Afslaan bij gas dicht in regen

MauricevdB

Rookie
31 mei 2010
7
0
Hi,

Ik ben een beginnend motorrijder en heb een yamaha xt 600 uit 1991 gekocht. Een tijd lang prima op gereden. Op een gegeven moment sloeg hij bij verschillende snelheden steeds af. De inlaatrubbers bleken helemaal verrot, waardoor er veel valse lucht bij kwam. Deze heb ik met hulp vervangen, maar nou was het laatst weer raak...

De motor had stil gestaan in een zware bui. Toen het nog lichtjes regende ging ik rijden, maar hij reed niet heel soepel. Vervolgens sloeg hij bij het naderen van stoplichten of rotondes constant af, dus wanneer ik het gas dichtdraaide. Het duurde daarna ook even voordat hij wilde starten. Uiteindelijk kreeg ik door dat als ik het gas constant lichtjes open hield hij niet af sloeg. Dus ook bij remmen het gas lichtjes open houden. Maar dat was ontzettend gespannen rijden. Echt een naar gevoel om niet op je machine te kunnen rekenen...

Ik heb de bougiestekker eraf gehaald, was niks nats aan. Bougie zelf er nog niet uit gehad sindsdien, omdat ik geen bougiesleutel heb. Wel eerder eruit gehad en die zag er volgens een techneut nog goed/voldoende uit. Hele elektrische systeem al bij het eerste probleem eens doorgemeten, dat was in orde. Dit was wel in droge staat. Ik neem aan dat water/bezinksel in de tank niet het probleem kan zijn omdat hij alleen afslaat als ik het gas dicht draai?

Wat kan ik nu het beste doen/checken?
 
Laatst bewerkt:
nee, we hebben ze er koud opgelegd. Ik kende de deodorant-proef niet, net gelezen en ga ik morgen doen.

Maar als het valse lucht zou zijn, dan zou de motor toch ook bij droog weer afslaan?
 
nee, we hebben ze er koud opgelegd. Ik kende de deodorant-proef niet, net gelezen en ga ik morgen doen.

Maar als het valse lucht zou zijn, dan zou de motor toch ook bij droog weer afslaan?
Geen "aannames" .... meten is weten, iets is goed J/N.

Belangrijk is de verbinding tussen carb en blok, proefje is erg eenvoudig, dicht J/N, al is het alleen maar om vast te stellen en af te strepen waar iets NIET aan ligt.

8-)

O, nog een kleinigheid: stationair-gas/toerental per se inregelen aan warmGEREDEN motor.
 
Laatst bewerkt:
als het water in de brandstof is, dan zou je door de vlotterbak(ken) af te tappen, tijdelijk verbetering moeten zien.
valse lucht lijkt het helemaal niet op, geeft hele andere symptomen.
 
valse lucht lijkt het helemaal niet op, geeft hele andere symptomen.
:^ in mijn ervaring gaat het toeretental dan juist naijlen bij gas dicht.

Vonkt hij nog als dit euvel zich voordoet (afslaan?).
Kijk anders eens naar de verbinding van de aarde draad op de bobine.

ps. ga op zoek naar een originele bougiesleutel (of een imitatie die hetzelfde is :P).
 
Laatst bewerkt:
als het water in de brandstof is, dan zou je door de vlotterbak(ken) af te tappen, tijdelijk verbetering moeten zien.
valse lucht lijkt het helemaal niet op, geeft hele andere symptomen.
In droogte geeft het misschien andere problemen, maar ik heb precies hetzelfde gehad: in de regen hield cilinder 3 er mee op, en met mooi weer draaide hij vrolijk mee. Eerst dacht ik aan een elektrisch probleem of misschien water in de vlotterkamers, maar toen ik na alle mogelijkheden uitgeput te hebben uit pure wanhoop maar wat remmenreiniger over het inlaatrubber spoot ging hij tot mijn stomme verbazing opeens lopen. De versleten rubbers vervangen en violà, geen last meer. Valse lucht is dus zeker een optie.
 
Ik heb na flinke regenrit een niet startende klx650 gehad. Bleek water in de benzine te zijn. Carb afgetapt, door laten lopen, over. Heb het tevens gehad dat uitvallen in de regen met een Bandit 600. Was ontstekingsprobleem. (dop er slecht op, kabel of dop slecht oid).
Bovendien zijn 1 pitters, de CV's zéker, erg gevoelig voor het weer. Mijn klx liep ene keer ook hoger stationair dan andere keer vb.Afstelling vd CV is gulden middenweg. Evt kan het vacuum membraam nog stuk zijn, maar dat heeft niks met regen te maken.
LuchtFilter niet doornat?
 
Laatst bewerkt:
Tamelijk lang geleden las ik hier iets over een motor met een overloop-kuiltje in de tank nabij de dop; daarin zat een afvoer-pijpje dat van binnen kon losbreken en dan regende het voortaan in ....

:?
 
Terug
Bovenaan Onderaan