afstelling achter shock na montage hogere band.

GuusFlater

MF veteraan
26 okt 2009
1.902
51
gelderland
na het monteren van een 190 band ipv een 180 staat de motor wat verder op de neus maar dat rijd wat minder lekker .
Wat is nu verstandig ?
achter shock veervoorspanning verlagen.
lengte achter shock verkleinen
of voorvork veervoorspanning een slag in .(verhogen)

wat zouden jullie doen?
 
lengt verkleinen (mits je een in hoogte instelbare shock hebt)
dan verander je alleen de geometrie weer naar oude stand maar blijft de shock werken zoals voorheen
 
Als je de lengte van je achterveer korter maakt maar je achteras is wel iets hoger gekomen, verandert ook de hoek van je achterbrug. Dus dat de geometrie verder gelijk blijft is absoluut niet waar. Squat of juist anti-squat zit hem soms maar in een halve graad verschil, en is zeker bij een motor met veel vermogen erg belangrijk.
Als je wil dat dat gelijk blijft (in dit geval) kun je ook de voorkant iets verhogen. Beste is om het uit te tekenen en na te meten (een chassis programma is nog mooier) om te zien wat er gebeurt.

Maar je geeft zelf al aan dat je achterkant omhoog is gegaan, en nu staat de motor te ver op zijn neus en dat vindt je niet fijn. Dan zou ik de schetsplaten rond de voorvork weer iets verhogen. Dan is de motor in zijn geheel omhoog gekomen zonder de vering te veranderen. Echter komt je zwaarte punt ook omhoog, dat is nu eenmaal het gevolg. Proberen of je daarmee kan leven. En eventueel daar weer aanpassingen/oplossingen voor zoeken, in veervoorspanning bijv.

Maar dat je iets van je geometrie kan aanpassen zonder dat er wat anders verandert is niet waar.
 
Ik zou eens even niks doen,en het even afkijken.:)
Theoretiisch zou de brommer beter sturen:]
Als het echt niet went,dan kun je altijd nog bijstellen
 
TLDR:
Meten is weten. Pak je meetlint en ga aan de bak. Weet waar je nu bent, verander de band en kijk dan waar het nu staat.

Afhankelijk van je doel kan je het beste de oude en de nieuwe band, bij voorkeur splinternieuw de omtrek meten. Banden varieren in omtrek(dus hoogte) per fabrikant. Soms hoog per model binnen een fabrikant. Fabrikanten beginnen recentelijk meer universele maten te gebruiken, zo meen ik dat de gehele pirelli range vanaf de Corsa II tm de superbike slicks allemaal dezelfde omtrek hebben. Let ook op je aspect ratio. Van een 180/60 naar een 190/55 gaan kan je verrassen welke nou echt hoger is.

De gevolgen voor jou geometrische afstelling en dus rijeigenschappen kan niemand je vertellen. Dit hangt allemaal af van de setup die je al had en waar je naar toe kan gaan. Nu is het zeker voor een hobbyist niet nodig om op de milimeter alles op te meten en af te stellen maar je kan wel wat voorwerk doen.

Aannemend dat je achterband nu hoger is dan de vorige (wat niet perse zo hoeft te zijn) het volgende:
De motor zal geometrisch meer op de neus staan
De gevolgen hier van hangen af van de afstelling van de gehele fiets:
-Tandwiel verhouding
-Shock lengte
-Voorspanning voor/achter
-Hoek van de achterbrug in relatie tot de pivot
-Het circuit waar wordt gereden.
-Rijhoogte

Om het simpel te houden, hoog je de achterkant op dan kan je dit het beste compenseren met verminderen van de doorsteek van de voorvork. De verhouding van verandering is ongeveer 3:1. 3mm verhoging op de shock resulteert in effectief 1mm verlaging voor. Voorspanning zou ik afblijven in eerste instantie. Hoewel er meer gewicht op de neus staat zou ik eerst kijken naar de geometrie voor je gaat kijken naar voorspanning, hierbij moet je in de gaten houden hoe veel van de "travel" van je vorken je gebruikt. Begin je opeens vaak de bodem te raken moet er een verandering plaats Afhankelij kvan je rijstijl,vaardigheid en waar je gaat rijden kan dit negatieve gevolgen hebben op het overal functioneren van de motor en verder disbalans veroorzaken.

Je moet jezelf afvragen of je mm's verschil in rijhoogte merkt. Ik weet van mijzelf dat ik nog niet de vaardigheid heb om dit te herkennen maar ik ben mij wel bewust van alle verandering aan mijn motor, het is tenslotte mijn veiligheid.

Er ff van uit gaande dat jou motor niet is afgesteld door een blinde, de boel netjes is onderhouden en is aangepast op jou gewicht en rijstijl. Kan een te hoge achterkant leiden tot oa, verminderde grip/drive. Te veel gewicht op de voorband: excessief slijtage, "ploegen", onderstuur.

Er bestaan geen quick fixes met performance in motorracen helaas.
Als je de tijd en middelen hebt, boek dan een trackday specifiek om je nieuwe banden/setup te testen en ga spelen met je geometrie en instellingen. Zorg dat je een 0 meting doet voor je begint zodat je weet waar je motor sowieso werkt. Ga hierna structureel te werk met het veranderen van variabelen en kijk wat fijn voor jou rijdt.

Pas sowieso op met teveel tegelijk veranderen, zo verlies je het overzicht en kan je helemaal de kluts kwijtraken.
Maar vooral: Geniet!
 
Laatst bewerkt:
IK ZEG ! we gaan het meet lint er maar is bij pakken om hem op dezelfde hoogte te krijgen.
Bedankt voor de opmerkingen .
 
Het verschil tussen 180 en 190 is minimaal voor de vering...............of jij dat gaat merken, vraag ik me af.
De bredere slof ga je wel merken door lomer, maar stabiel sturen en grip.

Verschil tussen een 180/55 en 180/60 is eender..........het verschil voor de vering is minimaal, iig niet de moeite waard om de vering anders af te stellen, maar wel iets anders sturen en betere grip.
 
Het verschil tussen 180 en 190 is minimaal voor de vering...............of jij dat gaat merken, vraag ik me af.
De bredere slof ga je wel merken door lomer, maar stabiel sturen en grip.

Verschil tussen een 180/55 en 180/60 is eender..........het verschil voor de vering is minimaal, iig niet de moeite waard om de vering anders af te stellen, maar wel iets anders sturen en betere grip.


Ik denk dat ik dan het lomer insturen voel , heb de shock 1 slag in gedraaid en als ik hier niks aan merk ga ik weer terug naar mn oude setting.
 
-Solex waarom zou dat niet uitmaken? Als ik van een merk overstap met een relatief hoge band, naar een minder hoge of anderom. Dan is de band mischien wel breder. Maar het gaat hier om de hoogte, milimeters maken het verschil. Als een band 2mm in rijhoogte veroorzaakte, heeft dit wel degelijk invloed op het chassis en waarschijnlijk ook de vering.

-Guus Je zegt dat die voor je gevoel langzamer instuurd, ben je ook naast maat van merk verandert? Bedoel je met shock 1 slag indraaien dat je de shock korter hebt gemaakt? Hoeveel mm is 1 slag?
 
Ook belangrijk is het om te weten hoe hoog de zijwang is van de banden. Ik ben recentelijk van michelin poweer cup evo 180/55 naar Bridgestone R11 190/55 overgestapt. Ondanks dat de R11 een flink stuk hoger is, is de zijwang lager dan de michelin. Dit betekend dat de motor rechtdoor rijdend meer op zijn neus staat, maar als de motor op 1 oor ligt dan is de geometrie zelfs luier dan bij een 180/55.

Dit voel je duidelijk, de motor stuurt heel snel in, maar op hellingshoek wordt hij steeds stabieler. De geometrie aanpassen moet je dus in dat geval niet doen.

Maar dat hangt van merk en type band af. De zijwang van een 180/60 pirelli en 180/55 zijn even hoog, waardoor de motor in theorie op hellingshoek ongeveer dezelfde geometrie behoudt, maar die is ook weer zo veel breder dat dat ook weer uitmaakt.

Mischien moet je maar proberen de vork iets te verhogen en kiezen wat jij het lekkerst vind rijden.

Gr. Michel
 
Zowel voor als achter verhogen dmv veervoorspanning (snelste manier). Wanneer je tevreden bent over het stuurgedrag evt de lengte aanpassen voor en achter en veervoorspanning terug naar de originele setting.
 
Laatst bewerkt:
Veervoorspanning gebruiken om een geometrische veranderingen te compenseren raad ik je af. Wederom is meten weten. Meet je rijhoogte voor de zogeheten sag. Als je sag goed staat en je er nog ff paar slagen preload bij stampt, kan dit negatieve invloed hebben op het rijgedrag.

Kan je ook verder uitwijden over waarom het “wat minder rijdt?”
Edit: je zegt dat die slomer instuurt, hoe is je exit nu?
Moet je input in het stuur geven als je maximaal lean angle hebt bereikt, houdt die zijn lijn goed, hoe gaat het aanremmen, wat is de stabiliteit etc
 
Ik heb de kont laten zaken met 1 gang in van mn achter shock .
de kont voelde op het gas ligt aan en had meerdere uitstapjes met vroeg op het gas gaan.
verder stuurt het prima een 190 band en gaan we de 12e nog een trainings dag pakken om de puntjes op de I te krijgen.
 
veervoorspanning (rijhoogte) veranderen kost een paar seconden en weet je in een sessie welke richting de goede is. Rijd de pitstraat in geef 3mm meer of minder en rijden maar weer. De rijhoogte van de voorvork veranderen tussen de sessies ben je de hele dag aan het sleutelen. Gebruik de tools daar zijn ze voor. Wanneer je voorzichtig bent en met 1 of klikjes werkt, weet je na 10 seizoenen rijden nog niks.
 
Hehe nou, als de motor toch op de stands staat, en je een schuifmaat bij je hebt + tools heb je echt wel in 20 minuten je forks anders doorgestoken hoor. Bij gebrek aan stands is dat natuurlijk al lastiger
 
Check deze video even.
Suspension For Mortals, Chapter 19, "Chasis Geometry"

Een must voor een circuitrijder om te bekijken. De hele serie die op youtube staat zou ik dan direct even meepakken als je tijd hebt.
 
Zeker mooie video's en heel leerzaam. Maar ondertussen ook al weer maar dan 10 jaar oud, en ook niet alles wat Max uitlegt klopt 100%. Maar daar kom je vanzelf achter. Verder prima voor mensen die wat meer willen weten en verder willen komen.
 
Hehe nou, als de motor toch op de stands staat, en je een schuifmaat bij je hebt + tools heb je echt wel in 20 minuten je forks anders doorgestoken hoor. Bij gebrek aan stands is dat natuurlijk al lastiger
Wordt alleen een probleem als je vorkpoten standaard al gelijk staan met je kroonplaat,fiets aan de voorzijde ophogen gaat dan niet meer.
Bij mijn Kawa ZX10R kan ik de vorkpoten ook zelfs niet doorsteken,probleem bij deze vorken is dat zij direct onder de kroonplaat en clipons van 50mm smaller worder naar 49mm dus de clipons worden dan een probleem omdat ze dan nog maar een gedeelte op het stuk van 50mm bevestigd zitten.Is op te lossen door bijv. clipons van Gilles Tooling,die zijn er in een smalle uitvoering maar bij de meeste clipons lukt dat niet.
 
Na heel wat proberen en een band naar de kl@te gereden te hebben is het voor de bakker .
Motor stuurt weer top .
Had niet alleen met de 190 band te maken bleek later.
Achter de veervoorspanning laten zakken ( bleek te hard te zijn voor mijn gewicht) en uitgaand wat minder , voor de hoogte aangepast en hopla.
 
Terug
Bovenaan Onderaan