Afslaan na overschakelen op reserve

Sabre1970

Rookie
8 mrt 2009
11
0
Goedemorgen motormuizen,

Weten jullie wat er met mijn CBR aan de hand is?
Als ik op reservestand overschakel pruttelt de motor nog even en slaat af.
Is dan niet meer aan de gang te krijgen, niet via startmotor, niet aanduwend.
Het is me nu 2 maal gebeurd dat ik langs de kant stond, beide tijdens een regenachtige dag.
De motor had de hele dag in de regen geparkeerd gestaan.

Na een aantal uren start de motor weer.

Ik heb al gecheckt:
-Werking benzinekraan
-Werking tankontluchting
-Bougies (zijn wel aan vervanging toe)
-Brandstofpomp
-Vocht en bedrading

Ik denk dat het geen vapourlock is: het was een graad of 15 en ik was net 10 minutern rustig onderweg. Motor was net aan warm en zeker niet oververhit.

Tot voor 6 weken terug was deze motor oerbetrouwbaar. Het is een CBR600F uit 1987, type PC19.

Ik heb verhalen gehoord over water in de tank: maar als ik aftap zit er geen water in de benzine.

Iemand een idee?
 
Water in je tank.
Water is zwaarder dan benzine dus die zakt onderin je tank, en als je 'm dan op reserve zet krijgen de carburateurs water toegevoerd.
Je zou kunnen proberen om de vlotterbakaftapschroeven een stuk los te draaien en je benzinekraan op reserve zodat al het water onderin de tank via het aftapkanaal eruit komt.
Of de tank eraf halen en de benzinekraan demonteren.




Ik had vanmorgen mijn motor afgespoten met de hogedrukspuit (gisteren naar Assen geweest) en wilde 'm daarna even aftanken.
Maar rottig lopen, onderweg 1 vlotterbak afgetapt, andere schroef kon ik niet bij.
Je kon zien wanneer het weer benzine werd.
Gestart en weer naar huis gehobbeld, daar de andere afgetapt en door laten lopen.

Nu loopt ie weer goed, wel moet ik nakijken waar het water er in gekomen is, is me nog nooit gebeurd na het afspuiten.
(Jaja, ik weet het, hd spuit, maar ik doe dat heel af en toe)
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad vuil of water onderin de tank of in de benzinekraan.
Remedie: tank leegmaken, pijpje van de reservestand en het filtertje dat er omheen zit schoonmaken. Benzinekraan controleren en eventueel schoonblazen.
Tot slot even de vlotterkamers aftappen, zoals Broos al zei.
 
Water in de tank
Als er water in de tank zit blijft het water op karton liggen als je benzine uit je tank over het karton laat lopen.
Water zit er volgens mij niet in.
Ook loopt de motor weer als een zonnetje na een paar uurtjes. Dat kan niet als er water in de tank zit.

Bezinksel in de tank
Als er bezinksel inzit, zit het er een paar uur later nog.
Maar na een paar uurtjes start de motor probleemloos.

Het blijft een raadsel...

Nog meer ideeen mensen?
 
Ik denk even mee:

Het omhulsel van je bobine zet uit door de warmte.
Door de haarscheurtjes komt er vocht bij, daardoor gaat ie rottig lopen.
Is de motor afgekoeld dan krimpt het omhulsel en is er weer een goede isolatie.
 
Ik denk even mee:
Het omhulsel van je bobine zet uit door de warmte.
Door de haarscheurtjes komt er vocht bij, daardoor gaat ie rottig lopen.
Is de motor afgekoeld dan krimpt het omhulsel en is er weer een goede isolatie.

Dat zou dan ook moeten gebeuren als de kraan niet op de reserve staat. Je bobine reageert daar immers niet op......

TS, ik zou het eens met een andere kraan proberen.....
 
als je overschakelt op reseve is je tank bijna leeg en ben je aan het rijden. beziksel wil best een beetje zweven onder in de tank door de stroming van de benzine en de retour overschot benzine van de pomp en het bewegen van de motor en water wil on de zelfde reden best een beetje tijdelijk mengen. na een paar uur licht het weer op de bodem en kan je weer even normaal rijden en tanken en je benzine weer hoger uit de tank halen. en aangezien het op reserve zetten puur mechanisch een ander aanzuigpunt kiezen is moet het probleem in de tank of kraan zitten. tank leeg, kraan / filter schoon, tank schoon en weer vullen met vers sap en het probleem moet opgelost zijn.
 
als je overschakelt op reseve is je tank bijna leeg en ben je aan het rijden. beziksel wil best een beetje zweven onder in de tank door de stroming van de benzine en de retour overschot benzine van de pomp en het bewegen van de motor en water wil on de zelfde reden best een beetje tijdelijk mengen. na een paar uur licht het weer op de bodem en kan je weer even normaal rijden en tanken en je benzine weer hoger uit de tank halen. en aangezien het op reserve zetten puur mechanisch een ander aanzuigpunt kiezen is moet het probleem in de tank of kraan zitten. tank leeg, kraan / filter schoon, tank schoon en weer vullen met vers sap en het probleem moet opgelost zijn.

klinkt mij het meest logisch. Heb je al eens gekeken of de coating van je tank loslaat gezien de leeftijd van je motor?
 
Dat zou dan ook moeten gebeuren als de kraan niet op de reserve staat. Je bobine reageert daar immers niet op......

TS, ik zou het eens met een andere kraan proberen.....


Weet ik,ik denk ook meer aan een samenloop van omstandigheden, eind gereden, tank moet op reserve en toevalllig beginnen dan ook de problemen.
Zo'n bobineprobleem komt wel eens voor bij een Yamaha Diversion, zodoende.

Maar ik zou het idd ook zoeken in het benzinekraantje.
 
Ik had eens een CBR van 89.

ik had ooit eens een filtertje over de benzine kraan verstopt.
tis een soort kokertje met gaas wat over het uitsteeksel in de tank zit.
hierdoor kon er bij mij bij kraan op open genoeg benzine naar carb. en bij resv. niet.
met het zelfde resultaat als wat jij beschrijft tot gevolg.

bij het gewoon open zetten op reserve komt er dus nog wel benzine uit de kraan. maar dat is dus niet genoeg tijdens rijden.

Met als gevolg dat de motor niet meer wil starten / lopen
 
Bedankt voor de tips mensen!

Ik ga inderdaad eerst de tank en kraan maar eens goed schoonmaken.

Dank jullie wel!

PS Zometeen de thermovoering maar uit het pak halen, wordt een beetje erg warm morgen!
 
Tank nog niet schoongemaakt. Motor doet het weer prima, dat is het vreemde...
Vanavond wel heerlijk gereden, beetje warm wel. Mooie dijkweggetjes met een maatje samen (op GSX1400).
Van het weekend maar even naar de tank kijken.
 
Tank ziet er schoon uit. Niets aan gedaan verder.
Vandaag weer op reserve, niets aan de hand, ging soepel. Ik heb toch het vermoeden dat het met regen te maken heeft. Wachten op een regenachtige dag dus en hopen dat ik dan op reserve moet schakelen.
Wordt vervolgd.
 
En jawel hoor, vanmorgen stond ik wederom stil....

Het was prachtig droog weer en ik was net 5 minuutjes onderweg. Ik schakel over op de reservestand, de motor houdt in, en komt tot stilstand.

Na 10 a 15 seconden starten was de accu al leeg. De motor sloeg niet aan. En aanduwen lukt ook niet.

Vanavond heb ik de accu opgeladen. Na 2 seconden slaat de motor vrolijk aan...
Morgen haal ik een andere accu!!!!

Laadspanning van de accu is trouwens gewoon rond 14 volt, gewone spanning 12 volt, dat lijkt normaal. Ik neem nu maar het zekere voor het onzekere en vervang die accu. En ik heb besloten ook niet meer op reserve te wachten maar eerder te tanken.

En dan maar weer afwachten of ik weer eens stil kom te staan...

Vorige week startte de motor ook niet s'ochtends en moest ik aanduwen. Ook s' middags startte hij niet en moest ik aanduwen. Ook heb ik het vorige week tweemaal gehad dat na een tussenstop voor tanken de motor aangeduwt moest worden. Op de accu lukte het niet.

Wel goed voor de conditie dat aanduwen maar leuk is het niet. Wat voel je je klein als je langs de weg staat...
 
Vacuumkraan?

Defect/slechtwerkend.

En néé, dat hoeft niks te maken hebben met de PRI stand, óók motoren die géén PRI stand hebben kunnen last hebben van een slechtwerkende vacuumkraan waardoor hij op reserve uitvalt.
Hoe dan vraag je me.. Géén idee, ik spreek alleen uit ervaring.
Ik heb inmiddels het vacuumgedeelte er af gesloopt, en vertoont nu geen kuren meer.
 
Nieuwe accu geplaatst, start meteen. Toch blijft de benzinekraan ook verdacht.
Alleen kun je geen nieuwe kraan kopen, alleen revisiesetjes.

Hoe zit een vacuumkraan in elkaar en is het eenvoudig om zelf een revisiesetje te monteren? Volgens mij moet het mebraan dan vervangen worden?
 
Kraan op pri zetten, paar uurtjes wachten.
Indien er geen benzine druppelt ergens en de motor gewoon goed start zou ik het vacuum gedeelte er tussen uit slopen.

Eventueel 's nachts het kraantje op "OFF" zetten.

Ik doe dat echter niet en dat gaat prima.
 
Vanavond een revisie uitgevoerd van de brandstofpomp, In de pomp zit een soort relais-achtig dingetje die het asje van de pomp aandrijft. De 'contactpuntjes' van dat 'relais' waren versleten. Maar belangrijker nog; de massadraad ervan hing los. Ik heb een nieuw 'relais' aangebracht.

Ik vermoed dat de losse massadraad in de brandstofpomp de oorzaak is geweest van mijn pechgevallen.

Bedankt voor jullie meedenken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan