Afschuinen : hulp gevraagd

Met jouw nick gaat dat geen probleem moeten zijn. :P


Tip: Zet een pion ergens neer en draai er rondjes rond, steeds dieper en dieper , de rondjes kleiner makend.
Dan krijg je vertrouwen in je motor en je gaat eigenlijk een beetje automatisch afschuinen.


(Af en toe de andere kant rondjes draaien, anders ga je tollen. :+ )


prima, waar ik werk hebben ze een goede locatie .
i'll give it a try .
 
dat ziet er onnatuurlijk uit !? ik moest van mijn instructeur recht op zitten en mijn ruggegraat in de zelfde lijn houden als de motor.

Ja, in snellere bochten maar bij langzame bochten is het dus net omgekeerd (afschuinen).
En inderdaad, je gebruikt het afschuinen vaker dan je denkt en overwegend onbewust.
Maar goed, dat is het doel van rijlessen/voertuigbeheersing zodat je niet bij elke scheet eerst na moet gaan denken over wat je ook alweer moest doen.

Bij langzame bochten heb je namelijk geen centrifugale kracht dus dan moet je wel balanceren.
Blijft je bij een langzame bocht lekker op de as van je motor zitten zoals jij beschrijft dan mieter je gewoon om.

Het zit hem letterlijk en figuurlijk in de heupen en is een belangrijk deeltje basisbeheersing.

Persoonlijk zou ik zeggen: "Vraag het de instructeur en vraag hem evt. om extra uitleg/begeleiding"
Daar betaal je hem tenslotte ook voor en als je aangeeft waar jij problemen mee hebt dan kan hij daar extra aandacht aan schenken.
Scheelt je weer een uur aankloten waarin je andere dingen had kunnen leren want instructeurs zijn uiteindelijk ook maar mensen en niet helderziend.

Afijn, mijn tips zijn:
1) Ask the teacher! We kunnen wel wat leuks neerpennen hier maar jij moet het op de motor in de praktijk brengen.
2) Gewoon doen en oefenen dan val je vanzelf door die onzichtbare barriere heen!
 
Gewoon proberen, dat is hoe ik het gevoel erin kreeg. Ga tijdens het lesrijden bij een aantal bochten proberen af te schuinen.
Het werkt bij een rustige rijstijl best prettig. Niet alleen bij de achtjes.
Mijn instructeur legde het uit dat je bij een noodstop keihard je stuur tegengesteld moet rammen, zodat de motor die kant opvalt die jij wilt.

Je moet echt het stuur de andere kant voorwaarts duwen (voor je gevoel) om de bocht lekker te ronden.
 
Gewoon proberen, dat is hoe ik het gevoel erin kreeg. Ga tijdens het lesrijden bij een aantal bochten proberen af te schuinen.
Het werkt bij een rustige rijstijl best prettig. Niet alleen bij de achtjes.
Mijn instructeur legde het uit dat je bij een noodstop keihard je stuur tegengesteld moet rammen, zodat de motor die kant opvalt die jij wilt.

Je moet echt het stuur de andere kant voorwaarts duwen (voor je gevoel) om de bocht lekker te ronden.

Precies, dat is exact wat ik bedoel. Voor je gevoel duw je hem precies de andere kant op. Ik ga het de volgende x op aanraden van mijn instructeur met gewichtverplaatsing + onderlichaam proberen, nogmaals bedankt voor alle reacties!
 
Gewoon proberen, dat is hoe ik het gevoel erin kreeg. Ga tijdens het lesrijden bij een aantal bochten proberen af te schuinen.
Het werkt bij een rustige rijstijl best prettig. Niet alleen bij de achtjes.
Mijn instructeur legde het uit dat je bij een noodstop keihard je stuur tegengesteld moet rammen, zodat de motor die kant opvalt die jij wilt.

Je moet echt het stuur de andere kant voorwaarts duwen (voor je gevoel) om de bocht lekker te ronden.


Met een noodstop zou ik maar gewoon de remmen gebruiken :+

Met de uitwijkmanoeuvre werkt het wel ja ;)
 
Meen je dat nou?

Je gebruikt afschuinen bij haarspeldbochten, korte bochten, rotondes, UITWIJKEN.


Iedereen zou die techniek eigenlijk moeten leren. Het kan in het dagelijks gebruik op de weg echt handig zijn.

Waarvoor zijn die bijzondere oefeningen denk je? Om de lessers te pesten en het verder nooit meer te gebruiken?
De dingen die jij noemt zijn in mijn ogen de 'bijzondere oefeningen'. ;)
Al is een rotonde dat niet echt. Heb eigenlijk ff geen idee hoe ik een rotonde neem, in ieder geval niet zoals die KNMV'er.
 
De dingen die jij noemt zijn in mijn ogen de 'bijzondere oefeningen'. ;)
Al is een rotonde dat niet echt. Heb eigenlijk ff geen idee hoe ik een rotonde neem, in ieder geval niet zoals die KNMV'er.

Dat gebruik je toch ook allemaal in het verkeer?

Ik schuin mijn motor aardig af bij een rotonde nemen hoor. :P
Korte bochten, dijkjes , keren, haarspeldbochten, van mijn oprit afdraaien, zelfs het wisselen van baan kun je afschuinen....

Wat versta jij onder "gewoon"rijden dan?
 
Ik schuin mijn motor aardig af bij een rotonde nemen hoor. :P

:^

Wellicht niet zo extreem als die ene foto maar als je bijv. een rotonde 3/4 neemt ontkom je er vaak niet aan om hem van het ene oor op het andere oor te gooien.
En dan moet je toch echt afschuinen (of je moet een rotonde met 3,5 km per uur nemen en zo stijf als een hark recht op je motor willen blijven zitten).

Als vanmiddag de wind gaat liggen rij ik wsl weer eens het Belgische in en zal ik er zelf eens op letten wanneer en hoe vaak je nu eigenlijk (ongemerkt) afschuint.
 
Afschuinen gebruik je alleen als je weinig snelheid hebt en het gewicht niet automatisch door de snelheid naar buiten wil verplaatsen. Dus dat is ongeveer tot 30km/h.
Het enige wat je doet is het gewicht van de motor wat je de bocht in legt, compenseren met je eigen gewicht. Dus als je de motor naar binnen duwt, haal je je lichaan bewust uit diezelfde lijn. Zo kun je de motor platter leggen zonder om te vallen. :)

Dit doe je niet op hogere snelheid, want dan wordt de boel instabiel.
Dan wil je juist de motor rechterop houden.
 
Laatst bewerkt:
Ik was laatst weer een keer op bezoek bij m'n oude instructeur die nu les geeft aan een vriend van me. Ze waren AVB oefeningen aan het doen, en ik daagde 'm uit om al die AVB oefeningen op mijn R6 te doen. En verdomd, na heel even wennen, schuinde hij dat ding ook gewoon af en is voor het allereerst m'n achterrem gebruikt (en goed ook..).

Ja was even aan anekdote die ik wilde delen :P
 
Kijk eens naar dit filmpje:


Die laat goed het effect zien van afschuinen. Sterke rug van die man, trouwens... ;-)

Altijd handig om in een straatje te kunnen keren. Zelfs het 8-tje heb ik wel eens in de praktijk iemand zien doen!
 
Laatst bewerkt:
dit filmpje maakt alles in 1 keer duidelijk. Is van de crew van Fastbikes :)


 
Laatst bewerkt:
Goede morgen heren

Je moet zorgen dat je dit afschuinen onder de knie hebt !!
Het stelt echt niks voor maar is wel erg belangrijk en niet alleen op lage snelheid.

Als je weer eens een bordje ziet staan langs de weg (lantaarnpaal-boom) waar een motorrijder overleden is, komt dit vaak voor in een bocht.
Als je de snelheid in een bocht verkeerd inschat .....ben je zonder afschuinen te laat.
Dan plak je waarschijnlijk al vast tegen boom of paal.

DUS:
Wanneer je erachter komt dat je snelheid te hoog is in een bepaalde bocht, dan red je het niet meer om BIJ TE STUREN !! JE MOET HEM DAN WEL PLAT GOOIEN / afschuinen.
 
Goede morgen heren

Je moet zorgen dat je dit afschuinen onder de knie hebt !!
Het stelt echt niks voor maar is wel erg belangrijk en niet alleen op lage snelheid.

Als je weer eens een bordje ziet staan langs de weg (lantaarnpaal-boom) waar een motorrijder overleden is, komt dit vaak voor in een bocht.
Als je de snelheid in een bocht verkeerd inschat .....ben je zonder afschuinen te laat.
Dan plak je waarschijnlijk al vast tegen boom of paal.

DUS:
Wanneer je erachter komt dat je snelheid te hoog is in een bepaalde bocht, dan red je het niet meer om BIJ TE STUREN !! JE MOET HEM DAN WEL PLAT GOOIEN / afschuinen.


En vooral niet naar die paal van jou kijken, want dan neem je hem gegarandeerd mee.
 
Ha filmpjes en plaatjes :9

Hoe jouw instructeur het jouw aanleert hangt van zijn rijstijl af. Afschuinen met je heupen op hoge snelheid is best mogelijk maar niet zo gebruikelijk. Een voorbeeld hiervan is Boet van Dulmen, motor de bocht in drukken was zijn handelskenmerk:
1981_NK_Assen_500cc_Boet_van_Dulmen_01_.JPG


Andersom kan ook op lage snelheid:
Maar dat zal je instructeur wel niet waarderen O-)
 
Ha filmpjes en plaatjes :9

Hoe jouw instructeur het jouw aanleert hangt van zijn rijstijl af. Afschuinen met je heupen op hoge snelheid is best mogelijk maar niet zo gebruikelijk. Een voorbeeld hiervan is Boet van Dulmen, motor de bocht in drukken was zijn handelskenmerk:
[afbeelding]

Andersom kan ook op lage snelheid:
Maar dat zal je instructeur wel niet waarderen O-)

Grote kans dat je motor onder je uit schuift op die manier, dus dat is niet aan te raden. :N

En met monkey-style kan iedereen zijn knie aan de grond krijgen. :X
Maar het is een begin. :)
 
Grote kans dat je motor onder je uit schuift op die manier, dus dat is niet aan te raden. :N

En met monkey-style kan iedereen zijn knie aan de grond krijgen. :X
Maar het is een begin. :)
Ja echt lekker rijdt het niet in een snelle bocht. Van Dulmen was echter wel een goede regenrijder, misschien omdat ie meer correctiemogelijkheid had?

Als een aap de hoek om gaat inderdaad nergens over, maar het geeft maar aan dat er niet 1 manier is.
 
Meeleunen doe je om de hellingshoek van de motor beperkt te houden, dit is een limiet waar je tegenaan loopt in snelle lange bochten. Voor het insturen van deze bochten is het omvallen van jou + motor snel genoeg, insturen hoeft immers niet heel abrupt maar juist vloeiend te gebeuren.

Bij een halve draai, uitwijkmanouvre, als je te kort komt in een bocht etc. is er geen tijd om het zwaartepunt verder de bocht in te laten vallen door (tegen)sturen, het is dan zaak de motor actief naar beneden te duwen met heupen en stuur, dat gaat sneller en daardoor wordt in deze situaties je draai dus korter.

Met een supersport gaat de halve draai etc. net zo goed, je moet dan wel zorgen dat je op de motor zit ipv op het stuur hangt. Wel oppassen met de stuuruitslag, die is vaak beperkt en je hebt reserve stuuruitslag nodig om weer overeind te komen. Als je stuur vastloopt moet je jezelf met wat gas rechtop trekken (hopelijk is daar dan ruimte voor).
 
afschuinen is iets dat je absoluut moet kunnen. Je gebruikt het namelijk heel erg vaak. Met name als je snelheid laag is, de bocht krap en als je geen tijd hebt om in te hangen.

Het hangt ook een beetje van de motor af. Ik rij zelf op een GSA en dan schuin je (lees: ik) heel vaak af. Het grote voordeel van afschuinen vind ik zelf is dat je veel beter het overzicht houdt op de verkeersituatie. Je houdt je hele bovenlijf stabiel en dat creeert rust in je hoofd. In de stad, waar niet alles geheel volgens de verwachting verloopt, kan dat best handig zijn. Stel je een blinde bocht voor waarna je hard moet remmen, met inhangen heb je meer tijd en energie nodig om de boel in het gareel te houden dan bij afschuinen.

Als je tussen de file doortuft schuin je ook geregeld af. Als je wilt inhangen lig je tegen een auto aan.

Countersteering kun je zowel bij inhangen, als neutraal zitten als afschuinen gebruiken. Als je drastisch meer moet afschuinen doe je dat juist door tegen te sturen. Verder insturen werkt averechts.

Wat die knmv man voordeed is een hele hele krappe draai op zeer lage snelheid. Het is om aan te geven hoe kort je kunt draaien als je de goed techniek beheerst.
 
Ja, in snellere bochten maar bij langzame bochten is het dus net omgekeerd (afschuinen).
En inderdaad, je gebruikt het afschuinen vaker dan je denkt en overwegend onbewust.
Maar goed, dat is het doel van rijlessen/voertuigbeheersing zodat je niet bij elke scheet eerst na moet gaan denken over wat je ook alweer moest doen.

Bij langzame bochten heb je namelijk geen centrifugale kracht dus dan moet je wel balanceren.
Blijft je bij een langzame bocht lekker op de as van je motor zitten zoals jij beschrijft dan mieter je gewoon om.

Het zit hem letterlijk en figuurlijk in de heupen en is een belangrijk deeltje basisbeheersing.

Persoonlijk zou ik zeggen: "Vraag het de instructeur en vraag hem evt. om extra uitleg/begeleiding"
Daar betaal je hem tenslotte ook voor en als je aangeeft waar jij problemen mee hebt dan kan hij daar extra aandacht aan schenken.
Scheelt je weer een uur aankloten waarin je andere dingen had kunnen leren want instructeurs zijn uiteindelijk ook maar mensen en niet helderziend.

Afijn, mijn tips zijn:
1) Ask the teacher! We kunnen wel wat leuks neerpennen hier maar jij moet het op de motor in de praktijk brengen.
2) Gewoon doen en oefenen dan val je vanzelf door die onzichtbare barriere heen!

Je mieter echt niet om als je het niet doet. Het is alleen veel moeilijker. Op lage snelheden kun je je zwaartepunt veel sneller verplaatsen als jij je motor afgeschuint hebt dan wanneer je hangt. Lees slalommen gaat veel beter.
Verder zijn de bochten kleiner naarmate de motor schuiner is, je draaicirkel wordt kleiner. Dus kun je op lage snelheden beter afschuinen.

Op hoge snelheden werkt dit ook, ik doen het meestal omdat het veel leuker is. Ideaal als een duo meegaat die niet mee durft te hangen. Afschuinen werk namelijk altijd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan