Afstellen vering

botje

MF veteraan
8 jun 2002
2.344
0
Ik wil graag mijn veren beter afstemmen op mijn rijstijl en mijn gewicht. Nu weet ik niet zo veel van zo'n dingen af. Ik weet wel hoe je iets moet aanpassen maar niet in welke mate.

De vering van mijn RF heeft de volgende mogelijkheden:
Front Suspension
Telescopic, 43mm cartridge type,coil spring,
oil damped, adjustable spring preload
and rebound damping force
Rear Suspension
Link type,
7-way adjustable spring preload ,
rebound damping force, 4-way adjustable

Wat is de invloed van die dingen. Als ik de veren strakker zet wat moet ik dan met die rebound. En welke invloed hebben al die zaken.

Nadat jullie zo vriendelijk zijn geweest om mij hiervan even te woord te staan ga ik zelf experimenteren. Maar weet er iemand een goede uitgangspositie. Ik ben 176 cm groot en weeg zo'n 80 kg. Mijn rijstijl is sportief.
Ohja en wat moet er met de instelling van de veren gebeuren als je de motor zo'n 5 mm vooraan laat zakken (ben ik misschien van plan). En zijn er hier RF-rijders die WP veren hebben laten monteren het schijnt dat die veren een grote positieve invloed hebben op een RF.

Ok veel vraagjes maar ik kan maar bijleren.
 
Vering stelt de 'vering' af. De rebound-instelling zorgt voor de daadwerkelijke demping. Vindt je dat 'ie dus te veel blijft naveren, maak dan de demping harder. Vind je dat 'ie te weinig wil veren (en dus hard gedempt is), doe dan de rebound wat zachter. (per klikje/halve slag uitproberen).
Jammer dan je niet ook de compression in kan stellen (waarmee je de mate van inveren kan dempen).
Maar als 'ie nu al lekker rijdt moet je het zeker zo laten. Meestal is de fabrieksafstelling voldoende zolang je niet heel sportief gaat rijden.

Ennuh, bandenspanning doet ook heel veel.

Waarom wil je hem verlagen?
 
Omdat ik op het net al van enkelen gehoord heb dat de RF dan veel scherper stuurt (wel wat onstabieler op hogere rechtuitsnelheden).

Ik heb achteraan de vering laten staan op de fabrieksinstelling en vooraan heb ik de veren iets harder gezet (1streepje) en heb ik de rebound met een kwart slag vermeerderd. Morgen ga ik eens een stukkie rijden en kijken wat het geeft.

Om die vering achteraan strakker te zetten moet het wiel er dan uit. Ik kan er namelijk niet zo goed bij (niet eigenlijk) met die haaksleutel.

PS Wel een mooie reeks boordmateriaal dat er aan boord is van die soes, 't is de eerste keer dan ik ze uit gehaald heb om te kijken of er zo'n haaksleutel inzat, en ik was nogal onder de indruk van de hoeveelheid sleutels, umbrako's, tang, schreovendraaiers, ...
 
Rij gewoon een keer langs bij WP in Uden, die stellen je vering af op een basisafstelling, je kunt daar ook gratis een boekje bestellen over het afstellen van je vering, zou ik effe doen, is best leuk om eens te lezen en het kost niks, gewoon effe bellen.
 
Voor en achter staan nu wat harder (veervoorspanning en rebound). Fiets stuurt heel wat prettiger in bochten en blijft stabiel tijdens remmen en bijremmen in bochten. 240+ km/u is ook zonder schudden of beven haalbaar. Enkel mijn polsen hebben nu wat meer last op onze slechte hobbelige wegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan