Afslaan Diversion xj900S

hd2w4w

MF'er
31 aug 2006
248
13
Oosterwolde (fr)
Mijn Diversion 900 heeft het volgende mankement. De motor slaat te pas en onpas af. Ik ben er vrijwel zeker van dat het een elektrisch probleem is, maar ja, in welk onderdeeltje?
Wanneer slaat de motor af (let op; niet altijd)
- wanneer ik de 1e versnelling inschakel, of
- wanneer ik in de 1e versnelling de koppeling laat opkomen
- schakelen van 2 naar 3 en 4 of andersom.
Als ik 'm weer in neutraal zet slaat de motor direct weer aan na een druk op de startknop. Vervolgens weer wegrijden is wederom een gok.
Bij het zoeken naar de oorzaak stuitte ik gisteren op de volgende bijzonderheid.
Als ik de motor start, de 1e versnelling inschakel en de koppeling laat opkomen bij een iets naar rechts gedraaid stuur slaat de motor direct af. Wanneer ik start, het stuur iets naar links draai en de koppeling op laat komen is er niets aan de hand en kan ik gewoon wegrijden.
Aanstaande donderdag gaat de motor naar de reparateur voor onderhoud, een nieuwe voorband en natuurlijk voor het verhelpen van dit probleem. Het zoeken naar de oorzaak kost vermoedelijk vrij veel tijd en dus geld. Vandaar deze vraag aan de experts op dit forum zodat er misschien gerichter en dus korter gezocht kan worden.
Contacten in de jiffyschakelaar en koppelingsschakelaar heb ik schoongemaakt en ingespoten met contactspray.
Kabeltje dat langs het balhoofd loopt?,
Kabeltje naar of van het contactslot?
Kabeltjes van de koppelingsschakelaar?
 
ik denk jiffystandaard schakelaar... ff die draadjes doorverbinden en dan kieken of het over is...

aangezien hij IN versnelling tijden het koppelen ook afslaat zou betekeken dat koppelings schakelaar WEL werkt...

anmyhow, alletwee controleren kan soziewzo geen kwaad ;)
 
Laatst bewerkt:
ik denk jiffystandaard schakelaar... ff die draadjes doorverbinden en dan kieken of het over is...

aangezien hij IN versnelling tijden het koppelen ook afslaat zou betekeken dat koppelings schakelaar WEL werkt...

anmyhow, alletwee controleren kan soziewzo geen kwaad ;)

Als ik het goed begrijp staan de koppelingsschakelaar en jiffyschakelaar met elkaar in verbinding? En dan zie ik in andere topics over afslaanproblemen ook nog de neutraalschakelaar voorbij komen. Of haal ik er nu teveel bij.
 
klopt.
koppel beide schakelaars maar eens los en kijk dan eens of de klacht nog aanwezig is.

denk zelf dat het de koppelingsschakelaar is, gezien het reageren op stuurstand.
het is vast ook niet de schakelaar zelf, maar de kabel die ergens bij het balhoofd sluiting maakt.
 
Laatst bewerkt:
de jiffyschakelaar is ervoor om te zorgen dat je motor altijd afslaat in het geval dat OF de koppeling niet is aangetrokken OF de motor niet in zijn vrij staat, als je standaard uitgeklapt staat..

dus:
als de standaard uitgeklapt is:
motor in zijn vrij, koppeling los is lopen
motor in versnelling, koppeling ingeknepen is lopen

edit:
ik heb je verhaal nog eens gelezen, en verwacht in elk geval ook een slechte koppelingschakelaar OF eerder nog een draadbreuk...

kan ook zijn dat je standaard niet goed tegen de schakelaar aanzit waardoor je steeds wisselnde problemen hebt...
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het in een kabel of kabelboom zit die langs het stuur gaat.
Zoals je zelf al aangaf heb je alleen het probleem bij een naar rechtsgedraaid stuur.
Dus daar moet je het denk ik ook zoeken
 
Als ik per ongeluk juist raad, mischien nog veel gemakkelijker: probeer eens bij droog weer en niet erg volle tank, te rijden zonder tankdop. Helpt dat dan is je tankbeluchting onvoldoende.
 
Motor vanavond weer opgehaald. Er is wat noodzakelijk onderhoudswerk verricht, een nieuwe voorband gemonteerd en en natuurlijk gezocht naar de oorzaak van het afslaan.
De jiffyschakelaar en koppelingsschakelaar bleken beiden nog prima te werken. De kabels waren ook in goede staat. Volgens de monteur waren alleen een paar stekkerverbindingen wat gecorrodeerd. Die zijn schoongemaakt en alle contacten ingespoten met contactspray. Tijdens een proefrit door de monteur zijn daarna geen problemen ondervonden. Toen ik weer naar huis reed functioneerde alles ook weer prima. Morgen maar even tijd proberen te vinden voor een flinke proefrit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan