Afstellen Carburateur CBR600

Al een lange tijd heb ik afstelproblemen met mijn cbr600f2 op 25kw, hier zijn al wat topics aan vooraf gegaan maar ik hoop dat iemand met ervaring mij kan vertellen wat te doen. Ik zal stapsgewijs het probleem uitleggen.

Historie:
45000km -aankoop
50000km -grote beurt, kleppen stellen, nw distributieketting, carb. synchroniseren, olie


Resultaat: aardige afstelling, enkel trillingen en forse vermogensdip bij 7000rpm welke weer word opgepakt na 10000 rpm

60000km

Probleem - afgeschoten synchronisatiedopje -> slecht onderin lopen en oppakken

Hierbij: eigen reparatie, olie, carburateurs synchroniseren, dopje weer monteren


Resultaat: -aardige afstelling, nog steeds trillen, synchroniseren ging matig, veel variatie in de meters, maar gestopt met synchroniseren, motor liep aardig maar dit vooral door de montage van het afgetrilde dopje.

Nu 67000 km

Probleem - slecht oppakken onder de 3000 toeren, trillen, wat slechter starten en enorme vlammen uit de uitlaat. In de file niet vloeiend kunnen rijden in z'n 1, onder de 4000 toeren een soort subaru impreza geluid


Wie kan mij helpen met dit probleem, ik heb genoeg ruimte en spullen alleen ik kom er niet uit, wie heeft hier ervaring mee??

Kleppen stellen, ik denk het niet, komt volgens het boekje pas bij 74000 km

Carburateur, hier moet het in zitten, wie weet wat ik hier aan kan afstellen??

Is er naast de optie carburateurs nogmaals synchroniseren ook nog meer aan te doen??

Kan ik:

-Stationaire luchtschroeven afstellen en wat is hier de standaard instelling van
-Moet ik sproeiers en naald instellingen wijzigingen??

Wat kan er nog meer worden afgesteld?? Ik zou echt dolgraag een keer weten wat een dealer nu afsteld tijdens een gelijkwaardig probleem, het kan niet moeilijk zijn ik weet alleen niet waar te beginnen.

Ik kijk altijd met jalousie naar de mensen die een eigen motor perfect kunnen afstellen, als een van jullie dit leest en mij kan bijstaan, heel graag, alvast bedankt.
 
Al een lange tijd heb ik afstelproblemen met mijn cbr600f2 op 25kw, hier zijn al wat topics aan vooraf gegaan maar ik hoop dat iemand met ervaring mij kan vertellen wat te doen. Ik zal stapsgewijs het probleem uitleggen.

Historie:
45000km -aankoop
50000km -grote beurt, kleppen stellen, nw distributieketting, carb. synchroniseren, olie


Resultaat: aardige afstelling, enkel trillingen en forse vermogensdip bij 7000rpm welke weer word opgepakt na 10000 rpm

60000km

Probleem - afgeschoten synchronisatiedopje -> slecht onderin lopen en oppakken

Hierbij: eigen reparatie, olie, carburateurs synchroniseren, dopje weer monteren


Resultaat: -aardige afstelling, nog steeds trillen, synchroniseren ging matig, veel variatie in de meters, maar gestopt met synchroniseren, motor liep aardig maar dit vooral door de montage van het afgetrilde dopje.

Nu 67000 km

Probleem - slecht oppakken onder de 3000 toeren, trillen, wat slechter starten en enorme vlammen uit de uitlaat. In de file niet vloeiend kunnen rijden in z'n 1, onder de 4000 toeren een soort subaru impreza geluid


Wie kan mij helpen met dit probleem, ik heb genoeg ruimte en spullen alleen ik kom er niet uit, wie heeft hier ervaring mee??

Kleppen stellen, ik denk het niet, komt volgens het boekje pas bij 74000 km

Carburateur, hier moet het in zitten, wie weet wat ik hier aan kan afstellen??

Is er naast de optie carburateurs nogmaals synchroniseren ook nog meer aan te doen??

Kan ik:

-Stationaire luchtschroeven afstellen en wat is hier de standaard instelling van
-Moet ik sproeiers en naald instellingen wijzigingen??

Wat kan er nog meer worden afgesteld?? Ik zou echt dolgraag een keer weten wat een dealer nu afsteld tijdens een gelijkwaardig probleem, het kan niet moeilijk zijn ik weet alleen niet waar te beginnen.

Ik kijk altijd met jalousie naar de mensen die een eigen motor perfect kunnen afstellen, als een van jullie dit leest en mij kan bijstaan, heel graag, alvast bedankt.

Synchroniseren van je carburateurs heeft vooral invloed op het stationair lopen.
Wat ik mis in je verhaal is of je bougies al eens vervangen zijn, jouw omschrijving doet vermoeden dat de motor af en toe niet op alle cilinders loopt en meestal is een versleten bougie daar de oorzaak van.
Dit verklaart tevens het trillen en de vlammen uit de uitlaat.
 
Laatst bewerkt:
Synchroniseren van je carburateurs heeft vooral invloed op het stationair lopen.
Wat ik mis in je verhaal is of je bougies al eens vervangen zijn, jouw omschrijving doet vermoeden dat de motor af en toe niet op alle cilinders loopt en meestal is een versleten bougie daar de oorzaak van.
Dit verklaart tevens het trillen en de vlammen uit de uitlaat.

Bougies! Ik ga gelijk kijken, zou heel niet gek zijn. Bij de 50000km zijn deze vervangen maar ik zal ze eruit halen en ze fotograferen, misschien kunnen we hier iets uit afleiden. Ik verwacht dat de afstelling ook vrij rijk is.
 
Ik zou ook eens de compressie meten en letten op de cilinder waar het dopje af is geweest, als je daar lang mee hebt doorgereden kan de inlaatklep wel eens verbrand zijn. door de aanzuigende lucht is het mengsel veel te arm.
 
Weer een update, gister alle bougies eruit gehad. Alle bougies waren identiek in conditie,
allemaal op elektrode afstand 0.85, enkel heeft de derde bougi een korrel (ben het juiste woord kwijt) intern, naast de isolatie.

Waarschijnlijk heb ik het probleem ook al gevonden, ik zag gisteren dat er weer een dopje van één van de synchronisatieaansluiting is afgeschoten. Vanmiddag hiervoor een nieuwe gehaald en dit zal het rotte lopen onderin wel weer verhelpen.

Ik blijf echter met een paar vragen zitten:

Ik zou ook eens de compressie meten en letten op de cilinder waar het dopje af is geweest, als je daar lang mee hebt doorgereden kan de inlaatklep wel eens verbrand zijn. door de aanzuigende lucht is het mengsel veel te arm.

Zou dit echt nodig zijn?? De vorige keer dat dit dopje eraf was ben ik vanuit zwitserland met 170 naar huis gereden, de motor heeft dan misschien een tijdje met een fout mengsel staan draaien. Bovenin liep en loopt de motor gewoon goed, zou een klep gewoon verbrand kunnen zijn zonder dat ik dat door heb?? Het kan toch niet zo zijn dat ik hier dan 15000km mee verder gereden ben zonder verlies van topsnelheid en vermogen (in hoeverre met 25kw)

Enfin, verbrande klep met deze keer lijkt me sterk (correct me if i'm wrong), ik heb met het rotte onderin lopen nu nog zo'n 200km doorgereden dus als er een klep is gesneuveld dan is het van toen en niet van nu lijkt me. Ik heb helaas niet het gereedschap om de compressie te meten...

Heb je nu niet gewoon een verstopte stationair sproeier :?
Tenminste mbt het slechte optrekken van onderuit.......
Worden je uitlaatbochten alle 4 even warm bij stat. loop :?

Heb ik al over gedacht, ben alleen een beetje benauwd de carburateurs er helemaal af te halen en te gaan scheiden. Tevens moet de boel dan weer worden gesynchroniseerd (wat de vorige keer niet goed lukte). Het rotte lopen komt hoogst waarschijnlijk door het verloren dopje dus dit ga ik er eerst maar weer eens op doen.

Ik zou graag ook nog meer te weten komen over de afstelling van de carburateurs, vandaag vertelde mijn dealer dat hij normaal de carburateurs synchroniseerde en opnieuw de stationair sproeiers afstelde. Heeft iemand met dit laatste ervaring want dit wil ook doen :Y

Bedankt voor de reacties :}
 
Weer een update, gister alle bougies eruit gehad. Alle bougies waren identiek in conditie,
allemaal op elektrode afstand 0.85, enkel heeft de derde bougi een korrel (ben het juiste woord kwijt) intern, naast de isolatie.

Waarschijnlijk heb ik het probleem ook al gevonden, ik zag gisteren dat er weer een dopje van één van de synchronisatieaansluiting is afgeschoten. Vanmiddag hiervoor een nieuwe gehaald en dit zal het rotte lopen onderin wel weer verhelpen.

Ik blijf echter met een paar vragen zitten:Zou dit echt nodig zijn?? De vorige keer dat dit dopje eraf was ben ik vanuit zwitserland met 170 naar huis gereden, de motor heeft dan misschien een tijdje met een fout mengsel staan draaien. Bovenin liep en loopt de motor gewoon goed, zou een klep gewoon verbrand kunnen zijn zonder dat ik dat door heb?? Het kan toch niet zo zijn dat ik hier dan 15000km mee verder gereden ben zonder verlies van topsnelheid en vermogen (in hoeverre met 25kw)

Enfin, verbrande klep met deze keer lijkt me sterk (correct me if i'm wrong), ik heb met het rotte onderin lopen nu nog zo'n 200km doorgereden dus als er een klep is gesneuveld dan is het van toen en niet van nu lijkt me. Ik heb helaas niet het gereedschap om de compressie te meten...Heb ik al over gedacht, ben alleen een beetje benauwd de carburateurs er helemaal af te halen en te gaan scheiden. Tevens moet de boel dan weer worden gesynchroniseerd (wat de vorige keer niet goed lukte). Het rotte lopen komt hoogst waarschijnlijk door het verloren dopje dus dit ga ik er eerst maar weer eens op doen.

Ik zou graag ook nog meer te weten komen over de afstelling van de carburateurs, vandaag vertelde mijn dealer dat hij normaal de carburateurs synchroniseerde en opnieuw de stationair sproeiers afstelde. Heeft iemand met dit laatste ervaring want dit wil ook doen :Y

Bedankt voor de reacties :}
Volgens mij zoek je het veel te moeilijk allemaal...Het is een Honda hoor :}
Schroef er toch maar eens nieuwe bougies in en je zult zien dat hij loopt als een zonnetje.
 
Laatst bewerkt:
goedemiddag,
ik zit met een zelfde soort probleem alleen begint mijn dip bij de 9000 toeren.
zou ik ook zo'n dopje missen ? waar zitten ze?(of horen ze te zitten) plaatje?/foto?
bvd jelmer
 
Terug
Bovenaan Onderaan