DerHanzl
Die hard MF'er
- 22 apr 2010
- 474
- 0
Ik heb een KTM 690 SMC-r 2012. Hier heb ik een kabel en de software (tuneECU) om hem af te stellen. Ik heb redelijk wat ervaring met afstellen, echter loop ik nu vast.
De motor heeft de volgende configuratie waarmee ik de zaak probeer af te stellen:
- map geladen welke bij de config van de motor past (EVO1 map)
- originele lamdasonde verwijderd + uit gezet in de ECU
- secundaire lucht uitgezet in de ECU
- breedband lambdasonde in de uitlaat, op de plek van de originele smallbandsonde
- TPS en alle andere sensoren netjes afgesteld en staan goed
- benzineinjector ultrasoon laten reinigen
Origineel staat de motor onderin veeeeeel te arm. Dit is ook duidelijk te merken en de reden waarom ik hem aan het afstellen ben (beeldvorming: 1:16 of armer stationair en lage toertallen met kleine gasopening).
EVO1 map aangepast en onderin rijker gezet. De motor loopt mooier rond en pakt veel beter op aan het gas. Problem solved zou je zeggen... maaaaaaar.....
Tijdens het laten inregelen van de motor (10 minuten laten lopen vanaf koud), gaat de motor na een minuut of 5 zonder aanwijsbare reden hem weer zo arm zetten dat hij bijna afslaat. Daarmee is alle extra peut die ik heb toegevoegd in de map weer teniet gedaan.
Hierna blijft de motor veel te arm lopen en de problemen zijn weer terug.
Wie heeft hier ervaring mee? Er lijkt iets adaptiefs in de ECU te zitten, die terwijl er geen lambdasonde meer in zit, toch de motor veel armer gaat zetten. Hier is natuurlijk niet tegen af te stellen.
Iemand enig idee? Komt dit vaker voor bij ander type motoren?
De motor heeft de volgende configuratie waarmee ik de zaak probeer af te stellen:
- map geladen welke bij de config van de motor past (EVO1 map)
- originele lamdasonde verwijderd + uit gezet in de ECU
- secundaire lucht uitgezet in de ECU
- breedband lambdasonde in de uitlaat, op de plek van de originele smallbandsonde
- TPS en alle andere sensoren netjes afgesteld en staan goed
- benzineinjector ultrasoon laten reinigen
Origineel staat de motor onderin veeeeeel te arm. Dit is ook duidelijk te merken en de reden waarom ik hem aan het afstellen ben (beeldvorming: 1:16 of armer stationair en lage toertallen met kleine gasopening).
EVO1 map aangepast en onderin rijker gezet. De motor loopt mooier rond en pakt veel beter op aan het gas. Problem solved zou je zeggen... maaaaaaar.....
Tijdens het laten inregelen van de motor (10 minuten laten lopen vanaf koud), gaat de motor na een minuut of 5 zonder aanwijsbare reden hem weer zo arm zetten dat hij bijna afslaat. Daarmee is alle extra peut die ik heb toegevoegd in de map weer teniet gedaan.
Hierna blijft de motor veel te arm lopen en de problemen zijn weer terug.
Wie heeft hier ervaring mee? Er lijkt iets adaptiefs in de ECU te zitten, die terwijl er geen lambdasonde meer in zit, toch de motor veel armer gaat zetten. Hier is natuurlijk niet tegen af te stellen.
Iemand enig idee? Komt dit vaker voor bij ander type motoren?