Afslaande motor tijdens rijden

EvB

Rookie
31 mrt 2002
5
0
Hallo,

Ik rijd op de snelweg, neem een afslag, schakel terug van 6 naar 4 en ineens slaat de motor af!

Nu ben ik niet zo technisch, dus heeft iemand enig idee hoe dat kan?
 
Hey EvB.

Mij is vorige week zondag hertzelfde overkomen :(
Rijd je toevallig Kawasaki racer?
Dealer zei: Waarschijnlijk een "bevroren" caberateur, komt vaker voor bij Kawa's omdat ze zo goed koelen. Is door een vloeistofje te verhelpen.
Vorige week was er nogal een koude rijwind, dus ik kan me er wat bij voorstellen. Vandaag was het niet koud, misschien was je motor nog niet warm?
Succes,
Groetjes Sonja })
 
Ik heb het ook met mijn Kawa..

Ik kan echt geen versnellig overslaan bij
terugschakelen want dan heb ik de koppeling
te lang in en zakt ie te ver weg in zijn toeren
en slaat ie af.

Ik kan er nu zonder problemen mee rijden, maar
een vriend van me reed er laatst een stukje mee,
10x afgeslagen of zo.

Ik heb hem al terug gebracht en de carburateurs
laten schoonmaken en zo, maar dat was het ook niet.
 
Hallo,

Het is een Kawasaki ZX-6R van '98 en ik heb vanaf oktober. Toen ik 'm kocht stond er 4200 km op de teller en heeft ie een kleine beurt gekregen. (Moet normaal bij 6000km) nu staat er 11200km op de teller en dinsdag moet ie toevallig naar de garage voor een grote beurt.
 
Oh ja... Ik ben langs de kant gestopt. Heb even gewacht en het oliepeil gecontroleerd. Daarna startte ie gewoon weer. Er waren verder geen rare geluiden ofzo...

Groeten, EvB
 
Ik kan echt geen versnellig overslaan bij
terugschakelen want dan heb ik de koppeling
te lang in en zakt ie te ver weg in zijn toeren
en slaat ie af.

Hoi,

Ik heb het nooit eerder gehad en toen ik naderhand naar huis ben gereden heb ik er ook geen last meer van gehad.

Hoe doe jij dat dan als je bv. voor een stoplicht moet stoppen?

Groeten, EvB
 
Meerdere versnellingen tegelijk terugschakelen? Volgens mij gelijk aan zelfmoord. Schakel gewoon zoals het hoort de versnellingen 1 voor 1 terug. Beetje oefenen met tussengas. Dan gaat het allemaal een stuk soepeler.

Mijn Kawa is ook nog nooit afgeslagen, ook niet bij koud weer.
 
Meerdere versnellingen tegelijk terugschakelen? Volgens mij gelijk aan zelfmoord. Schakel gewoon zoals het hoort de versnellingen 1 voor 1 terug. Beetje oefenen met tussengas. Dan gaat het allemaal een stuk soepeler.

Hoi,

Hoezo gelijk aan zelfmoord? Als ik 120 km/h rijd en ik rijd een afslag af en schakel van 6 terug naar 5 dan kom ik vrij laag in de toeren te zitten. Als ik van 6 naar 4 schakel kom ik wat hoger in de toeren te zitten en remt ie ook lekkerder op de motor af.

Groeten, EvB
 
meerdere versnellingen terugschakelen is toch
vrij normaal?

zo heb ik het zelfs op rijles geleerd.

Afrit van de snelweg van 6 naar 4.

Je laat toch wel tussendoor de koppeling opkomen om op de motor af te remmen?
Stel je denkt dat je in 5 rijdt, denkt terug te schakelen naar 3, maar omdat ie in 4 stond schakel je terug naar 2. Heb je toch een blokkerend achterwiel. Door tussendoor de koppeling op te laten komen voel je of de motor in de juiste versnelling staat.
 
nope, precies zoals ik het zeg..

van 6 naar 4

koppeling in, 2 terug, koppeling uit...


Maar rustig maar, ik sla geen versnelling meer over. Vooral omdat het niet gaat met mijn fiets,
maar ook omdat ik het leuker vind.. :] :]
 
Bevroren carbs op een ZX-6R, met het weer van afgelopen week? Lijkt me niet... Zal eerder vuil in de carbs ofzo zijn... Heb zelf ook een 98er en een keer last van frozen carbs gehad, met -8...

Boven nul nog nooit gehad dat hij echt afsloeg... Wel met iets onder nul slecht stationair draaien, maar bleef wel lopen (vuile carbs + vrieskou)...

Vuil in de carb geeft soms dezelfde symptomen... na even stilstaan, zakt het vuil & kan je weer... Voelde je ook eerder al iets dat het blok minder lekker oppakte?
 
Als de carb-afstelling slecht is, je vuile carbs hebt, je stationair toerental staat ook erg laag afgesteld en het is koud heb je dat probleem vrij gemakkelijk.

[me]Raging heeft het probleem vrij vaak met z'n ouwe k*tgolf[/me]
 
Je laat toch wel tussendoor de koppeling opkomen om op de motor af te remmen?
Stel je denkt dat je in 5 rijdt, denkt terug te schakelen naar 3, maar omdat ie in 4 stond schakel je terug naar 2. Heb je toch een blokkerend achterwiel. Door tussendoor de koppeling op te laten komen voel je of de motor in de juiste versnelling staat.
Als ik met een flinke snelheid op een bocht afkom en vol in de remmen ga, wil ik ook nog wel eens een versnelling overslaan, anders ben je langer met schakelen bezig dan de tijd die je hebt om te remmen. Inderdaad heb ik wel eens wat last van wielslip (zie eerder topic), maar dat heb ik ook als ik met hoog toeren 1 tikkie terug doe en stevig rem. Nooit problemen gehad met afslaande motor. Yamaha :}
 
Rij zelf harley maar tegen wwoordig heb je in Nederland geen "vuile" benzine meer alleen in Bulgarije of zo, dus gewoon de boel aftappen en benzine er in ik denk dat je toeren iets te laag staan.
Bij normale fietsen gewoon op 900/1000 toeren houden stationair als dan nog af slaat Bij gas dicht en motor op compressie laten terug zakken dan zal er wat mis zijn met carbs en dus gewoon naar de dealer en synchroon laten stellen
 
Wat ik bedoel met vuile benzine is meer het minieme beetje troep dat zich ophoopt na jaren... natuurlijk niet van een paar maand. Ook roestdeeltjes uit de tank horen daarbij.

En met een bevroren carb gaat het niet zozeer om de buitentemperatuur (maar die helpt wel mee) maar meer om de rijwind.
 
Bevroren carb. komen juist voor boven de het vries punt, zeg maar tussen de 5 en 10 graden.
Ik heb er verleden week zondag ook nog even last van gehad.
Door dat je carb. je benzine verdampt ontrekt dit zo veel warmte aan je benzine/lucht mengsel dat de waterdeeltjes bevriezen.
En bij een temperatuur boven nul zit er meer vocht in de lucht dan onder het vries punt.
Onder de nul graden is de lucht nagenoeg droog.
En boven de zeg maar even 10gr zal de temp. niet meer zo ver zakken dat het water bevriest.
Als het probleem water in je benzine is dan zijn daar weer middeljes voor te krijgen, maar weet even niet welke.
Bij Kawasaki is volgens mij een modificatie voor de ZX6 en 9 om dit probleem te verhelpen.
Crawl
 
Terug
Bovenaan Onderaan