Afslaan motor bij terugschakelen (5e versnelling)

Motor mouse

Rookie
18 apr 2023
5
4
Afslaan motor bij terugschakelen (5e versnelling)

Hi,
Ik heb een BMWF800s en deze heeft een vervelend terugkerend probleem.

Bij de heenrit zaterdag na ongeveer 70km sloeg de motor af bij het terugschakelen van de 5e naar de 4e versnelling. Gelukkig heb ik je dan de koppeling ingeknepen en rolt de motor verder. Ik kan hem de motor dan weer starten en moet de motor op toeren houden anders heb je kans dat hij weer uitvalt.
Ik heb dit euvel al langere tijd en waar de motor in onderhoud is heeft hier al vaker naar gekeken. Vaak werd de situatie verbeterd, maar dan toch komt het weer terug.

Wanneer treedt dit op?
- lijkt vaker op te treden als motor warm is (na een langere rit). Het gekke is dat hij het tijdens de terugrit weer niet gedaan heeft (ook een file meegepakt).
- treedt vaak op als je van 5e versnelling terugschakelt en toeren volledig stilvallen. In 1 keer: plop, uit.
- dus vaak op momenten waar dit niet zo goed uit komt (understatement): bij afritten op snelweg, bij files enz.
- het is een motor zonder veel poespas (uit 2007) en ik vraag me af of er een soort beveiliging op zit, dat als hij (te) warm, de motor uitvalt… Lijkt me niet maar toch…

Monteur heeft een idee en geeft aan dat het een vreemde storing is.
Het idee is dat hij nu naar een testkast gaat om te kijken of er ergens een storing in zit.

Jullie nog ideeën?
 
Moet je eerst helemaal stil komen te staan om de motor weer te starten, of kun je tijdens het uitrollen de motor weer starten (door de startknop of koppeling oplaten komen)
Als je de motor eerst uit moet doen en daarna start hij weer dan is het idd elektrisch.
 
Nee, als hij rolt, kan ik hem meteen weer starten (met startknop) en loopt hij ook weer direct (zolang je maar toeren houdt).
Ik heb het ook wel eens met de koppeling geprobeerd, maar ben dan bang dat ik onderuit ga.
 
Ik heb dat ook al jaren met mijn F800. In het begin heb ik de BMW dealer gevraagd om het op te lossen. Kostte mij toen bijna 200 euro en er was geen verschil. Ik laat het maar gewoon, hij start meteen weer dus het probleem is niet heel groot.
 
Ik heb dat ook al jaren met mijn F800. In het begin heb ik de BMW dealer gevraagd om het op te lossen. Kostte mij toen bijna 200 euro en er was geen verschil. Ik laat het maar gewoon, hij start meteen weer dus het probleem is niet heel groot.
Ik word er heel onzeker van: motor valt op de linkerbaan op de snelweg uit of er zitten auto's achter je op een afrit enz. Ik wil het opgelost hebben :)
 
Update:
Testkast heeft uitgewezen dat er sprake is van "valse lucht". Dit kunnen de vacuumslangen zijn (Royalclub) of de rubbers zelf zijn wellicht aan vervanging toe (kunnen na verloop van tijd verdrogen). 6 mei gaan ze ernaar kijken...
 
Ik ben ook wel benieuwd, mijn BMW F650GS heeft ditzelfde euvel nu. Niet om mee te rijden…
Hopeloos..
De enige rit die ik nog maak is naar de garage…
Maar wetende wat het zou kunnen zijn, zou wel fijn zijn!
 
Ik ben ook wel benieuwd, mijn BMW F650GS heeft ditzelfde euvel nu. Niet om mee te rijden…
Hopeloos..
De enige rit die ik nog maak is naar de garage…
Maar wetende wat het zou kunnen zijn, zou wel fijn zijn!
Of de vacuumslangen vanaf de stationair regelaar naar de gasklephuizen zijn uitgedroogd en trekken valse lucht, of de gaskleppotentiometer is defect. Of beide :)
:Y
 
Nieuw setje bedoelde ik dan he 😙
1694281861929.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan