Afstellen, uitvaller

Ramonnmgn

MF'er
8 sep 2022
32
7
Beste leden,

Ik ben nieuw op dit forum, maar lees regelmatig mee met topics.

Ik heb echter een probleem waar ik alleen niet 100% de ervaring en kennis voor heb om uit te komen.



Ik heb een marauder vz800 uit 1998 die ik aan het opknappen ben. Ruim 1,5 jaar later is nu het moment aangebroken om hem af te stellen.

Beide carburateurs zijn eraf geweest en ultrasoon gereinigd en hebben een nieuw revisie setje gekregen.

Na montage en gaskabel afstelling ding weer aan de praat gekregen (niet afgesteld).

Van de week op gehoor afgesteld en met de carbtune pro synchroon laten lopen. Top zou je zeggen.

Heb er vervolgens dik 20 a 30 minuten op gereden, wat voor mijn gevoel heerlijk ging. Enige probleem was dat de motor bij stilstand in stationaire toestand weer afsloeg (bij stoplichten oid).

Goed, weer terug afstellen zou je zeggen. Nu heb ik hier buiten de 2 afstel schroeven en de synchronisatie kabels verder niet heel veel verstand van. Uberhaubt niet, maar ik doet het enigzins op gehoor en met de carbtune pro.

Terug naar de basis instelling. Volgens mij heeft de vz800 benzine stelschroeven en geen luchtstelschroef, dus deze op beide carbs dichtgedraaid en 2 volle slagen open. Vervolgens weer met de carbtune pro synchroon gesteld.

Gekke is, het synchroniseren is het laatste wat ik heb gedaan en toen kon ik nog gasgeven en de toeren verhogen.

Wilde ik vandaag wegrijden, slaat deze steeds af als ik gas wil geven… dus starten (koud) lukt, moet wel wat gas bij geven om afslaan te voorkomen, maar zodra ik in de 1 gas geef om weg te rijden, slaat de motor af…

Ik ben nu eigenlijk op zo’n punt dat ik niet meer weet hoe ik hem nou moet afstellen.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat jullie me een beetje in de juiste richting kunnen duwen hiermee. 🙌
 
Ja dat begrijp ik. Het ligt er een beetje aan. Als je alleen van plan bent te rijden met dit soort temperaturen, kan je het wel laten zitten. 3 slagen uit is meestal wel een beetje de max die je aan kan houden. Ook ivm gasreactie enzo. Ga je ook met 10 graden kouder nog rijden, zal het waarschijnlijk wel nodig zijn.
Bedankt! Ik ga het hiermee proberen.

Ik als “rookie” vraag me alleen wel af hoe dat kan.
Dus dat met 2 slagen uit hij loopt, maar uitvalt (stationair en bij gasgeven) na 10 minuten en bij 3 slagen niet.

Ik ben oprecht benieuwd
 
Ja ik denk van wel. Ik weet niet zeker of het kan maar je zou als je het contact aan laat staan kunnen kijken of de brandstofpomp tussendoor aan slaat. Hou het olieniveau in de gaten
 
Oke, heeft een tijdje goed gelopen en zelfs meerdere keren op gereden.

Vandaag was eigen mijn tank eindelijk klaar dus die gemonteerd en weer mee gereden. 20 a 25 min goed mee gereden, toen stotterde die weer tijdens het rijden.

Tot 25 min prima gereden, maar toen die eenmaal “heet” was kon ik hem niet meer doortrekken en klapperde die ook als ik het gas steeds los liet.

ik heb zoals eerder in dit topic beschreven open uitlaten gemonteerd en heb toen de stelschroef op beide carbs 3 slagen ipv 2 slagen opengedraaid.

Ben ik nu alsnog de sigaar en moet ik grotere sproeiers monteren of is er wat anders aan de hand aangezien ik er meerdere malen (weken terug) toch wel 30+ minuten mee heb gereden.

Ben erg benieuwd naar wat jullie vinden.

Edit: een ander verschil is de temperatuur. Is vandaag een stuk kouder dan weken terug. Kan dit ook invloed hebben en zo ja, waarom? Aangezien de motor toch gewoon heet is?
 
Laatst bewerkt:
Dat heeft met de luchtdichtheid te maken. Koude lucht heeft een hogere dichtheid, wat betekend dat er méér zuurstof in hetzelfde volume zit. Het zou dus prima kunnen dat je eerst inderdaad met hogere temperaturen hier geen last van had en dat het net op het randje van goed zat, maar dat het nu weer daaronder zit. Carburateur motoren hebben hier sowieso gevoeliger voor, omdat het een statische afstelling is. Wil je met deze temperaturen ook rijden, kan je dus beter toch een grotere sproeier monteren.
 
Klinkt heel logisch, bedankt voor je toelichting.

Is het dan de mainjet die ik een maat groter moet nemen? Of wat is hiervoor aan te raden.

Sorry, ik ben niet heel erg thuis hierin nog :)

Nogmaals bedankt voor snelle en duidelijke toelichting
 
Wees voorzichtig dat je niet te "rijk" gaat met de sproeierbezetting.. Naar mijzelf gekeken ben ik daar ook een paar keer mee mis gegaan. Ja, ik doe veel van mijn sleutelwerk gedurende de winterperiode (tijd vorens het seizoen). En ja, zelfs in het voorjaar met een paar (korte) testrondjes deed de motor het perfect.. Gezien je ritjes van 30 minuten komt dat aardig overeen met mijn testronden.. Echter als het blok volledig doorgewarmd is gedurende de warmere perioden was het effect negatief.. Veels te rijk gedurende temperaturen boven 20+ graden.. Ja, op stukkies korter dan 30 minuten liep ie als de brandweer..
Nu de boel goed afgesteld is gedurende de zomermaanden, neem ik het geblaf en gesnotter gedurende de koudere perioden voor lief.. Gedurende het voorjaar, zomer en najaar heb ik een aardige de balans gevonden..

Volgens geleerden: Hoe warmer, hoe armer..
 
Met carburateurs ervaar ik in de winter een ander stationair toerental. Oftewel aanpassen in de winter, maar dus ook in de zomer. Kan goed 1000 rpm verschillen per seizoen, mijn 2 cilinder is er zeer gevoelig voor....
Die 1000 rpm verschil is uitvallen of blijven lopen. Wereld van verschil hier.
 
Het ergste nu is dat de motor volledig onbereidbaar is. Doortrekken is echt onmogelijk, ik kan hem met moeite op 40km/u houden in de 2e, maar doortrekken gaat gewoon met de nodige gebrabbel en onregelmatigheden.
 
De motor laad wel goed bij? (Als je het licht uitzet, is er dan verandering?) en heb je weerstanden in de bougiedoppen? (Oudere bobines kunnen gaan doorslaan als ze warm worden, maar kijk eerst maar naar je tankontluchting en benzinetoevoer..)
 
Totaal geen probleem gehad tot de 20 minuten rijden. Doortrekken, starten, stationair (even met choke, daarna goed zonder).

Ik zal de genoemde dingen eens controleren
 
Terug
Bovenaan Onderaan