Afslaan na een tijd rijden

Jasper S

Die hard MF'er
10 apr 2004
333
0
Ede
Ik heb een GSX550EF modeljaar '86, Canadese import, met het volgende probleem;

Na een half uurtje rijden slaat de motor in 1 klap af, alsof je de kill switch inschakelt. Alle elektronica werkt gewoon. Na een kwartiertje stilstaan, ik neem aan afkoelen, start de motor weer en loopt ie prima tot ie er weer mee ophoudt.

Omstandigheden: Hij sloeg af toen ik een tijdje tegen de 140 reed, redelijk hoog in toeren. Toen ik daarna weer ging rijden heb ik heel traag gereden maar na een tijd sloeg ie ook af. Ik krijg geen waarschuwingen of gepruttel, het is echt in 1 keer afgelopen.

Spanningsregelaar levert de correcte spanning, accu is goed, bougies vonken prima (als ie het wel doet in ieder geval)

Ik had de laatste tijd wel het probleem dat als ie een week stil stond erg moeilijk startte, verder loopt ie goed.
 
Laatst bewerkt:
Hmm vervelend voor je.

Een week niet rijden en moeilijk starten verwacht ik dat hiervan losstaat.

Gezien het heel abrubt lijkt te zijn verdenk ik de ontsteking.

Eerste gedachte was een probleem met de CDI door trillingen of temperatuur.

Kun je er een patroon in herkennen? Exact een half uur, exact bij een snelheid, exact bij een bepaald toerental, exact bij een hobbel etc....
 
Kan een CDI oververhit raken en bij afkoeling weer functioneren?

Ik rijd er niet meer mee omdat ik dan wat lang onderweg ben, maar ik kan wel beschrijven toen het mis ging:
Na circa half uur snelweg rijden met een snelheid van tussen de 110-160 hield ie er voor het eerst mee op. Toen omgekeerd en met een gangetje van 80 in de 6e versnelling, bij relatief lage toerentallen dus, naar huis gereden, hield er na een minuut of 10, 15 mee op. Deed het na ca een kwartier/half uur weer, opnieuw rustig mee gaan rijden en hij hield er weer na iets van een kwartier mee op.

Toerental lijkt niet echt van invloed dus, alhoewel die GSX al snel boven de 6000 zit om een beetje snelheid te maken.
 
Kan een CDI oververhit raken en bij afkoeling weer functioneren?

Ik rijd er niet meer mee omdat ik dan wat lang onderweg ben, maar ik kan wel beschrijven toen het mis ging:
Na circa half uur snelweg rijden met een snelheid van tussen de 110-160 hield ie er voor het eerst mee op. Toen omgekeerd en met een gangetje van 80 in de 6e versnelling, bij relatief lage toerentallen dus, naar huis gereden, hield er na een minuut of 10, 15 mee op. Deed het na ca een kwartier/half uur weer, opnieuw rustig mee gaan rijden en hij hield er weer na iets van een kwartier mee op.

Toerental lijkt niet echt van invloed dus, alhoewel die GSX al snel boven de 6000 zit om een beetje snelheid te maken.

ik denk aan hitte van blok dat ie automatisch afslaat tegen warm lopen.

doet je tempmeter het of zit die er niet op, zou dan je sensor kunnen zijn van de koelwater temp.

ontstekinglijkt me niet omdat iehet dan helemaal niet meer moet doen.
 
Hij is rijwindgekoeld en heeft een oliekoeler, er zit geen temperatuurmeter/sensor op (oldskool). Ik heb zelf niet het idee dat het blok te heet wordt.
 
Laatst bewerkt:
Of een CDI vanwege temperatuur ermee kan uitscheiden.... tja ik kan het niet onderbouwen waarom maar ik heb in mijn hoofd zitten van wel.

Anders wellicht richting je bobines te denken, warmte, spoelen... zoals hier al gezegd.

Fascinerend moderne fiets trouwens voor het bouwjaar! Een 572cc viercilinder met 16! kleppen en allerlei nieuwigheidjes. Echt leuk.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als een breuk in een spoel of ander contact. Wordt warm, boel zet uit en verbreekt contact.
Kom het ook wel eens tegen in electromotoren. Als 't weer afkoelt is het contact weer daar.
Heb ik wel eens gehad met een bobine. :Y
Voelde alsof er een te grote sproeier in zat, boven een bepaald toerental begaf het ding''et. En vaak ook na een stukje (snelweg)rijden, vlak voordat je helemaal stilstond bij het stoplicht. :X :)
 
Dan merk je wel gestotter of dat ie op 3 cilinders gaat lopen. Ik denk niet dat alle 4 de bougies op hetzelfde moment niets meer doen.
 
Laatst bewerkt:
Dan lijkt mij het de cdi, ben met managementsystemen van auto's al best wel rare dingen tegengekomen. Bijv. weerstanden die lostrillen die in koude toestand vastzitten en waar bij warmere temperatuur de soldeerverbinding loslaat. en als er iets is wat niet tegen hitte kan is het wel electronica, ander cdi'tje regelelen/ lenen lijkt mij de beste optie.
 
Dit zijn de lastigste storingen....

Het lijkt mij ook een elektrisch probleem, er zijn wel zulke aanwijzingen maar het is helemaal niet gezegd dat de storing met temperatuur te maken heeft.
Ik zou alle bedrading van de ontsteking goed controleren op draadbreuk en kortsluiting, dus goed kijken naar doorgesleten isolatie en draden doormeten terwijl je aan de bedrading frummelt.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk de pick-up spoel voor de ontsteking.
Ik weet niet of hij aan het kapje bevestigd is , anders kan je het kapje verwijderen en dan gaan rijden. als hij er dan mee stopt kan je de spoel afkoelen met coldspray. Als hij dan weer loopt heb je het probleem gevonden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan