Afstellen CB 500F

cb500f(riend)

Rookie
15 mrt 2003
2
0
Beste mensen,

Ben net in blije bezit van een CB500F. Nu rijd hij best, alleen hij trekt
niet goed door in zijn toeren .Tijdens het rijden moet ik met de choke kloten om het goed op toeren te krijgen en dan nog max tussen de 5 en 6000 toeren. Ik heb altijd 4takt mopeds opgeknapt maar van een 4 cilinder weet ik geen f*** :? van af. Wie kan mij vertellen waar ik dat probleem moet zoeken en hoe ik mijn bolide het beste kan afstellen. Bij voorbaat dank :]

Groeten Ronald
 
Hey Ronald. Als je met de choke moet gaan klooien, lijkt het me dat je geen elektrisch, maar een carb. probleem hebt., maar goed: voor alle afstellingen, kijk hier maar eens. Daar staat alles op. Als het dan nog niet voor elkaar is, maak dan je carbs eens schoon en stel ze goed af (met een vacuummeter)

Succes!

Overigens: maak meteen even je luchtfiler goed schoon, of vervang het. Vervang ook meteen je bougies. Scheelt veel vaak. :)
 
nieuwe sproeiers kunnen meestal ook geen kwaad...
Jij vervangt je banden ook als er te weinig bandenspanning op staat? :?


Sproeiers niet vernielen door ze te willen doorprikken ofzo, maar gewoon doorblazen ofzo moet genoeg zijn. Sproeier is imho geen slijtagedeel. ;)

Op zaterdag 15 maart 2003 20:45 schreef cb500f(riend) het volgende:
Ik heb altijd 4takt mopeds opgeknapt maar van een 4 cilinder weet ik geen f*** :? van af.
4cilinder is gewoon 4 keer 1 cilinder. ;)

't grootste verschil is dat de zuigers allemaal op 1 krukas hangen, waardoor ze ruzie kunnen krijgen over de gewenste draaisnelheid van die krukas. (stel bijv dat 1tje op 1200rpm stationair staat & de anderen op 1000rpm)


Lijkt mij dat in dit geval carbs eens gereinigd moeten worden & kijk ook eens in de tank of er roestvorming is opgetreden.
 
Laatst bewerkt:
Op maandag 17 maart 2003 08:07 schreef roestendoenze het volgende:Jij vervangt je banden ook als er te weinig bandenspanning op staat? :?


Sproeiers niet vernielen door ze te willen doorprikken ofzo, maar gewoon doorblazen ofzo moet genoeg zijn. Sproeier is imho geen slijtagedeel. ;)reken er maar op dat sproeiers een slijtage deel zijn...ook van vloeistof krijg je slijtage...hoe dacht je anders dat de grand canyon er was gekomen?..gaat best wel op voor oude fietsen als de onze...nieuwe sproeiers is helemaal geen gek idee...als je de boel toch los hebt..
 
Op maandag 17 maart 2003 08:07 schreef roestendoenze het volgende:Jij vervangt je banden ook als er te weinig bandenspanning op staat? :?


Sproeiers niet vernielen door ze te willen doorprikken ofzo, maar gewoon doorblazen ofzo moet genoeg zijn. Sproeier is imho geen slijtagedeel. ;)reken er maar op dat sproeiers een slijtage deel zijn...ook van vloeistof krijg je slijtage...hoe dacht je anders dat de grand canyon er was gekomen?..gaat best wel op voor oude fietsen als de onze...nieuwe sproeiers is helemaal geen gek idee...als je de boel toch los hebt..
Kee dan. Heb je daar dan geen voelertjes voor, om te checken of ze nog de goeie diameter hebben?

En lijkt me dan niet afhankelijk van leeftijd, maar van km's. Dus al die toerbuffels met 200k op de teller zouden dan hogere nood hebben als mijn brikjes met maar 80duizend luttele km's erop. :P
 
Sproeier is imho geen slijtagedeel. ;)
Twijfel geen sec aan RDZ kunde maar hier valt toch klein steekje. Sproeiers kunnen slijten al is het door vloeistof weinig. Ze slijten wel erg door de naalden die er vaak insteken. Zoals van de gasschuif of de verstelnaald. Vooral bij trilmotoren zoals twin's komt dat nogal eens voor. Dus na veel km of jaren de naalden en sproeiers vervangen doet idd wonderen.
Jap 4 cil met echt uitgelubberde sproeiers kan ik me bijna niet voorstellen door hun constructie en balans van blok.
 
Twijfel geen sec aan RDZ kunde maar hier valt toch klein steekje. Sproeiers kunnen slijten al is het door vloeistof weinig. Ze slijten wel erg door de naalden die er vaak insteken. Zoals van de gasschuif of de verstelnaald. Vooral bij trilmotoren zoals twin's komt dat nogal eens voor. Dus na veel km of jaren de naalden en sproeiers vervangen doet idd wonderen.
Jap 4 cil met echt uitgelubberde sproeiers kan ik me bijna niet voorstellen door hun constructie en balans van blok.
Kee dan kee dan. ;)

Naalden wist ik wel, maar gaan in die sproeiers dan gasnaalden? Alleen in de hoofdsproeier dan?


Ik heb idd alleen jap-4cil sproeiers van dichtbij gezien. O-)
 
Naalden wist ik wel, maar gaan in die sproeiers dan gasnaalden? Alleen in de hoofdsproeier dan?
Yep. Naald rammelt in sproeierbuis en soms is hoofdsproeier en buis een geheel zoals oude delorto. De oude bings (zundapp) kon je voorzien van verstelbare sproeier en daarvan ging naald ook los hangen en dus rammelen.

Oude uitgesleten sproeiers zijn te hergebruiken in een gasbrander. Zo eten mijn kids het voedsel dat gemaakt is op een met laverda sproeiers voorzien fornuis.
Dan is beter dan met paplepel ingieten ;)
 
Niet alleen in oude Dell'orto's hoor;in mijn oude CB350F zaten ook versleten sproeiers.Dit terwijl die gasnaald van jou deze sproeiers niet bereikte,maar gewoon door vloeistof-slijtage. :(
Zal wel door benzine met een hoog prutgehalte zijn geweest ofzo.. :?
Twas in ieder geval een wijze les:filteren dat sap voordat het de carbs bereikt!
 
Op maandag 17 maart 2003 08:07 schreef roestendoenze het volgende:Jij vervangt je banden ook als er te weinig bandenspanning op staat? :?


Sproeiers niet vernielen door ze te willen doorprikken ofzo, maar gewoon doorblazen ofzo moet genoeg zijn. Sproeier is imho geen slijtagedeel. ;)reken er maar op dat sproeiers een slijtage deel zijn...ook van vloeistof krijg je slijtage...hoe dacht je anders dat de grand canyon er was gekomen?..gaat best wel op voor oude fietsen als de onze...nieuwe sproeiers is helemaal geen gek idee...als je de boel toch los hebt..

De Grand Canyon is wel even een ander verhaal. Ik denk dat 99% van de Canyon niet ontstaan is door het doorstromen van water, maar door het gene dat zich in dat water bevind...zand bv, stenen (groot zand), Indianen, etc. ;)
 
Psies,altijd vervangen die handel èn de condensatoren. :+
Beter nog;electronische ontsteking drop. :+ :+
Kost een paar cent (zie Newtronic.com of .co.uk,wee'k nie meer) maar werkt veel beter.->nooit geen geklooi meer met afstellen,vettere/betrouwbaardere vonk etc. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan