Afstellen: wat en hoe?

Investig8or

MF veteraan
14 jan 2002
2.232
0
Delft
Ik had een weekje vakantie 8-) , dus dacht ik :kom , laat ik mijn motor uit elkaar halen.Het was toch klutweer. :(
Dus tank eraf , luchtbox , en ziedaar de carbs.
De sproeiers bleken standaard en de CO schroeven iets te arm(1,5 draai uit i.p.v. standaard 1.75 uit).En het gaat me om die schroeven.Ik kreeg van een kawa dealer de raad om die schroeven op 3 uit te zetten.Nou ben ik redelijk voorzichtig, dus begon ik met 2,5.Ik dacht dat tie daardoor wat beter oppakte en iets beter doortrok uit lage toeren.Dus op 3 gezet.Weer iets beter in beide dingen.Natuurlijk was ik ook benieuwd naar het verschil met de standaard instelling , dus weer terug naar 1.75.Ik merkte geen verschil.De vragen zijn nu:
Welk verschil moet er zijn
hoe kom je achter de ideale afstelling(toch op een dynobank?)
maakt het uit dat ze niet alle 4 gelijk stonden?(3 draaien uit , zal vast verschil in zitten)
Moeten de carbs gesynchroniseerd zijn?
Gaat het verbruik erg omhoog?Zit nu op 1:20 bij gemiddelde rijstijl ,dus erg vind ik het niet. :+

Het zijn een hoop vragen , daarom ook de reden deze problematiek.Ik heb 2 testen van moto73 opgevraagd , waarbij de beide zxr400-en op de bank op een hoger vermogen komen dan de mijne :? (68,8pk en 66 pk tegen 60 pk).Dat kan 2 dingen betekenen:
1.Door een slechte afstelling/vuil/andere problemen haalt mijn zxr het met een andere demper het niet tegen de standaard zxr-en
2.Ze hebben de krukas pk's vermeld.waarbij ik wil weten:hoe reken je zoiets om?

dan de laatste vraag (hoera):als je een dynojet er zelf opzet , moet ie dan nog gesteld worden?Ik kreeg te horen dat het in principe niet hoeft.

Bij deze waslijst van vragen past nog enkel een hele boel :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} voor de hopelijk vele reacties.

Oja , eerste "echte" wheelie : 20 cm.En we gaan verder.
 
Welk verschil moet er zijn

Verschil in afstelling is verschil in benzine-/luchtverhouding. Als deze niet goed afgesteld staat zal de motor niet altijd even lekker lopen (kloppen / pingelen).

hoe kom je achter de ideale afstelling(toch op een dynobank?)

Kan. Maar goeie afstelling merk je ook aan het lopen van je motor.

maakt het uit dat ze niet alle 4 gelijk stonden?(3 draaien uit , zal vast verschil in zitten)
Moeten de carbs gesynchroniseerd zijn?

Ja, de carbs moeten synchroon staan. Anders belast je je cilinders ongelijk, levert ook weer minder goed lopen op.

Gaat het verbruik erg omhoog?Zit nu op 1:20 bij gemiddelde rijstijl ,dus erg vind ik het niet. :+

Mwah, valt wel mee volgens mij. De mijne is er alleen maar zuiniger van gaan rijden (vroeger 1:12, nu 1:20) :P

Ik heb 2 testen van moto73 opgevraagd , waarbij de beide zxr400-en op de bank op een hoger vermogen komen dan de mijne :? (68,8pk en 66 pk tegen 60 pk).Dat kan 2 dingen betekenen:
1.Door een slechte afstelling/vuil/andere problemen haalt mijn zxr het met een andere demper het niet tegen de standaard zxr-en

Zou heel goed kunnen.

2.Ze hebben de krukas pk's vermeld.waarbij ik wil weten:hoe reken je zoiets om?

Deze vraag speel ik door... :)

dan de laatste vraag (hoera):als je een dynojet er zelf opzet , moet ie dan nog gesteld worden?Ik kreeg te horen dat het in principe niet hoeft.

Speel ik ook door.. :P
 
mengselschroeven zijn alleen voorr stationair en overname basis afstelling is 2 tot 3 slagen uit co percentage 2/3%,wat betreft de carb. afstelling kan je beter op een dyno laten doen want dan kan je door de airbox te modificeren er nog wat meer vermogen uithalen(3pk)maar dan moet je wel weten wat je moet doen.
groetjes rinus (rf dynojet goes).
 
de afstelling van de CO is een wettelijke eis
dat houd in dat de CO waarde (max)1,5% mag zijn(bij motorfietsen. bij auto kan dat anders zijn).
de CO schroef is normaal gesproken 'verzelgeld'
zodat men hier niet zomaar aan kan draaien.
normaal gesproken hoeft men niet de CO aftestellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan