afstellen stationair toerental Honda nc 750 x

Ad Besseling

Rookie
13 jun 2015
14
8
Heiloo
Mijn honda nc750 x draait stationair iets te snel. Wie weet hoe dit gecorrigeerd kan worden? Bij voorbaat dank voor uw reacties.
 
Waarom heb je het niet op 1200 toeren gezet? (Of is dit niet het toerental dat in de manual staat?)
Het stationair toerental is niet zomaar gekozen door de fabrikant.
1583401869150.png
 
Beste . . . het iets verlaagde stationair toerental bevalt nog steeds prima. Het schakelen gaat met minder geweld en wanneer ik het gas los laat remt de de motor op de motor, ik denk tot +/- 5 km/h. Nu moet je van dat remmen op de motor niet te veel verwachten, want dat lijkt meer op uitrollen. Maar dat blijven hangen op 50 km/h bij gas dicht vond ik verre van fijn en dat ben ik nu kwijt. Ik ben dus geheel tevreden. Dank voor alle reacties. Groet Ad
 
Hersenloos op 1200 zetten terwijl hij zich bij 1000 toeren prettiger gedraagt vind ik gekker dan even zelf nadenken hoor (lees die symptomen eens... dat vind ik niet normaal). Het ding gaat nu heus niet spontaan kapot.

Verder is die service manual voor een 700, niet een 750. Geen idee hoeveel dat uitmaakt, zal waarschijnlijk niet veel zijn. Dat schroefje zit er over het algemeen wel dus al wil Honda het niet, kun je alsnog wat afstellen. Het kan wel zo zijn dat het systeem nu in het warretje is omdat hij iets probeert bij te stellen, maar ik weet niet hoe geavanceerd de stationairregeling hier is. Ik vermoed dat je, aangezien dit prettiger rijdt, je hem gewoon lekker zo moet laten staan.
Te laag toerental kan een te lage oliedruk betekenen en een hogere belasting van het motorblok.
Op korte termijn zal dit waarschijnlijk geen probleem zijn maar meten is weten.

Als een standaard motor met een toerental op 1200+-100rpm dit euvel niet heeft waarom zou je dan niet de oorzaak zoeken ipv een dikke pleister erover te plakken?
 
Ik heb hem zojuist gestart bij 11°c en ik kwam op 1500t/min. X-adv 2021 750cc . Bij stoppen heb ik geen probleem van kruipen maar als ik achteruit wil rijden is dit veel gemakkelijker in neutraal. Hij heeft verleden week ook een update gekregen voor het haperen bij het hernemen/stil vallen, in een bocht naar omhoog. Dit is nu opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Warm draaid hij nu op 1200t/min én hij kruipt, wat hij vroeger niet deed, maar ik vind het geen nadeel. Als ik een rood licht heb laat ik hem stilletjes uitbollen/kruipen, met wat geluk krijg ik groen voor ik moet remmen en dan word het een vliegende start.
 
Terug
Bovenaan Onderaan