afschuinen

dit klinkt behoorlijk overtuigend en met goede argumenten.
Nouw ik zal dan ook maar een poging doen om je te "verlichten" ;)

Als je door de bocht gaat onderga je een zijwaartse versnelling ten gevolge van een resultante kracht. Die kracht wordt uiteindelijk door je banden opgevangen en duwt dus tegen je banden en wijst naar 't middelpunt van je draaicirkel. Die kracht heeft de volgende grootte: F = m * v^2 / r in woorden: de kracht is:
Massa keer de snelheid in 't kwadraat en dat gedeeld door de straal (van je draaicirkel). Als de motor+berijder rechtop zou blijven en deze kracht zou werken dan val je om... de kracht werkt immers loodrecht op de rijrichting en op de banden. Je wilt dus naar buiten kantelen en omdat jij niet wilt vallen ga je schuin. Zo schuin, dat het moment dat de resultante kracht opwekt tov het zwaartepunt (van motor + berijder) net zo groot is als het moment opgewekt door het naar binnen verplaatsen van datzelfde zwaartepunt tov de banden (ten gevolge van zwaartekracht dus).
Dusss... kort gezegd, hoe schuin de combinatie berijder+motor gaat is afhankelijk van de snelheid en de straal (scherpte) van de bocht, maar niet rechtevenredig (zie formule).
Dusss... als jij rechtop blijft zitten in een zekere bocht moet de motor wat schuiner en als jij meer naar binnen gaat hangen kan de motor wat rechterop blijven :) Logisch :P

Ik hoop dat 't enigszins duidelijk is... plaatjes zeggen altijd wat meer maarja... ik ben lui O-)

edit:
Dit is trouwens ook direct een van de redenen dat een auto uiteindelijk sneller door de bocht kan dan een motor. De zwaartekracht blijft gelijk en je hellinghoek is beperkt, dus ook al zou je oneindige grip hebben... je max. bochtensnelheid is geometrisch beperkt :) Bij een auto ook, maar veeeeeeel minder (lager zwaartepunt en grotere horiz. afstand tussen zwaartepunt en banden).
 
ik heb het boek trouwens besteld. Dus dan zal het allemaal wel duidelijk worden. Er zullen vast ook nog meer interessante dingen in staan
Schaf het boek "Proficient motorcycling" van David L. Hough aan.
En je hoeft nooit meer vragen te stellen, maar alleen nog antwoorden te geven. Doen!!!
 
Ik roep bij deze nork nork uit tot man van de disscusie. Omdat hij het meest verhelderende en duidelijke antwoord gaf. Tevens de beste argumenten. Mijn complimenten. De man of vrouw die het advies gaf van het boek een goede tweede en de man of vrouw met de link naar de site een goeie derde. niet echt antwoord op de vraag. Maar wel een nuttige tekst wat betreft veiligheid.

Maar iedereen bedankt die de moeite genomen heeft de vraag te beantwoorden :}
Nouw ik zal dan ook maar een poging doen om je te "verlichten" ;)

Als je door de bocht gaat onderga je een zijwaartse versnelling ten gevolge van een resultante kracht. Die kracht wordt uiteindelijk door je banden opgevangen en duwt dus tegen je banden en wijst naar 't middelpunt van je draaicirkel. Die kracht heeft de volgende grootte: F = m * v^2 / r in woorden: de kracht is:
Massa keer de snelheid in 't kwadraat en dat gedeeld door de straal (van je draaicirkel). Als de motor+berijder rechtop zou blijven en deze kracht zou werken dan val je om... de kracht werkt immers loodrecht op de rijrichting en op de banden. Je wilt dus naar buiten kantelen en omdat jij niet wilt vallen ga je schuin. Zo schuin, dat het moment dat de resultante kracht opwekt tov het zwaartepunt (van motor + berijder) net zo groot is als het moment opgewekt door het naar binnen verplaatsen van datzelfde zwaartepunt tov de banden (ten gevolge van zwaartekracht dus).
Dusss... kort gezegd, hoe schuin de combinatie berijder+motor gaat is afhankelijk van de snelheid en de straal (scherpte) van de bocht, maar niet rechtevenredig (zie formule).
Dusss... als jij rechtop blijft zitten in een zekere bocht moet de motor wat schuiner en als jij meer naar binnen gaat hangen kan de motor wat rechterop blijven :) Logisch :P

Ik hoop dat 't enigszins duidelijk is... plaatjes zeggen altijd wat meer maarja... ik ben lui O-)

edit:
Dit is trouwens ook direct een van de redenen dat een auto uiteindelijk sneller door de bocht kan dan een motor. De zwaartekracht blijft gelijk en je hellinghoek is beperkt, dus ook al zou je oneindige grip hebben... je max. bochtensnelheid is geometrisch beperkt :) Bij een auto ook, maar veeeeeeel minder (lager zwaartepunt en grotere horiz. afstand tussen zwaartepunt en banden).
 
Ik roep bij deze nork nork uit tot man van de disscusie. Omdat hij het meest verhelderende en duidelijke antwoord gaf. Tevens de beste argumenten. Mijn complimenten. De man of vrouw die het advies gaf van het boek een goede tweede en de man of vrouw met de link naar de site een goeie derde. niet echt antwoord op de vraag. Maar wel een nuttige tekst wat betreft veiligheid.

Maar iedereen bedankt die de moeite genomen heeft de vraag te beantwoorden :}

JEEEEJ !!! :)

Daar deed ik het uiteraard voor :9
 
Nou ook nog maar een poging. De hoek van de motor is bij het hangen afhankelijk van de snelheid. Als je te veel hangt met te lage snelheid lig je gewoon op je bek. Ik noem als voorbeeld het extreme feit dat als je motor stilstaat en je gaat er naast hangen, dat je dan omvalt. Bij het duwen echter duw je de motor naar beneden en functioneer je zelf als contra-gewicht. Als je goed evenwichtsgevoel hebt kun je dit wel bij stilstand doen. Daaruit volgt: Als je gaat hangen moet je een hoog genoege snelheid hebben (lees middelpuntvliedende kracht) die de motor rechtop wil duwen als tegengewicht. Kortom: snelheid is van belang. (als de snelheid lager is en je wilt even ver hangen moet de bocht krapper zijn)

Bij het duwen is de snelheid dus van minder belang, omdat niet de snelheid het tegengewicht is, maar je dat zelf bent.
Logica zonder de natuurkundige formules,,,,, toch :?
 
ik heb het boek trouwens besteld. Dus dan zal het allemaal wel duidelijk worden. Er zullen vast ook nog meer interessante dingen in staan
Nou, dan vraag ik je of je de bevindingen van de auteur (zonder enige vorm van copyright te schenden uiteraard) op het forum kenbaar zou willen maken. Misschien worden dan een heleboel dingen duidelijk en denken veel mensen "hé verrek! Daar zit wat in!" ;)
 
Op per saldo ligt de helling van de motor met berijder vast. Dus of de motor erg plat en tegenhangen, of als een aap ernaast hangen en de motort wat rechterop.

:^

Of beter gezegd:

De hoek die de zwaartelijn (=lijn tussen zwaartepunt van motor inc. berijder, en contactpunt met weg) maakt tov weg ligt 100% vast.

Alleen de hoek van de motor kan je wijzigen door de het zwaartepunt te wijzigen.
Dus doordat de berijder mee of tegen gaat hangen.
 
Nou ook nog maar een poging. De hoek van de motor is bij het hangen afhankelijk van de snelheid. Als je te veel hangt met te lage snelheid lig je gewoon op je bek. Ik noem als voorbeeld het extreme feit dat als je motor stilstaat en je gaat er naast hangen, dat je dan omvalt. Bij het duwen echter duw je de motor naar beneden en functioneer je zelf als contra-gewicht. Als je goed evenwichtsgevoel hebt kun je dit wel bij stilstand doen. Daaruit volgt: Als je gaat hangen moet je een hoog genoege snelheid hebben (lees middelpuntvliedende kracht) die de motor rechtop wil duwen als tegengewicht. Kortom: snelheid is van belang. (als de snelheid lager is en je wilt even ver hangen moet de bocht krapper zijn)

Bij het duwen is de snelheid dus van minder belang, omdat niet de snelheid het tegengewicht is, maar je dat zelf bent.
Logica zonder de natuurkundige formules,,,,, toch :?

No not really :P
Je "in stiltstand balanceren" vergelijking is niet owkeej :) Je kunt met hangen ook wel balanceren hoor... moet je de motor naar buiten duwen.
Welke techniek je gebruikt is niet interessant, de positie van het gecombineerde zwaartepunt berijder+motor is 'tzelfde.
 
No not really :P
Je "in stiltstand balanceren" vergelijking is niet owkeej :) Je kunt met hangen ook wel balanceren hoor... moet je de motor naar buiten duwen.
Welke techniek je gebruikt is niet interessant, de positie van het gecombineerde zwaartepunt berijder+motor is 'tzelfde.

Ja, maar als je in stilstand balanceerd door de motor de andere kant uit te hangen is dat eigenlijk weer afschuinen. Bovendien is het niet zo dat het gecombineerde zwaartepunt hetzelfde is. Door ernaast te hangen komt het totale zwaartepunt meer naar beneden en meer richting de binnenkant van de bocht te liggen. Daardoor kun je je motor rechterop houden bij dezelfde snelheid of dus harder door de bocht (=omdat je zwaartepunt dichter bij het middenpunt ligt :]
 
Nee, dat is niet correct.

De hoogte van het zwaartepunt heeft niets met de hoek van het gecombineerd zwaartepunt te maken.

Het enige wat van belang is, is dat wanneer men naast de motorhang men het totale zwaartepunt zijdelings (is een werkelijkheid een ronde baan) verplaatst. En dus eerder in de juiste hoek tov het grondvlak staat.

Een motor met een hoog zwaartepunt zal onder de zelfde hoek een bocht (met een gegeven straal en snelheid) nemen als een motor met een laag zwaartepunt.
 
Zie het gewoon zo:

Je rijd op een rotonde....je hebt een lage snelheid dus je moet de motor naar links duwen door wat meer aan de rechter kant te gaan zitten! Ga je wel mee hangen naar links dan ga je keihard op je bek.

Voorbeeld 2: Je rijd op een rotonde... je hebt een hoge snelheid. Om dan helemaal in een mooie lijn rond te kunnen rijden moet je de motor plat leggen. Dat kan je doen door de motor onder je weg te duwen..dus afschuinen zoals je dat noemt (en ook staat beschreven in mijn eerste voorbeeld). Ook kan je het sportiever aan pakken. Je gaat er links naast hangen en je steekt je knie uit. Je geeft iets gas bij zodat je steeds schuiner moet en meer moet hangen wil je die bocht egaal rond houden. Doe je dit niet dan rij je net als een spiraal naar buiten. Ga je teveel hangen dan ga je juist als een spiraal naar binnen! Je moet gewoon een goede techniek opbouwen. Afschuinen op rotondes, afritten etc.. getuigd allemaal van een verkeerde motortechniek.

Afschuinen doe je alleen als je bij lage snelheden van onder de +/- 20km/h een manouvre moet maken! Zoals dus een achtje, halve draai om te willen keren op de weg of een krappe bocht op een woonerf wilt maken zonder je voeten erbij te willen gebruiken!!
 
joehoe!!!!!!

biker_curb.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan