afschuinen

als je da wil doen zo wel fijn zijn. Een deskundige menig
Hoe kleiner de draaicirkel die je moet maken, hoe schuiner de motor gaat. En ook hoe sneller je gaat hoe schuiner je de bocht móet nemen om hem te halen.

Op de website van het blad "Motor" staat volgens mij een verhaal hoe dat allemaal natuurkundig in elkaar steekt, weet alleen even niet wat de URL is. (iig niet motor.nl) en heb ook even geen tijd om het op te zoeken, moet heel mijn huis nog uitmesten voor de visite komt (zie sig O-) )

Zal vanavond nog eens kijken ervoor.
 
een vriend van me had ook een goeie uitleg. Als je met een lagere snelheid schuiner gaat snij je de bocht schuiner aan
Hoe kleiner de draaicirkel die je moet maken, hoe schuiner de motor gaat. En ook hoe sneller je gaat hoe schuiner je de bocht móet nemen om hem te halen.

Op de website van het blad "Motor" staat volgens mij een verhaal hoe dat allemaal natuurkundig in elkaar steekt, weet alleen even niet wat de URL is. (iig niet motor.nl) en heb ook even geen tijd om het op te zoeken, moet heel mijn huis nog uitmesten voor de visite komt (zie sig O-) )

Zal vanavond nog eens kijken ervoor.
 
Als je 't nog niet snapt, pak je toch gewoon ff een blaadje, en teken je 't krachtenspel ff uit? *simpel*

Als je zoiets zelf ff uitwerkt is 't doorgaans veel verhelderender, dan alleen maar text lezen hiero.
 
Hey Twi, Gefeliciteerd !!
full
 
das niet waar!!!!!

Bekijk het als volgt. (simpele uitleg)

Als je een bocht neemt zou de horizontale g-kracht je omver duwen. Dit wordt gecompenseerd door het hellen. Het een vult dus het ander aan, is een beetje kip/ei verhaal.

Door naast je motor te hangen verhoog je het effect van het hellen, en moet je dus harder gaan (meer g-krachten opwekken) om niet om te vallen. Of je gaat niet harder en valt verder naar binnen en maakt dus een krappere bocht.

In het vervolg zou ik aanraden een dikke paf te rollen, op te bank te gaan zitten en er eens lekker een uurtje over nadenken ;) .
Denk dan eens na over deze; Waarom gaat je motor naar links als je je stur naar rechts toe duuwt? (ik voel alweer een heerlijke discussie opkomen.)

Overigens wat zijn dat toch domme/loze opmerkingen; "ja jongen, das techniek!" en dan vervolgens niks uitleggen. :?
Heeft geen fuck met techniek te maken. Is gewoon natuurkunde.

 
Nou, als je een flauwe bocht met een slakkegangetje neemt, kan je de motor zelfs rechtop de bocht doorkrijgen. Maar met hogere snelheid ga je tegensturend de bocht door (bocht naar rechts --> kijken waar je heen wilterg belangerijk), gewicht verplaatsen + trekken aan je linkerhandvat. Bocht naar links andersom). Met tegensturen gaat je motor een heel stuk schuiner ineens.

echt waar joh...doe ik dat allemaal :? ik ga altijd gewoon een eindje :]
 
Denk dan eens na over deze; Waarom gaat je motor naar links als je je stur naar rechts toe duuwt? (ik voel alweer een heerlijke discussie opkomen.)

Gyroscopisch effect. De motor wil in principe rechtdoor (massatraagheid) en doordat jij naar rechts duwt, dan zijn de krachten niet meer in evenwicht.
Hierdoor begint de motor naar de andere kant te hellen.

Kan je handig gebruik van maken met snel insturen :)
 
Schaf het boek "Proficient motorcycling" van David L. Hough aan.
En je hoeft nooit meer vragen te stellen, maar alleen nog antwoorden te geven. Doen!!!
 
echt waar joh...doe ik dat allemaal :? ik ga altijd gewoon een eindje :]

Joh.. Maar ik had begrepen dat de TS nog aan het lessen was, en hoe vaker er erin geramt wordt dat men moet kijken waar 'ie heen wil hoe beter volgens mij.

Alhoewel mijn instrukteur mij destijds dat ook al vaak gezegd had, had ik toch bij m'n eerste snelweg-les een wat angstige situatie. Ik was op de A10 aan het rijden, waar je op een gegeven moment een bocht in een tunnel heb. Als je rechtuit kijkt, kijk je zeg maar op de muur van die tunnel.

Ik kom daar dus zeg maar gefixeerd op die muur aanrijden, onderwijl denkend "Ik haal het niet ik haal het niet ik HAAL HET NIET!!!" totdat ik dacht van "ohnee, kijken waar je naar toe wil". Deed ik dus, en gelijk van pfff waar doe ik nu moeilijk over, hop gas erbij!


Zal vanavond nog eens kijken ervoor.

OK heb ik gedaan.. Helaas stond het artikel dus niet op de website maar in het blad zelf. Bovendien is ook maar weinig op die site toegankelijk voor niet-leden ben ik achter gekomen. Er is één verhaal over veiligheid dat ook voor niet-leden toegankelijk is, is wel een goed verhaal. klik. Het is de eeste van 4, op PDF.

Hey Twi, Gefeliciteerd !!


Dank je :) Ik begin verdomme al belegen te worden, 27 8-)
 
lekker belangrijk :?


feit is dat je op een rotonde alles over de grond schuurt en je op een afrit dan vrijhard moet rijden om de grond te raken.

per saldo ligt de helling van de motor met berijder vast. Dus of de motor erg plat en tegenhangen, of als een aap ernaast hangen en de motort wat rechterop.

En draaien aan het stuur ken niet hoor, iedereen duwt en trekt en hangt maar wat. Duidelijk :?
 
Mensen die roepen dat de snelheid en de schuinheid niks met elkaar te maken hebben: onzin! Als je een halve draai moet doen als bijzondere verrichting hangt je motor bijna met de stepjes op de grond. Hieruit concludeer ik:

Stel: Je maakt tijdens de bijzondere verrichtingen een bocht van 180 graden met een snelheid van 10 km/u. Van begin tot einde is de bocht 6 meter. De hellingshoek van de motor t.o.v. het asfalt is (noem maar wat) 60 graden.

Stel: Je rijdt op het circuit en maakt een bocht van 180 graden met een snelheid van 100 km/u. Van begin tot einde is de bocht 60 meter. De helingshoek van de motor t.o.v. het asfalt blijft 60 graden.

De motor gaat dus even plat, maar naarmate de snelheid oploopt, zal de bocht ruimer genomen worden.
Natuurlijk moet je er op letten dat veel motoren een bocht als bovengenoemd met 10 km/u wel trekken maar met 100 niet omdat ze hier niet voor gebouwd zijn.
 
Best fijn dat je een goeie bijdrage wilt leveren aan deze discussie dmv een obejctief artikel dat door een deskundige geschreven is. maar de links doen het nie
Joh.. Maar ik had begrepen dat de TS nog aan het lessen was, en hoe vaker er erin geramt wordt dat men moet kijken waar 'ie heen wil hoe beter volgens mij.

Alhoewel mijn instrukteur mij destijds dat ook al vaak gezegd had, had ik toch bij m'n eerste snelweg-les een wat angstige situatie. Ik was op de A10 aan het rijden, waar je op een gegeven moment een bocht in een tunnel heb. Als je rechtuit kijkt, kijk je zeg maar op de muur van die tunnel.

Ik kom daar dus zeg maar gefixeerd op die muur aanrijden, onderwijl denkend "Ik haal het niet ik haal het niet ik HAAL HET NIET!!!" totdat ik dacht van "ohnee, kijken waar je naar toe wil". Deed ik dus, en gelijk van pfff waar doe ik nu moeilijk over, hop gas erbij!OK heb ik gedaan.. Helaas stond het artikel dus niet op de website maar in het blad zelf. Bovendien is ook maar weinig op die site toegankelijk voor niet-leden ben ik achter gekomen. Er is één verhaal over veiligheid dat ook voor niet-leden toegankelijk is, is wel een goed verhaal. klik. Het is de eeste van 4, op PDF.Dank je :) Ik begin verdomme al belegen te worden, 27 8-)
 
Maar we zijn er nog steeds niet uit. De ene helft vind dat de snelheid er wel mee te maken heeft de andere helft niet en techniek heeft ook wat van doen. Er zijn best goeie argumenten bij en als ik dat lees denk ik van eej dat van die techniek kan ook wel kloppen, maar da van die snelheid ook.

Wie kan er nu dmv bijvoorbeeld een artikel uit een blad of een hele goeie uitleg HET overtuigende antwoord geven.
 
en daar staat het in? en jij hebt da boek. Maak een einde aan deze meningsverschillen en scan het stuk uit het boek in en post het in dit topic
Schaf het boek "Proficient motorcycling" van David L. Hough aan.
En je hoeft nooit meer vragen te stellen, maar alleen nog antwoorden te geven. Doen!!!
 
Maar we zijn er nog steeds niet uit. De ene helft vind dat de snelheid er wel mee te maken heeft de andere helft niet en techniek heeft ook wat van doen. Er zijn best goeie argumenten bij en als ik dat lees denk ik van eej dat van die techniek kan ook wel kloppen, maar da van die snelheid ook.

Wie kan er nu dmv bijvoorbeeld een artikel uit een blad of een hele goeie uitleg HET overtuigende antwoord geven.

Het is gewoon natuurkunde.
Als je een bocht met 50 kilometer per uur neemt, heb je een bepaalde hellingshoek. Als je dezelfde bocht met 100 per uur wilt nemen, dan zal je de motor schuiner moeten leggen.

Je rijtechniek heeft te maken met de manier waarop je de bocht met de hogere snelheid neemt. Als het steeds harder moet en je bereikt de grens van je motor, dan zal je met je techniek waarschijnlijk nog wat snelheid kunnen winnen.
Door ernaast te hangen verleg je het zwaartepunt waardoor de motor bij dezelfde snelheid rechterop kan blijven. Anders gezegd, als je dezelfde hellingshoek houdt, is de snelheid hoger.
 
Hoe schuin de motor gaat is alleen snelheid afhankelijk als je het zwaartepunt constant houd (lees de bestuurder er als een zak aardappelen op blijft zitten en geen mm meegeeft).
Daarom stuur je in langzame korte bochten met je heupen (motor heen en weer duwen)
en ga je bij hoge snelheden meer het lichaamsgewicht verplaatsen om de motor met die snelheid minder plat te leggen zodat je niet direkt alles aan de grond rijd en dus nog meer snelheid kan maken.
Hoe schuin de motor staat is dus niet direkt gerelateerd aan de snelheid maar wat de berijder doet wel en daardoor word bepaald met welke snelheid je door een bocht kan. (en wat voor een fiets het is natuurlijk, banden ervaring berijder , conditie van het wegdek weersomstandigheden eeeehhhh ik dwaal een beetje af)
 
zoals met de slalom
Hoe schuin de motor gaat is alleen snelheid afhankelijk als je het zwaartepunt constant houd (lees de bestuurder er als een zak aardappelen op blijft zitten en geen mm meegeeft).
Daarom stuur je in langzame korte bochten met je heupen (motor heen en weer duwen)
en ga je bij hoge snelheden meer het lichaamsgewicht verplaatsen om de motor met die snelheid minder plat te leggen zodat je niet direkt alles aan de grond rijd en dus nog meer snelheid kan maken.
Hoe schuin de motor staat is dus niet direkt gerelateerd aan de snelheid maar wat de berijder doet wel en daardoor word bepaald met welke snelheid je door een bocht kan. (en wat voor een fiets het is natuurlijk, banden ervaring berijder , conditie van het wegdek weersomstandigheden eeeehhhh ik dwaal een beetje af)
 
Nouw ik zal dan ook maar een poging doen om je te "verlichten" ;)

Als je door de bocht gaat onderga je een zijwaartse versnelling ten gevolge van een resultante kracht. Die kracht wordt uiteindelijk door je banden opgevangen en duwt dus tegen je banden en wijst naar 't middelpunt van je draaicirkel. Die kracht heeft de volgende grootte: F = m * v^2 / r in woorden: de kracht is:
Massa keer de snelheid in 't kwadraat en dat gedeeld door de straal (van je draaicirkel). Als de motor+berijder rechtop zou blijven en deze kracht zou werken dan val je om... de kracht werkt immers loodrecht op de rijrichting en op de banden. Je wilt dus naar buiten kantelen en omdat jij niet wilt vallen ga je schuin. Zo schuin, dat het moment dat de resultante kracht opwekt tov het zwaartepunt (van motor + berijder) net zo groot is als het moment opgewekt door het naar binnen verplaatsen van datzelfde zwaartepunt tov de banden (ten gevolge van zwaartekracht dus).
Dusss... kort gezegd, hoe schuin de combinatie berijder+motor gaat is afhankelijk van de snelheid en de straal (scherpte) van de bocht, maar niet rechtevenredig (zie formule).
Dusss... als jij rechtop blijft zitten in een zekere bocht moet de motor wat schuiner en als jij meer naar binnen gaat hangen kan de motor wat rechterop blijven :) Logisch :P

Ik hoop dat 't enigszins duidelijk is... plaatjes zeggen altijd wat meer maarja... ik ben lui O-)

edit:
Dit is trouwens ook direct een van de redenen dat een auto uiteindelijk sneller door de bocht kan dan een motor. De zwaartekracht blijft gelijk en je hellinghoek is beperkt, dus ook al zou je oneindige grip hebben... je max. bochtensnelheid is geometrisch beperkt :) Bij een auto ook, maar veeeeeeel minder (lager zwaartepunt en grotere horiz. afstand tussen zwaartepunt en banden).
 
Laatst bewerkt:
slalom :?

Kweetniet of ik het goed begrijp maar ik denk ja, bij een slalom (ala bijzondere verrichtingen) stuur je met je heupen.
Probeer het anders eens proef ondervindelijk. Zoek een knappe bocht en stuur daar doorheen terwijl je niet van zit of houding verandert. Doe dit op een lage snelheid en daarna met een wat hogere snelheid en ondervind het verschil. Om het goed te kunnen controleren zou je krijtstreepjes overdwars op je band kunnen zetten om te zien hoever je bent overgeheld.

Fikser is in geen geval aansprakelijk indien hierbij schade aan personen of goederen wordt veroorzaakt maw doe het wel effe rustig aan.

Voorts zullen vanaf hier de educatieve neigingen dusdanig onderdrukt worden dat ik het hierbij wil laten :Z
 
Mensen die roepen dat de snelheid en de schuinheid niks met elkaar te maken hebben: onzin! Als je een halve draai moet doen als bijzondere verrichting hangt je motor bijna met de stepjes op de grond. Hieruit concludeer ik:

Stel: Je maakt tijdens de bijzondere verrichtingen een bocht van 180 graden met een snelheid van 10 km/u. Van begin tot einde is de bocht 6 meter. De hellingshoek van de motor t.o.v. het asfalt is (noem maar wat) 60 graden.

Stel: Je rijdt op het circuit en maakt een bocht van 180 graden met een snelheid van 100 km/u. Van begin tot einde is de bocht 60 meter. De helingshoek van de motor t.o.v. het asfalt blijft 60 graden.

De motor gaat dus even plat, maar naarmate de snelheid oploopt, zal de bocht ruimer genomen worden.
Natuurlijk moet je er op letten dat veel motoren een bocht als bovengenoemd met 10 km/u wel trekken maar met 100 niet omdat ze hier niet voor gebouwd zijn.

helling en snelheid hebben met elkaar te maken, maar in het geval van de BS niet! Dan gaat het om de stuuruitslag die gewoon tekort schiet als je rechtop rijdt. Achies kan ik ook rechtop draaien, gewoon met het stuur tegen de aanslag. Duw ik de motor nou om, dan wordt het cirkeltje kleiner. Heeft niks met centrifugaal krachten te maken. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan