afstellen r1 98

speedfreakz

MF'er
19 apr 2007
123
0
haa luitjes,

even een vraagje mbt mijn r1 uit 1998 (carbs), deze is namelijk inmiddels voorzien van bos superbike slip-on en een gemodificeerde luchtfilterhuis (omgebouwd naar ram-air) met daarin bmc race filter.

Nu weet ik dat voor optimale prestaties de fiets opnieuw moet worden afgesteld middels dynojetkit maarja.. duur duur duur.

Daarom ben ik van plan eerst een tijd met de oude afstelling rond te knappen totdat mijn banksaldo voldoende toereikend is om de operatie te betalen.

vraag: Kan het schadelijk zijn voor mn yammie om zo on-afgesteld rond je rijden?
 
Ik zou hem eigenlijk wel snel af laten stellen, want volgens mij loopt je motor best wel arm zo (te weinig benzine ten opzichte van lucht zeg maar). Het kan ook zo zijn dat je motor straks beroerd loopt, soms kan je met behulp van een stelschroefje het mengsel wat rijker zetten, maar dat weet ik niet zeker :P
 
Ik zou hem inderdaad gelijk even af laten stellen. Het beste is om dat op de bank te laten doen dit ivm eventuele dip in je vermogenscurve. Ik heb een r6 uit 2000 gehad die liep goed alleen boven de 10000 tpm hield ie af en toe in. Bleek naderhand een ander luchtfilter in te zitten dan origineel.
Origineel filter erin gezet en lopen als een tiet.
Zo zie je maar wat alleen een luchtfilter al kan dan doen met de afstelling van je motor in het geval van carbs.
 
als je echt geen geld heb, zou ik als ik jou was je oude kitje weer monteren, en pas de andere uitlaat en ander filter als je geld hem heb te laten afstellen.

zon blokje is er niet op gemaakt een te arm mensel binnen te krijgen en hij zal het niet erg fijn vinden. direct schadelijk zal het niet zijn maar op lange termijn weet ik niet wat de gevolgen zijn
 
Om je vraag te beantwoorden hoe schadelijk het kan zijn, als je mengsel te arm is kunnen je kleppen verbranden of je kunt een gat in de zuiger branden. Volgens mij moet de motor daarvoor wel redelijk arm lopen en.
 
Ja kan schadelijk zijn. Je mengsel is waarschijnlijk te arm en kan zorgen dat dingen als kleppen te heet worden.

Mocht je het toch gaan doen en hij loopt slecht, dan kan je een beetje met de choke spelen.
 
Laatst bewerkt:
Alleen een andere demper veranderd niets aan je mengsel. Als je er ook een ander luchtfilter in gaat zetten dan verander je wél wat aan het mengsel wat de cilinders in gaat en is het raadzaam 'm opnieuw af te stellen.
Met een ander (open) luchtfilter krijgt je fiets meer lucht/zuurstof bij een gelijkblijvende hoeveelheid brandstof met als gevolg dat je je kleppen bijvoorbeeld kunt verbranden.
 
haa luitjes,

even een vraagje mbt mijn r1 uit 1998 (carbs), deze is namelijk inmiddels voorzien van bos superbike slip-on en een gemodificeerde luchtfilterhuis (omgebouwd naar ram-air) met daarin bmc race filter.

Nu weet ik dat voor optimale prestaties de fiets opnieuw moet worden afgesteld middels dynojetkit maarja.. duur duur duur.

Daarom ben ik van plan eerst een tijd met de oude afstelling rond te knappen totdat mijn banksaldo voldoende toereikend is om de operatie te betalen.

vraag: Kan het schadelijk zijn voor mn yammie om zo on-afgesteld rond je rijden?
|( |(

Jij moet ook sparen voor remblokken? Een setje remblokken is namelijk duurder dan een Dynojetkitje :W
 
Alleen een andere demper veranderd niets aan je mengsel. Als je er ook een ander luchtfilter in gaat zetten dan verander je wél wat aan het mengsel wat de cilinders in gaat en is het raadzaam 'm opnieuw af te stellen.
Met een ander (open) luchtfilter krijgt je fiets meer lucht/zuurstof bij een gelijkblijvende hoeveelheid brandstof met als gevolg dat je je kleppen bijvoorbeeld kunt verbranden.
Fout. Bij het veranderen van uitlaat demper (standaard reflectie tegen absorptie after-market) veranderd de luchtflow en moet de inspuiting (of carburatie) daar ook op aangepast worden.
 
ja, maar die invloed is minder heftig dan een gemodificeerde luchtfilter. anders dan laat je de eind demper zitten en zet je de oude luchtfilter er tijdelijk weer op. kijken hoe hij dan loopt..
 
|( |(

Jij moet ook sparen voor remblokken? Een setje remblokken is namelijk duurder dan een Dynojetkitje :W

:?

jij hebt gouden remblokken ?

dynojetkitje ben je snel 150E verder en dan nog inbouwen en afstellen, maar ben het wel met je eens dat het niet handig is geld te hebben voor demper en filter maar niet voor afstelling :X
 
Even de standaard spulletjes terug erop schroeven, en doorsparen voor een dynojet kit met afstellen.
Je had immers ook geld voor de uitlaat en filter, nu moet je even geduld hebben voor je budget om af te stellen, niks mis mee :N
Als het mijn motor was zou ik op deze manier iig niet doorrijden :N
 
Je vraag verbaast me. Als je een hoop geld uitgeeft aan dat soort zaken, is het wel zo handig als je weet wat je doet.

Het rijden met een te arm mengsel is zeker geen aanrader, dat kan aanzienlijke motorschade veroorzaken. Het gaat dus om wel wat meer dan "optimaal lopen".......
 
dure blokken :X

maar dat zijn zeker je blokken voor het racen? normale remblokken heb je toch wel voor 70E..
De blokken die ik op de weg (voor de Beringer schijven) gebruik zijn minstens net zo duur... Neemt niet weg dat ik ze niet voor de adviesprijs koop, maar daar ging het niet om.

Mijn punt was, dat de TS loopt te miepen om 150 á 200 euro voor een setje + afstellen. En laten we wel wezen, de 'race' spullen zonder afstelling loopt vele malen slechter dan een goeie originele fiets.
 
De blokken die ik op de weg (voor de Beringer schijven) gebruik zijn minstens net zo duur... Neemt niet weg dat ik ze niet voor de adviesprijs koop, maar daar ging het niet om.

Mijn punt was, dat de TS loopt te miepen om 150 á 200 euro voor een setje + afstellen. En laten we wel wezen, de 'race' spullen zonder afstelling loopt vele malen slechter dan een goeie originele fiets.

daar gaf ik je dan ook gelijk in ;) :P
 
Aan de omschrijving te zien is dit het ram-air filter die op marktplaats stond , dit filter gaat niet werken zit een fout in.

Als je een ECHTE ramair filter voor je R1 wilt zou ik maar eens voor de graves motorsport filter gaan kijken kost wel 500 dollar!!

Ik zelf heb de volledig carbonnen ram air filter voor yamaha r1 1999 en die was nog iets duurder dan 500 dollar ,maarrrr die werkt wel :)

Afstellen is een must!!! of je wilt je motor in de soep draaien.

Groeten M.R1
 
ok bedankt voor de reacties, gezien het belang van het afstellen trek ik voor het nieuwe seizoen nog wel ergens het geld vandaan voor de dynojetkit / inbouwen / afstellen (kosten vallen op zich nog best mee).

@mellos-r1: ben erg benieuwd wat die fout is en wat precies niet gaat werken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan