afstellen vering

mark2009

Die hard MF'er
8 jun 2009
467
0
mooi achterhoek
hoi ik heb even hier rond zitten lezen over het afstellen van de vering,ik rijd een honda hornet 600cc bj 2009 hij veert verder prima ook in de bochten,alleen op klinker wegen trilt het stuur iets in je hand,klinker wegen vermijden is een optie :+ maar dat lukt niet altijd,ik rijd meestal met me din achter op 65 kg _O- ,wat kan ik afstellen voorveren zodat het net weg is dat trillen de ingaande demping,wil er verder niet veel aan veranderen omdat die verder prima stuurt..

grt m :]
 
En zoals je zegt: vermijden die dingen. Ik hoop dat je het gros van je motor-kilometers op niet-klinkerwegen rijdt. Als het gedrag op de overige wegen OK is: lekker laten zo.
 
Maar wat is er aan mis om het eens te proberen met minder ingaande demping , en dus ook minder uitgaande demping . Die stelknopjes zitten er niet voor niks op , gewoon opschrijven wat je beginstand is en proberen.
De meeste wegen zijn al vol gegooid met die rotbulten dus een keiharde vering is meestal toch een nadeel.
 
hoi ducsmit klopt ook weer wat je zegt,de oude instelling even opschrijven en dan gewoon uit proberen,weet alleen niet waar ik de ingaande demping en de uitgaande demping kan regelen, ik dacht dat er onder bij de voorvering dat je het daar kon stellen niet dus,misschien dat iemand het hier weet...
 
hoi Dutch achter kan ik de vering wel instellen voor weet ik het niet zeker...

Front Suspension
41mm inverted telescopic fork, 120mm wheel travel

Rear Suspension
Monoshock damper with 7-step adjustable preload, 128mm wheel travel

Het enige verschil met het model van vorig jaar is de vering en demping die verbeterd is. De voorvering is nu net als de achterschokbreker instelbaar op voorspanning en uitgaande demping
 
Laatst bewerkt:
hoi Dutch achter kan ik de vering wel instellen voor weet ik het niet zeker...

Front Suspension
41mm inverted telescopic fork, 120mm wheel travel

Rear Suspension
Monoshock damper with 7-step adjustable preload, 128mm wheel travel

Het enige verschil met het model van vorig jaar is de vering en demping die verbeterd is. De voorvering is nu net als de achterschokbreker instelbaar op voorspanning en uitgaande demping
Uitgaand open draaien dan
 
Met die moer bovenop stel je meestal de "preload" in (veervoorspanning). De uitgaande demping is een schroefje ín die moer als het goed is.

Zoiets:

abrrlc.jpg
 
Laatst bewerkt:
hoi Dutch achter kan ik de vering wel instellen voor weet ik het niet zeker...

Front Suspension
41mm inverted telescopic fork, 120mm wheel travel

Rear Suspension
Monoshock damper with 7-step adjustable preload, 128mm wheel travel

Het enige verschil met het model van vorig jaar is de vering en demping die verbeterd is. De voorvering is nu net als de achterschokbreker instelbaar op voorspanning en uitgaande demping
Volgens het engelstalige stukje is alleen de veervoorspanning (preload) op de schokdemper instelbaar.....
 
hoi voorvering is niet af te stellen,achter kan ik de veer op 7 standen verstellen heb hem daar 1 stand strakker gezet,die staat nu op stand 3 hij staat dan wel iets strakker maar heb het gevoel bij drempels dat die toch beter veert dan hier voor..

grt m
 
hoi voorvering is niet af te stellen,achter kan ik de veer op 7 standen verstellen heb hem daar 1 stand strakker gezet,die staat nu op stand 3 hij staat dan wel iets strakker maar heb het gevoel bij drempels dat die toch beter veert dan hier voor..

grt m
Met de veervoorspanning verander je niet veel meer dan de rijhoogte.
Je hebt je motor nu 1cm hoger gezet maar de demping en veerkracht is ongewijzigd.
 
Met de veervoorspanning verander je niet veel meer dan de rijhoogte.
Je hebt je motor nu 1cm hoger gezet maar de demping en veerkracht is ongewijzigd.

Ik heb een fz6 s2 waar ook alleen de veervoorspanning aan de achterzijde is in te stellen. Gezien ik hem wat stug vond, heb ik de instelling eens nagekeken, en het bleek dat deze op de "stugste" instelling 7 stond. Standaard word ie afgeleverd op 3. Toen ik de veer terug zette naar 4 a 5 merk ik wel degelijk verschil in de demping (kan natuurlijk aan mij liggen :)).

"Veervoorspanning is namelijk alleen een statische indrukking, geen extra kracht zodra de berijder op de motor zit. Natuurlijk kun je zoveel veervoorspanning geven dat de motor niet meer inveert als je er als berijder op gaat zitten, maar dan treden er veel meer (ongewenste) effecten/ problemen op"

Maw als er zoals bij mij een extreme instelling is gedaan heeft dat wel degelijk effect op de demping/veerkracht of zie ik dat verkeerd?

Kan dit voor TS die hierboven aangeeft op een zeer lichte stand 2 gereden te hebben met vriendin achterop dat dit zeer negatieve gevolgen heeft?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een fz6 s2 waar ook alleen de veervoorspanning aan de achterzijde is in te stellen. Gezien ik hem wat stug vond, heb ik de instelling eens nagekeken, en het bleek dat deze op de "stugste" instelling 7 stond. Standaard word ie afgeleverd op 3. Toen ik de veer terug zette naar 4 a 5 merk ik wel degelijk verschil in de demping (kan natuurlijk aan mij liggen :)).

"Veervoorspanning is namelijk alleen een statische indrukking, geen extra kracht zodra de berijder op de motor zit. Natuurlijk kun je zoveel veervoorspanning geven dat de motor niet meer inveert als je er als berijder op gaat zitten, maar dan treden er veel meer (ongewenste) effecten/ problemen op"

Maw als er zoals bij mij een extreme instelling is gedaan heeft dat wel degelijk effect op de demping/veerkracht of zie ik dat verkeerd?

Kan dit voor TS die hierboven aangeeft op een zeer lichte stand 2 gereden te hebben met vriendin achterop dat dit zeer negatieve gevolgen heeft?
Ja dat zie je verkeerd.
je veranderd niets aan de veerkracht en ook niks aan de demping.
 
Terug
Bovenaan Onderaan