Kibbe
Heeft een pens met veteraan
Bij bocht naar links, al je gewicht op het stepje rechts, en andersom...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Met jouw nick gaat dat geen probleem moeten zijn.
Tip: Zet een pion ergens neer en draai er rondjes rond, steeds dieper en dieper , de rondjes kleiner makend.
Dan krijg je vertrouwen in je motor en je gaat eigenlijk een beetje automatisch afschuinen.
(Af en toe de andere kant rondjes draaien, anders ga je tollen. )
dat ziet er onnatuurlijk uit !? ik moest van mijn instructeur recht op zitten en mijn ruggegraat in de zelfde lijn houden als de motor.
Gewoon proberen, dat is hoe ik het gevoel erin kreeg. Ga tijdens het lesrijden bij een aantal bochten proberen af te schuinen.
Het werkt bij een rustige rijstijl best prettig. Niet alleen bij de achtjes.
Mijn instructeur legde het uit dat je bij een noodstop keihard je stuur tegengesteld moet rammen, zodat de motor die kant opvalt die jij wilt.
Je moet echt het stuur de andere kant voorwaarts duwen (voor je gevoel) om de bocht lekker te ronden.
Gewoon proberen, dat is hoe ik het gevoel erin kreeg. Ga tijdens het lesrijden bij een aantal bochten proberen af te schuinen.
Het werkt bij een rustige rijstijl best prettig. Niet alleen bij de achtjes.
Mijn instructeur legde het uit dat je bij een noodstop keihard je stuur tegengesteld moet rammen, zodat de motor die kant opvalt die jij wilt.
Je moet echt het stuur de andere kant voorwaarts duwen (voor je gevoel) om de bocht lekker te ronden.
Met een noodstop zou ik maar gewoon de remmen gebruiken
Met de uitwijkmanoeuvre werkt het wel ja
Kweenie maar bij een noodstop of uitwijkmanoeuvre wil ik bij beide niet dat de fiets omvalt
De dingen die jij noemt zijn in mijn ogen de 'bijzondere oefeningen'.Meen je dat nou?
Je gebruikt afschuinen bij haarspeldbochten, korte bochten, rotondes, UITWIJKEN.
Iedereen zou die techniek eigenlijk moeten leren. Het kan in het dagelijks gebruik op de weg echt handig zijn.
Waarvoor zijn die bijzondere oefeningen denk je? Om de lessers te pesten en het verder nooit meer te gebruiken?
Met een noodstop zou ik maar gewoon de remmen gebruiken
Met de uitwijkmanoeuvre werkt het wel ja
De dingen die jij noemt zijn in mijn ogen de 'bijzondere oefeningen'.
Al is een rotonde dat niet echt. Heb eigenlijk ff geen idee hoe ik een rotonde neem, in ieder geval niet zoals die KNMV'er.
Ik schuin mijn motor aardig af bij een rotonde nemen hoor.
Goede morgen heren
Je moet zorgen dat je dit afschuinen onder de knie hebt !!
Het stelt echt niks voor maar is wel erg belangrijk en niet alleen op lage snelheid.
Als je weer eens een bordje ziet staan langs de weg (lantaarnpaal-boom) waar een motorrijder overleden is, komt dit vaak voor in een bocht.
Als je de snelheid in een bocht verkeerd inschat .....ben je zonder afschuinen te laat.
Dan plak je waarschijnlijk al vast tegen boom of paal.
DUS:
Wanneer je erachter komt dat je snelheid te hoog is in een bepaalde bocht, dan red je het niet meer om BIJ TE STUREN !! JE MOET HEM DAN WEL PLAT GOOIEN / afschuinen.
Ha filmpjes en plaatjes
Hoe jouw instructeur het jouw aanleert hangt van zijn rijstijl af. Afschuinen met je heupen op hoge snelheid is best mogelijk maar niet zo gebruikelijk. Een voorbeeld hiervan is Boet van Dulmen, motor de bocht in drukken was zijn handelskenmerk:
[afbeelding]
Andersom kan ook op lage snelheid:
Maar dat zal je instructeur wel niet waarderen
Ja echt lekker rijdt het niet in een snelle bocht. Van Dulmen was echter wel een goede regenrijder, misschien omdat ie meer correctiemogelijkheid had?Grote kans dat je motor onder je uit schuift op die manier, dus dat is niet aan te raden.
En met monkey-style kan iedereen zijn knie aan de grond krijgen.
Maar het is een begin.
Ja, in snellere bochten maar bij langzame bochten is het dus net omgekeerd (afschuinen).
En inderdaad, je gebruikt het afschuinen vaker dan je denkt en overwegend onbewust.
Maar goed, dat is het doel van rijlessen/voertuigbeheersing zodat je niet bij elke scheet eerst na moet gaan denken over wat je ook alweer moest doen.
Bij langzame bochten heb je namelijk geen centrifugale kracht dus dan moet je wel balanceren.
Blijft je bij een langzame bocht lekker op de as van je motor zitten zoals jij beschrijft dan mieter je gewoon om.
Het zit hem letterlijk en figuurlijk in de heupen en is een belangrijk deeltje basisbeheersing.
Persoonlijk zou ik zeggen: "Vraag het de instructeur en vraag hem evt. om extra uitleg/begeleiding"
Daar betaal je hem tenslotte ook voor en als je aangeeft waar jij problemen mee hebt dan kan hij daar extra aandacht aan schenken.
Scheelt je weer een uur aankloten waarin je andere dingen had kunnen leren want instructeurs zijn uiteindelijk ook maar mensen en niet helderziend.
Afijn, mijn tips zijn:
1) Ask the teacher! We kunnen wel wat leuks neerpennen hier maar jij moet het op de motor in de praktijk brengen.
2) Gewoon doen en oefenen dan val je vanzelf door die onzichtbare barriere heen!
Je mieter echt niet om als je het niet doet. Het is alleen veel moeilijker.