Afschuinen : hulp gevraagd

darksight

Die hard MF'er
16 nov 2010
619
1
Beste MFers.

Sinds een paar weken ben ik aan het lessen geslagen. Nu heb ik nogal wat last met het afschuinen. Ik ben namelijk van mn brommer gewend om in een bocht gewoon mee te hangen met de brommer en that's it. Nu leer ik met les om de motor van je weg te duwen ( afschuinen ) maar dit voelt precies tegenovergesteld als met mn brommer uiteraard.

Hebben jullie misschien wat tips (gewicht verplaatsen of hoe dan ook?) om mij hiermee te helpen.
 
tjah, je kan motor idd wegduwen zoals ze zeggen, of je kan op je eigen manier doen. Als je maar die 8je/ halve draai haalt.
 
Probeer je heupen los te maken, en druk als het ware in de tegengestelde richting van de bocht.

Noemden ze dit niet 'counter steering'?
 
Probeer je heupen los te maken, en druk als het ware in de tegengestelde richting van de bocht.

Noemden ze dit niet 'counter steering'?
darksight bedoelt wat anders. Soort van ballet met motor. Doen motorcrossers ook altijd en werkt perfect in langzame scherpe bochten. Rotondes bijvoorbeeld.

Verder gaat JanB het wel uitleggen inclusief goed stuk over tegensturen. Dit is het belangrijkste voor de motorrijder maar wordt vrijwel nooit uitgelegd tijdens de les. ;)
 
In dit filmpje wordt het heel duidelijk gedemonstreerd, gewoon de motor van je afduwen terwijl je zelf rechtop blijft:
 
Op één bil op het zadel zitten, dan druk je de motor vanzelf onder je uit.

Als het goed is legt de instructeur je wel uit hoe je de motor met een stuurbeweging in laat kantelen.
 
Lastig uitleggen. :P

Door met je knie tegen de tank te duwen, en door op je stuur te duwen , duw je als het ware de motor onder je uit.
Zelf blijf je rechtop zitten en werk je voornamelijk vanuit de heupen. Met de fiets doe je dit eigenlijk ook.

Wat kan helpen is kort op de tank te gaan zitten, dan heb je nog meer controle.

Het is iets wat je eenmaal bewust door moet hebben, als je het eenmaal hebt zul je zien dat het korte bochten werk heel snel en makkelijk gaat.

Zoals dijkjes rijden. :P

Voorbeeld:

Sturen%20III.JPG

Sturen%20II.JPG



Je kunt ook eens vragen of je achterop mag bij de instructeur, dan kun je het voelen. :)
 
Laatst bewerkt:
Wat voor motor rij je?

Een klein sportstuurtje stuurt heel anders dan een breed hoog stuur. Deze manier van afschuinen gebruik ik op mijn eigen motoren ook, maar op een sportmotor vind ik het ook geen prettige manier van de bocht rond komen.
 
Lastig uitleggen. :P

Door met je knie tegen de tank te duwen, en door op je stuur te duwen , duw je als het ware de motor onder je uit.
Zelf blijf je rechtop zitten en werk je voornamelijk vanuit de heupen. Met de fiets doe je dit eigenlijk ook.

Wat kan helpen is kort op de tank te gaan zitten, dan heb je nog meer controle.

Het is iets wat je eenmaal bewust door moet hebben, als je het eenmaal hebt zul je zien dat het korte bochten werk heel snel en makkelijk gaat.

Zoals dijkjes rijden. :P

Voorbeeld:

[afbeelding]
[afbeelding]


Je kunt ook eens vragen of je achterop mag bij de instructeur, dan kun je het voelen. :)

En vooral goed blijven kijken waar je heen wil,, :Y
 
En vooral goed blijven kijken waar je heen wil,, :Y


Dat is altijd belangrijk, de bocht doorkijken en kijken waar je heen wilt.

@Paisly: Ook met een sportmotor kan het, maar dat is inderdaad wat lastiger. Als je kort op de tank gaat zitten heb je meer ruimte voor je armen.
Maar ik moet zeggen dat ik mijn KLX ook makkelijker afschuin dan de R6.
 
Afschuinen doe je toch alleen met de bijzondere oefeningen? Als jouw instructeur je ook leert met gewoon rijden 'af te schuinen' zou ik toch eens overwegen een andere rijschool te zoeken.
 
Afschuinen doe je toch alleen met de bijzondere oefeningen? Als jouw instructeur je ook leert met gewoon rijden 'af te schuinen' zou ik toch eens overwegen een andere rijschool te zoeken.


Meen je dat nou?

Je gebruikt afschuinen bij haarspeldbochten, korte bochten, rotondes, UITWIJKEN.


Iedereen zou die techniek eigenlijk moeten leren. Het kan in het dagelijks gebruik op de weg echt handig zijn.

Waarvoor zijn die bijzondere oefeningen denk je? Om de lessers te pesten en het verder nooit meer te gebruiken?
 
Afschuinen doe je toch alleen met de bijzondere oefeningen? Als jouw instructeur je ook leert met gewoon rijden 'af te schuinen' zou ik toch eens overwegen een andere rijschool te zoeken.

Afschuinen doe je zelfs in sommige motorstallingen, om de draai te maken.
 
Wat voor motor rij je?

Een klein sportstuurtje stuurt heel anders dan een breed hoog stuur. Deze manier van afschuinen gebruik ik op mijn eigen motoren ook, maar op een sportmotor vind ik het ook geen prettige manier van de bocht rond komen.

Ik les op een honda cb500 naked bike
 
Lastig uitleggen. :P

Door met je knie tegen de tank te duwen, en door op je stuur te duwen , duw je als het ware de motor onder je uit.
Zelf blijf je rechtop zitten en werk je voornamelijk vanuit de heupen. Met de fiets doe je dit eigenlijk ook.

Wat kan helpen is kort op de tank te gaan zitten, dan heb je nog meer controle.

Het is iets wat je eenmaal bewust door moet hebben, als je het eenmaal hebt zul je zien dat het korte bochten werk heel snel en makkelijk gaat.

Zoals dijkjes rijden. :P

Voorbeeld:

[afbeelding]
[afbeelding]


Je kunt ook eens vragen of je achterop mag bij de instructeur, dan kun je het voelen. :)




dat ziet er onnatuurlijk uit !? ik moest van mijn instructeur recht op zitten en mijn ruggegraat in de zelfde lijn houden als de motor.

een beetje zoals dit plaatje,
position1g.jpg


desalnietemin hang ik nu als een aap naast mijn motor in de bocht :+
 
dat ziet er onnatuurlijk uit !? ik moest van mijn instructeur recht op zitten en mijn ruggegraat in de zelfde lijn houden als de motor.

een beetje zoals dit plaatje,
[afbeelding]

desalnietemin hang ik nu als een aap naast mijn motor in de bocht :+


Overdreven voorbeeld. :) Maar het komt op dat principe neer.

Hoewel, in een hele scherpe bocht en/of scherp keren kom je wel ongeveer zo op de motor te zitten.
 
mmh, ik ga het maandag proberen :Y

Met jouw nick gaat dat geen probleem moeten zijn. :P


Tip: Zet een pion ergens neer en draai er rondjes rond, steeds dieper en dieper , de rondjes kleiner makend.
Dan krijg je vertrouwen in je motor en je gaat eigenlijk een beetje automatisch afschuinen.


(Af en toe de andere kant rondjes draaien, anders ga je tollen. :+ )
 
Terug
Bovenaan Onderaan