Afschuinen motor

afschuinena.jpg
 
Geen idee, ik heb nooit een rijles gehad. Dat bestond vroeger gelukkig nog niet.
Ik vermoed dat het hier de dorpsgek betreft.
Was dit maar de dorpsgek. Die instructeurs blijven ook bezig met het verzinnen van onzin. Er is verder ook sprake van een Stockholm effect: bij een test in Moto 73 van de Trident 660 ging een gasttester, een nieuweling, rijschooloefeningen doen. Gekte is vaak besmettelijk; Richard Dawkins heeft dat verklaard.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Misschien dat een handjevol het fijn vindt om te blijven doen na het rbw, maar het gros heeft het niet nodig.

Heb in 20 jaar nog nooit een situatie gehad waar ik met slepende achterrem een straatje moest keren binnen de straal van 5-6 meter, want anders ging het flink mis...
Das gewoon klein beetje vooruit, paar stapjes achteruit, en je bent er. Niks geen 15 minuten spartelen. Nu lijkt het net of de aangeleerde methode verrekte handig is, en steken een belachelijke onhandige methode is.

Tuurlijk wordt het je geleerd om een bepaalde basis gevoel met een motorfiets aan te leren en daarom is het ook zeker nuttig om het op zn minst te kunnen. Daarna heb je het mijn inziens zeker niet nodig om voldoende voertuig beheersend te blijven rijden.


En daarnaast, op een supersport waar je op je polsen zit bij dat soort snelheden, met de stuuruitslag van een kreupele bejaarde die net opstaat na een bedrust van 3 weken, wil je dat ook helemaal niet.
 
Misschien dat een handjevol het fijn vindt om te blijven doen na het rbw, maar het gros heeft het niet nodig.

Heb in 20 jaar nog nooit een situatie gehad waar ik met slepende achterrem een straatje moest keren binnen de straal van 5-6 meter, want anders ging het flink mis...
Das gewoon klein beetje vooruit, paar stapjes achteruit, en je bent er. Niks geen 15 minuten spartelen. Nu lijkt het net of de aangeleerde methode verrekte handig is, en steken een belachelijke onhandige methode is.

Tuurlijk wordt het je geleerd om een bepaalde basis gevoel met een motorfiets aan te leren en daarom is het ook zeker nuttig om het op zn minst te kunnen. Daarna heb je het mijn inziens zeker niet nodig om voldoende voertuig beheersend te blijven rijden.


En daarnaast, op een supersport waar je op je polsen zit bij dat soort snelheden, met de stuuruitslag van een kreupele bejaarde die net opstaat na een bedrust van 3 weken, wil je dat ook helemaal niet.
Dat korte keren met die slepende achterrem had ik zelf (nooit lessen gehad) ook bedacht...
 
nou..... om je tussen het drukke idiote stadverkeer heen te wurmen heb je toch alle technieken nodig om kort te kunnen draaien ............

maar goed met je benen aan de grond gaat het ook dus iedereen moet het lekker zelf weten .

maar vooral niet toegeven dat je het niet ( meer ) kunt of durft ...............
 
Ik heb ooit eens bedacht, om met een Ducati 750 SS op zeer smalle bergwegen in Frankrijk te kunnen keren. De berm is vaak verhoogd, daar kun je in rijden met het stuur tegen de ene aanslag. Daarna rijdt de motor vanzelf achteruit de steile berm weer uit, terwijl je het stuur tegen de andere aanslag houdt. Klaar is je draai van 180 graden. Het werkte voor mij goed, maar: "don't try this at home!"8-)
 
nou..... om je tussen het drukke idiote stadverkeer heen te wurmen heb je toch alle technieken nodig om kort te kunnen draaien ............

maar goed met je benen aan de grond gaat het ook dus iedereen moet het lekker zelf weten .

maar vooral niet toegeven dat je het niet ( meer ) kunt of durft ...............
Ik weet niet hoe jij tussen het stadsverkeer door wurmt, maar ik heb daar zeker geen bijzondere verrichting technieken, als slepende achterrem, motor van je afduwen en afschuinen, of de bocht ver doorkijken, voor nodig. Houden we het wel fatsoenlijk, of wrotten we de motor waar die eigenlijk, behoorlijk gezien, helemaal niet hoort te komen?
 
Hi allemaal,

Ik ben dus bezig met mijn motor lessen. Halve draai en achtjes rijden gaan wel oké.... Het probleem is naar links gaat het goed en naar rechts gaat het dus bar slecht. Ik durf mijn motor niet af te schuinen naar rechts..bang dat ik val ofzo. Wie heeft er een goeie tip/advies hoe ik dit zou kunnen verbeteren. 🥺
je valt niet. ik dacht ook altijd ik ga vallen als ik schuin ga
zolang jij voldoende snelheid aanhoud ga je niet vallen ongeachte hoe hard je inleunt
 
Mijn instructeur liep toen steeds een half rondje voor, hij zei het enigste waar je naar kijkt dat ben ik, zo draai je steeds je hoofd ver genoeg weg waardoor je eigenlijk heel makkelijk het achtje kan maken.
 
Ik kijk continue naar die pion op de een of andere manier. Ik weet dat ik moet doorkijken. Maar het lukt me niet. Snap er geen bal van waarom links wel lukt en rechts totaal niet...

Van links weet je dat je het kan, van rechts weet je dat het niet gaat.

Je hebt jezelf 'angst' aangeleerd voor rechts om.
Waarschijnlijk heb je (onbewust) een enorme spierspanning als je rechtsom wilt proberen.

Ontspannen spieren in je rug/nek/schouders zijn essentieel voor dit soort manoeuvres .

Ontspannen rijden en doorkijken, gewoon lekker een meter verder doorkijken en laat de motor het werk doen. Jij hoeft alleen maar mee te rijden ;)
 
Ik heb ooit eens bedacht, om met een Ducati 750 SS op zeer smalle bergwegen in Frankrijk te kunnen keren. De berm is vaak verhoogd, daar kun je in rijden met het stuur tegen de ene aanslag. Daarna rijdt de motor vanzelf achteruit de steile berm weer uit, terwijl je het stuur tegen de andere aanslag houdt. Klaar is je draai van 180 graden. Het werkte voor mij goed, maar: "don't try this at home!"8-)
Zo kom ik ook bij mijn supermarkt weg, waar je bij 180 graden wegrijden niet op de andere weghelft moet komen met een motor, omdat allerlei automobilisten zich onvoorspelbaar gedragen (zoals opeens heleboel gasgeven omdat het beoogde parkeerplekje toch bezet bleek).
 
Mijn instructeur liep toen steeds een half rondje voor, hij zei het enigste waar je naar kijkt dat ben ik, zo draai je steeds je hoofd ver genoeg weg waardoor je eigenlijk heel makkelijk het achtje kan maken.
Alleen hoeft niemand nooit een 8je te maken irl. Over de wip is ook pure instructeurswaanzin en de rest eigenlijk ook. Meteen vergeten.

Ik kan ook wel leuke dingen gaan verzinnen die je coördinatie verbeteren, bv, wat op de avatar van @Zot te zien is, een typisch mountainbikers grapje. Die grap/oefening vind ik eigenlijk realistischer dan een 8je, omdat zowel wheely als stoppie je in de praktijk kunnen verrassen als ongeoefende.
 
Laatst bewerkt:
Bij iedere rijopleiding wordt een bepaalde basis aangeleerd.
Een ieder gebruikt er naderhand veel of weinig van, en zelf leer je dingen aan die specifiek in jouw situatie voorkomen.
En de vaardigheden die op examenniveau waren maar nooit meer gebruikt zakken weer weg.

Om het op motorrijden toe te spitsen, ik rij amper snelweg en invoegen is mijn zwakke punt.
Erg rustig of bijna stilstaand gaat redelijk, maar alles er tussenin verdiend geen schoonheidsprijs.
Als je nooit situaties hebt waar je langzame manoeuvres nodig hebt (of durft te gebruiken),ga je die nooit op peil kunnen houden.
Vaak komt dat ook omdat je het risico op plat gaan gaat vermijden door een alternatief te zoeken

Nodig? Nee, maar het ziet er altijd erg knullig uit als je je motor als wiebelende loopfiets gebruikt.

Mijn advies aan een ieder is om bij jezelf na te gaan welke problemen je ondervindt tijdens het rijden door een gebrek aan vaardigheden, en die situaties op te zoeken om te oefenen.

De volgende basis zou ik wel aanhouden.
* wegrijden parkeervak.
* straatje keren.
* langzaam rijden.
* hellingproef.
* noodstop in de bocht.
Als je een beetje een speelse rijder bent, komt de rest tijdens de rit wel aan bod:+
 
[…]

En daarnaast, op een supersport waar je op je polsen zit bij dat soort snelheden, met de stuuruitslag van een kreupele bejaarde die net opstaat na een bedrust van 3 weken, wil je dat ook helemaal niet.
Ik heb een R6 en meerdere S1000RR-en gehad, en ook daar kun je gewoon alle AVB-oefeningetjes mee doen.
 
Laatst bewerkt:
Bij iedere rijopleiding wordt een bepaalde basis aangeleerd.
Een ieder gebruikt er naderhand veel of weinig van, en zelf leer je dingen aan die specifiek in jouw situatie voorkomen.
En de vaardigheden die op examenniveau waren maar nooit meer gebruikt zakken weer weg.

Om het op motorrijden toe te spitsen, ik rij amper snelweg en invoegen is mijn zwakke punt.
Erg rustig of bijna stilstaand gaat redelijk, maar alles er tussenin verdiend geen schoonheidsprijs.
Als je nooit situaties hebt waar je langzame manoeuvres nodig hebt (of durft te gebruiken),ga je die nooit op peil kunnen houden.
Vaak komt dat ook omdat je het risico op plat gaan gaat vermijden door een alternatief te zoeken

Nodig? Nee, maar het ziet er altijd erg knullig uit als je je motor als wiebelende loopfiets gebruikt.

Mijn advies aan een ieder is om bij jezelf na te gaan welke problemen je ondervindt tijdens het rijden door een gebrek aan vaardigheden, en die situaties op te zoeken om te oefenen.

De volgende basis zou ik wel aanhouden.
* wegrijden parkeervak.
* straatje keren.
* langzaam rijden.
* hellingproef.
* noodstop in de bocht.
Als je een beetje een speelse rijder bent, komt de rest tijdens de rit wel aan bod:+
Als het nog gekker wordt krijgen we verplichte looplessen.

 
Wat ik het lekkerst vind is om echt tegen de tank aan te zitten en mijn voeten iets om hoog op het stoepje (als ware op je tenen lopen), goed kijken waar je heen wilt en goed de bocht in leunen. Niet bang worden als je niet uitkomt maar doorleunen dan.

Maar weet niet of je dat met lessen al kan doen, ik kreeg altijd gezeik dat ik te schuin wilde :')
 
Wat ik het lekkerst vind is om echt tegen de tank aan te zitten en mijn voeten iets om hoog op het stoepje (als ware op je tenen lopen), goed kijken waar je heen wilt en goed de bocht in leunen. Niet bang worden als je niet uitkomt maar doorleunen dan.

Maar weet niet of je dat met lessen al kan doen, ik kreeg altijd gezeik dat ik te schuin wilde :')
1 blik op je banden (welk gedeelte je daarvan gebruikt) kan een einde maken aan deze illusie.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Die geven les in braaf zijn. Dat je twee keer over je schouder moet kijken al je wegrijdt |( en weten niet van filteren of V-max +15 voor je eigen veiligheid, blijf weg van die streep, raak daarover maar in paniek als je je rijbewijs hebt. Ja dan kan je het beter aan je instructeur vragen.
Het motto van mijn instructeur was altijd v-max plus 10%, want liever cjib dan rip. Denk dat er nog weinig instructeurs zijn die strak aan de maximum snelheid houden. Ik ben zelfs geslaagd terwijl ik tijdens m'n examen op de vluchtstrook van de snelweg heb staan wachten omdat ze me kwijt waren.

Ik had tijdens lessen in het begin ook moeite met achtje, waarop hij zei, spring maar achterop en het met mij als passagier ruim binnen de pionnen deed. Ik dacht dat we vielen, maar ik was gewoon nog niks gewend. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan