afstel probleem lifan

ronald2610

Rookie
5 mrt 2016
5
0
hallo
ik ben met een lifan blokje bezig
en die krijg ik niet goed er bij
gas reactie is goed alleen klinkt het of hij bij 4000 rpm in de begrensor gaat
terwijl er geen begrensor opzit
en het ding zou makkelijk tussen de 10 en 12000 moeten kunnen draaien
dat deed hij voorheen ook

als je een heeel klein beetje gas geeft gaat het goed maar bij half of volgas begint hij te bulken en voelt het alsof hij in een begrensor schiet

wat kan dit zijn

de carburateur is wel vrij groot ten opzichte van de inlaat klep
kan dit het probleem zijn
 
het blokje is 128cc

55 slag x 54.5 boring

er zit een 28mm op D schuif

hij heeft er eerder ook goed op gelopen

alleen toen zat er ook een 28mm inlaat klep in

nu heb ik er een andere kop op zitten geflowd en wel alleen die heeft een 27 mm inlaat klep

timing zal ik maandag nog eens bekijken maar zoals ik het vandaag zag staat het optijd

ontstekings tijdstip is niet veranderd
er zit een daytona onsteking op en die zijn meenstal wel betrouwbaar
maar ook daar zal ik de lamp eens opzetten maandag

hoofdsproeier is 112

compressie is wel heel erg omhoog gegaan
zou dat de oorzaak kunnen zijn
 
Laatst bewerkt:
die ene mm zal het niet uitmaken kwa klep, en een 28mm op een 128cc valt ook nog mee.

te hoge compressie kan gerust een oorzaak zijn, evenals al het geflow. wie heeft de kop bewerkt ? als het goed gedaan is, kan het liggen aan de afstellingen. hogere kompressie heeft normaal gezien latere ontsteking nodig.
als het slecht gedaan is, dan .... jah, dan ligt daar het probleem hè O-)
 
ik denk dat de timing het grootste probleem is. hogere compressie is timing later zetten. klinkt alsof je nu detonatie hebt door een te hoge druk in combinatie met een te vroege timing. zet de timing eens een graat of 10 later en kijk of het probleem dan over is. je kan hem daarna altijd weer vervroegen om nog meer uit het blokje te persen.
het kan ook nog de ontsteking zijn als het niet de timing is. een hogere compressie levert een hogere druk op en hoe hoger de druk hoe hoger de weerstand tegen vonken. dus als de ontsteking al kritisch was kan de hogere compressie hem net nekken.
 
ik denk dat de timing het grootste probleem is. hogere compressie is timing later zetten. klinkt alsof je nu detonatie hebt door een te hoge druk in combinatie met een te vroege timing. zet de timing eens een graat of 10 later en kijk of het probleem dan over is. je kan hem daarna altijd weer vervroegen om nog meer uit het blokje te persen.
het kan ook nog de ontsteking zijn als het niet de timing is. een hogere compressie levert een hogere druk op en hoe hoger de druk hoe hoger de weerstand tegen vonken. dus als de ontsteking al kritisch was kan de hogere compressie hem net nekken.

Dat mag je nog een keer uitleggen...
Als de ontsteking wel werkt tot 4000 rpm, dan moet hij het ook bij 8-10000 rpm doen, een ontsteking die een vonk kan maken bij lage toeren, kan dit ook bij hoge toeren, die compressie veranderd niet meer, hoeveel toeren hij ook maakt
 
Dat mag je nog een keer uitleggen...
Als de ontsteking wel werkt tot 4000 rpm, dan moet hij het ook bij 8-10000 rpm doen, een ontsteking die een vonk kan maken bij lage toeren, kan dit ook bij hoge toeren, die compressie veranderd niet meer, hoeveel toeren hij ook maakt
compressie niet maar de vulling wel. om hogere toeren te maken moet de vlinderklep verder open om meer lucht en meer benzine toe te laten tot de verbrandingsruimte. meer lucht comprimeren levert een hogere druk en temperatuur op en een grotere kans op detonatie. compressie is een verhouding de druk wordt bepaald door hoe veel lucht er wordt samengedrukt.
 
leuk om te zien dat er serieus meegedacht word

de cilinderkop is van ooracing uit engeland die leveren dit type compleet geflowd
en daar heeft hij goed op gelopen

de kleur van de bougie heb ik bekeken nadat ik hem had laten warm lopen en hij van de choke afwas naar 5 minuten volle belasting en toen was die vrij donker zeg maar zwart
maar hij reageert tot 4000 ongeveer super fel op het gas maar dan houdt het op dan begint hij te bulken net of valt hij in een begrenser

de brandstof is 98 en 102 door elkaar dat had ik nog staan

de timing kan ik morgen ook nog proberen te veranderen

er zit een vrij scherpe nokkenas in 7mm lift

kan het zijn dat hij een verstelbaar nokkenas tandwiel nodig heeft ?
ik heb het originele tandwiel er weer opgezet namelijk
 
een zwarte bougie lijk toch op een te grote hoofdsproeier. en met alle aanpassingen die gedaan zijn zou het helemaal geen kwaad kunnen om het ding eens op de rollenbank te zetten en de carbs eens goed af te laten stellen op de nieuwe situatie.
 
Laatst bewerkt:
hoi allemaal

hier even een update

maandag ben ik weer bezig gegaan

ik heb een gradenschijf op de krukas gezet en met een meetklokje bdp opgezocht
en vanaf daaruit ben ik het blokje gaan uitklokken

nadat ik het blok optijd had gezet bleek het probleem nog niet verholpen
de ontsteking had ik op 0 gezet voor de zekerheid
dus met de curve van de cdi kon hij max 18 graden vervroegen
ook dat had weinig tot geen effeckt
gasnaald lager of hoger reageerde hij ook niet echt op

uit pure frustratie heel het blokje weer uitelkaar gehaald
en nergens iets kunnen vinden wat de oorzaak kon zijn
dus heb ik hem weer in elkaar gezet
en weer opnieuw uitgeklokt


uit eindelijk meer uit wanhoop dan uit overtuiging de carburateur van mijn oude motor afgepakt
daar zat een oko 28mm op
die er op gezet en direckt was er een verschil
hij pakte goed op en draaide weer ruim 10k toeren

nu ben ik opzich heel blij natuurlijk dat hij het weer doet
maar nu wil ik ook weten wat er mis kan zijn met een carburateur dat hij van het een op het andere moment niet meer af te stellen is

tot zover de update
 
hoi allemaal

hier even een update

maandag ben ik weer bezig gegaan

ik heb een gradenschijf op de krukas gezet en met een meetklokje bdp opgezocht
en vanaf daaruit ben ik het blokje gaan uitklokken

nadat ik het blok optijd had gezet bleek het probleem nog niet verholpen
de ontsteking had ik op 0 gezet voor de zekerheid
dus met de curve van de cdi kon hij max 18 graden vervroegen
ook dat had weinig tot geen effeckt
gasnaald lager of hoger reageerde hij ook niet echt op

uit pure frustratie heel het blokje weer uitelkaar gehaald
en nergens iets kunnen vinden wat de oorzaak kon zijn
dus heb ik hem weer in elkaar gezet
en weer opnieuw uitgeklokt


uit eindelijk meer uit wanhoop dan uit overtuiging de carburateur van mijn oude motor afgepakt
daar zat een oko 28mm op
die er op gezet en direckt was er een verschil
hij pakte goed op en draaide weer ruim 10k toeren

nu ben ik opzich heel blij natuurlijk dat hij het weer doet
maar nu wil ik ook weten wat er mis kan zijn met een carburateur dat hij van het een op het andere moment niet meer af te stellen is

tot zover de update

Heb ik ook eens gehad met 00racing carb...in mijn geval veeeel te kleine hoofdsproeier...
 
nou hij loopt nu goed dus aan de benzine lag het niet
de benzine was wel 2 maanden oud maar dan is de benzine nog niet verstaft

de carb haal ik binnenkort uitelkaar om eens goed te kijken wat er loos is
want ik wil weten waar de fout zit
 
Terug
Bovenaan Onderaan