Afstand bewaren

Je hebt natuurlijk gelijk, ik bedoelde ook in de drukte.
Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat cruise control en automaat file-veroorzakers van de eerste orde zijn.

Andere oorzaken (behalve uiteraard teveel vervoermiddelen....) zijn te korte afstanden onderling en het inhaalgedrag van Nederlanders..... Een Nederlander kijkt niet óf ie van rijstrook kan veranderen, hij gáát gewoon, ruimte of niet...... Dat jij vol in de remmen moet is zijn probleem niet. Je mag al blij zijn als er richting wordt aangegeven.....

Hier heb ik een theorietje over. Volgens mij veroorzaken automaatrijders nou juist geen file. Wij lijden in Nederland nog steeds aan een Dafjes-syndroom; als je een automaat rijdt ben je een watje of in ieder geval rijp voor het bejaardentehuis. De gemiddelde Nederlandse autorijder neemt een schakelwagen want dan ben je pas een vent. Met als gevolg dat het grootste deel met een trillend linkervoetje op de koppeling in de file staat (want ja, als we een meter kunnen rijden, dan moeten we ook een meter rijden). Dat veroorzaakt weer veel meer agitatie, dat veroorzaakt weer meer ongelukken en dus weer meer files.
Terwijl de automaat-rijder rustig staat te wachten, als het kan laat ie zijn voet die tegen de rem aan ligt even los om even een stukje naar voren te glijden, en veel rustiger blijft. Conclusie, het wordt tijd dat de Nederlandse automobilist volwassen wordt en vaker een automaat gaat rijden. Levert een rustiger verkeersbeeld op, dus betere doorstroming, dus minder files. Echt, schakelen is iets uit de vorige eeuw! Het is dom om iets zelf te doen als het mechaniek het beter kan, wat natuurlijk voor negenennegentig van de honderd automobilisten geldt. (OK, kom maar kom maar kom maar kom maar! :) )

:]
 
oi dat zei ik niet :P ik kleef als op de linkerrijbaan veel autos achter elkaar zijn omdat iemand traag inhaald. en dan kleef ik omdat er altijd gochems zijn die rechts iedereen inhalen en dan hem er vooraan voor gooien. dat pik ik nie, dus kleef ik, kunnen ze m niet er voor gooien.
Als ik langs iemand wil omdat ze niet opschieten knipper ik wel met de lampen ofzo, maar kleven doe ik niet
Zoiets dus ;)...


Ik snap wat je bedoelt en ik denk dat jij net zo goed snapt wat ik bedoel _O- _O-
 
Hier heb ik een theorietje over. Volgens mij veroorzaken automaatrijders nou juist geen file. Wij lijden in Nederland nog steeds aan een Dafjes-syndroom; als je een automaat rijdt ben je een watje of in ieder geval rijp voor het bejaardentehuis. De gemiddelde Nederlandse autorijder neemt een schakelwagen want dan ben je pas een vent. Met als gevolg dat het grootste deel met een trillend linkervoetje op de koppeling in de file staat (want ja, als we een meter kunnen rijden, dan moeten we ook een meter rijden). Dat veroorzaakt weer veel meer agitatie, dat veroorzaakt weer meer ongelukken en dus weer meer files.
Terwijl de automaat-rijder rustig staat te wachten, als het kan laat ie zijn voet die tegen de rem aan ligt even los om even een stukje naar voren te glijden, en veel rustiger blijft. Conclusie, het wordt tijd dat de Nederlandse automobilist volwassen wordt en vaker een automaat gaat rijden. Levert een rustiger verkeersbeeld op, dus betere doorstroming, dus minder files. Echt, schakelen is iets uit de vorige eeuw! Het is dom om iets zelf te doen als het mechaniek het beter kan, wat natuurlijk voor negenennegentig van de honderd automobilisten geldt. (OK, kom maar kom maar kom maar kom maar! :) )

:]
OK... Komt tie ;)... Maar dan beetje theoretisch.

Het klopt zeker dat automaatrijders vaak rustiger rijden. Het punt is echter dat een automaatrijder vaker gewoonweg moet remmen, omdat terugschakelen geen optie is. Doordat er niet voldoende geanticipeerd en te weinig afstand gehouden wordt, gaan mensen daarachter dus sneller reageren. Ook remmen dus... En zoals boven gezegd: zo begint het harmonicaeffect waar baksteen het over had.

P.s. mijn ideale rit is dus ook wanneer ik nulll keer de rem heb aangeraakt. Wanneer ik rem, ligt in eerste instantie de "schuld" bij mij wegens verkeerd inschatten O-)
 
Ach ja, vaak ga ik expres op de rechterbaan tuffen in de spits. Lekker rustig en geen klevers, ritsers etc. Maar als ik dan een keer links rijdt en met het verkeer mee ga (geen gat laten vallen), moet zo'n l*l niet gaan plakken. Ben ik in een relaxte bui of is het een Hell's Angel ofzo, ga ik naar rechts :9 Maar is het zo'n managers-type met een dikke lease-bak, dan wil mijn trots nog wel eens opspelen. Ben ik nou de enige die zo denkt? :?
 
Helemaal waar. Maar liefde moet van 2 kanten komen. En wat moet je als niemand je een beetje ruimte gunt? Dat maak ik wel mee.

Het lijkt altijd makkelijk, oordelen, maar is dat wel zo?


Wat dan wel weer vervelend is zijn die sukkels die geen inzicht hebben en vanaf de rechter rijbaan naar links gaan terwijl de invoeger nog maar aan het begin van de invoegstrook is....|(

Liefst zodat er op de linkerrijstrook weer 1 of meerderen op de rem moeten voor zo'n stukje volslagen overbodig "vriendelijke liefde"



Als ik er wat van mag vinden: ik laat klevers, mits het mij niet teveel moeite kost, gewoon voorbij. Het is een houding. Laat ze maar. Scheelt jezelf weer angst dat iemand ongewenst achterop klimt. Even later in de file rij je er toch weer voorbij.

Dat mag je vinden, ik denk er net zo over, het gaat nl om mijn veiligheid en dan zet ik graag m'n testosteron even opzij en m'n motor ook zodat het gevaar voor ipv achter me zit.


Maar ik heb het dan ook vooral over de klevers op provinciale wegen en binnen de bebouwde kom. Daar kun je vaak niet verder versnellen en is er ook niet altijd gelegenheid om een ander door te laten.

Als je als motorrijder op de snelweg last hebt van een klever....heb je op die rijbaan waar je dan rijdt gewoon domweg niets te zoeken ;)


Voorkomen blijft dus beter als genezen, maar als je dan toch een klever oploopt...dan zou het iets kunnen zijn om rekening mee te houden, het gaat dan nl nog steeds om je eigen veiligheid ;)



Wij lijden in Nederland nog steeds aan een Dafjes-syndroom; als je een automaat rijdt ben je een watje of in ieder geval rijp voor het bejaardentehuis.
(OK, kom maar kom maar kom maar kom maar! :) )

:]

Volgens mij projecteer jij iets vanuit je eigen belevingswereld nu op de replyérs in dit topic ...??

In dit topic heb ik nl niets gelezen wat in die richting gaat... :?:?


Voor de rest...file's worden veroorzaakt door remlichten.
Iemand ziet een remlicht en remt zelf ook.
Vrijwel iedereen zal iets harder remmen als dat hij denkt dat z'n voorganger doet en gelukkig slagen de meesten erin om die inschatting goed te maken anders zaten ze tenslotte boven op elkaar.
Alleen...als iedereen 1/5 seconde langer remt...dan remt auto 10 al 2 seconde langer....en auto 100 20 seconden...

Alleen als nr 10 een zeer ruime afstand tot z'n voorganger aanhield....dan is dat diegene die (als hij over voldoende verkeersinzicht beschikt...) niet hoeft af te remmen ...

(Als hij tenminste niet te hard reedt, die lui voor 'm hebben tenslotte afgeremd en rijden dus waarschijnlijk al wel een stuk langzamer als 120....maar dat terzijde)


Ik zou wel eens mee willen maken dat we gewoon een paar dagen alle remlichten af zouden schaffen...wedden dat eenieder dan veel meer afstand zou houden ??
En ik ben benieuwd of we dan weliswaar soms niet langzamer zullen rijden met z'n allen, maar ook minder zouden stilstaan...??


Ach ja, vaak ga ik expres op de rechterbaan tuffen in de spits. Lekker rustig en geen klevers, ritsers etc. Maar als ik dan een keer links rijdt en met het verkeer mee ga (geen gat laten vallen), moet zo'n l*l niet gaan plakken. Ben ik in een relaxte bui of is het een Hell's Angel ofzo, ga ik naar rechts :9 Maar is het zo'n managers-type met een dikke lease-bak, dan wil mijn trots nog wel eens opspelen. Ben ik nou de enige die zo denkt? :?


Nee, je bent zeker niet de enige, anders hadden we ook niet zoveel last van notoire linksrijders O-) })
 
Okay meneer Baksteen, maar waarom staat er dan 200 euro op bumperkleven, en waarom krijg ik het gevoel dat ik in overtreding ben terwijl ik gewoon afstand hou?
Volgens mij is een bumperklever fout, maar daar hoor ik je niet echt over. :?
We hebben het over een 3-baansweg (A12) richting den haag in de ochtend spits...
 
Okay meneer Baksteen, maar waarom staat er dan 200 euro op bumperkleven, en waarom krijg ik het gevoel dat ik in overtreding ben terwijl ik gewoon afstand hou?
Volgens mij is een bumperklever fout, maar daar hoor ik je niet echt over. :?
We hebben het over een 3-baansweg (A12) richting den haag in de ochtend spits...

:? Ik snap even niet wat je bedoeld... :?

Wat is je vraag hier nu ??



De straffen voor bumperkleven op de snelweg liggen trouwens fors hoger en is afhankelijk van de onderlinge tussenruimte en de rijsnelheid.
 
@Baksteen:

Mijn vraag is eigenlijk, ik rijd op de linkerbaan die enigzins sneller gaat dan de midden en rechterbaan. Ik rij op gepaste afstand op mijn voorganger. Wat doe ik fout?

De klever is hier in overtreding lijkt mij. Moet ik dit belonen door opzij te gaan?
Dan zit hij te kleven achter mijn voorganger en als hij daardoor moet remmen, kan ik ook weer in de ankers gaan (inmiddels achter hem gaan rijden). En als daarna weer een andere plakker achter me krijg, moet ik weer naar rechts?
Zo blijf ik toch bezig?

Als ik niet snel durf te rijden vanwege slecht weer etc, zal ik echt niet op de linkerbaan rijden. Ik heb vaak genoeg in duitsland gereden en daar kom je niet mee weg op de autobahn. Tja, ik weet dat ik kwetsbaar als een tomaat ben op zo'n motor, maar je hoeft je toch niet alles te laten welgevallen :?
 
Tja, ik begrijp die "automatische reactie" ook niet zo.....

Ik rijd soms in de file/druk verkeer achter een auto en dan valt het na verloop van tijd op dat de bestuurder veel vaker op z'n rem trapt dan je zou mogen verwachten in de situatie. Dat blijkt steeds weer een automaat met het "automaatkarakter" te zijn, omdat de auto nu eenmaal slecht afremt op de motor en een automaat vaak "kruipt" in de file bij stapvoets rijden.

Dafjes zijn al héél lang verdwenen (en waren nog best snel....) maar gewoon een constatering. Geen kritiek op automaten of de lengte van je p*k dus.... :+
 
@Baksteen:
Mijn vraag is eigenlijk, ik rijd op de linkerbaan die enigzins sneller gaat dan de midden en rechterbaan. Ik rij op gepaste afstand op mijn voorganger. Wat doe ik fout?
Tja, ik weet dat ik kwetsbaar als een tomaat ben op zo'n motor, maar je hoeft je toch niet alles te laten welgevallen :?

Je doet op zich niets fout.

Maar het lijkt me dat JIJ degene bent die last heeft van die klever, anders klaagde je er niet over. Dan zóu je er over kunnen denken om af en toe toch opzij te gaan...... Scheelt je een hoop frustratie en het is nog veiliger ook.

Ik denk dat Bakstra dát bedoelde.......

Zélfs als je "gelijk" hebt is het niet altijd goed om het ten koste van alles te halen......
 
Oke, geef ik je een versnelling per 5 kilometer, kijken hoe leuk je dat gaat vinden :)


Ja hehe, dat is weer het andere uiterste...6 versnellingen is wel genoeg.
Maar schakelen hoort er voor mij gewoon bij. Als ik alleen gas wil geven en sturen, ga ik wel in een botsauto zitten op de kerremis. :P of heb je het over je mountainbike?
 
Laatst bewerkt:
@Baksteen:

Mijn vraag is eigenlijk, ik rijd op de linkerbaan die enigzins sneller gaat dan de midden en rechterbaan. Ik rij op gepaste afstand op mijn voorganger. Wat doe ik fout?

De klever is hier in overtreding lijkt mij. Moet ik dit belonen door opzij te gaan?
Dan zit hij te kleven achter mijn voorganger en als hij daardoor moet remmen, kan ik ook weer in de ankers gaan (inmiddels achter hem gaan rijden). En als daarna weer een andere plakker achter me krijg, moet ik weer naar rechts?
Zo blijf ik toch bezig?

Als ik niet snel durf te rijden vanwege slecht weer etc, zal ik echt niet op de linkerbaan rijden. Ik heb vaak genoeg in duitsland gereden en daar kom je niet mee weg op de autobahn. Tja, ik weet dat ik kwetsbaar als een tomaat ben op zo'n motor, maar je hoeft je toch niet alles te laten welgevallen :?

Je doet niets fout, maar mocht je remmen dan heb je dus kans dat hij je van achter aanrijdt.
Als jij dat risico wil lopen om voor je eigen gevoel je gelijk te halen moet je dat vooral doen :Y
Ik hou wel van spoedritjes nl en de meeste letselaanrijdingen ben ik wel afgestompt genoeg voor en daar ligt ik niet meer wakker van.


1 ding nog...als je bijkomt in het ziekenhuis....probeer dan even door de pijn heen te denken...en denk dan de tekst "en TOCH had ik gelijk"....


Je hebt er idd zelf geen voordeel aan hem erlangs te laten, maar ook geen nadeel.
Zorg in dat geval voor je eigen veiligheid.

Overigens was er ook sprake van ietwat sarcasme in mijn eerdere opmerking waar je reply waarschijnlijk over gaat ;)
 
Je doet op zich niets fout.

Maar het lijkt me dat JIJ degene bent die last heeft van die klever, anders klaagde je er niet over. Dan zóu je er over kunnen denken om af en toe toch opzij te gaan...... Scheelt je een hoop frustratie en het is nog veiliger ook.

Ik denk dat Bakstra dát bedoelde.......

Zélfs als je "gelijk" hebt is het niet altijd goed om het ten koste van alles te halen......

Zoiets dus ja...:P



Maar waar komt dat "Bakstra" toch vandaan...
full

 
Kijk !!
daar heb ik nu eens iets aan, dat wist ik dus niet, en met mij denk ik vele mensen.

Er wordt je bij rijlessen (15 jaar geleden() wel geleerd over positionering op de weg, maar dit soort achterliggende gedachten en redenaties maken voor mij veel duidelijk.
Dit spreekt aan, en blijft daardoor ook hangen.

Baksteen, bedankt!

*D En dat voortgekomen uit eigen filosofie en inmiddels bewezen in de praktijk.
Dank voor deze reactie *D
 
Hier heb ik een theorietje over. Volgens mij veroorzaken automaatrijders nou juist geen file.

Een conventionele automaat remt nauwelijks af op de motor, om niet steeds te moeten remmen zal een automaatrijder waarschijnlijk meer afstand houden. Lijkt me gunstig in een file.

De cruise control werd ook genoemd. Mijn (sorry, onze) vorige auto had zo'n luxe voorziening. Als het niet heel erg druk is kun je de cc best gebruiken mits je ver vooruit kijkt.
Mensen die rijden op de cc zorgen naar mijn idee voor nivellering van het tempo, brengen dus rust in het verkeersbeeld.
De adaptieve cc is natuurlijk ideaal, er is aangetoond dat zelfs als slechts 10% van de auto's gebruik maakt van adaptieve cc dit al een behoorlijk positieve invloed heeft op de doorstroming.

Wij lijden in Nederland nog steeds aan een Dafjes-syndroom; als je een automaat rijdt ben je een watje of in ieder geval rijp voor het bejaardentehuis. De gemiddelde Nederlandse autorijder neemt een schakelwagen want dan ben je pas een vent. .......

Kijk, daar ben ik het helemaal mee eens. Mag ik nu ook een kopje thee...?
Maar je hebt helemaal gelijk, ik heb nooit begrepen wat er "sportief" zou zijn aan een handbak... Sportief ben je als je op de trapfiets gaat.

..... schakelen is iets uit de vorige eeuw! Het is dom om iets zelf te doen als het mechaniek het beter kan, wat natuurlijk voor negenennegentig van de honderd automobilisten geldt. (OK, kom maar kom maar kom maar kom maar! :) )

Klopt helemaal. Je gaat immers ook niet zelf de ruitenwissers heen en weer bewegen, of de ontstekingsvervroeging met de hand verstellen.... Waarom dan nog wel zelf de overbrengingsverhouding kiezen...

Al vier auto's geleden wilde ik eigenlijk een automaat; de enige reden dat mijn (sorry, onze) auto geen automaat heeft is de prijs... Bij Peugeot betaal je niet alleen de meerprijs voor de automaat, er moet ineens ook een zwaardere motor in en het kan alleen in een luxe versie -- al met al 6000 euro meer--. Daarom heeft het autootje weer een ouderwetse schakelbak.
Maar ik blijf het proberen; de nieuwe CVT van Honda staat op m'n verlanglijstje...
 
Je doet niets fout, maar mocht je remmen dan heb je dus kans dat hij je van achter aanrijdt.
Als jij dat risico wil lopen om voor je eigen gevoel je gelijk te halen moet je dat vooral doen :Y
Ik hou wel van spoedritjes nl en de meeste letselaanrijdingen ben ik wel afgestompt genoeg voor en daar ligt ik niet meer wakker van.


1 ding nog...als je bijkomt in het ziekenhuis....probeer dan even door de pijn heen te denken...en denk dan de tekst "en TOCH had ik gelijk"....


Je hebt er idd zelf geen voordeel aan hem erlangs te laten, maar ook geen nadeel.
Zorg in dat geval voor je eigen veiligheid.

Overigens was er ook sprake van ietwat sarcasme in mijn eerdere opmerking waar je reply waarschijnlijk over gaat ;)

Hmm, ja als je het zo stelt...dan wordt het eerder:"Baksteen had toch gelijk" :P
Zou het dan toch kloppen als men zegt dat ik een koppige klootzak ben? :+
Maar ook van mij een bedankje voor de "beperkte blikveldfilosofie"...heb het net al toegepast in de rit van werk naar huis :}
 
Kijk, daar ben ik het helemaal mee eens. Mag ik nu ook een kopje thee...?
Maar je hebt helemaal gelijk, ik heb nooit begrepen wat er "sportief" zou zijn aan een handbak... Sportief ben je als je op de trapfiets gaat.Klopt helemaal. Je gaat immers ook niet zelf de ruitenwissers heen en weer bewegen, of de ontstekingsvervroeging met de hand verstellen.... Waarom dan nog wel zelf de overbrengingsverhouding kiezen...

Al vier auto's geleden wilde ik eigenlijk een automaat; de enige reden dat mijn (sorry, onze) auto geen automaat heeft is de prijs... Bij Peugeot betaal je niet alleen de meerprijs voor de automaat, er moet ineens ook een zwaardere motor in en het kan alleen in een luxe versie -- al met al 6000 euro meer--. Daarom heeft het autootje weer een ouderwetse schakelbak.
Maar ik blijf het proberen; de nieuwe CVT van Honda staat op m'n verlanglijstje...

Het probleem met automaten, ook met moderne, met uitzondering van de CVT, is dat de schakelmomenten vaak op het verkeerde punt liggen.
En met een schakelbak kun je dat moment zelf kiezen.
Wanneer je even snel ergens voorbij wilt (moet) is zelf terugschakelen sneller omdat een kickdown vaak meer bedenktijd nodig heeft om datzelfde te doen.

En als je in de file rijdt kun je met een schakelbak gewoon op de koppeling rijden waardoor je dus niet telkens af hoeft te remmen om je snelheid aan te passen.
 
Het probleem met automaten, ook met moderne, met uitzondering van de CVT, is dat de schakelmomenten vaak op het verkeerde punt liggen.
En met een schakelbak kun je dat moment zelf kiezen.
Wanneer je even snel ergens voorbij wilt (moet) is zelf terugschakelen sneller omdat een kickdown vaak meer bedenktijd nodig heeft om datzelfde te doen.

Dit is weer een heel andere discussie, niet dat ik die niet voeren wil; maar daar hadden we het niet over.
Wat ik bedoel te zeggen is dat je met een automaat een andere rijstijl krijgt, net als dat je met een diesel een andere rijstijl krijgt dan met een benzinewagen.
Ik beweer hier dus dat de rijstijl van de automaatrijder gunstig is in de file...


En als je in de file rijdt kun je met een schakelbak gewoon op de koppeling rijden waardoor je dus niet telkens af hoeft te remmen om je snelheid aan te passen.


Ja, dat is ideaal; een lange eerste versnelling en dan steeds met de koppeling spelen... :? :N
In een file is een automaat veel handiger, dat moet je blijkbaar meemaken.

Veel mensen hebben geen idee wat ze doen als ze met die pook zitten te roeren, ik heb er verschillende sterke staaltjes in meegemaakt..... Ook, en speciaal voor die mensen: neem toch een automaat, die kan veel beter schakelen....
 
Laatst bewerkt:
Dat ben ik dus niet met je eens. Door het veelvuldig gebruik van de remmen (iets waar een automaatrijder zich mogelijk nauwelijks van bewust zal zijn) geven automaten juist een onrustig verkeersbeeld.
Dat vaker gebruik van de remmen is overigens aantoonbaar. Bij automaten gaan remvoeringen minder lang mee, vraag maar aan elke automonteur.

Dat de rijder zélf lekker relaxed rijdt....tja......

Ik ben overigens geen automaatrijders aan het "bashen". Je bepaalt zélf wat je lekker vindt rijden en er is niks mis met automaatrijden. Maar ze hangen nu eenmaal vaak op de rem.......
 
Ik ben overigens geen automaatrijders aan het "bashen". Je bepaalt zélf wat je lekker vindt rijden en er is niks mis met automaatrijden. Maar ze hangen nu eenmaal vaak op de rem.......

Weet ik, weet ik... het is maar een discussie.

Wat die remlichten betreft heb je gelijk, remvoeringen gaan ook minder lang mee; klopt helemaal.
Maar wat ik betwist is het effect hiervan in een file.

Met een schakelauto is het vaak moeilijk die langzaam te laten rollen, terwijl dat met een automaat geen enkel probleem is. De automaat beweegt zich veel gelijkmatiger door de file.
Het enige is dat je wel eens remlichten ziet, maar ik vraag me af of dit wel effect heeft, mensen trekken zich er immers weinig van aan.

Mij valt telkens weer op hoe onregelmatig er gereden wordt in de file. Ik zie ver vantevoren dat het verkeer op elkaar stuikt maar ik word nog steeds ingehaald. Die mensen rijden met oogkleppen op. Ze zien toch die remlichten maar rijden er in volle vaart op af.
Daarom betwijfel ik of die remmomenten van automaatrijders echt zoveel invloed hebben temeer omdat er vaak niet eens echt snelheid geminderd wordt.
 
Laatst bewerkt:
Tja.... elke keer als ik achter iemand rijd en me afvraag waarom diegene zo vaak op de rem staat, weet ik het eigenlijk al. Dat negatieve effect geldt met name op drukke wegen, vóór de file ontstaat. Stel je voor dat er in een rij auto's meerdere automaten rijden, dan kun je je voorstellen wat het effect is.

Ook in de file valt het soms op, maar dan maakt het weinig meer uit.

Het is ook volkomen verklaarbaar, bij een automaat werkt de motorrem nu eenmaal niet of nauwelijks.
 
Daarom betwijfel ik of die remmomenten van automaatrijders echt zoveel invloed hebben temeer omdat er vaak niet eens echt snelheid geminderd wordt.

niet.... wat doe jij dan als de remlichten van de auto voor je gaan branden ?? Gas geven ??



3 sukkels achter elkaar die niet verder dan 1 auto voor zich kijken en ook de 4e die wel kijkt zal zo';n beetje een noodstop mogen doen, alle ingredienten voor rrn file....


Nee, ik zeg het je...die automaatrijders...DAT zijn nu pas echt DE fileveroorzakers!!!!
Ik stel voor een maand lang op de even dagen alleen handgeschakelde auto's de weg op en op oneven dagen geen automaten, zul je zien wanneer er minder file's zijn !!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan