Afstellen vering, Twist of the Wrist 2

Dragonkiss

Honda VTR SP2
19 sep 2008
2.755
0
Eindhoven
Hey allemaal,

Ik ben nogal verslaafd aan het boek en de film: Twist of the Wrist 2.
Ook is er een apart filmpje speciaal voor het afstellen van de veervoorspanning.
In het filmpje wordt de berijder er met pak en helm op gezet om een exact gewicht te hebben en de perfecte instelling te bereiken.
Echter als de benzine minder wordt neemt het gewicht af en zou het gewicht (en dus de afstelling) niet meer kloppen.

Is het daarom dus niet grote onzin dat je met helm en pak op de motor gaat zitten om een perfecte instelling te verkrijgen?


Ander vraagje:
Wie heeft er allemaal nut gehad aan deze bochtenbijbel ?

Edit: Geweldig boekje he *O*

Groeten,
Bart
 
Laatst bewerkt:
Hey allemaal,

Ik ben nogal verslaafd aan het boek en de film: Twist of the Wrist 2.
Ook is er een apart filmpje speciaal voor het afstellen van de veervoorspanning.
In het filmpje wordt de berijder er met pak en helm op gezet om een exact gewicht te hebben en de perfecte instelling te bereiken.
Echter als de benzine minder wordt neemt het gewicht af en zou het gewicht (en dus de afstelling) niet meer kloppen.

Is het daarom dus niet grote onzin dat je met helm en pak op de motor gaat zitten om een perfecte instelling te verkrijgen?


Ander vraagje:
Wie heeft er allemaal nut gehad aan deze bochtenbijbel ?

Groeten,
Bart
Nut gehad: ja

Vering gewoon met 2/3e volle tank afstellen in volledig pak :Y
 
kep boek niet gelezen wel de bijhorende film gezien...

vond het vrij simpele stof, dezelfde stof die je bij je rijles krijgt eigenlijk. kijk waar je heen wilt, opbouwend remmen, vloeiend gas geven dat soort ongein...niet echt wat van opgestoken
 
kep boek niet gelezen wel de bijhorende film gezien...

vond het vrij simpele stof, dezelfde stof die je bij je rijles krijgt eigenlijk. kijk waar je heen wilt, opbouwend remmen, vloeiend gas geven dat soort ongein...niet echt wat van opgestoken

Ik ben het met je eens dat de film redelijk "kinderlijk" is opgezet.
Maar het draait allemaal om survivalreactions, en dat is in het boek nog iets duidelijker uitgelegd.
Het is wel voor motorrijders die graag alles uit hun motors willen halen, dus voor een toerritje gaat dit ook eigenlijk niet op.

Ik heb veel geleerd van het boek, veel dingen die ik onbewust deed bij "sportiever" rijden.
 
Ik ben het met je eens dat de film redelijk "kinderlijk" is opgezet.
Maar het draait allemaal om survivalreactions, en dat is in het boek nog iets duidelijker uitgelegd.
Het is wel voor motorrijders die graag alles uit hun motors willen halen, dus voor een toerritje gaat dit ook eigenlijk niet op.

Ik heb veel geleerd van het boek, veel dingen die ik onbewust deed bij "sportiever" rijden.
De geometrie etc van de motor veranderd niet als je harder/zachter rijd hoor en juist bij tourritjes kan je goed aan je techniek werken omdat je dan alle tijd hebt hierover na te denken.
 
Ik rij gewoon met de standaard afstelling van de vering :P

Lekker makkelijk. Hoef ik ook geen rekening te houden met het toenemende gewicht door dooie muggen :')
 
goede rijtechniek zorgt pas dat je sneller wordt....als je daar bijna maximaal kan presteren ga je ook met je vering aan de slag. en alles is persoonsafhankelijk en kan een boekje alleen basisbijdrage geven aan kennis.

gevoel is een kwestie van afstellen met kennis, heb je niet voldoende kennis even langs ohlins of hyperpro....die maken een basissetup voor je.

mocht je nog een hyperpro achter shock zoeken volledig instelbaar pm je maar :)



p.s. wat veel meer invloed heeft is wat voor demp/veer spul je gebruikt en de bijbehorende buitentemperatuur gezien olie dikker of dunner wordt bij temperatuurswisselingen. heb je meer last van als een paar liter euro of een lompe/vloeiende rijstijl.
 
Laatst bewerkt:
Net wat Napo zegt. 99% v.d. rijders zal het verschil niet merken. Spijker eerst je aan je eigen "setup", de rest komt later ;) Een hoop zit tussen de oren.
 
Net wat Napo zegt. 99% v.d. rijders zal het verschil niet merken. Spijker eerst je aan je eigen "setup", de rest komt later ;) Een hoop zit tussen de oren.
Ik hoor geregeld van mensen die bij Hyperpro geweest zijn en een basisafstelling meegekregen hebben dat ze een totaal andere motor kregen in die paar minuten dus dat lijkt me zeker de moeite waard :Y
 
Het ging over het afstellen van de vering, en daar is al een nuttig antwoord op te gekomen :W
Hmmm... in het boek benadrukken ze juist meer het effect van 'throttle control'. En dat je daar soms meer effect mee behaalt dan 'bouncing the front and rear heavily' en de boel voor elk circuit driftig af te stellen. Althans, staat een heel stuk over John Kocinski die slechts met een paar kleine aanpassingen gedurende het hele seizoen verdomd goede prestaties neer zette. Puur omdat ie de balans van de fiets met het gas optimaal hield. En.. als een fiets eenmaal basic goed afgesteld is en 'in balans' is.... Dan kun je er heel veel mee doen.
 
Hmmm... in het boek benadrukken ze juist meer het effect van 'throttle control'. En dat je daar soms meer effect mee behaalt dan 'bouncing the front and rear heavily' en de boel voor elk circuit driftig af te stellen. Althans, staat een heel stuk over John Kocinski die slechts met een paar kleine aanpassingen gedurende het hele seizoen verdomd goede prestaties neer zette. Puur omdat ie de balans van de fiets met het gas optimaal hield. En.. als een fiets eenmaal basic goed afgesteld is en 'in balans' is.... Dan kun je er heel veel mee doen.
Helemaal waar :Y

Eigenschappen van het ontwerp van de sportmotor optimaal gebruiken :)
 
Ik hoor geregeld van mensen die bij Hyperpro geweest zijn en een basisafstelling meegekregen hebben dat ze een totaal andere motor kregen in die paar minuten dus dat lijkt me zeker de moeite waard :Y
Daar ben ik er 1 van :Y

Tuurlijk is het waar dat je met alleen een ander verenpakket niet sneller gaat, maar als je fiets beter aanvoelt heb je wel een hoop meer vertrouwen.
 
Als je motor beter stuurt, meer vertrouwen geeft, stabieler is onder remmen en minder ver in de veren duikt in een bocht.... ga je met alleen een paar andere veren al snel 'sneller'.
 
Als je motor beter stuurt, meer vertrouwen geeft, stabieler is onder remmen en minder ver in de veren duikt in een bocht.... ga je met alleen een paar andere veren al snel 'sneller'.
:Y

Tuurlijk is het niet zo dat met afstellen van de vering mijn motor veel sneller gaat.
Maar Napo, jij weet ook dat je met een goed tussen-de-oren-gevoel wel sneller gaat.
En dat is precies wat ik wil bereiken ;)
Ik ga zelf mijn vering met een maatje ongeveer op mijn gewicht afstellen, en weet zeker dat dit mijn rijgedrag enorm positief gaat bevorderen.

@ Mac D, TOP! Dankuwel :}
 
nou ik heb zelf vorig jaar bij hyperpro de voorste veren en de achterste veer laten vervangen ,en af laten stellen,maare ik kan het echt wel merken hoor vooral achter .hij heeft een veel betere demping gekregen met de hyperpro veer
 
Waarom wordt er eigenlijk tussengas gegeven bij het schakelen?
Wat is daar precies het nut van?
Tussengas kan je doen bij terugschakelen om het aangrijpen/loslaten van de koppeling soepeler te laten verlopen en dus geen schok/onbalans door de motor gaat ivm het plotselinge toerenverschil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan