afslaan motor African twin 1988

SP-1Rulezzz

Die hard MF'er
3 jan 2006
495
0
Hallo,

Ik heb even een vraagje. Ik heb een African twin uit 1988 en heb ergens een probleem zitten. Telkens als ik hem start dan loopt hij even goed, maar vervolgens begint de electronica al vrij snel raar te doen. De toerenteller begint uit te slaan (motor toeren niet). Daarna valt de motor uit. Als ik hem later weer probeer te starten dan begint het liedje weer van voor af aan.

Iemand die mij misschien kan helpen of wat handige tips kan geven???

HELP HELP HELP HELP HELP HELP HELP HELP HELP HELP '( '( '(
 
CDI unit daar zit mogelijk een rot kontakt(en) in op de print, kijken of deze open kan inspecteren op doffe slechte solderingen , dan nasolderen met verse tin.
Kennelijk word er iets warm en maakt dan slecht tot af en toe geen kontakt.
 
Kan simpelweg een aarding / contact probleem zijn. Controleer stekkers achter de zijkappen van de motor, de aard-aansluiting naar het frame en de kabels aan de accu-polen.

Meet desnoods ook de laadspanning eens (moet pakweg tussen de 12.5 en 14.5 V, afhankelijk van toerental en lichten aan/uit) . De spanningsregelaar is een bekend zwak punt bij de Africa Twin (en de meeste overige Hondas), ik heb de mijne al 2x vervangen in 2.5 jaar tijd. Dit kan spanningspieken opleveren met bij-effecten op de tellers en ontsteking. Niet te lang mee rijden want dit kan blijvende schade aan accu en CDI geven.

Ook een zwak punt is de benzine-pomp / relais. Deze werken met bewegende contacten. Meestal houden deze pompen er "gewoon" mee op maar in sommige gevallen kunnen ze sluiting veroorzaken.

Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan