foutjes dan sneller door de vingers worden gezien.
 
Ik heb zelf niet afgereden in de regen, maar wel veel gelest met regen en een ER-5.
Ik had er bij de ER-5 sowieso wat moeite mee dat deze sterk afremde op de motor, tenminste dat ik dat veroorzaakte. Hierdoor brak de achterkant soms wat uit. Probeer voldoende af te remmen alvorens terug te schakelen, dan is de kans op uitbreken kleiner en heb je minder kans op een schrikmomentje.
Mijn rijinstructeur vertelde me dat het verlies aan grip in regen zo'n 15 % is. Dat idee viel mij mee en gaf me het vertrouwen om ook met regen vrij vlot te blijven rijden. Controleer ruim voor het examen de staat van de banden. Vraag de rijschoolhouder desnoods of hij voor nieuwe/betere banden kan zorgen voor je examen. Mijn banden waren echt slecht, maar voor het examen zaten er wel nieuwe onder!
Op zich mag dit niet uitmaken voor je prestaties tijdens het examen, maar als jij je zeker voelt omdat je weet dat de motor in goede conditie verkeert, rij je ook lekkerder.
Verder kan ik het vooral eens zijn met de anderen hier. Vrij rustig de bocht in, bocht beoordelen en met iets gas erop weer de bocht uit. Zoals mijn rijinstructeur zei: "als een drol de bocht in, als een scheet eruit"
Succes in ieder geval de volgende keer!
 
Iets meer afstand op je vooganger houden.
Niet over de witte strepen rijden of putdeksels, tramrails valt daar ook onder.
(kun je ze niet meer ontwijken gewoon er recht overheen want ga je het toch proberen ga je onderuit).

Probeer een regenpak of iets mee te nemen fat rijd lekkerder waardoor je beter geconcentreerd bent.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook af gereden toen het met bakken uit de lucht kwam. Toen we vertrokken was het nog droog. Dus geen regenkleding aan. Door het oortje hoorde ik hoe examinator en instructeur mij uit aan het lachen waren. Het is dat ik het gehaald had, anders was ik sowieso naar een andere instructeur gegaan!
 
Oeee nee dat is inderdaad niet lekker beginnen.

Voor me examen glipte me achterband ver weg op het klaverblad. Gelukkig was hij te houden en ben ik gewoon door gereden maar hierna zat er wel een beetje schrik in.

Ik ben gezakt omdat me bochten niet goed waren (ik was heel voorzichtig en kwam dus vaak te ruim uit) en omdat hij op 2 punten me kijkgedrag niet goed vonden (ik was zeer gefocust op de bocht die ik op het moment aan het nemen was).
Had ik last van tijdens lessen. Totdat de instructeur in mijn oor schreeuwde, Twodegrees, gooi die motor eens plat!

Toen dacht ik...ach...ergste is dat je valt met een lesmotor.
En waarempel...hij ging zonder problemen de bocht door.

Dat uitstapje waar je het over hebt, is in werkelijkheid niet eens 1 cm. Je ziet het niet, alleen je voelt het en je schijt gelijk in je broek. Niks aan de hand, gewoon doorrijden :]
 
Ik kan me goed voorstellen dat het lastiger is in de regen, je hebt toch wat minder vertrouwen.

Echter dit weekend VRO-1 gehad waar het met bakken uit de hemel kwam, wat blijkt. Je kan nog steeds volledig remmen en heel schuin door de bocht. Het zit tussen je oren. Volgende keer als je examen hebt en het regent, vraag je leraar dan of je van te voren even de remproef mag doen of de uitwijk oefening. Dan zal je zien dat regen niks ergs is.
 
In de regen afrijden stelt niks voor.
Heb tijdens het lessen 1 les gehad met wat miezer voor de rest was het altijd droog, en tijdens mijn examen komt het met bakken uit de lucht vallen..
Gewoon gereden zoals ik met droog weer ook reed op die langzame cb250 en geslaagd.

Wat ik wil zeggen, laat je niet bang maken door een beetje water ;)
 
Ik heb al mijn rijlessen met droog weer gehad zo ook de examen AVB en zakte.
De 2e keer examen regende het met bakken en had ik eerst nog 1 1/2 uur les en door de regen naar het terrein en daar het examen.
Tot op mijn onderbroek nat en tot op het bot verkleumd maar haalde het wel.
Vond het eerst niets met al die regen maar het was me 100% meegevallen dus als het straks regent op het examen ben ik niet meer een schijtert maar rij zoals ik anders ook rij.

Dus gewoon doen en niet nadenken!
 
Met lessen rijdt je nog lang niet op op het maximale, dus gewoon hetzelfde doen als met droog weer. :)
 
Tja... gewoon proberen te ontspannen en je stuur niet te stevig vast klampen is het belangrijkste. Als je met samen geknepen billen op de motor zit uit zich dat onherroepelijk op je rijgedrag. Met fatsoenlijke banden kan de motor zelfs in de regen waarschijnlijk meer dan je er bij droog weer al uit kunt halen.
Dus eigenlijk.... balen als het regent, maar niets van aantrekken en de motor zelf zijn werk laten doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan