Afstellen, uitvaller

Ramonnmgn

MF'er
8 sep 2022
32
7
Beste leden,

Ik ben nieuw op dit forum, maar lees regelmatig mee met topics.

Ik heb echter een probleem waar ik alleen niet 100% de ervaring en kennis voor heb om uit te komen.



Ik heb een marauder vz800 uit 1998 die ik aan het opknappen ben. Ruim 1,5 jaar later is nu het moment aangebroken om hem af te stellen.

Beide carburateurs zijn eraf geweest en ultrasoon gereinigd en hebben een nieuw revisie setje gekregen.

Na montage en gaskabel afstelling ding weer aan de praat gekregen (niet afgesteld).

Van de week op gehoor afgesteld en met de carbtune pro synchroon laten lopen. Top zou je zeggen.

Heb er vervolgens dik 20 a 30 minuten op gereden, wat voor mijn gevoel heerlijk ging. Enige probleem was dat de motor bij stilstand in stationaire toestand weer afsloeg (bij stoplichten oid).

Goed, weer terug afstellen zou je zeggen. Nu heb ik hier buiten de 2 afstel schroeven en de synchronisatie kabels verder niet heel veel verstand van. Uberhaubt niet, maar ik doet het enigzins op gehoor en met de carbtune pro.

Terug naar de basis instelling. Volgens mij heeft de vz800 benzine stelschroeven en geen luchtstelschroef, dus deze op beide carbs dichtgedraaid en 2 volle slagen open. Vervolgens weer met de carbtune pro synchroon gesteld.

Gekke is, het synchroniseren is het laatste wat ik heb gedaan en toen kon ik nog gasgeven en de toeren verhogen.

Wilde ik vandaag wegrijden, slaat deze steeds af als ik gas wil geven… dus starten (koud) lukt, moet wel wat gas bij geven om afslaan te voorkomen, maar zodra ik in de 1 gas geef om weg te rijden, slaat de motor af…

Ik ben nu eigenlijk op zo’n punt dat ik niet meer weet hoe ik hem nou moet afstellen.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat jullie me een beetje in de juiste richting kunnen duwen hiermee. 🙌
 
Bedankt voor je reactie. De motor staat niet thuis dus kan het zo 1-2-3 niet proberen. Morgen en zaterdag gaan “we” het wederom proberen met afstellen.

Wat zouden de bevindingen van de choke dicht, half of open betekenen?

Thanks 👍
Gebruik vd choke veranderd het mengsel. Meer choke is rijker (minder lucht cq meer benzine).

Adhv bevindingen kun je dan redeneren of en wat er met de afstelling is.
 
Is het zeefje onder vlotternaaldzitting ook schoongemaakt, nr 23?

1662662623315.png
 
Motobase:

https://m.louis.be/filialen

Startpagina / Magazine / Voor de motor / Bike-database / SUZUKI VZ 800 MARAUDER
Terug naar motorselectie

RESERVEONDERDELEN EN ACCESSOIRES VOOR SUZUKI VZ 800 MARAUDER JS1AF​

JS1AF111200108028 -​



SUZUKI VZ 800 MARAUDER

1996 - 2003
Technische gegevens*

Cilinderinhoud:
805
Cilinder:
2
pk/kW:
50/37, 53/39
Voertuiggewicht (kg):
222
Zithoogte (mm):
700
Klepspeling (in):
0,08-0,13MM (KALT)
Klepspeling (uit):
0,08-0,13MM (KALT)
Stationair toerental:
1200 ± 100 U/MIN
Luchtschroef carburateur:
1,5 AUSDREHUNGEN
Bandenspanning (voor):
2,0 BAR
Bandenspanning (achter):
2,25 BAR
Bougie 1:
NGK DPR8EA-9
Bougie 2:
NGK DPR8EIX-9
Elektrodenafstand:
0,9 MM
Vorkbuis Ø:
41 MM USD-GABEL
Rondsel/kettingwiel:
15/48 ZÄHNE
Ketting/eindaandrijving:
116 GLIEDER


1,5 volledige draai uit is kennelijk basis om te starten.
 
Welkom op het MF!

Het afslaan bij wegrijden zou een vergeten gesloten benzinekraan kunnen zijn?
Is het afslaan niet gewoon op te lossen met het iets verhogen van het stationair toerental?
 
Dank voor de vele info! Ja, in de revisieset zat 22 en het gaasje (23) is gereinigd!

In de vlotterkamer alles gedemonteerd en schoon geblazen en gereinigd. Schroeven die externe te stellen zijn hebben we laten zitten.

Ik zal morgen eens beginnen op 1.5.
 
Welkom op het MF!

Het afslaan bij wegrijden zou een vergeten gesloten benzinekraan kunnen zijn?
Is het afslaan niet gewoon op te lossen met het iets verhogen van het stationair toerental?

Bedankt voor je reactie!

Daar hebben we inderdaad het een en ander aan gesleuteld tbv de nieuwe tank. Morgen nogmaals even de benzinekraan controleren en of de benzine slangen vrij lopen vanaf de tank.
 
Hoe maak je dit schoon? Ik kan er namelijk bij zonder de hele carbs weer te demonteren.

Kan ik de stelschroeven voorzichtig verwijderen (met veertje en ringetje) en doorblazen met compressor? Of wat is aan te raden om te doen hiermee?

Gekke is dus dat maandag ik gewoon perfect heb gereden, enkel stationair liep die dus niet goed.
 
Hoe maak je dit schoon? Ik kan er namelijk bij zonder de hele carbs weer te demonteren.

Kan ik de stelschroeven voorzichtig verwijderen (met veertje en ringetje) en doorblazen met compressor? Of wat is aan te raden om te doen hiermee?

Gekke is dus dat maandag ik gewoon perfect heb gereden, enkel stationair liep die dus niet goed.
Dat deel regelt mn stationair en lage toeren.

Misschien carb reiniger er door en dan doorblazen? Zit wel je blok onder de benzine...

Zelf vind ik carbs los fijner werken.
 
Misschien toch troep in de tank? Is deze bij de revisie helemaal gereinigd en doorgespoeld? Nieuwe benzine (98) getankt?
Kwestie van even de vlotterkamers verwijderen, en checken op vuiligheid / bezinksel.
Indien aanwezig: alle sproeiers doorspuiten met remmenreiniger, en hopen dat het zo opgelost is. (meestal niet)
 
Misschien toch troep in de tank? Is deze bij de revisie helemaal gereinigd en doorgespoeld? Nieuwe benzine (98) getankt?
Kwestie van even de vlotterkamers verwijderen, en checken op vuiligheid / bezinksel.
Indien aanwezig: alle sproeiers doorspuiten met remmenreiniger, en hopen dat het zo opgelost is. (meestal niet)

Troep lijkt me sterk aangezien ik een filter heb tussen de benzinekraan en de pomp. Zou natuurlijk alsnog kunnen in de kraan misschien?

Heeeeele domme vraag misschien maar benzine 98?
 
Heeeeele domme vraag misschien maar benzine 98?
Is wat schoner dan 95, meer echte benzine.

Ik test met Aspen4 dan ben je meteen van die vieze benzinelucht af.

Met het vervangen van de vlotternaalden, heb je de vlotterhoogtes vergeleken? En een Carb die je niet helemaal (He-Le-Maal!!) schoonmaakt is dus gewoon nog vies. Het kan ook zijn dat je mototr, doordat er iets niet goed afsluit, gewoon staat te verzuipen.

Je weet iig waar je het moet zoeken :Y
 
Heb je dat benzinefilter ook vervangen?,eigenlijk 1 van de eerste dingen die je moet doen,een door
vuil verzadigd filter laat te weinig benzine door.Verder echt heel de carb uit elkaar halen ook het deksel van het membraan,
membranen kunnen scheurtjes vertonen.
 
Beide carburateurs zijn eraf geweest en ultrasoon gereinigd en hebben een nieuw revisie setje gekregen.


Terug naar de basis instelling. Volgens mij heeft de vz800 benzine stelschroeven en geen luchtstelschroef, dus deze op beide carbs dichtgedraaid en 2 volle slagen open. Vervolgens weer met de carbtune pro synchroon gesteld.
Om kort te gaan, de gasfabrieken zijn ultrasoon gereinigd zonder de regelschroeven te verwijderen en de daarbij behorende o-ringen te vervangen..
 
Kleine update. Tank gedemonteerd, mengselschroeven losgehaald en nieuw rubbertje ertussen.

Afstelling terug naar de basis. Starten en loop. Ook gasgeven gaat ook soepel. Echter, na +/- 10 minuten gaat het weer mis. Valt uit stationair en krijg hem dan ook niet meer aan de praat.

Leek op verzuipen. Ik heb tevens andere open-uitlaten wat met de afstelling anders deed instellen. Ipv 1,5 slag uitdraaaien (mengselschroef) nu op 3 slagen (2 slagen had ik al geprobeerd).

Synchroon ook wat beter afgesteld en het eaa uitgesloten.

Loopt nu al inmiddels 20-30 minuten zonder stotteren, uitvallen en gas geven gaat erg soepel en reageert snel. Nog even aan de carbtuner gehangen en geperfectioneerd.

So far so good, maar leek erop dat hij te rijk was afgesteld (mede door andere uitlaten??) en zichzelf dus uiteindelijk verzoop.
 
Mengselschroeven verder open = rijker mengsel. Ook niet gek dat dit nodig is, wanneer je uitlaten met grotere doorstroom monteert. Wellicht is het beter om een maatje grotere stationairesproeier te monteren.
Dan heb ik het fout. Ik dacht andersom! Is dat een vereiste als de motor nu verder goed loopt? Heb er eigenlijk na 1,5 jaar sleutelen en opknappen weinig zin om beide carbs er weer af te halen 😂
 
Ja dat begrijp ik. Het ligt er een beetje aan. Als je alleen van plan bent te rijden met dit soort temperaturen, kan je het wel laten zitten. 3 slagen uit is meestal wel een beetje de max die je aan kan houden. Ook ivm gasreactie enzo. Ga je ook met 10 graden kouder nog rijden, zal het waarschijnlijk wel nodig zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan