Iron Horse
MF veteraan
Ik lees regelmatig discussies over de kosten van inruil en dus je afschrijving. Soms lijkt dat erg veel en soms is dat ook echt zo. Maar soms is het ook een wijze van benadering.
Het ligt er natuurlijk ook aan waar gebruik je de fiets voor en wat is het gebruik je waard.
Mijn recente voorbeeld komt na mijn inruil van m'n V-Strom DL650 van 5 jaar met 18.000 km.
Ik moet zeggen dat ik niet echt ontevreden ben. Heb hem afgelopen zaterdag ingeruild en kreeg er 5.000 Euro voor terug. 5 jaar en 18.000 (fun)kilometers. Met een aanschafwaarde van 8.000 Euro is dat 600 Euro per jaar afschrijving. Ik had er wel voor 1.500 Euro accessoires opzitten en daar krijg je weinig voor terug. Die had ik er deels af kunnen halen en los verkopen, maar daar had ik even geen zin in. Te veel gezever om alles apart te verkopen en ik kan ook niet alles erafhalen want ik heb niet van alles het origineel meer. Zeker gezien de prijs in de koerslijst die een inruil van 4.200 Euro aangeeft heb ik het bod maar geaccepteerd.
Om de "pijn" een beetje te verzachten kun je het ook anders berekenen. Ik heb totaal dus ca. 9.500 Euro uitgegeven en er 5.000 voor teruggekregen dus 4.500 in 5 jaar gebruikt, dat is 900 Euro per jaar afgeschreven op alles. Met 18.000 km in 5 jaar is dat 3.500 km per jaar oftewel een afschrijving van 25,7 cent per gereden kilometer. Aan benzine, belasting en verzekering kom ik nog eens op ca. 8,9 cent per kilometer. Dus ik heb met deze motor voor ca. 34,6 cent all-in per kilometer gereden. En dat vind ik eigenlijk niet zo duur, zeker niet omdat het maar een hobby is. Wil je dat kilometerbedrag dus lager hebben dan zul je er meer mee moeten rijden. Had ik per jaar het dubbele gereden wat op zich niet zo veel is, dus 7.000 kilometer dan had de kilometerprijs nog maar 20,5 cent geweest. Menig auto die duurder rijdt. Ik heb alleen één belangrijke kostenpost vergeten en dat zijn de onderhoudskosten. De mijne waren nihil aangezien ik het meeste zelf heb gedaan, maar heb je daar (hoge) kosten aan gehad dan moet je die er natuurlijk ook nog in verwerken. De kosten daarvan kunnen heel erg variëren.
Het is dus ook een kwestie van benadering en voor de rest een gevoel dat je erbij hebt.
Het ligt er natuurlijk ook aan waar gebruik je de fiets voor en wat is het gebruik je waard.
Mijn recente voorbeeld komt na mijn inruil van m'n V-Strom DL650 van 5 jaar met 18.000 km.
Ik moet zeggen dat ik niet echt ontevreden ben. Heb hem afgelopen zaterdag ingeruild en kreeg er 5.000 Euro voor terug. 5 jaar en 18.000 (fun)kilometers. Met een aanschafwaarde van 8.000 Euro is dat 600 Euro per jaar afschrijving. Ik had er wel voor 1.500 Euro accessoires opzitten en daar krijg je weinig voor terug. Die had ik er deels af kunnen halen en los verkopen, maar daar had ik even geen zin in. Te veel gezever om alles apart te verkopen en ik kan ook niet alles erafhalen want ik heb niet van alles het origineel meer. Zeker gezien de prijs in de koerslijst die een inruil van 4.200 Euro aangeeft heb ik het bod maar geaccepteerd.
Om de "pijn" een beetje te verzachten kun je het ook anders berekenen. Ik heb totaal dus ca. 9.500 Euro uitgegeven en er 5.000 voor teruggekregen dus 4.500 in 5 jaar gebruikt, dat is 900 Euro per jaar afgeschreven op alles. Met 18.000 km in 5 jaar is dat 3.500 km per jaar oftewel een afschrijving van 25,7 cent per gereden kilometer. Aan benzine, belasting en verzekering kom ik nog eens op ca. 8,9 cent per kilometer. Dus ik heb met deze motor voor ca. 34,6 cent all-in per kilometer gereden. En dat vind ik eigenlijk niet zo duur, zeker niet omdat het maar een hobby is. Wil je dat kilometerbedrag dus lager hebben dan zul je er meer mee moeten rijden. Had ik per jaar het dubbele gereden wat op zich niet zo veel is, dus 7.000 kilometer dan had de kilometerprijs nog maar 20,5 cent geweest. Menig auto die duurder rijdt. Ik heb alleen één belangrijke kostenpost vergeten en dat zijn de onderhoudskosten. De mijne waren nihil aangezien ik het meeste zelf heb gedaan, maar heb je daar (hoge) kosten aan gehad dan moet je die er natuurlijk ook nog in verwerken. De kosten daarvan kunnen heel erg variëren.
Het is dus ook een kwestie van benadering en voor de rest een gevoel dat je erbij hebt.