afstand houden

En dan heb ik nog donkere ruiten ook, dan lukt dat doorkijken al helemaal niet meer.

Dan nog... je moet dan gebruik maken van bochten in de weg. Dan kan je wel goed zien wat er voor zit. Gaat helaas niet altijd op, maar toch.

Op woensdag 07 januari 2004 16:13 schreef Baksteen het volgende:

Oefen dit en je hebt nog maar de helft van de tijd op de rijstrook voor tegemoetkomend verkeer nodig.

Dit geldt voor zowel auto's als motoren. Helaas gaat het snelheid maken met koekblikken was minder.....
 
Op woensdag 07 januari 2004 16:40 schreef Thunderer het volgende:
een verhaaltje over linksrijden
Dan ga ik er meestal rechts langs :X Zeker als het druk is: maar agent, er is file O-)
Maar daar trappen ze vast niet in...
 
Dit dicht op je voorligger rijden heeft bij mij overigens niet de vorm van bumperkleven; de afstanden liggen op een 80 km weg op zo'n 15 a 20 meter (past dus een bus tussen). Ik rij (bijna) altijd zo dat ik beide buitenspiegels kan zien van mijn voorligger(dus waar de bestuurder naar kijkt, incl. binnenspiegel).

15 a 20m bij 80km/u is minder dan 1 seconde afstand. Hetgeen dus inhoud dat tegen de tijd dat jij in de gaten hebt dat je voorganger bovenop zijn remmen heeft gestampt jij er nog maar een paar meter vandaan zit (er van uitgaande dat je reactievermogen redelijk op pijl is) en dan moet je nog gaan remmen. Dan zit je er dus op.

Even wat cijfertjes:
80km/u = 22.22m/s
15m afstand is dus ongeveer 0,6-0,7 seconden afstand.
 
Zorg voor voldoende afstand.
Reken de snelheid waarmee je rijdt eens om naar m/s en kijk dan eens of je voldoende afstand houd....Als je voorganger plots besluit dat ie vol op de rem gaat heb je gemiddeld nog een seconde nodig voordat je eigen remreactie begint, op het moment dat je zijn remlichten ziet oplichten.
De afstand die je dan in die seconde aflegt zul je dus absoluut als tussenafstand nodig hebben. En neem vooral een kleine reserve erbij.....

Inhalen doe je ook niet door er dicht achter te kruipen en dan snel erlangs.
Erg slechte methode, mede omdat je slecht zicht hebt door dat metaal voor je.

Vergroot juist je afstand behoorlijk en zoek in het tegemoetkomend verkeer het gat dat je gaat gebruiken om in te halen. Nu nog even leren inschatten.

De ruimte die je hebt gecreeerd voor je gebruik je om een soort aanloopje te nemen en om snelheid op te bouwen.

Kunst is om dan dus om bij het dichterbij je voorganger komen het tegemoetkomende gat zo te "timen" dat je met de al wat hogere snelheid in het gat in het tegemoetkomende verkeer netjes kunt inhalen.

Oefen dit en je hebt nog maar de helft van de tijd op de rijstrook voor tegemoetkomend verkeer nodig.

Idd. Dit helpt erg goed. Ik deed dat altijd met mijn 25 kW fiets, want die aanloop had ik nodig.
Ik betrap me erop dat ik het nu iets minder doe, fout dus.
 
Op woensdag 07 januari 2004 16:26 schreef ReefeR het volgende::^ Heb ik ooit is op info programma gezien, schijnt speciaal onderdeel te zijn van Motorplietie training ??!!
Geen idee, is wel waar ik het vandaan heb, kweet niet of er burgeropleidingen zijn waar dit behandeld word...


Op woensdag 07 januari 2004 16:40 schreef Thunderer het volgende:
Vraagje aan baksteen, hoe gaan jullie om met het irritante verschijnsel dat bij het verschijnen van een vrachtwagen aan de horizon (2km verderop) iedereen meteen naar de linker baan knalt en daar met 82km/h en 0.5 meter tussen ruimte (de vrachtwagen rijdt in theorie 80 dus zullen we wel aan het inhalen zijn |( ) een half uur gaat wachten tot ze erlangs zijn... bekeuren jullie die mensen nou wel eens voor onnodig links hangen of pakken jullie de motorrijder die er rechts langs rijd en vlak voor de vrachtwagen pas invoegt tussen de slakjes... :?
Geen idee...is geen strak beleid voor, is ter beoordeling van iedere individuele politieagent.
Zelf kom ik zelden op de snelweg en als ik er kom is dat op weg naar een melding of omdat er op de snelweg zelf een melding is. Dus dan geen tijd om op dat soort dingen te reageren.
Prive vind ik t ook vreselijk irritant. Snelwegsurveillance is voornamelijk KLPD-terrein. Persoonlijk ben ik absoluut van mening dat zonder linksrijders er stukken minder rechtsinhalers zouden zijn en ben geneigd meer voor linksrijders te bekeuren dan voor rechtsinhalers.
Maar ik rij 99% van de tijd in opvallende voertuigen/op opvallende motoren dus meestal gaan ze redelijk op tijd naar rechts :P O-)


Op woensdag 07 januari 2004 16:44 schreef Fully het volgende:
Dan nog... je moet dan gebruik maken van bochten in de weg. Dan kan je wel goed zien wat er voor zit. Gaat helaas niet altijd op, maar toch.
Ja. En van bomenrijen, verkeersborden, lantaarnpalen, slootkanten, plaatsen van huizen in het landschap en nog veel meer om de loop van de weg in te kunnen schatten.
Maar t is bv ook wel fijn als je die ene baksteen ziet die midden op jouw rijstrook ligt en die plots onder de achterbumper van je voorligger tevoorschijn komt.
Rij je er te dicht op zie je hem te laat en heb je geen tijd hem rustig te ontwijken. Denk dat dat ook heel belangrijk is.

Op woensdag 07 januari 2004 16:51 schreef Miss Div het volgende:
Erg netjes verwoord :}
Tnx.
 
Op woensdag 07 januari 2004 16:13 schreef Baksteen het volgende:
Boel wijze woorden....

Persoonlijk vind ik dat ook de mooiste manier van inhalen....

Je houdt afstand, kijkt, situatie goed in je opnemen, inschatten en dan... Gaaassszzz.... })
En hopla met een noodgang er voorbij, het is maar een paar seconden, maar zo heerlijk... :)




En idd, je bent vele malen sneller met je inhaalactie dan wanneer je op de bumper hangt... ;)
 
weetje waar ik voor schijt als ik te dicht achter auto's zou rijden, want dit heb ik al eens meegemaakt. Schiet er ineens een stuk band onder een auto vandaan. Die band lag al op de snelweg, die 4 wielen rijden er zo overheen, maar als jij er in het midden achterrijdt... ik kon'em overigens net ontwijken, maar de schrik zat er goed in. Dus mijn reden om niet te plakken is dat je vaak niet kan zien of er iets op de weg voor je ligt...
 
De motorrijders die ik vanuit de auto zie houden inderdaad erg weinig afstand. Meestal zitten ze er zo achter alsof ze opdat moment bezig om te kijken of ze kunnen inhalen. Gek genoeg doen ze het niet.... })
 
Zorg voor voldoende afstand.
Reken de snelheid waarmee je rijdt eens om naar m/s en kijk dan eens of je voldoende afstand houd....Als je voorganger plots besluit dat ie vol op de rem gaat heb je gemiddeld nog een seconde nodig voordat je eigen remreactie begint, op het moment dat je zijn remlichten ziet oplichten.
De afstand die je dan in die seconde aflegt zul je dus absoluut als tussenafstand nodig hebben. En neem vooral een kleine reserve erbij.....

Inhalen doe je ook niet door er dicht achter te kruipen en dan snel erlangs.
Erg slechte methode, mede omdat je slecht zicht hebt door dat metaal voor je.

Vergroot juist je afstand behoorlijk en zoek in het tegemoetkomend verkeer het gat dat je gaat gebruiken om in te halen. Nu nog even leren inschatten.

De ruimte die je hebt gecreeerd voor je gebruik je om een soort aanloopje te nemen en om snelheid op te bouwen.

Kunst is om dan dus om bij het dichterbij je voorganger komen het tegemoetkomende gat zo te "timen" dat je met de al wat hogere snelheid in het gat in het tegemoetkomende verkeer netjes kunt inhalen.

Oefen dit en je hebt nog maar de helft van de tijd op de rijstrook voor tegemoetkomend verkeer nodig.

Doe ik ook altijd,met de vrachtwagen. :) Soms "time" ik wel heeel precies. })
Met de motor doe ik het andersom.Zit op links en kijk waar ik er rechts tussendoor kan. :+
 
Op woensdag 07 januari 2004 19:10 schreef Baksteen het volgende:Geen idee...is geen strak beleid voor, is ter beoordeling van iedere individuele politieagent.
Zelf kom ik zelden op de snelweg en als ik er kom is dat op weg naar een melding of omdat er op de snelweg zelf een melding is. Dus dan geen tijd om op dat soort dingen te reageren.
Prive vind ik t ook vreselijk irritant. Snelwegsurveillance is voornamelijk KLPD-terrein. Persoonlijk ben ik absoluut van mening dat zonder linksrijders er stukken minder rechtsinhalers zouden zijn en ben geneigd meer voor linksrijders te bekeuren dan voor rechtsinhalers.
Maar ik rij 99% van de tijd in opvallende voertuigen/op opvallende motoren dus meestal gaan ze redelijk op tijd naar rechts :P O-)

oke, hoe kom ik aan een KLPD sticker setje dat op mijn thundercat past :+
 
Doe ik ook altijd,met de vrachtwagen. :) Soms "time" ik wel heeel precies. })
Met de motor doe ik het andersom.Zit op links en kijk waar ik er rechts tussendoor kan. :+
:^ zowel met de motor als met de bedrijfswagen :P Bij de ene naar gaten in de tegenliggerstroom, en be de andere naar gaten in de inhalende rij :P

Is erg relaxed :) Ik kan me ook nooit de beweegredenen van zo'n bumperklever voorstellen... so what dat er iemand voor je rijd. Die gaat vanzelf ooit aan de kant...

Misschien kom ik te weinig in de randstad :+
 
ik wil dat wel eens ervaren dat alle andere weggebruikers uit angst meteen ruim baan voor je maken... ah sweet dreams :+
Kan je ook je kuip eens in de fik steken. Eventjes langzaam rijden en dan kun je GGGAGAAAAAAAAANNNNNN......

Wedden dat ze aan de kant gaan???


Zoals gezegd rij ik bijna altijd opvallend.
Een enkele keer raak ik even verzeilt aan het stuur van een onopvallende auto.
Ik merk dan dat mijn geest daar dan nog niet aan gewend is....ga ervanuit dat mensen reageren op mijn aanwezigheid maar plots zijn ze veel brutaler enzo... |(
 
[me] heeft een hekel aan mensen die onder de max snelheid zitten.. :( [/me]

'k probeer er altijd zo snel mogelijk achter vandaan te komen, niet door ze weg te drukken ofzo, gewoon inhalen zodra 't kan.. O-)

'k heb laatst ergens gehoord dat de "ideale" volgafstand de helft van de max snelheid is; 80km/u = 40m afstand..

dus bij 120km/u = 60m zitten er zo 3 blikken tussen jou en je voorganger.. lekkere theorie weer.. :? (hoewel 60m duidelijk nix is als je zo snel gaat)

'k weet niet hoe deze theorie opgaat in de 2 seconde berekening en heb ook geen zin om 't uit te rekenen.. :X

maar 'k vind 't wel aardig..
je moet alleen wel aardige timmermansogen hebben wil je de exacte afstand behalen en behouden.. :] :}
 
oke, hoe kom ik aan een KLPD sticker setje dat op mijn thundercat past :+

http://www.brandweerstriping.nl/
http://www.ambulancestriping.nl/

Helaas doet www.politiestriping.nl het niet, maar wellicht dat bijvoorbeeld iets met geel ook opvalt.

zoiets dus:
47.gif





:P
 
Zorg voor voldoende afstand.
Reken de snelheid waarmee je rijdt eens om naar m/s en kijk dan eens of je voldoende afstand houd....Als je voorganger plots besluit dat ie vol op de rem gaat heb je gemiddeld nog een seconde nodig voordat je eigen remreactie begint, op het moment dat je zijn remlichten ziet oplichten.
De afstand die je dan in die seconde aflegt zul je dus absoluut als tussenafstand nodig hebben. En neem vooral een kleine reserve erbij.....

Inhalen doe je ook niet door er dicht achter te kruipen en dan snel erlangs.
Erg slechte methode, mede omdat je slecht zicht hebt door dat metaal voor je.

Vergroot juist je afstand behoorlijk en zoek in het tegemoetkomend verkeer het gat dat je gaat gebruiken om in te halen. Nu nog even leren inschatten.

De ruimte die je hebt gecreeerd voor je gebruik je om een soort aanloopje te nemen en om snelheid op te bouwen.

Kunst is om dan dus om bij het dichterbij je voorganger komen het tegemoetkomende gat zo te "timen" dat je met de al wat hogere snelheid in het gat in het tegemoetkomende verkeer netjes kunt inhalen.

Oefen dit en je hebt nog maar de helft van de tijd op de rijstrook voor tegemoetkomend verkeer nodig.

Ik had het niet beter kunnen zeggen. :}
 
Aanloopje nemen?? Ach ja op een BMW!!

Als ik er al te dicht op rijd (wat is té?) dan probeer ik altijd naast de auto te rijden. Als deze dan een remproef geeft kan ik er meteen langsaf schieten.
De 2 sec regel vind ik een 100% bullshit regel in de spits of in de randstad. Niet vol te houden zonder stil te staan, nooit over nagedacht.
Buiten de spits in groningen wel vol te houden, maar daarbuiten wordt het snel moeilijk.
Geef je zelf altijd minimaal 1 "escape", hetzij door ernaast te rijden, hetzij door afstand te houden of meer van dit soort dingen.
2 sec kan niet altijd (meestal niet) maar er zijn wel meerdere technieken om veilig van plaats A naar plaats B te komen.
(Regeseerstrook, vluchtstroken, aanhangwagen, achter een ambulance ed. ed.)
 
De meeste tijd rij ik op de snelweg in de spits.

Ik wil de eerste bestuurder nog eens zien die dan de officiele afstands regels kan volhouden (in een niet speciaal geschilderd voortuig dan).

Als het drukker is rij ik meestal op 50 cm van de middenlijn, zowel links als rechts. Dat is naast de auto's. Ik let er dan wel extra op de auto's in de andere baan. Soms ga ik een meter verder op de baan rijden om me extra in hun spiegels te rijden.

O, en door in het midden te rijden heb je vaak een uitzicht van meer dan 10 wagens voor je. Af en toe moet ik de neiging onderdrukken om die extra rijbaan voor mij te gaan benutten (met 90-120 km/h is dat niet echt meer file rijden).
 
Zat ik toch eens een keer midden in een kettingbotsing samen met een tiental andere auto's. Was ik toch de enige die aan de voorkant geen schade had, en mijn voorganger aan de achterkant ook niet. Achter had ik wel wat schade.

Met de verzekering was het opvallend snel in orde, kostte niet eens no-claim korting.

Zou het door het afstand houden komen? Ik vermoed van wel.
 
Als het drukker is rij ik meestal op 50 cm van de middenlijn, zowel links als rechts. Dat is naast de auto's. Ik let er dan wel extra op de auto's in de andere baan. Soms ga ik een meter verder op de baan rijden om me extra in hun spiegels te rijden.

O, en door in het midden te rijden heb je vaak een uitzicht van meer dan 10 wagens voor je. Af en toe moet ik de neiging onderdrukken om die extra rijbaan voor mij te gaan benutten (met 90-120 km/h is dat niet echt meer file rijden).
Yep, en als ze dan in een keer gaan remmen haal je ze gewoon in. Doe het precies zo. Pas als het rustig wordt gan ik naar het midden toe.
 
/quote

"De 2 sec regel vind ik een 100% bullshit regel in de spits of in de randstad. Niet vol te houden zonder stil te staan, nooit over nagedacht."

/end quote

Ja dat is idd waar, in de spits in de randstad is dat onmogelijk. Zodra je een beetje ruimte hebt kruipt er weer zo'n fucking koekblik tussen. Als je dan weer ruimte zou moeten maken door iets af te remmen zou je uiteindelijk gewoon stil staan.
 
Met dat afstand houden is het ook hier bij mij in de omgeving (Wageningen/ Arnhem)vrij lastig. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik het sowieso wat lastig vindt om de afstand in te schatten. 20 mtr lijkt bij 80 km/u best wat, maar zoals al eerder is uitgerekend, is het veel te weinig. Het rare is ook dat 5 mtr in een woonkamer best veel lijkt, maar op die weg heeeeel weinig is.

Waarschijnlijk denk ik dat omdat ik altijd 5 auto's voor me uit kijk dat m'n afstand wel genoeg is. Als die auto ver voor me (dus die auto 4 auto's voor mijn voorligger ;) )gaat remmen, rem ik ook al wat af of neem gas terug. Daarbij rijd ik ook (bijna) altijd tegen de middenlijn aan, zodat ik hoe dan ook een uitwijk mogelijkheid heb (tenzij er een tegenligger aan komt :X )

Moet nog best veel leren op de weg,......
 
Ik merk ook dat ik vaak dicht achter auto's rijd. Ook om voor die auto te kunnen kijken. Als ik er 2 seconden achter zit kan ik niet zien wat er voor de auto gebeurt. Als ik er dichter op rij kan ik het wel zien en hoop ik op het zelfde moment als de auto te remmen als er aanleiding voor is...
Zal wel een totaal verkeerde benadering zijn, maar goed :9

Bumperklevers heb ik heel veel last van tussen Hoogeveen en Beilen. Rij ik met 150 auto's voorbij, dan zitten ze nog vlak achter je. Zo nu en dan zelfs zo dicht dat ik ze in de spiegels niet eens meer zie.

Verschillende scenario's op dat moment:
- Het gas een stukje minder open, wacht ik tot diegene naar links wil om me voorbij te gaan en gaat het gas weer open, of als dat niet kan, na een paar seconden gas open
- Achterrem zo nu en dan een beetje intrappen zodat ie gaat knipperen, maar de snelheid niet wordt verminderd
- Omdraaien en een gebaar maken. Is me 1 keer overkomen, en dan zijn ze heeeel rap weg. Das de meest succesvolle methode.

Methode 1 heeft er trouwens een keer voor gezorgd dat ik echt ruzie had met iemand. Die zat achter me met 150, een file inhalend en bleef knipperen, zwalkend over zijn strook en bumperklevend. Dat vind ik niet leuk. Ik zag dat ie al een paar keer keek of ie mij links voorbij kon. Dat lukte niet.
Toen het wel lukte zelf naar links gegaan (dat wilde die toch?). Hij naar rechts, en ik zie een auto, dus ik naar rechts, hij weer knipperen en naar links, maar daar zat die auto, dus hij terug naar rechts.
Auto voorbij en wachten tot hij naar links ging, ik dus ook naar links, hij naar rechts, ik naar rechts. Toen kwam mijn afslag, ging ik een vrachtwagen links voorbij over de afrit en hij rechts. Even naar de zijkant kijken en een flinke middelvinger uitgedeeld. Achteraf natuurlijk achterlijk, maar op zo'n moment ben ik zo pissed dat ik dat soort dingen dus wel doe. Het traject waar dit gebeurde was ongeveer 5 kilometer lang trouwens
 
Terug
Bovenaan Onderaan