Afstellen(fijn tunen) van mijn Suzuki GSXR750W

Gixxer750W

Rookie
24 jun 2010
5
0
Hallo,

ik heb een vraag, ik heb een Suzuki GSXR750W uit 1992, met open uitlaat van BSM Future.

Hij is in de middentoeten gebied erg onrustig. Op de bank gaf hij 102 PK aan.
Hij is Duits geimporteerd, dus misschien nog begrensd? maar dan moet
hij veel minder PK s geven op het achterwiel dan die van mij dan toch met 102 PK?

De monteur zei dat ik Dynojet kit stage 1 erin moest laten zetten met een k&n
luchtfilter.

Volgens vele tuners die ik gesproken heb is dat de juiste oplossing, alleen
verschillen ze verschrikkelijk qua prijzen met elkaar, terwijl ze allemaal hetzelfde
doen. De verschillen zijn soms 200 euro. Mijn vraag is, hoe kan dat?
zijn ze dan allemaal wel goed? Zijn bekende namen die ik hier tegen kom
op het Forum.

Ook vertelde een tuner mij dat je zelfs helemaal geen kit moest plaatsen
en dat hij hem perfect kon afstellen met de standaard spullen. Ik vind
persoonlijk dat een heel goed plan en scheelt aanzienelijk
met een kit. Maar wat vinden jullie daar allemaal van?

Graag jullie meningen erover.

Alvast bedankt.


Groeten
 
hallo Paul,

bedankt voor je reactie, maar als ik vraag aan tuners wat het kost om een Dynojet
kit inbouwen en afstellen, dan zegt de een 150 euro de ander 180 euro en de
ander zegt inbouwen kost 65 euro en afstellen 250 euro.

Waar ligt dan volgens jou het verschil in? Aangezien jij er behoorlijk verstand van hebt.

Is het ook mogelijk om voor mijn type motor hem goed af te stellen met de orginele
spullen? Want ik wil alleen dat hij zuiniger loopt en in de onder en midden toeren
goed loopt en dat als ik 50 km/u rijd dat hij normaal rijd en dat het gas lekker op
pakt.

Mijn motor heeft 102 PK op achterwiel, dus ik vermoed dat de begrenzing eraf is?

Hoor het graag.


Groeten
 
hallo Paul,

bedankt voor je reactie, maar als ik vraag aan tuners wat het kost om een Dynojet
kit inbouwen en afstellen, dan zegt de een 150 euro de ander 180 euro en de
ander zegt inbouwen kost 65 euro en afstellen 250 euro.

Waar ligt dan volgens jou het verschil in? Aangezien jij er behoorlijk verstand van hebt.

Is het ook mogelijk om voor mijn type motor hem goed af te stellen met de orginele
spullen? Want ik wil alleen dat hij zuiniger loopt en in de onder en midden toeren
goed loopt en dat als ik 50 km/u rijd dat hij normaal rijd en dat het gas lekker op
pakt.

Mijn motor heeft 102 PK op achterwiel, dus ik vermoed dat de begrenzing eraf is?

Hoor het graag.


Groeten

Het is eigenlijk een probleem wat door de jaren heen een beetje gegroeid is.
Steeds meer bedrijven kopen een dyno bank, en suggereren dan ook meteen dat ze kunnen afstellen, dat is echter niet zo.
Ook de klant heeft schuld hieraan, door steeds de koopjes achterna te lopen krijg je natuurlijk dat de bedrijven die dyno service aanbieden gaan concurreren, (wat opzich ook goed is) en vaak "all in" prijzen gaan hanteren, zoals inbouwen van het product en op de bank volledig afstellen.
Nu is het helaas zo dat daar natuurlijk mensen op af komen die dan ook wérkelijk denken dat het dan goed gebeurt, maar helaas is niets minder waar.
Over het algemeen loopt de motor wel iets beter als ze daarvandaan komen, maar goed is anders, en dat is ook vrij normaal, je krijgt immers wat je betaalt.
Als mensen eens oven mijn schouder mee konden kijken hoe een goede montage van een injectie module of een dyno kitje, het (soms)zorgen voor een betrouwbaar meetpunt in de uitlaat, en het afstellen van de motor eigenlijk in zijn werk behoort te gaan, dan is het al na een half uurtje duidelijk dat dat niet voor een klein bedragje gemaakt kán worden.
Even naar jouw motor als voorbeeld..., hoeveel werk denk jij dat er nodig is om de carbs er zo'n 2X op en af te halen, doe deze tijd maal het gemiddelde arbeidsloon (pakweg tussen de 60 en 80 euro/uur) tel de benodigde onderdelen erbij en voila je hebt een idee.
Nu kan ik je zeggen dat bij jouw motor de carbs (als het netjes moet) er ongeveer 6X op en af geschroefd moeten worden, en er is vrijwel zeker een dynokitje nodig.
Ook de testbank moet terug verdiend worden dus een "run" kost ook gewoon geld.
Als ik jouw motor gewoon zou moeten afstellen zoals het eigenleik hoort, dan ben ik daar een volledige middag (of zelfs langer) mee bezig, en dat kan écht niet voor een prijsvechters prijs.
Ook weet ik dat jouw motor een zwak punt in zijn carburators heeft zitten wat vrijwel altijd versleten is, en die spullen zijn duur, geloof me je wilt echt niet weten wat het netjes lopend maken van jouw motor kan gaan kosten..
 
Bedankt voor de informatie paul.

maar zoals prijzen die Ruud hanteert, is ook niet echt duur, die man weet toch ook hoe
het moet. Maar wat is dan het zwakke punt in deze caburators? de gasbuizen?

Wat ben ik ben jou kwijt all-in? Dus de kit en filter erbij?

Hoor het graag.



Groeten,


Django
 
Bedankt voor de informatie paul.

maar zoals prijzen die Ruud hanteert, is ook niet echt duur, die man weet toch ook hoe
het moet. Maar wat is dan het zwakke punt in deze caburators? de gasbuizen?

Wat ben ik ben jou kwijt all-in? Dus de kit en filter erbij?

Hoor het graag.



Groeten,


Django

Tuurlijk weet 'ie dat. maar voor dat geld kan hij niet maken wat jij eigenlijk wilt...
En als jij me kan vertellen wat er precies aan je carburatie en/of motor mankeert, dan weet ik welke onderdelen ik nodig heb, en dan kan ik een vrij nauwkeurige prijsopgave doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan