Afstand bewaren

Zoals eerder gezegd: Kijk eerst eens naar jezelf voor je gaat schelden op een ander. Ik heb ook een hekel aan klevers e.d. Maar net als anderS duw ik ook mensen opzij wanneer ze geen gas geven. Ik haal met de motor ook rechts in wanneer mensen links blijven plakken om een vrachtwagen in te halen. Ben ik daar trots op? Nee.... maar ik doe het toch...

Totaal met geen idee eens dat mensen minder vaak moeten remmen. Gewoon beter kijken en anticiperen scheelt al zooooo veel.
 
Bij mij is er tijdens het lessen echt in geramd dat je een 'luchtkussen' om jezelf heen moet creëren, oogcontact maken met verkeersdeelnemers om je heen, jezelf laten zien en je plek op de weg opeisen.
Klevers achter je is niet iets waar je wat aan kunt doen lijkt me.....
 
Alle koekblikkers zouden gewoon de laatste Mercedes S klasse moeten kopen. Deze is nl. voorzien van een sensor welke automatisch afremt wanneer de afstand tot de voorligger te klein wordt. Mooi systeem en ideaal voor onze overbevolkte snelwegen.

Helaas zal het nog wel een aantal jaar duren voor een dergelijk systeem gemeengoed is, maar in het verleden is de Merc S al vaak voorloper geweest van technieken en systemen zoals ABS, ESP, etc. welke nu in de meeste auto's al standaard zijn.

Tot die tijd blijft het echter een struggle to survive.
 
Soms rijden mensen met een brok agressie, dat wil je niet weten.
Ik reed een paar weken geleden met het koekblik (burgerauto) op de linkerbaan van een drukke tweebaansweg, in de ochtendspits. Plotseling zag ik een bestelwagen achter me opduiken, op ongeveer een meter afstand achter me. Gebeurt wel eens vaker, zal net ingevoegd zijn en moet z'n snelheid nog aanpassen..... dacht ik nog.
Maar de auto blééf zo kort achter me rijden. Ik zag de bestuurder enkele malen het gebaar maken dat ik uit de weg moest. Ik kon niet harder vanwege auto's voor me, ik kon niet naar rechts, ook auto's. Wat wilde die eikel nou?????
Zo is ie kilometers achter me aan gereden, vrijwel op m'n bumper. Op een zeker moment ontstond er een gaatje rechts achter me. Hij dook er in en probeerde me rechts in te halen, wat door het drukke verkeer gewoon niet kón lukken. Hij ging weer naar links en ging zo mogelijk nóg korter achter me rijden. Op een zeker moment is ie rechtsaf gegaan, hij keek me aan en maakte diverse malen het bekende vingergebaar.

Wat zo'n man bezielt????? In dit geval had ie nog pech ook. Voor de eerste keer in 20 jaar tijd heb ik een bon geschreven.
 
Laatst bewerkt:
Als ik op de autosnelweg op een afstand durf rijden die groter is dan 5,01m van mijn voorligger dan is er gegarandeerd één of andere klojo die er zijn voertuig tussengooit. Liefst op een lagere snelheid dan ik rij, zodat ik om 2 redenen moet afremmen. (voertuig op te korte afstand voor mij en trager voertuig)

Ik heb nog niet veel last gehad van voertuigen die kort achter mij rijden (op de autosnelweg, waar ik het meeste ervaring heb), in het koekblik doet me dat weinig, op de moto ga ik wel tussen 2e en 3e baanvak rijden, zodat ze me altijd kunnen passeren, (moeten ze dan wel sneller rijden dan 140 km/u op teller)

Op de autosnelweg, probeer ik altijd een voertuig of 2 verder te kijken, zodat ik zie om welke reden mijn voorligger zijn remlichten oplichten.
 
Alle koekblikkers zouden gewoon de laatste Mercedes S klasse moeten kopen. Deze is nl. voorzien van een sensor welke automatisch afremt wanneer de afstand tot de voorligger te klein wordt. Mooi systeem en ideaal voor onze overbevolkte snelwegen.

Helaas zal het nog wel een aantal jaar duren voor een dergelijk systeem gemeengoed is, maar in het verleden is de Merc S al vaak voorloper geweest van technieken en systemen zoals ABS, ESP, etc. welke nu in de meeste auto's al standaard zijn.

Tot die tijd blijft het echter een struggle to survive.
En het werkt goed... (eigen ervaring)
 
Soms rijden mensen met een brok agressie, dat wil je niet weten.
Ik reed een paar weken geleden met het koekblik (burgerauto) op de linkerbaan van een drukke tweebaansweg, in de ochtendspits. Plotseling zag ik een bestelwagen achter me opduiken, op ongeveer een meter afstand achter me. Gebeurt wel eens vaker, zal net ingevoegd zijn en moet z'n snelheid nog aanpassen..... dacht ik nog.
Maar de auto blééf zo kort achter me rijden. Ik zag de bestuurder enkele malen het gebaar maken dat ik uit de weg moest. Ik kon niet harder vanwege auto's voor me, ik kon niet naar rechts, ook auto's. Wat wilde die eikel nou?????
Zo is ie kilometers achter me aan gereden, vrijwel op m'n bumper. Op een zeker moment ontstond er een gaatje rechts achter me. Hij dook er in en probeerde me rechts in te halen, wat door het drukke verkeer gewoon niet kón lukken. Hij ging weer naar links en ging zo mogelijk nóg korter achter me rijden. Op een zeker moment is ie rechtsaf gegaan, hij keek me aan en maakte diverse malen het bekende vingergebaar.

Wat zo'n man bezielt????? In dit geval had ie nog pech ook. Voor de eerste keer in 20 jaar tijd heb ik een bon geschreven.

Komt me erg bekend voor.....
De reden waarom ik nooit teveel afstand houd in de file is omdat je dan telkens afstand BLIJFT nemen omdat iedere eikel er tussen kruipt zoals fietsertje zegt.

Voor motoren maak ik wel een uitzondering, als we harder rijden dan file dan houd ik wel voldoende afstand :)
 
Als ik op de autosnelweg op een afstand durf rijden die groter is dan 5,01m van mijn voorligger dan is er gegarandeerd één of andere klojo die er zijn voertuig tussengooit. Liefst op een lagere snelheid dan ik rij, zodat ik om 2 redenen moet afremmen. (voertuig op te korte afstand voor mij en trager voertuig)

Ik heb nog niet veel last gehad van voertuigen die kort achter mij rijden (op de autosnelweg, waar ik het meeste ervaring heb), in het koekblik doet me dat weinig, op de moto ga ik wel tussen 2e en 3e baanvak rijden, zodat ze me altijd kunnen passeren, (moeten ze dan wel sneller rijden dan 140 km/u op teller)


Dan geld tijdens dat soort drukte dus toch: gelijkmatiger de snelheid tussen weggebruikers onderling...hoe minder remmen....hoe minder frustratie...en hoe veiliger dus idd .. ??




Dat zijn gevaarlijke manouvre's...om op die plek te gaan rijden :Y :X :X
 
Als iedereen gewoon eens met z'n poten van de rem afblijft. Dat zou een hoop onnodige remacties, files, klevers, frustratie, enz, schelen.

en een boel kop-staart aanrijdingen opleveren O-)











ik snap wat je bedoeld, en je hebt idd helemaal gelijk....het " harmonica-effect" is zelfs juist DE oorzaak van het ontstaan van file's op stukken snelweg waar verder juist niets aan de hand is. 1 automobilist die plots een remactie inzet gewoon op een recht stuk weg is in staat een gigantische file te veroorzaken, dankzij de medewerking van achter hem rijdende en meeremmende andere weggebruikers.
 
Ik heb zo'n hekel aan al die klevers he, dat ze zo dicht op mijn voorwiel rijden... dat kan gewoon niet! daar zouden ze eens hard tegen op moeten treden :+
 
en een boel kop-staart aanrijdingen opleveren O-) ik snap wat je bedoeld, en je hebt idd helemaal gelijk....het " harmonica-effect" is zelfs juist DE oorzaak van het ontstaan van file's op stukken snelweg waar verder juist niets aan de hand is. 1 automobilist die plots een remactie inzet gewoon op een recht stuk weg is in staat een gigantische file te veroorzaken, dankzij de medewerking van achter hem rijdende en meeremmende andere weggebruikers.

Tja, afstand houden..... Dat wil niemand meer, uit angst dat er iemand voor schuift en ze dus weer één auto "later" aankomen.....
Je ziet dus steeds vaker gefrustreerde bestuurders die op korte afstand van de voorganger rijden, bij elk hobbeltje al in de remmen hangen vanwege de korte afstand en er alleen nog maar letten de afstand tot hun voorganger zo klein mogelijk te houden.....

Maar cruise controls en automaten zijn ook een factor in de file. Vooral bij de cruise control moet je regelmatig bijremmen, omdat ie vaak net ff te hard staat afgesteld. Dat is volgens mij absoluut een factor bij druk verkeer. In mindere mate geldt dat ook voor automaten.
 
Laatst bewerkt:
............
Wat zo'n man bezielt????? In dit geval had ie nog pech ook......

Ik had drie weken terug ook zo'n man die pech had.
Het was donker en regenachtig. Ik reed netjes 120 op de snelweg, in een bocht naar links. In die bocht werd ik ingehaald door een bestelbusje, met een behoorlijk snelheidsverschil. Terwijl hij naast me reed kwam hij naar rechts. Normaal al niet leuk, maar in een bocht nog minder.
Ik voelde me dus boos worden.
De volgende auto die me inhaalde was wit, met blauwe en rode strepen. Even later was mijn boosheid weg en had ik een grijns op mijn gezicht. *D
 
<knip>

Maar cruise controls en automaten zijn ook een factor in de file. Vooral bij de cruise control moet je regelmatig bijremmen, omdat ie vaak net ff te hard staat afgesteld. Dat is volgens mij absoluut een factor bij druk verkeer.

Cruise control in de file? Dat werkt voor geen meter. Cruise control in NL heeft al vrijwel geen zin meer vanwege de drukte.

In mindere mate geldt dat ook voor automaten.

Dat is wel een aardige: met een automaat heb je geen motor-rem dus moet je veel vaker het rempedaal aanspreken, wat mensen misschien verkeerd interpreteren. Want bij een 'gewone' auto betekent remlicht: ik ben redelijk tot pittig aan het afremmen, motorrem is niet genoeg. Terwijl bij een automaat je dan alleen nog maar het gebrek aan motorrem aan het compenseren bent.

Als ik ooit zelf een auto koop zal het er sowieso een zijn met automaat. File-rijden met een schakel-bak, ik wordt er gek van.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt natuurlijk gelijk, ik bedoelde ook in de drukte.
Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat cruise control en automaat file-veroorzakers van de eerste orde zijn.

Andere oorzaken (behalve uiteraard teveel vervoermiddelen....) zijn te korte afstanden onderling en het inhaalgedrag van Nederlanders..... Een Nederlander kijkt niet óf ie van rijstrook kan veranderen, hij gáát gewoon, ruimte of niet...... Dat jij vol in de remmen moet is zijn probleem niet. Je mag al blij zijn als er richting wordt aangegeven.....
 
Daarom vermijd ik de snelweg ook zo veel mogelijk. Afgezien van het feit dat men oogkleppen op heeft en er een leuke motor-rasp in het midden staat vind ik er ook nog eens geen reet aan.
 
Zoals eerder gezegd: Kijk eerst eens naar jezelf voor je gaat schelden op een ander. Ik heb ook een hekel aan klevers e.d. Maar net als anderS duw ik ook mensen opzij wanneer ze geen gas geven. Ik haal met de motor ook rechts in wanneer mensen links blijven plakken om een vrachtwagen in te halen. Ben ik daar trots op? Nee.... maar ik doe het toch...

Totaal met geen idee eens dat mensen minder vaak moeten remmen. Gewoon beter kijken en anticiperen scheelt al zooooo veel.
oi dat zei ik niet :P ik kleef als op de linkerrijbaan veel autos achter elkaar zijn omdat iemand traag inhaald. en dan kleef ik omdat er altijd gochems zijn die rechts iedereen inhalen en dan hem er vooraan voor gooien. dat pik ik nie, dus kleef ik, kunnen ze m niet er voor gooien.
Als ik langs iemand wil omdat ze niet opschieten knipper ik wel met de lampen ofzo, maar kleven doe ik niet
 
Andere oorzaken (behalve uiteraard teveel vervoermiddelen....) zijn te korte afstanden onderling en het inhaalgedrag van Nederlanders..... Een Nederlander kijkt niet óf ie van rijstrook kan veranderen, hij gáát gewoon, ruimte of niet...... Dat jij vol in de remmen moet is zijn probleem niet. Je mag al blij zijn als er richting wordt aangegeven.....

Ik moet zeggen dat ik alleen file rij met motor (niet meer zo heel veel) en dat ik het nog wel mee vind vallen. Maar wat je wel vaak ziet is dat je op de linker baan de onoplettendheid van anderen moet opvangen. Denk aan de situatie dat rechts iemand een vrachtwagen nadert, loopt te suffen, vergeet te anticiperen en dan moet je remmen want naar links kun je niet meer. Of je smijt alsnog dat ding gewoon naar links natuurlijk en dan mag de linker baan het oplossen. Fair.

Bij auto's hangende achter vrachtwagens (zeker als de domme sukkels nog kleven ook en dus geen flikker zien) ben ik altijd 200% op mijn hoede.

Trouwens, dat van rijstrook wisselen in de file (met auto) is ook een beetje een kip-ei probleem. Als mensen gewoon wat ruimte lieten ging dat allemaal wat makkelijker, maar daar wordt weer misbruik van gemaakt -> slalommen, waardoor iedereen de boel dicht rijdt. Mocht je naar links moeten of een andere goede reden hebben, dan wordt je op een gegeven moment gewoon gedwongen om je auto ergens tussen te proppen, hoe aso het ook is.

Toch denk ik zeker dat er een kern van waarheid zit in jouw punt. Als mensen gewoon relaxed zouden rijden, zouden er een stuk minder files zijn. Op een stuk rijden zonder files van 1 uur en 45 minuten hadden we een achterstand met de auto van 20 minuten. Jakkeren dus, continue inhalen, 140 -> 160, Bij aankomst waren we ruim 10 minuten te laat. Ik bedoel, het jakkeren heeft geen zin. Die 10 minuten eerder, waar gaat het over? Belangrijke les voor mij.
 
Laatst bewerkt:
Een Nederlander kijkt niet óf ie van rijstrook kan veranderen, hij gáát gewoon, ruimte of niet...... Dat jij vol in de remmen moet is zijn probleem niet. Je mag al blij zijn als er richting wordt aangegeven.....

Da's nu precies waar ik me de laatste jaren ook rot aan erger. Vooral invoegers. Ze zetten 'm er gewoon voor.
 
Da's wat anders. Ook aan het einde niet zo maar 'm ervoor zetten.

Helemaal waar. Maar liefde moet van 2 kanten komen. En wat moet je als niemand je een beetje ruimte gunt? Dat maak ik wel mee.

Het lijkt altijd makkelijk, oordelen, maar is dat wel zo?
 
Wat zo'n man bezielt????? In dit geval had ie nog pech ook. Voor de eerste keer in 20 jaar tijd heb ik een bon geschreven.
Heb je hem even langs de kant gezet of achteraf even een bon toegezonden. Ik ben nl. ook zeer benieuwd wat er dan in de hoofden van deze personen omgaat.
Ik maak het zelf ook wel eens mee dat ze door je heen willen terwijl er er tig koekblikken voor zitten.
Waar zit je dan met je gedachte vraag ik me af

Edit: wat ik me nog meer afvraag is dat iedereen weet hoe het moet en zegt dat i zelf nooit kleeft, onnodig remt in filles enz enz. Maar elke dag gebeurd het weer 1000-en keren :?
 
Laatst bewerkt:
Cruise control in de file? Dat werkt voor geen meter. Cruise control in NL heeft al vrijwel geen zin meer vanwege de drukte.
Niet in de fille, maar een hoop mensen gebruiken zo'n ding vanuit hun gewoonte. dus ook als het drukker wordt en je kan ipv 120/130, 100/110 met in en uitvoegende medeweggebruikers.
 
Quote:
Baksteen schreef:

Belangrijk als je klevers hebt:
kijk eens wat je EIGEN positie op je rijstrook is !!

Veel motorrijders rijden netjes iets rechts van het midden van de eigen rijstrook.
De gemiddelde automobilist kijkt dan domweg langs je op en het eerste wat zijn blik dan tegenkomt is jouw voorganger.

Aangezien het echt effectieve menselijk blikveld best heel smal is gebeurd het dan vaak dat de motorrijders als snel helemaal niet meer bewust "gezien" word en ze hunvolgafstand aanpast aan JOUW voorganger en dus kleeft op jouw achterband.
Heb je een klever, ga dan eens op je eigen rijstrook naar links, zodat je recht voor de bestuurder achter je komt te rijden, veelal zul je dan zien dat men plots het gas loslaat en de volgafstand weer aanpast.

Het hebben van klevers is op deze manier dus niet altijd zomaar 100% bewust de schuld van je klever, die is ook maar voorzien van menselijke beperkingen, maar ook iets waar je zelf iets actief aan kunt doen.
Als je het maar weet....


Hoi Baksteen,

Tja, daar zeg je wat. Ik zat idd rechts van het midden. Maar aan de andere kant, was de situatie hetzelfde als JanB in zijn post beschrijft. Er zit een auto voor me, ik bewaar genoeg afstand, en de auto achter mij wil mij dwingen naar rechts te gaan, door bij mij te kleven, ook toen ik naar links ging, zodat ik beter voor mijn voorganger kon kijken.
Op dat moment zat ik in zijn bewuste blikveld, maar hierdoor werd hij alleen nog kwader.
Maar iig bedankt voor je tip, want daar had ik nog nooit bij stil gestaan. :W
 
Laatst bewerkt:
Quote:
Baksteen schreef:

Belangrijk als je klevers hebt:
kijk eens wat je EIGEN positie op je rijstrook is !!

Veel motorrijders rijden netjes iets rechts van het midden van de eigen rijstrook.
De gemiddelde automobilist kijkt dan domweg langs je op en het eerste wat zijn blik dan tegenkomt is jouw voorganger.

Aangezien het echt effectieve menselijk blikveld best heel smal is gebeurd het dan vaak dat de motorrijders als snel helemaal niet meer bewust "gezien" word en ze hunvolgafstand aanpast aan JOUW voorganger en dus kleeft op jouw achterband.
Heb je een klever, ga dan eens op je eigen rijstrook naar links, zodat je recht voor de bestuurder achter je komt te rijden, veelal zul je dan zien dat men plots het gas loslaat en de volgafstand weer aanpast.

Het hebben van klevers is op deze manier dus niet altijd zomaar 100% bewust de schuld van je klever, die is ook maar voorzien van menselijke beperkingen, maar ook iets waar je zelf iets actief aan kunt doen.
Als je het maar weet....


Hoi Baksteen,

Tja, daar zeg je wat. Ik zat idd rechts van het midden. Maar aan de andere kant, was de situatie hetzelfde als JanB in zijn post beschrijft. Er zit een auto voor me, ik bewaar genoeg afstand, en de auto achter mij wil mij dwingen naar rechts te gaan, door bij mij te kleven, ook toen ik naar links ging, zodat ik beter voor mijn voorganger kon kijken.
Op dat moment zat ik in zijn bewuste blikveld, maar hierdoor werd hij alleen nog kwader.
Maar iig bedankt voor je tip, want daar had ik nog nooit bij stil gestaan. :W

Als ik er wat van mag vinden: ik laat klevers, mits het mij niet teveel moeite kost, gewoon voorbij. Het is een houding. Laat ze maar. Scheelt jezelf weer angst dat iemand ongewenst achterop klimt. Even later in de file rij je er toch weer voorbij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan