- Onderwerp starter
- #51
dit klinkt behoorlijk overtuigend en met goede argumenten.
Nouw ik zal dan ook maar een poging doen om je te "verlichten"
Als je door de bocht gaat onderga je een zijwaartse versnelling ten gevolge van een resultante kracht. Die kracht wordt uiteindelijk door je banden opgevangen en duwt dus tegen je banden en wijst naar 't middelpunt van je draaicirkel. Die kracht heeft de volgende grootte: F = m * v^2 / r in woorden: de kracht is:
Massa keer de snelheid in 't kwadraat en dat gedeeld door de straal (van je draaicirkel). Als de motor+berijder rechtop zou blijven en deze kracht zou werken dan val je om... de kracht werkt immers loodrecht op de rijrichting en op de banden. Je wilt dus naar buiten kantelen en omdat jij niet wilt vallen ga je schuin. Zo schuin, dat het moment dat de resultante kracht opwekt tov het zwaartepunt (van motor + berijder) net zo groot is als het moment opgewekt door het naar binnen verplaatsen van datzelfde zwaartepunt tov de banden (ten gevolge van zwaartekracht dus).
Dusss... kort gezegd, hoe schuin de combinatie berijder+motor gaat is afhankelijk van de snelheid en de straal (scherpte) van de bocht, maar niet rechtevenredig (zie formule).
Dusss... als jij rechtop blijft zitten in een zekere bocht moet de motor wat schuiner en als jij meer naar binnen gaat hangen kan de motor wat rechterop blijven Logisch
Ik hoop dat 't enigszins duidelijk is... plaatjes zeggen altijd wat meer maarja... ik ben lui
edit:
Dit is trouwens ook direct een van de redenen dat een auto uiteindelijk sneller door de bocht kan dan een motor. De zwaartekracht blijft gelijk en je hellinghoek is beperkt, dus ook al zou je oneindige grip hebben... je max. bochtensnelheid is geometrisch beperkt Bij een auto ook, maar veeeeeeel minder (lager zwaartepunt en grotere horiz. afstand tussen zwaartepunt en banden).