Afschrijving duur of goedkoop, het ligt er maar aan

Iron Horse

MF veteraan
22 mrt 2004
1.091
3
Gendringen
Ik lees regelmatig discussies over de kosten van inruil en dus je afschrijving. Soms lijkt dat erg veel en soms is dat ook echt zo. Maar soms is het ook een wijze van benadering.

Het ligt er natuurlijk ook aan waar gebruik je de fiets voor en wat is het gebruik je waard.

Mijn recente voorbeeld komt na mijn inruil van m'n V-Strom DL650 van 5 jaar met 18.000 km.

Ik moet zeggen dat ik niet echt ontevreden ben. Heb hem afgelopen zaterdag ingeruild en kreeg er 5.000 Euro voor terug. 5 jaar en 18.000 (fun)kilometers. Met een aanschafwaarde van 8.000 Euro is dat 600 Euro per jaar afschrijving. Ik had er wel voor 1.500 Euro accessoires opzitten en daar krijg je weinig voor terug. Die had ik er deels af kunnen halen en los verkopen, maar daar had ik even geen zin in. Te veel gezever om alles apart te verkopen en ik kan ook niet alles erafhalen want ik heb niet van alles het origineel meer. Zeker gezien de prijs in de koerslijst die een inruil van 4.200 Euro aangeeft heb ik het bod maar geaccepteerd.

Om de "pijn" een beetje te verzachten kun je het ook anders berekenen. Ik heb totaal dus ca. 9.500 Euro uitgegeven en er 5.000 voor teruggekregen dus 4.500 in 5 jaar gebruikt, dat is 900 Euro per jaar afgeschreven op alles. Met 18.000 km in 5 jaar is dat 3.500 km per jaar oftewel een afschrijving van 25,7 cent per gereden kilometer. Aan benzine, belasting en verzekering kom ik nog eens op ca. 8,9 cent per kilometer. Dus ik heb met deze motor voor ca. 34,6 cent all-in per kilometer gereden. En dat vind ik eigenlijk niet zo duur, zeker niet omdat het maar een hobby is. Wil je dat kilometerbedrag dus lager hebben dan zul je er meer mee moeten rijden. Had ik per jaar het dubbele gereden wat op zich niet zo veel is, dus 7.000 kilometer dan had de kilometerprijs nog maar 20,5 cent geweest. Menig auto die duurder rijdt. Ik heb alleen één belangrijke kostenpost vergeten en dat zijn de onderhoudskosten. De mijne waren nihil aangezien ik het meeste zelf heb gedaan, maar heb je daar (hoge) kosten aan gehad dan moet je die er natuurlijk ook nog in verwerken. De kosten daarvan kunnen heel erg variëren.

Het is dus ook een kwestie van benadering en voor de rest een gevoel dat je erbij hebt.
 
Als je meer km's rijd is de afschrijving hoger. En boven de 30000 km ofzo krijg je sowieso veel minder terug voor je motor omdat ze dan een stuk minder gewild zijn.
 
Laatst bewerkt:
3500km per jaar is ook een afstand van niks natuurlijk. Had je dr' 20000km per jaar mee gereden, had je 'm gratis weg kunnen geven..... :X
 
maak me niet meer zo druk om afschrijving.......... met 24 jaar en 248.000km wordt mijn oude dame alleen nog maar meer waard..............
 
ik vind het nog redelijk prijzig. helemaal omdat het om een tour fiets gaat. dan zou je toch mogen verwachten dat hij goedkoper rijdt dan een auto. natuurlijk heb je wel meer plezier en rij je sportiever
mijn vader heeft een auto gekocht waar meerdere mensen in rijden en dan betalen we 20 cent per gereden kilometer (voorheen 25 cent, maar wegens weinig onderhoud is dit 20 cent geworden). ongeveer elke maand maken we dus een bedrag over naar een rekening en daar betalen we alles van: benzine, onderhoud en uiteindelijk moet er wat overblijven voor afschrijving). zo heb je alles vooraf gespaard en hoef je niet in te zitten over plotseling onderhoud.
ik vraag me af of er mensen zijn die zoiets met de motor doen of kijk je er achteraf naar? of misschien helemaal niet.
zou leuk zijn als meer mensen een berekening lieten zien met andere type motoren :)
 
Ik lees regelmatig discussies over de kosten van inruil en dus je afschrijving. Soms lijkt dat erg veel en soms is dat ook echt zo. Maar soms is het ook een wijze van benadering.

Het ligt er natuurlijk ook aan waar gebruik je de fiets voor en wat is het gebruik je waard.

Mijn recente voorbeeld komt na mijn inruil van m'n V-Strom DL650 van 5 jaar met 18.000 km.

Ik moet zeggen dat ik niet echt ontevreden ben. Heb hem afgelopen zaterdag ingeruild en kreeg er 5.000 Euro voor terug. 5 jaar en 18.000 (fun)kilometers. Met een aanschafwaarde van 8.000 Euro is dat 600 Euro per jaar afschrijving. Ik had er wel voor 1.500 Euro accessoires opzitten en daar krijg je weinig voor terug. Die had ik er deels af kunnen halen en los verkopen, maar daar had ik even geen zin in. Te veel gezever om alles apart te verkopen en ik kan ook niet alles erafhalen want ik heb niet van alles het origineel meer. Zeker gezien de prijs in de koerslijst die een inruil van 4.200 Euro aangeeft heb ik het bod maar geaccepteerd.

Om de "pijn" een beetje te verzachten kun je het ook anders berekenen. Ik heb totaal dus ca. 9.500 Euro uitgegeven en er 5.000 voor teruggekregen dus 4.500 in 5 jaar gebruikt, dat is 900 Euro per jaar afgeschreven op alles. Met 18.000 km in 5 jaar is dat 3.500 km per jaar oftewel een afschrijving van 25,7 cent per gereden kilometer. Aan benzine, belasting en verzekering kom ik nog eens op ca. 8,9 cent per kilometer. Dus ik heb met deze motor voor ca. 34,6 cent all-in per kilometer gereden. En dat vind ik eigenlijk niet zo duur, zeker niet omdat het maar een hobby is. Wil je dat kilometerbedrag dus lager hebben dan zul je er meer mee moeten rijden. Had ik per jaar het dubbele gereden wat op zich niet zo veel is, dus 7.000 kilometer dan had de kilometerprijs nog maar 20,5 cent geweest. Menig auto die duurder rijdt. Ik heb alleen één belangrijke kostenpost vergeten en dat zijn de onderhoudskosten. De mijne waren nihil aangezien ik het meeste zelf heb gedaan, maar heb je daar (hoge) kosten aan gehad dan moet je die er natuurlijk ook nog in verwerken. De kosten daarvan kunnen heel erg variëren.

Het is dus ook een kwestie van benadering en voor de rest een gevoel dat je erbij hebt.


Ga jij ff precies uitrekenen wat je motor per gereden km kost :z In die tijd dat he dat gedaan hebt en dit verhaal hier neergezet had je extra km's kunnen maken en dus de kostprijs omlaag brengen :+
 
Diversion 900, 1998

6 jaar in bezit nu.
gekocht voor 4.000
Restwaarde momenteel geschat op 2500.
Kost: 1500/6jaar = 250/jaar

48000km zelf gereden = 8000km/jaar= 650€/jaar
Verzekering + tax= 300/jaar
OH + vervangstukken = 650€/jaar
Kledij+helm+stuff= 500/set over 5 jaar = 100/jaar.

Totaalkost:
1950€/jaar, voor 8000km, = 24cent/km. ALL included.

Hoef ik niet na te rekenen, alles zit in een excelsheet.
 
Laatst bewerkt:
Tja, van rekenen wordt je niet gelukkig.
Koop wat je wilt hebben en rij er met alle plezier op.
Daar is een hobbie voor.
Als je je koop moet laten beinvloeden door te gaan rekenen wat het per km gaat kosten, dan is de lol er voor mij af. :P
 
Tja, van rekenen wordt je niet gelukkig.
Koop wat je wilt hebben en rij er met alle plezier op.
Daar is een hobbie voor.
Als je je koop moet laten beinvloeden door te gaan rekenen wat het per km gaat kosten, dan is de lol er voor mij af. :P

:^

Ik heb ook verschillende fietsen waaronder een jawa:

Aankoopprijs: 250euro
Tot nu toe aan versprijkerd: 500euro

Brengt nog op bij de verkoop... wat de gek ervoor geeft

Fun factor en blikkentrekker: 200% *D :P
 
Ik zag afschrijving staan, en werd geprikkeld (positief dan).

Om even goed duidelijk te maken wat wat is:

Afschrijvingen zijn geen, ik herhaal: geen kosten.

De eigenlijk term moet zijn: waardevermindering.

Is het dan niet hetzelfde? Nee.

Afschrijving is een manier om in een boekhouding die waardevermindering tot uitdrukking te laten komen. Een boekhoudkundige afspraak als het ware.

Bij aanschaf wordt in de boeken een X bedrag aan waarde voor een goed genoteerd. Maar omdat we weten dat het goed niet de aanschafprijs als waarde blijft behouden, gaan we boekhoudkundig in stapjes zo goed mogelijk naar de werkelijke uiteindelijke waarde toe. Door aan de ene kant van de boekhouding "afschrijving" te zetten, kan er dan aan de andere kant hetzelfde bedrag van de waarde van dat goed afgehaald worden.

En sinds de vele schandalen de laatste jaren, weten we allemaal dat werkelijkheid en boekhoudingen niet altijd overeenstemmen.

Toch is het wel interessant om eens te kijken naar de waardeontwikkeling van voertuigen door de jaren heen.

Zo is een Polo ook 2e hands nog belachlijk duur. Niet leuk om te kopen, wel om te verkopen. Een afgetrapte Ford Escort uit 92 heeft een waarde gelijk aan de ijzerprijs (geloof me ;) ).

Mijn Harley daalt ook in waarde. Gegarandeerd. Die van mijn maatjes niet (behoudens schades): zij hebben specifieke modellen, die enkel maar meer waard worden (Liberator, Fat Boy, Low Tail).

De (vaste) kosten van motorrijden zijn eigenlijk als volgt:

aanschafprijs-restwaarde/aantal jaren rijplezier
kosten verzekering per jaar
kosten belastingen per jaar
onderhoudskosten per jaar
--------------------------------------------------------------------+

De variabele kosten natuurlijk de benzine en eigenlijk ook een deel onderhoud (daar gaan we al weer de boekhoudkundige kant op!!).

Een kleine berekening leert ons dat ;

- hoe meer je per jaar rijdt, hoe goedkoper het (per km) is
- hoe kleiner het verschil tussen aanschaffen en weer verkoper, hoe voordeliger het voor je is. Dus: goedkoop aanschaffen en duur verkopen!
- onderhoud dat je zelf kan en durft te doen: doen!
- geen onvoorziene kosten maken (omvallen oid)
 
En dan heb je nog niet eens rekening gehouden met de korting die je krijgt bij 'niet inruilen.' Als je namelijk die korting van je inruil aftrekt heb je een nog hogere waardevermindering... Toch?
 
De eigenlijk term moet zijn: waardevermindering.

De waardevermindering omdat we met zijn allen veel geld willen geven voor het nieuwe voorwerp, iets minder voor een tweedehands en nog iets minder voor een nog ouder tweedehands exemplaar.
Is het ding eenmaal zo oud dat het weer een begeerlijk object wordt, willen we er met z'n allen weer geld aan uitgeven.
De invulling van het beroemde gezegde: "Het is waard wat de gek er voor geeft.".....

Maw: afschrijving of waardevermindering valt of staat met de waardering voor het tweedehands voertuig. Er is zelfs een periode geweest dat klassiekers gekocht werden als investering (!!!) omdat een klassieker sneller in waarde steeg dan de rente op spaarrekeningen of het rendement van een belegging.
Die tijd is geweest. Echte klassiekers stijgen nog steeds wel langzaam in waarde, maar een spaarrekening geeft inmiddels veel meer rendement.

Een ander mooi voorbeeld is Opel. Toen de C-kadett op de markt was, was de afschrijving op een Opel erg laag. Twintig jaar oude wrakken brachten zelfs nog flink geld op. Dertig jaar later is de afschrijving van een Opel zelfs vrij hoog te noemen, simpelweg omdat Opel een beetje uit de gratie van het publiek geraakt is. Men wil geen tweedehands Opel, in ieder geval heeft men er niet al te veel muntjes voor over ...
 
~
[Een ander mooi voorbeeld is Opel. Toen de C-kadett op de markt was, was de afschrijving op een Opel erg laag. Twintig jaar oude wrakken brachten zelfs nog flink geld op. Dertig jaar later is de afschrijving van een Opel zelfs vrij hoog te noemen, simpelweg omdat Opel een beetje uit de gratie van het publiek geraakt is. Men wil geen tweedehands Opel, in ieder geval heeft men er niet al te veel muntjes voor over .../quote]

Dat komt omdat ze vanaf begin jaren 80 tot eind jaren 90 nog roesten als een gek. De meeste D en E kadettjes en eerste astra`s waren na 10 jaar rot. Terwijl de meeste golfjes van 83 nog steeds behoorlijk hard zijn.
Ze schrijven nu nog steeds zo veel af omdat ze toen hun naam vergooit hebben met slecht plaatwerk.
 
En dan heb je nog niet eens rekening gehouden met de korting die je krijgt bij 'niet inruilen.' Als je namelijk die korting van je inruil aftrekt heb je een nog hogere waardevermindering... Toch?


Als je enkel kijkt naar waarde bij inruil wel ja.

Maar je kunt een motor tegenwoordig ook particulier verkopen.
 
De waardevermindering omdat we met zijn allen veel geld willen geven voor het nieuwe voorwerp, iets minder voor een tweedehands en nog iets minder voor een nog ouder tweedehands exemplaar.
Is het ding eenmaal zo oud dat het weer een begeerlijk object wordt, willen we er met z'n allen weer geld aan uitgeven.
De invulling van het beroemde gezegde: "Het is waard wat de gek er voor geeft.".....

Maw: afschrijving of waardevermindering valt of staat met de waardering voor het tweedehands voertuig. Er is zelfs een periode geweest dat klassiekers gekocht werden als investering (!!!) omdat een klassieker sneller in waarde steeg dan de rente op spaarrekeningen of het rendement van een belegging.
Die tijd is geweest. Echte klassiekers stijgen nog steeds wel langzaam in waarde, maar een spaarrekening geeft inmiddels veel meer rendement.

Een ander mooi voorbeeld is Opel. Toen de C-kadett op de markt was, was de afschrijving op een Opel erg laag. Twintig jaar oude wrakken brachten zelfs nog flink geld op. Dertig jaar later is de afschrijving van een Opel zelfs vrij hoog te noemen, simpelweg omdat Opel een beetje uit de gratie van het publiek geraakt is. Men wil geen tweedehands Opel, in ieder geval heeft men er niet al te veel muntjes voor over ...

1. helemaal waar!!!! Dat is waarde: het bedrag waarvoor een eigenaar het wil verkopen én een ge:interesseerde het wil kopen.

2. nah, met de huidige rentes op sparen lijkt me dat niet logisch. Ik heb ooit een spaarrekening gehad met 9% rente. Kijk, dat ging ergens over!! Nu komt het eigenlijk nergens boven de 5%. Het is wel zo dat, ivm crisis, de interesse naar dergelijke luxe zaken afneemt, en dus ook de prijs/waarde. Door de jaren heen zijn er nog zat oldtimers die meer dan 5% per jaar in waarde zijn gestegen en ook nog zullen stijgen!!!

Het blijft wat met inruil en verkoop. En een nieuwe kopen is toch ook nog steeds een hoop centen!
 
Ik zag afschrijving staan, en werd geprikkeld (positief dan).

Om even goed duidelijk te maken wat wat is:

Afschrijvingen zijn geen, ik herhaal: geen kosten.

De eigenlijk term moet zijn: waardevermindering. ...........
Dat verhaal klopt wel, maar het gaat mij erom dat je in eerste instantie soms schrikt van het bij te betalen bedrag bij je inruil. Dit verschilt dus erg met de leeftijd van de fiets. Had hij 1 jaar oud geweest dan had ik er misschien 1000 Euro meer voor gehad. Nu met 4 jaar meer krijg ik er 5000 voor. Het is dus (voor mij) interessanter er wat langer mee te doen alvorens in te ruilen. Die 4 jaar zijn uiteindelijk maar 250 Euro per jaar. (En ja, ik weet het, nu vergeet ik de accessoires er weer in mee te nemen, maar die kun je meestal in één keer helemaal afschrijven, dus dan zou je ze eigenlijk apart moeten verkopen)

De variabele kosten heb ik er bijgehaald om de echte kilometerprijs te bepalen wat opzich niets met de afschrijving te maken heeft. Wat ik er mee wil aangeven dat al denk je soms in eerste instantie dat het een dure deal was het uiteindelijk dus best nog mee kan vallen. Dat je met meer kilometers een lagere kilometerprijs berijkt is natuurlijk ook niet van invloed op de afschrijving, maar je ziet er wel in terug dat het dan eigenlijk allemaal tch wel meevalt. Maar wat de één weing vindt, vindt de ander weer veel.

Voor mij is de motor alleen maar hobby dus mag die ook wat kosten en ik hoef er dus niet persé kilometers mee te maken. Voor mij is die uitkomst per kilometer in ieder geval acceptabel genoeg om de hobby voort te zetten. Ik heb ook wel eens een stuk lager of een stuk hoger gezeten wat me er niet van weerhouden heeft ermee door te gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan