Afstel probleem R6 '99

racemichel

MF'er
29 dec 2006
176
0
Rotterdam
Goededag,

Ik zal even het hele verhaal vertellen om een goed beeld te geven. De eerste keer reed ik met mijn R6 op de snelweg en viel die dood. Bleek al snel de spoel los te zijn gekomen en een bout had daardoor aantal zaken kapot gemaakt waaronder dynamo.

Dealer gebeld, en zij hebben het gemaakt. (Ik had toen al aangegeven dat de versnellingsbak niet goed was.)

Een tijdje later ben ik weer terug gegaan om te vertellen dat de versnellingsbak dus echt niet goed is. Het probleem werd nu erkent, maar er werd eerst een nieuwe koppeling ingezet. Dat zou eventueel ook de oorzaak kunenn zijn volgens hun, maar dat was dus niet het geval. Wel bedankt voor de nieuwe koppeling.. Zo gezegd zo gedaan werd het blok voor de 2e keer eronder uit gehaald. Bleek dat idd de schakelvork/nog wat dingen (vergeten) niet helemaal goed zat.
Er is toen meteen groot onderhoud gepleegd zoals olie, filters, kleppen gecontroleerd/gesteld, de hele zooi... aangezien het blok toch gesplitst en eronderuit lag.

Dus ik me R6 blij ophalen, en hij reed als nieuw, je kon duidelijk merken dat er zeeer degelijk reparatie/onderhoud was gepleegd. En de versnellingsbak voelde nu heerlijk.

Na een stukje rijden bleek helaas dat wanneer ik volgas gaf, hij bij de 10000RPM bleef hangen. Hij komt er dan gewoon niet doorheen, mits je het gas eventjes een stukje terug laat, vervolgens over de 10500 toeren heen laat komen, en dan kun je weer volgas tot de 15500 geloof ik..

Dit rijdt natuurlijk voor geen meter, want je kunt nooit ff een lekker sprintje doen of wat dan ook...

Dus ik ben terug gegaan, en zij zouden 'm opnieuw gaan afstellen.
Er schijnt nog een bobine half kapot te zijn geweest en de inlaat rubbers zijn ook nog vervangen, maar voor de zekerheid hebben ze 'm naar Hees(?) gebracht om 'm op een testbank te zetten en af te laten stellen.

De eerste foto is van vóór het afstellen, de tweede van na het afstellen.

Want je raad het al, na het ophalen van me R6 vandaag kwam ik er op de snelweg helaas al vrij snel achter dat het probleem er nog steeds is!! Hij trekt bij volgas gewoon niet door die 10000RPM


VOOR het afstellen
DynoVOORhetafstellen001.jpg


Hieronder van NA het afstellen
R699Dynoyet20-11-09001.jpg


Voor de rest is mijn R6 motorisch standaard op de akropovic titanium demper na.
Overigens voordat het blok eronder uit was gegaan om de versnellingsbak te repareren, liep die als een speer!

Ik hoop dat iemand suggesties heeft, anders zal ik helaas de dealer morgen weer moeten bellen. Ze zijn al niet zo blij met me denk ik, want dit is helaas allemaal garantie werk voor hun.
 
Laatst bewerkt:
Dit probleem is veroorzaakt door de dealer ,als ik zo je verhaal lees heb
je nog garantie,dus waarom zelf gaan tobben,ze horen gewoon te zorgen
dat de motor goed is,ga je er nu zelf aan sleutelen en er gaat wat mis en
de dealer komt daar achter dan kan je de garantie ook wel vergeten.
 
Ja ik stel het hierboven wat verkeerd, alsof ik van plan ben zelf eraan te sleutelen, maar dat laat ik niet in me botte kop opkomen.Dat is nog niet voor mij weggelegd aangezien ik niet eens een doppenset heb. Ik hoop op wat verschillende visies, zodat ik die kan voordragen om het probleem misschien sneller te laten vinden door de dealer.
 
Je zegt dat de motor in het begin het prima deed,dus ergens met het blok
monteren is er iets niet goed gegaan,dat kan van alles wezen,slecht contact
ergens in een stekkerverbinding,iets niet goed gemonteerd,gasschuif die blijft hangen,
synchronisatie van de carbs niet goed,gaskleppen die niet helemaal open gaan enz,
zo ff iets te zeggen zonder het zelf gehoord,meegemaakt te hebben blijft moeilijk.
Het zal toch een zoekplaatje worden ook voor de dealer.
 
Ik dacht dat studenten altijd arm waren.... :X
Hoorde ik iemand mijn naam roepen? :P

Maar wat mankeert er nu dan aan? Op de 2de uitdraai staat netjes dat hij door de 10000 toeren gewoon doortrekt tot 14500 rpm...

Ook je maximale koppelcurve krijgt niet meer een knik, en ligt i.p.v. 10.000 nu bij de 12000 toeren.

dan zou het toch verholpen moeten zijn?
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij dat Adrie Spierings weer eens perfect werk heeft afgeleverd zoals ik gewend ben van hem ( mijn oude racemaatje :W ).
De dealer heeft het ook goed gedaan en zoeken lijkt mij een groot woord.
Als de dealer even het druksysteem controleerd van de vliotterbakken dan zal het probleem wss daar in zitten.
Wss gewoon een slangetje of los of stuk.
Op de bank gaat het goed en op de weg heb je het probleem.
Maar denk niet dat je dealer erop zit te wachten dat jij hem gaat vertellen wat het probleem is en hoe hij het moet oplossen O-)
 
Vandaag een stuk test gereden, nergens last van. Enige reden die ik kan bedenken waarom gisteren wel, is dus bij langere ritten. Gisteren er 2 uur over gedaan om thuis te komen en op het einde had ik er dus last van. Maar dat zou ik dus nog is nader moeten testen, helaas is het weer niet echt meer in de tour stemming..
 
het zou ook kunnen als ik het zo lees, je hebt het pas na een lang stuk rijden. dealer heeft het blok open gehad maar er klote olie in gedaan. dan kan hij een koppeling vervangen en alles wat hij maar wilt maar als er slechte olie in zit doet die het gewoon niet goed
 
Wat een feest van herkenning, ik reed op mijn r6 het hele jaar door en had vooral bij vochtig, wat kouder weer zo rond de 15 graden en lager hetzelfde probleem, of altans zoals ik het lees.

Mijn probleem?? bevriezende carbs!! ik wil niet zeggen dat jij hetzelfde hebt maar het is wel het onderzoeken waard.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan