Afrijden met autisme (AA-examen)

thomas640

MF'er
Donateur
23 mrt 2022
58
51
Een tijdje geleden ben ik geslaagd voor AVD A. Omdat tegenwoordig expliciet aangegeven staat dat je een diagnose 'autisme' moet opgeven, heb ik dit gedaan. Uiteindelijk heeft het me wat extra geld gekost voor een rapport van een psychiater. Maar, het zorgde er ook voor dat ik mijn examen heb gehaald, ondanks toch een paar flinke fouten. De examinator zei daarover; je hebt fouten gemaakt, maar je hebt ze ook weer opgelost. Daardoor heb ik het vertrouwen dat je voldoende goed kunt rijden. Had ik een gewoon examen gedaan (i.p.v. AA-examen), dan had ik waarschijnlijk niet het voordeel van de twijfel gekregen. Kortom, het kan ook voordelig uitpakken om een dergelijke diagnose wél op te geven bij het CBR. Nu moet ik er bij zeggen dat ik geen standaard rijtest meer hoefde te doen (afgeschaft per 2021) en dat ik tevens onbeperkt goedgekeurd ben om te mogen rijden.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met het mooiste en leukste rijbewijs! :] En super dat je dit hier schrijft, ik denk dat jouw stukje een hoop twijfel kan wegnemen bij mensen met autisme die hun motorrbw willen halen.
 
Ik zou wel aanraden om een instructeur te kiezen die heel actief lesgeeft. Mijn eerste instructeur gaf echt alleen basic aanwijzingen en daarmee kwam ik de eerste keer AVD te kort. Daarna overgestapt naar MotoJon (Hilversum) en toen kwamen alle quirks in mijn rijgedrag pas echt boven water en heb ik ze kunnen oplossen.
 
- vrachtwagen die voorrang had over het hoofd gezien (noodstop)
- te laat gezien dat er een taper aankwam, waardoor ik niet meer netjes kon invoegen
- niet voldoende afstand houden tot voorgangers
 
Thomas, mooi man je rijbewijs.
Ik kreeg zelf mijn diagnose pas op mn 50e.
Had toen al 30 jaar mn rijbewijs.
En zo als met vele andere kwaaltjes. Ik voel mn ijge goed.
Dat een ander er een probleem mee ervaart, zijn/haar probleem.
Man, veel veilige km gewenst.
En laat nog eens van je horen , wat je allemaal beleeft en waar je naar toe gaat met vacantie en zo.
Groeten.
 
Van harte gefeliciteerd met het behalen van de rijbewijs! Veel veilige kilometers toegewenst!
 
Thomas, mooi man je rijbewijs.
Ik kreeg zelf mijn diagnose pas op mn 50e.
Had toen al 30 jaar mn rijbewijs.
En zo als met vele andere kwaaltjes. Ik voel mn ijge goed.
Dat een ander er een probleem mee ervaart, zijn/haar probleem.
Man, veel veilige km gewenst.
En laat nog eens van je horen , wat je allemaal beleeft en waar je naar toe gaat met vacantie en zo.
Groeten.

Geef jij het met verlengen dan wel netjes door en hoe reageert het CBR daarop?
 
Pfff., weet ik niet.
Zal wel een van mn problemen zijn....
Nee echt weet ik niet.
En zo ja. Zal ik niets ingevuld hebben wat nadelig is voor mij.
Een keer een overlijdensrisico verzekering aangevraagt. En keurig netjes aangegeven wat ik allemaal mankeerde. Verzekering werd geweigerd vanwege te hoog ricico.
Volgende aanvraag netjes overal nee op aangegeven.
U vermoed de uitslag denk al....
Kreeg netjes mn hypotheek....
 
Ik weet van diverse chauffeurs dat het aangeven van ja je onderdeel maakt van een tombola, elke 5j opnieuw. De ene beoordelende medewerker kan denken: Niks aan de hand, al jaren chauffeur. De andere denkt dat je een medisch wrak bent en vooral een gevaar op de weg. Zo ken ik ook het verhaal van een M-F'er die het nodige mee heeft gemaakt met die mensen al tag ik hem niet om hem zelf de kans te geven zijn verhaal te vertellen.
 
Ik weet van diverse chauffeurs dat het aangeven van ja je onderdeel maakt van een tombola, elke 5j opnieuw. De ene beoordelende medewerker kan denken: Niks aan de hand, al jaren chauffeur. De andere denkt dat je een medisch wrak bent en vooral een gevaar op de weg. Zo ken ik ook het verhaal van een M-F'er die het nodige mee heeft gemaakt met die mensen al tag ik hem niet om hem zelf de kans te geven zijn verhaal te vertellen.
Aan de andere kant. Ik heb al langer een rijbewijs dan mn diagnose ass.
Of te wel. PDD-NOS.
Dus nee, ik ben niet van plan op de eigen verklaring iets in te vullen waardoor ik in een malle molen terechtkom.

Tja, en ASS......
Daar kan makkelijk een aparte topic voor worden geopend....
 
Terug
Bovenaan Onderaan