Afstellen CB550K3: Vlotterhoogte, gasnaald, synchroniseren

matthijs91

MF'er
6 mei 2014
34
0
Son
Goedenavond,

Ik ben bezig met het afstellen van mijn carburateur van een Honda CB550 K3 '77.
Ik heb hier alleen een paar vraagjes over. Er is op internet veel te vinden, maar kan geen concrete antwoorden vinden.

  1. Hoe lees ik nu precies de hoogte af van de vlotters? Van waar tot waar meten, carb ondersteboven?
  2. Hoe kan je de gasnaald goed af stellen?
  3. Richting sproeiermaat; K&N Pod filters, 4-1 + korte open demper?
  4. Zijn er nog tips over het synchroniseren van de carbs? Ik heb een synchronisatie set.
  5. Wat is dat afstel schroefje bij de inham van het vlotterbakje? (klein goud, onderkant, aan de kant van de cilinder (Zie de pijl op de foto) )


Ik weet dat dit een hoop vragen zijn, maar hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik wil hem namelijk zo goed mogelijk laten lopen. :]

Mvg,

Matthijs

full

full

full
 
Hier nog een foto van de motor waar het om gaat. (Excuses voor de filter, heb op dit moment niets beters)
full
 
Ik weet helaas niets van deze motoren, maar dat je voor die laatste foto je excuses aanbiedt :?

Wat een mooie machine, altijd liefhebber van gebleven sinds mijn beste maatje er in `82-`84 wel 3 had.....er komt vast wel iemand met oplossingen voor je....geduld :Y
 
Thanks voor het compliment Suzuha TR1. Ik wacht het rustig af.

Ik ben inmiddels iets verder, moet alleen nog de tank spuiten en het zadel maken:

5eux7b.jpg
 
- Vlotterhoogte doe je door een slangetje aan het aftapgaatje te bevestigen en omhoog te leiden; door de communicerende vaten kun je het aflezen.
- Dat schroefje is de luchtschroef. Uit m'n hoofd moet je ze allemaal dichtdraaien en dan twee slagen opendraaien maar dat zou ik even moeten checken
- De gasnaalden stel je af door het clipje dat aan de bovenkant de naald op z'n plaats houdt de verplaatsen. Er zitten iets van 5 groefjes en het groefje waar hij in zit bepaald hoe hoog de naald hangt.
- voor synchroniseren is de belangrijkste tip: vooral doen! :)

oja, ik meen me te herinneren dat de carburateurs van de 550f als iets beter bekend stonden. Misschien kun je even checken of dat echt zo is, maar nu je hem uit elkaar hebt liggen kun je vrij makkelijk wisselen.
 
Laatst bewerkt:
Het WPH zegt "de standaardafstelling van de vlotter is 22mm. Hiervoor is een mal te verkrijgen bij de dealer". Nu nog zo'n mal vinden :D

De luchtmengselschroef moet standaard 1,5x opengedraaid worden lees ik. Fijnafstelling moet met een CO meter.
 
Wat TijnOnlijn al geschreven heeft kwa afstelling klopt, maar dat is in standaard uitvoering.

Misschien heb je geluk en loopt hij met de standaardafstelling al goed,dus probeer dat eerst.
Zoniet aangezien je de luchtfilters hebt veranderd en een 4 in 1 zal aan de afstelling van de carbs wel het eea nog gedaan moeten worden.
Zo zullen er dan waarschijnlijk grotere hoofdsproeiers in moeten en waarschijnlijk ook grotere stationair sproeiers.Moet je eerst even kijken wat er nu in zit.
Maar probeer het eerst met de hoofdsproeiers.
Dan de eerstvolgende grotere maat erin zetten en uitproberen.Niet goed dan een volgende maat.
Net zolang dat ie over het hele toerenbereik goed oppakt.
Het is een kwestie van uitproberen, hiervoor heb je eigenlijk diverse sproeier maten voor nodig.
Stationair sproeiers zitten erin geperst en moet je er voorzichtig uitwrikken met een tangetje.
Daarnaast zul je de naalden op de juiste hoogte moeten gaan hangen , begin hiermee in het middelste groefje.
Als je de afstelling voor elkaar hebt moet je de carbs synchroniseren ( gelijktijdig opengaan van de gasschuiven) indien dit niet gebeurd gaat de motor stationair onregelmatig lopen.
Wat ik hier zo schrijf lijkt eenvoudig maar het vergt ervaring en feeling en tijd.
 
Bedankt voor de reacties TijnOnlijk en Howell.

Ik ga uit van de standaard afstelling. En ga hem vanuit daar optimaliseren.
Er zit nu een 105 hoofdsproeier in, origineel is het volgens mij 90. Dus deze zal al in de buurt komen.
De motor loopt nu niet niet, maar heb in ieder geval wat tips om snel aan de slag te kunnen.

Eventuele aanvullende opmerkingen zijn altijd welkom!
 
ik heb vorige week een 550F afgesteld en gesyncorniseerd. (met aparte filters, originele uitlaat)
Waren PD carbs.
Hiervan moeten de vlotters op 12.5mm staan, meten met schuifmaat en je carbs onder een hoek houden tot dat het nokje tussen de vlotters net de vlotternaaldtip raakt.
de 'punt' van de vlotter (thv de mengschroef) moet dan 12,5mm van de rand van de carb staan.

(regel is als je de slowjets moet uittrekken is het 12.5mm, moet je ze uitschroeven dan 14.5mm, maar dat is dus voor PD carbs, andere heb ik nog geen ervaring mee)

ivm de sproeiers, ik heb 120 mains gezet, misschien wat groot maar die had ik nog liggen.
Trok in ieder geval heel goed op, geen dood punt in toerenbereik.
Eigenlijk stond ie zelf nog wat arm, maar de slow jets moeten nog nieuw want ééntje kreeg ik niet helemaal meer zuiver.
slow jets waren nog standaard 42

dan ook de boel gesyncroniseerd en gaat als een trein... flink van geschrokken!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan