Afschuinen motor

Cha

Rookie
21 jul 2021
10
5
Hi allemaal,

Ik ben dus bezig met mijn motor lessen. Halve draai en achtjes rijden gaan wel oké.... Het probleem is naar links gaat het goed en naar rechts gaat het dus bar slecht. Ik durf mijn motor niet af te schuinen naar rechts..bang dat ik val ofzo. Wie heeft er een goeie tip/advies hoe ik dit zou kunnen verbeteren. 🥺
 
Veel mensen hebben een voorkeur voor linker of rechter bochten. Heb je er op de fiets ook last van?
 
Nee op de fiets heb ik er totaal geen moeite mee.
vind het gewoon erg frustrerend waarom het me niet lukt rechts. Mer achtje rijden ook de eerste bocht naar links geen probleem en dan komt die rechter bocht 😩
 
Rechts is natuurlijk wel je gashand, probeer het handvat anders eens wat losser vast te pakken..

en verder doorkijken!!!1!
 
Gewoon doen en niet bang zijn dat ik ga vallen.
Hoort erbij ;)
Daar leer je ook uit :Y
Je eerste motor is daarom ook beter een "leermotor", als in, technisch ok, maar optisch onbelangrijk.

En dat je verschil hebt in vlotheid in linkse en rechtse bochten is normaal. Dat heeft iedereen. Bij de ene is dat verschil al wat groter dan de andere. Veel oefenen maakt dat verschil wel kleiner hoor :t
 
Ik neem aan dat je rijinstructeur al tips en trucs heeft gegeven om het te verbeteren?
Anders de volgende les vragen of je kan focussen op die rechter draai
 
Ik had het even nodig dat ik van mijn instructeur hoorde dat het niets uit zou maken dat de motor beschadigt als ik zou vallen. :P Toen werd het leuk en ging het vanzelf. (Totdat ik mijn eigen nieuwe motor kocht.._O- Toen had ik even het besef nodig dat het maar gewoon materiaal is.)

Succes!
 
Je bent nu aan het lessen, wees niet bang om de motor te laten vallen. Dan weet je meteen wat er gebeurt, wanneer het gebeurt, hoe het voelt. En zie het zo, liever nu met een lesmotor, dan straks met je eigen ;-)
 
Meer uren maken, dus meer oefenen
Het is het gebrek aan vertrouwen wat je nu tegenhoudt. Langzaamaan zal dat steeds beter gaan en ineens heb je het te pakken. Je moet even over dat 'help ik val' punt heen; ervaren dat je voorbij dat punt dus niet valt.
Wordt je rechterkant net zo fijn als je linker? Nee, waarschijnlijk niet, maar voldoende om je rijbewijs te halen en daarna nooit meer die achterlijke 8tjes of krappe draaitjes te doen. Praktisch ga je dat nooit meer doen namelijk straks..

Blijven oefenen, kost je veel tijd en geld helaas
 
ik had hetzelfde destijds. Wat voor mij heeft geholpen, voorbeeld filmpjes op you tube kijken, en wat absoluut niet mocht van mijn instructeur de koppeling wel gebruiken, toen lukte het wel, daarna kon ik hem ook al snel zonder koppeling. tip wat hier al genoemd is goed over je schouder doorkijken, dat doorkijken daarvan heb je later op de weg ook veel profijt van! Je hoofd goed draaien, je lichaam volgt echt.
 
Ik kijk continue naar die pion op de een of andere manier. Ik weet dat ik moet doorkijken. Maar het lukt me niet. Snap er geen bal van waarom links wel lukt en rechts totaal niet...
Hoe zit je in lange rechterbochten? dus niet in het 8tje maar op een afslag of zoiets? Of een rechtsomkeert zonder 8tje?
 
tegen de klok in zit ook een beetje in gebakken ; rotondes schaatsen enz enz ...

Maar ja wil je in amsterdam tussen de touristen door kunnen rijden moet je alle kanten kort kunnen draaien ;-)
 
Die geven les in braaf zijn. Dat je twee keer over je schouder moet kijken al je wegrijdt |( en weten niet van filteren of V-max +15 voor je eigen veiligheid, blijf weg van die streep, raak daarover maar in paniek als je je rijbewijs hebt. Ja dan kan je het beter aan je instructeur vragen.

En misschien heeft hij er wel wat op. :+

Maar je bedoelt dus: vraag het niet op MF, eigenlijk, want stel dat er een echte motorrijder tussenzit die met je mee wil denken...
 
Afschuinen? Beetje gaan verzitten en de motor overdreven naar beneden duwen. Kan je op je trapfiets ook oefenen. En hebt het later alleen nodig als je op een toeristisch weggetje verkeerd ben gereden en je moet weer terug.
 
Zou het te maken hebben dat wij op het Noorderlijk halfrond wonen en rijden. De draaikolk in een leeglopend bad of wastafel draait boven de evenaar ook linksom.
 
  • Geweldig
Waarderingen: DvZ
Die geven les in braaf zijn. Dat je twee keer over je schouder moet kijken al je wegrijdt |( en weten niet van filteren of V-max +15 voor je eigen veiligheid, blijf weg van die streep, raak daarover maar in paniek als je je rijbewijs hebt. Ja dan kan je het beter aan je instructeur vragen.

En misschien heeft hij er wel wat op. :+

Maar je bedoelt dus: vraag het niet op MF, eigenlijk, want stel dat er een echte motorrijder tussenzit die met je mee wil denken...

Als je nog aan het lessen bent en het "papiertje" nog niet hebt, kan je het beste de issue's met diegene die jouw lesgeeft bespreken.
Of nou ja, eigenlijk diegene die je examen afneemt, want die wilt een bepaalde oefening op een bepaalde manier zien gebeuren....
Dat sommige van die oefeningen in het dagelijkse leven amper tot niet voorkomen maakt daar niks in uit.
"Trucjes" die er voor zorgen dat je 't net niet/wel doet, maar niet op de manier zoals ze 'm willen zien gebeuren zullen je geen goedkeuring geven.
Dan krijg je gewoon een... "doe die oefening nog een keer en dan goed/zoals het hoort" naar je hoofd geslingerd.

En volgens mij heb jij van een automobilist les gehad? (Sarcasme gaat op mij verloren, ook al schiet je 't vlaggetje met een kanon omhoog)

🤔 De mijne wilde dat ik niet in het 70Km/u "treintje" bleef hangen op de Kennedylaan te Eindhoven... maar wilde dat ik gas gaf....
En ja hij was ook op de hoogte van de flitspaal die daar op 70 afgesteld stond.... _O- (en linker baan was net zo goed "treintje")
 
Afschuinen? Beetje gaan verzitten en de motor overdreven naar beneden duwen. Kan je op je trapfiets ook oefenen. En hebt het later alleen nodig als je op een toeristisch weggetje verkeerd ben gereden en je moet weer terug.
Niet mee eens, met dat vetgedrukte: ik doe het meerdere keren per dag, niet omdat ik verkeerd reed, maar gewoon omdat het lekker snel omdraaien is, ik het super leuk vind (met een toer hok van 300 kg), en omdat het er een stuk minder knullig uitziet dan een kwartier lang spartelend de motor proberen te verplaatsen. En een stuk minder vermoeiend ook. Daarnaast betreft het basis-voertuigbeheersing, die doorwerkt in al het andere wat je wel of niet met een motor weet uit te richten.

Ruim de helft van alle letselongevallen met motorrijders vinden plaats bij lage snelheid (minder dan 30 km/u), en zijn terug te herleiden naar het gebrek aan juist dit soort basis-vaardigheden, Wie moeite heeft met zo’n simpel oefeningetje, ontbreekt het aan voertuigbeheersing. Dat kan lang goed gaan, maar niet eeuwig. Helaas merk je dat gebrek pas als je die voertuigbeheersing echt nodig hebt, en dan is het te laat. Het is niet voor niets dat dergelijke verrichtingen onderdeel uitmaken van de examenvereisten, en die zijn al minimaal.

@Cha : overleggen met de instructeur, daar betaal je immers voor, mss kan-ie dat soort dingen meer met je oefenen. Korte draai rechtsom gaat was moeilijker omdat je gashendel aan de rechterkant zit, en je je armen onvoldoende ontspant. Je gas kun je fixeren door je rechterduim af te steunen om het naastgelegen schakelaarblok (of juist door pink of handwang af te steunen op het stuurgewichtje, als dat er is), en je armen zul je echt moeten ontspannen, altijd: stabiliteit halen uit je zit, oftewel, been- buik- en rugspieren gebruiken, en knieën tegen de tank klemmen. Juiste kijktechniek helpt je je evenwicht te bewaren, en maakt dat je naar het punt toe rijdt waar je naartoe wilt (als je naar de grond gaat zitten kijken, dan lig je vroeg of laat op je snufferd, want dan wilde je daar kennelijk naartoe…).

Eventueel kun je, in overleg met je instructeur, gewoon eens een ruime cirkel rechtsom rijden, waarbij je de motor flink afschuint, en waarna je m.b.v. de achterrem de bochtstraal steeds kleiner maakt. je ervaart dan dat er eigenlijk niets gebeurd, behalve dat de draaicirkel steeds kleiner wordt, en je nog steeds blijft rijden. Ondertussen wen je aan het rijden onder hellingshoek bij lage snelheid, en kun je je armen ontspannen door je zit te corrigeren.
Mensen zijn van nature geprogrammeerd om rechtop te lopen, dus je moet ervaren dat het nog steeds goed gaat als de hellingshoek groter wordt, want juist die hellingshoek is wat de motor nodig heeft om fatsoenlijk een bocht te kunnen maken. Als je als mens op beide voetjes staat en je lichaam onder een hoek van 45 graden t.o.v. het aardoppervlak probeert te brengen, dan lig je op je bek voordat je het goed en wel in de gaten hebt. Als je op een motor gaat rijden, en het ding tot eenzelfde hoek afschuint, dan kan dat gewoon, vooropgesteld dat snelheid + hellingshoek + bochtstraal met elkaar in overeenstemming zijn. Dat moet je dus even leren ;)

En als je dat eenmaal onder de knie hebt, dan zul je het moeten blijven herhalen, ook als je je rijbewijs hebt gehaald.
 
Laatst bewerkt:
Bij het afschuinen kan je gewoon rechtop blijven zitten door als het ware op de zijkant van je buddy te gaan zitten. De parkeergarage op mijn werk heeft zo'n wokkel naar beneden en naar boven. Daar moet je flink afschuinen om goed op of af te rijden want smal, stijl en krap...
 
Terug
Bovenaan Onderaan