Pink
MF veteraan
Wat valt er nu in mijn postvakje?
[KNIPPERDEKNIP]
Eck en Wiel, 6 september 2004
PERSBERICHT
Stichting Meldpunt Wegafsluitingen
Afsluiting Waaldijk Nijmegen opnieuw ter discussie
De afsluiting van de Oosterhoutsedijk en de Bemmelsedijk langs de Waal bij Nijmegen staat nog steeds ter discussie. Op maandag 13 september vergadert de raadscommissie Stadsontwikkeling van de gemeente Nijmegen waarbij de brief van de Stichting Meldpunt Wegafsluitingen (SMW) zal worden besproken. Namens de SMW zal Joop de Jonge, secretaris van de SMW, een toelichting geven op de brief van de SMW van 16 februari 2004 en vragen van commissieleden beantwoorden. De vergadering is openbaar, belangstellenden kunnen plaatsnemen op de publieke tribune. Men kan zich melden bij het gemeentehuis, ingang Korte Nieuwstraat / Burchtstraat, en vragen naar de Burgerzaal.
De voorgenomen afsluiting is een gevolg van het besluit van de gemeenteraad van Nijmegen in 2003 om alle dijkwegen langs de Waal autovrij te maken. De gemeente wilde hier in het voorjaar van 2004 een begin mee maken door de Oosterhoutsedijk en de Bemmelsedijk af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Dit plan heeft echter dermate veel tegenstand opgeroepen onder bewoners en belanghebbenden dat het voorlopig niet zal worden uitgevoerd. Meer dan 60 procent van de inspraak reacties sprak zich uit tegen de voorgestelde afsluitingen. Een voorstel om de afsluiting alleen in de weekenden te realiseren middels bebording wordt door de politie afgeraden omdat men onvoldoende capaciteit heeft om dit te handhaven.
De Stichting Meldpunt Wegafsluitingen (SMW), een samenwerkingsverband van auto- en motororganisaties, roept inwoners van Nijmegen op om de gemeente een halt toe te roepen in haar afsluitingsdrift. Er is namelijk geen enkele goede reden waarom deze (en andere) wegen moeten worden veranderd in een fietspad, want dat is wat de gemeente wil. Waarom mogen automobilisten en motorrijders niet meer over de dijk? Klachten over geluidsoverlast en snelheidsovertredingen van slechts enkele bewoners zijn voor de gemeente blijkbaar voldoende aanleiding om de dijk dan maar voor iedereen af te sluiten. Stel je voor dat elke weg in Nederland waarop wel eens te hard wordt gereden wordt afgesloten, er zouden weinig wegen overblijven. Het hele afsluitingsplan lijkt dan ook meer op het ten uitvoer willen brengen van de idealen van initiatiefnemer Groen Links dan op het werken aan verbetering van de verkeersveiligheid. Afsluiten als politiek stokpaardje.
De Stichting Meldpunt Wegafsluitingen (SMW) wordt ondersteund door de stichting Pro Auto en het LOOT (Landelijk Overleg Orgaan Toerclubs). Pro Auto is een belangen organisatie voor automobilisten, het LOOT vertegenwoordigt meer dan 200 Nederlandse motortoerclubs. De SMW probeert afsluiting van wegen voor gemotoriseerd verkeer te voorkomen door samen met wegbeheerders te zoeken naar andere oplossingen.
Voor meer informatie: www.meldpuntwegafsluitingen.nl of tel. 0344-694852
[PLAKKERDEPLAK]
[KNIPPERDEKNIP]
Eck en Wiel, 6 september 2004
PERSBERICHT
Stichting Meldpunt Wegafsluitingen
Afsluiting Waaldijk Nijmegen opnieuw ter discussie
De afsluiting van de Oosterhoutsedijk en de Bemmelsedijk langs de Waal bij Nijmegen staat nog steeds ter discussie. Op maandag 13 september vergadert de raadscommissie Stadsontwikkeling van de gemeente Nijmegen waarbij de brief van de Stichting Meldpunt Wegafsluitingen (SMW) zal worden besproken. Namens de SMW zal Joop de Jonge, secretaris van de SMW, een toelichting geven op de brief van de SMW van 16 februari 2004 en vragen van commissieleden beantwoorden. De vergadering is openbaar, belangstellenden kunnen plaatsnemen op de publieke tribune. Men kan zich melden bij het gemeentehuis, ingang Korte Nieuwstraat / Burchtstraat, en vragen naar de Burgerzaal.
De voorgenomen afsluiting is een gevolg van het besluit van de gemeenteraad van Nijmegen in 2003 om alle dijkwegen langs de Waal autovrij te maken. De gemeente wilde hier in het voorjaar van 2004 een begin mee maken door de Oosterhoutsedijk en de Bemmelsedijk af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Dit plan heeft echter dermate veel tegenstand opgeroepen onder bewoners en belanghebbenden dat het voorlopig niet zal worden uitgevoerd. Meer dan 60 procent van de inspraak reacties sprak zich uit tegen de voorgestelde afsluitingen. Een voorstel om de afsluiting alleen in de weekenden te realiseren middels bebording wordt door de politie afgeraden omdat men onvoldoende capaciteit heeft om dit te handhaven.
De Stichting Meldpunt Wegafsluitingen (SMW), een samenwerkingsverband van auto- en motororganisaties, roept inwoners van Nijmegen op om de gemeente een halt toe te roepen in haar afsluitingsdrift. Er is namelijk geen enkele goede reden waarom deze (en andere) wegen moeten worden veranderd in een fietspad, want dat is wat de gemeente wil. Waarom mogen automobilisten en motorrijders niet meer over de dijk? Klachten over geluidsoverlast en snelheidsovertredingen van slechts enkele bewoners zijn voor de gemeente blijkbaar voldoende aanleiding om de dijk dan maar voor iedereen af te sluiten. Stel je voor dat elke weg in Nederland waarop wel eens te hard wordt gereden wordt afgesloten, er zouden weinig wegen overblijven. Het hele afsluitingsplan lijkt dan ook meer op het ten uitvoer willen brengen van de idealen van initiatiefnemer Groen Links dan op het werken aan verbetering van de verkeersveiligheid. Afsluiten als politiek stokpaardje.
De Stichting Meldpunt Wegafsluitingen (SMW) wordt ondersteund door de stichting Pro Auto en het LOOT (Landelijk Overleg Orgaan Toerclubs). Pro Auto is een belangen organisatie voor automobilisten, het LOOT vertegenwoordigt meer dan 200 Nederlandse motortoerclubs. De SMW probeert afsluiting van wegen voor gemotoriseerd verkeer te voorkomen door samen met wegbeheerders te zoeken naar andere oplossingen.
Voor meer informatie: www.meldpuntwegafsluitingen.nl of tel. 0344-694852
[PLAKKERDEPLAK]