afstellen stationair toerental Honda nc 750 x

Ad Besseling

Rookie
13 jun 2015
14
8
Heiloo
Mijn honda nc750 x draait stationair iets te snel. Wie weet hoe dit gecorrigeerd kan worden? Bij voorbaat dank voor uw reacties.
 
Wellicht kan je wat specifieker zijn in je vraag. Sinds wanneer is het zo? Iets aangepast? Altijd al zo geweest, maar jij vind dat....?
Meer informatie kan meer accurate antwoorden opleveren dan wat gis werk. Als het zomaar is gekomen, kan het wellicht zijn dat er iets aan de hand is wat dit veroorzaakt en ga je alleen maar het probleem verdoezelen ipv oplossen.
 
Motor een maand terug aangeschaft, het is mijn 2e dct, de vorige draaide iets lager stationair en schakelde daarmee van vrij naar drive veel netter, nu klapt hij er in. Vandaar mijn vraag. Verder draait motor fantastisch. Heeft 9600 km gelopen.Bij de eerste koude schakeling is het het ergste, maar ook als de motor warm is ligt het stationaire toerental te hoog en is de schakeling niet soepel. Dit kan beter, want die ervaring heb ik zelf.
 
Laatst bewerkt:
Oké maar als je de motor hebt aangeschaft hebt bij een handelaar, zou ik daar eerst eens langs gaan. Zo niet, dan wellicht bij de Honda dealer informeren. Tegenwoordig heeft alles injectie en worden veel dingen elektronisch geregeld.
 
Hartelijk dank voor je advies. Ik heb de motor bij een particulier gekocht. Daarbij vind ik het altijd ontzettend leuk wanneer ik zelf iets heb gefikst. Eigenlijk hoop ik dat iemand zegt even aan dat schroefje draaien 🙂 . Maar helaas het is niet heel druk met de reacties. Ik wacht nog even af. Groet Ad
 
Hoeveel toeren maakt hij stationair? Volgens de manual mag hij 1200 +- 100 rpm draaien. Als ie daar binnen zit dan is het gewoon prima.
 

Bijlagen

  • 857fb3cb87649108aca31aadc3d8d014_9.jpg
    857fb3cb87649108aca31aadc3d8d014_9.jpg
    14,7 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
Beste mensen, het is gelukt. Het is inderdaad het 2,5 mm aanslag inbusboutje wat is geborgd met een steek 7 moertje. Het borgmoertje opgelost, het inbusje boutje ongeveer 300 grd los gedraaid en vervolgens het borgmoertje weer vast. Toerental is nu koud een ruime 1400 rpm en warm +/- 1000. Het schakelen van de automaat is nu veel fijner en een ander groot voordeel is, dat wanneer ik nu koud het gas dicht draai, dat de motor ook weer iets remt op de motor. Bij de vorige instelling koud stationair 1600 rpm bleef de motor ook bij dichtdraaien gas vooruit trekken en was er in het geheel geen sprake van vertraging. Bij 50 km/h bleef de motor bij dichtdraaien gas gewoon 50 km/h rijden. Dat reed gewoon niet behaaglijk. Dank voor de reacties. Hartelijke groet Ad Besseling.
 
Beste mensen, het is gelukt. Het is inderdaad het 2,5 mm aanslag inbusboutje wat is geborgd met een steek 7 moertje. Het borgmoertje opgelost, het inbusje boutje ongeveer 300 grd los gedraaid en vervolgens het borgmoertje weer vast. Toerental is nu koud een ruime 1400 rpm en warm +/- 1000. Het schakelen van de automaat is nu veel fijner en een ander groot voordeel is, dat wanneer ik nu koud het gas dicht draai, dat de motor ook weer iets remt op de motor. Bij de vorige instelling koud stationair 1600 rpm bleef de motor ook bij dichtdraaien gas vooruit trekken en was er in het geheel geen sprake van vertraging. Bij 50 km/h bleef de motor bij dichtdraaien gas gewoon 50 km/h rijden. Dat reed gewoon niet behaaglijk. Dank voor de reacties. Hartelijke groet Ad Besseling.
Waarom heb je het niet op 1200 toeren gezet? (Of is dit niet het toerental dat in de manual staat?)
Het stationair toerental is niet zomaar gekozen door de fabrikant.
 
Waarom heb je het niet op 1200 toeren gezet? (Of is dit niet het toerental dat in de manual staat?)
Het stationair toerental is niet zomaar gekozen door de fabrikant.
Hersenloos op 1200 zetten terwijl hij zich bij 1000 toeren prettiger gedraagt vind ik gekker dan even zelf nadenken hoor (lees die symptomen eens... dat vind ik niet normaal). Het ding gaat nu heus niet spontaan kapot.

Verder is die service manual voor een 700, niet een 750. Geen idee hoeveel dat uitmaakt, zal waarschijnlijk niet veel zijn. Dat schroefje zit er over het algemeen wel dus al wil Honda het niet, kun je alsnog wat afstellen. Het kan wel zo zijn dat het systeem nu in het warretje is omdat hij iets probeert bij te stellen, maar ik weet niet hoe geavanceerd de stationairregeling hier is. Ik vermoed dat je, aangezien dit prettiger rijdt, je hem gewoon lekker zo moet laten staan.
 
Service manual pagina 7-16:

Do not loosen or tighten the white painted nut and screw [1] of the throttle body. Loosening or tightening it can cause throttle valve and idle control failure.

Laat na een tijdje nog even weten of je problemen ondervind nu je het toerental op 1000 gezet hebt. Ik heb zelf de service manual van de X-ADV750 en daar staat precies hetzelfde in als in de manual voor de NC700, dan zal het ook zo zijn voor de NC750.
 
Inmiddels 300 km verder, het toerental stationair koud is nu +/- 1400, warm iets boven de 1000. De motor draaidt daarbij heerlijk rond. Mijn motor is een dct uitvoering (automaat). Het kan niet de bedoeling zijn dat de motor in koude toestand door blijft trekken wanneer het gas geheel is terug gedraaid. Alleen uit veiligheidsoogpunt moet je dit niet willen. De vorige instelling was echt niet goed. Wat ik een beetje jammer vind, dat is de kreet hersenloos, jammer maar het zei zo. Ik wens iedereen veel motorplezier. Groet Ad Besseling
 
Inmiddels 300 km verder, het toerental stationair koud is nu +/- 1400, warm iets boven de 1000. De motor draaidt daarbij heerlijk rond. Mijn motor is een dct uitvoering (automaat). Het kan niet de bedoeling zijn dat de motor in koude toestand door blijft trekken wanneer het gas geheel is terug gedraaid. Alleen uit veiligheidsoogpunt moet je dit niet willen. De vorige instelling was echt niet goed. Wat ik een beetje jammer vind, dat is de kreet hersenloos, jammer maar het zei zo. Ik wens iedereen veel motorplezier. Groet Ad Besseling
Nou ja dat zeg je nu wel, maar iedere auto met automaat kruipt. Waarom zou een motor dat niet doen? Ik heb ook moeite te bedenken waarom dat onveilig zou zijn, eerder handig bij sommige handelingen.

Sterker nog, mijn auto heeft een multitronic, zoals audi z'n dafjes (CVT met natte koppeling, géén koppelomvormer) noemt, en die kruipt door zijn constructiewijze in principe niet. Dus heeft Audi hem zo geprogrammeerd dat ie dat wel weer doet. Zal wel nut hebben, hellingen zijn het in ieder geval niet want hij heeft ook nog hill assist of hoe dat ook heet. Op de motorfiets zijn de traagste oefeningen die je moet doen met slippende koppeling, dus dat kan prima met een kruipende motor.
 
Laatst bewerkt:
DCT kruipt niet! wat @ad besseling bedoelt is dat wanneer je met een koude motor rijd, het toerental zo hoog is dat de motor blijft doorrijden met de gaskraan dicht. Ik heb dat eerder op mijn NC750X ook gehad en heb het niet als heel vervelend ervaren omdat het na een kilometer of zo alweer weg is. Nu op mijn X-ADV weet ik eigenlijk niet of dit ook gebeurd, ik zal er eens op letten bij een koude dag.
 
Laatst bewerkt:
Nee eigenlijk, maar iets zegt met dat het dus niet gewoon een double clutch transmission is? 😜

Edit: wel gewoon. En geautomatiseerde koppelingen kun je gewoon laten kruipen, zoals ik zei... doet deze blijkbaar (normaal) niet, maar ik zie er geen probleem in.

Niet willen afremmen op de motor onder de 50 is een ander verhaal.
 
Bij auto's ontkoppelen ze de automaat bij de nieuwe (niet koppelomvormer) systemen ook wel eens als je op de rem trapt, als je de rem los laat begint hij te kruipen, dan is het wel weer handig! Bij Tesla kun je het instellen of je het wilt, kwestie van smaak dus :)

Bij een motor op 2 wielen en alleen tractie achter lijkt het me zelf toch wat minder wenselijk :+
 
Nou ja dat zeg je nu wel, maar iedere auto met automaat kruipt. Waarom zou een motor dat niet doen? Ik heb ook moeite te bedenken waarom dat onveilig zou zijn, eerder handig bij sommige handelingen.

Sterker nog, mijn auto heeft een multitronic, zoals audi z'n dafjes (CVT met natte koppeling, géén koppelomvormer) noemt, en die kruipt door zijn constructiewijze in principe niet. Dus heeft Audi hem zo geprogrammeerd dat ie dat wel weer doet. Zal wel nut hebben, hellingen zijn het in ieder geval niet want hij heeft ook nog hill assist of hoe dat ook heet. Op de motorfiets zijn de traagste oefeningen die je moet doen met slippende koppeling, dus dat kan prima met een kruipende motor.

Sinds DSG, PDK en DCT ben ik automaat-fan, omdat die systemen de tekortkomingen (zoals hoog brandstofverbruik, minder prestaties, hoogtoerig, kruipen) oplossen. Waarom sommige moderne automaten dan weer worden geprogrammeerd als ouderwetse is me een raadsel...

P.s. Mijn dct remt in S1, 2 of 3 gewoon op de motor, zelfs in D (maar dan wel veel minder dan je wenst). En je kunt altijd even extra terugflipperen voor de bocht.
 
Laatst bewerkt:
Sinds DSG, PDK en DCT ben ik automaat-fan, omdat die systemen de tekortkomingen (zoals hoog brandstofverbruik, minder prestaties, hoogtoerig, kruipen) oplossen. Waarom sommige moderne automaten dan weer worden geprogrammeerd als ouderwetse is me een raadsel...

P.s. Mijn dct remt in S1, 2 of 3 gewoon op de motor, zelfs in D (maar dan wel veel minder dan je wenst). En je kunt altijd even extra terugflipperen voor de bocht.
Waarschijnlijk omdat er heel veel mensen zijn met net zoveel meningen ;) Ik vind het kruipen juist prettig in stadsverkeer of in de spits, soepeler ga je het niet krijgen.. Andersom bestaat natuurlijk ook, je kon bij Mercedes in sommige gevallen instellen dat hij juist bij moest remmen tot een volledige stop met een ouderwetse automaat.
En hoogtoerig is volgens mij geen probleem van een 'ouderwetse' automaat hoor, enkel het gebrek aan trappen, maar dat heeft dan weer niets met DSG etc. te maken. :)
 
Bij een motor op 2 wielen en alleen tractie achter lijkt het me zelf toch wat minder wenselijk :+
Waarom?

Sinds DSG, PDK en DCT ben ik automaat-fan, omdat die systemen de tekortkomingen (zoals hoog brandstofverbruik, minder prestaties, hoogtoerig, kruipen) oplossen. Waarom sommige moderne automaten dan weer worden geprogrammeerd als ouderwetse is me een raadsel...
In combinatie met Hill assist denk ik dat ik dat wel mee je eens ben, maar voor dat bestond was een automaat superchill voor de hellingproef. Mijn auto heeft dus gesimuleerde kruip, én hill assist. Ik geloof dat Audi dat gedaan heeft zodat het meer als een normale automaat voelde... traditionele Duitsers.

Overigens kruipt de DSG van m'n vader ook (T-Rocje van vorig jaar), weet eigenlijk niet of ie dat ook doet als je de rem erop hebt staan of pas begint als je de rem loslaat. Heb er alleen ff een kwartiertje in gereden...
 

Met manoeuvreren op gladde ondergrond terwijl hij achter nog doorduwt kan wel eens vervelend zijn, keren met je voeten aan de grond bijvoorbeeld, dan kun je ook de achterrem niet pakken.

Ik moet een beetje denken aan met sneeuw mn oprit afrijden (haak de straat op) Dan duwen de achterwielen door de rem heen terwijl mijn voorwielen wel scheef staan en blokkeren door het remmen, de aan straat geparkeerde autos tegenover mij staan dan niet veilig. (Ik zet dus de handrem er ligt op in zo'n geval, dan blokkeren de voorwielen in ieder geval niet gelijk :+)
 
Met manoeuvreren op gladde ondergrond terwijl hij achter nog doorduwt kan wel eens vervelend zijn, keren met je voeten aan de grond bijvoorbeeld, dan kun je ook de achterrem niet pakken.

Ik moet een beetje denken aan met sneeuw mn oprit afrijden (haak de straat op) Dan duwen de achterwielen door de rem heen terwijl mijn voorwielen wel scheef staan en blokkeren door het remmen, de aan straat geparkeerde autos tegenover mij staan dan niet veilig. (Ik zet dus de handrem er ligt op in zo'n geval, dan blokkeren de voorwielen in ieder geval niet gelijk :+)
Hebben het over kruipen heah, niet optrekken... veel meer dat een suggestie om te gaan rollen is het niet. Kan me niet voorstellen dat de situaties die jij noemt een probleem vormen tenzij je daadwerkelijk op ijs gaat rijden :)
 
Met manoeuvreren op gladde ondergrond terwijl hij achter nog doorduwt kan wel eens vervelend zijn, keren met je voeten aan de grond bijvoorbeeld, dan kun je ook de achterrem niet pakken.

Ik moet een beetje denken aan met sneeuw mn oprit afrijden (haak de straat op) Dan duwen de achterwielen door de rem heen terwijl mijn voorwielen wel scheef staan en blokkeren door het remmen, de aan straat geparkeerde autos tegenover mij staan dan niet veilig. (Ik zet dus de handrem er ligt op in zo'n geval, dan blokkeren de voorwielen in ieder geval niet gelijk :+)
Bestaat N daar niet voor?
 
Terug
Bovenaan Onderaan