Afslaan en slecht starten bij hoge bedrijfstemp

Dr Bob

MF'er
24 jun 2002
38
0
Voorburg
Beste motorvrienden!

Ben onlangs even sportief wezen toeren met mijn Yamaha FZ 750 ('85), maar als de motor behoorlijk warm is geworden, dan dreigt ie bij stationair toerental af te slaan. Dit afslaan is mij dan ook overkomen en hij wil dan ook niet meer electrisch starten. Hij start echter nog wel door hem eventjes aan te duwen. Tevens loopt ie vervolgens stationair wat onregelmatig (toerental schommelt tussen 1000 en 1300 toeren). Ook dreigt ie af te slaan als je vanaf stationair het gas snel opendraait. Nogmaals, dit gebeurt echter alleen als de motor goed warm (heet) is. Weet iemand wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn? Bij voorbaat dank! Mvg, Bob
 
Lijkt op overhittings verschijnselen. Sommige bewegen delen in het blok, zijn dan zo heet dat uitzetten, tot ze (bijna) klem komen te zitten.

Da's niet zo goed voor 't blok. Kun je bijvoorbeeld een gebroken zuigerveer aan overhouden ;( . (ervaringsdeskundige spreekt ;) )

Mogelijke oorzaak is als de carburateurs te arm staan afgesteld.
 
Krijgt de startmotor de kruk-as nog wel makkelijk rond? Maard dattie gewoon niet aanspringt?

Of zakt de spanning vrij snel weg als de de startknop indrukt en draait alles maar heel effe?

Ja de startmotor krijgt naar mijn idee de krukas nog wel rond, hij slaat alleen niet aan. De spanning is in ieder geval dik in orde, want hij zakt niet weg bij het starten...
 
Slingerend toerental en afslaan bij vlot gas geven duiden hier idd op.
Door de te warme lucht loopt de motor te rijk als deze heel warm word.

Ja dit zou goed kunnen inderdaad. Maar hoe is dit te verhelpen? Het bijstellen van slechts de lucht/mengselschroeven is niet voldoende? (m.a.w. toch maar even een bezoekje aan de dealer brengen dus?)
 
Ja de startmotor krijgt naar mijn idee de krukas nog wel rond, hij slaat alleen niet aan. De spanning is in ieder geval dik in orde, want hij zakt niet weg bij het starten...
Als de starter de krukas nog vlot rond krijgt, zal 't geen warmloper zijn oid.

Misschien ergens elektrisch contactje dat door uitzetting bij hoge temperatuur, verbroken raakt?
(bijv. in bobines) -> Met de nadruk op: 'misschien' ;)
 
Ja dit zou goed kunnen inderdaad. Maar hoe is dit te verhelpen? Het bijstellen van slechts de lucht/mengselschroeven is niet voldoende? (m.a.w. toch maar even een bezoekje aan de dealer brengen dus?)

Als dit echt het probleem is kun je zo verhelpen met het 'verdraaien' van de stationair schroeven.

Nadeel is dus wel dat het ietsjes armer loopt bij stationair en dat je dus iets langer met choke zal moeten draaien voordat het lekker blijft lopen voor het stoplicht.

Je kunt het simpel zelf proberen door alle schroeven bv. 1/4 in te draaien (of uit, ligt eraan) en een testrondje te trappen. mocht dit het niet zijn zet je ze gewoon weer terug en leg je het probleem aan een dealer voor.

Succes :)
 
probeer eens met het zogenaamde Yics systeem dus carburateur 1 met 4 verbinden en carburateur 2 en 3 met dunne benzine slang overal te koop het schijnt dat de motor stationair rustiger loopt en beter opppakt met gas.Mocht het niet baten dan schaad het ook niet want je kan ala minuut de boel weer terug zetten.En een stukkie benzine slang kost haast niets. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan