Afstelling carbs en kleppen Ural zijspan......

4 dec 2003
121
1
Amsterdam
Hoi luitjes,

Zal vast al eens langs gekomen zijn, maar met zoeken kon ik het niet terug vinden: Ik wil mijn gasmengsel wat rijker zetten, maar moet de luchtschroef dan in of uit gedraaid worden. Verder ging mijn bakie gister opeens gek doen bij het toeren, er lekte olie uit het gat waar de kleppendeksel vast geschroeft (gebout) zit. Pijnlijk, al die hete olie over je sokken (had alleen sandalen aan :9 ). Deksel eraf, niks kunnen vinden, en na opnieuw monteren van het deksel was het lekken over. Ik zag toen ik het deksel er af had ook dat de kleppen veel meer dan 0.05 mm speling hadden, maar ik heb ze maadag nog gesteld, op die 0,05 mm. Wordt de speling bij een heet blok groter, of zo? Ik zou denken juist kleiner, doordat heet metaal uitzet... :? Als iemand hier een antwoord op weet zou ik heel blij ;) zijn.

Massel. Wied.
 
0,05 is veel te klein! Volgens mij is het 0,15 inlaat en 0,20 uitlaat. Even uit mijn bolle hoofd.

heb je ze wel gesteld met de zuigers in de juiste stand?:/

En schroef uit = rijker mengsel (bij mijn Rus in ieder geval).

:)
 
0,05 is veel te klein! Volgens mij is het 0,15 inlaat en 0,20 uitlaat. Even uit mijn bolle hoofd.

heb je ze wel gesteld met de zuigers in de juiste stand?:/

En schroef uit = rijker mengsel (bij mijn Rus in ieder geval).

:)

Oeps, ik heb een voelermaat set die bij die rus zat gebruikt, en daar zitten er maar twee aan, 0,05 en 0,3 |(
De zuigers stonden op bdp vd compressie slag.
En wat die schroef betrefd, zal dat bij die van mij ook wel zo zijn. :)

Ralfie, bedankt hoor :}
 
euh, de schroeven 2 en halve slag uit, de naalden 70mm onder de gasschuif uit steken en de kleppen op een tiende? bij ural weet ik dat laatste niet zeker, hou de speling van ralf dan maar aan.
bestel anders een werkplaatshandboek, daar staan al die dingen in..
vergeet niet je carbs gelijk te stellen, dat de schuiven even hoog gaan..
 
euh, de schroeven 2 en halve slag uit, de naalden 70mm onder de gasschuif uit steken en de kleppen op een tiende? bij ural weet ik dat laatste niet zeker, hou de speling van ralf dan maar aan.
bestel anders een werkplaatshandboek, daar staan al die dingen in..
vergeet niet je carbs gelijk te stellen, dat de schuiven even hoog gaan..


die 2,5 is ter indicatie, schroeven zo ver uitdraaien dat je max. toerental bereikt per cilinder, dan verder afstellen: gasklep aanslag (zodat stationair per cilinder gelijk is) en gaskabel (wt sammie zegt, dat je carbs tegelijk openen / gasschuiven even hoog staan).
 
dat max toerental heb ik eerst ook aangehouden, kwam toen op een vrij arm mengsel en een onstabiel stat. toerental, vandaat 2 en halve slag, en vaak nog wat rijker, maar bij de jouwe hoeft dat natuurlijk niet zo te zijn, iedere fiets, vooral een rus heeft z'n eigen afwijkingen en eigenaardigheden, sooms wat te veel...
 
:9 Bedankt voor alle reacties, ik ga er van uit dat sinds de laatste beurt bij Jan (Gossie) de synchronisatie nog goed is, alleen de bougies werden nogal grijs, ipv licht bruin. De kleppen zijn nu gesteld op de maten van Catweazle, hij start nu goed, maar als hij heet is loopt hij nog niet echt lekker, vandaar ook mijn vraag of de klepspeling groter of kleiner wordt bij een blok op bedrijfstemperatuur. maar wel weer lekker :] de laatste dagen ;)
 
nogal grijs, ipv licht bruin. De kleppen zijn nu gesteld op de maten van Catweazle, hij start nu goed, maar als hij heet is loopt hij nog niet echt lekker, vandaar ook mijn vraag of de klepspeling groter of kleiner wordt bij een blok op bedrijfstemperatuur.

Zou wijzen op een arm mengsel.
Ehhh zijn maten voor zijklepper !!!
Weet niet wat jij hebt ?
Klepspeling wordt kleiner door uitzetting ?!? gokje :)

Waardes voor Dnepr 650 kopklepper

Unterbrecherkontakt
0,4 - 0,6 mm

Ventil / Einlaß
0,07 mm

Ventil / Auslaß
0,15 mm

Elektrodenabstand Zündkerze
0,5 - 0,65 mm
 
Voor de 650 is het toch 0,1 en 0,1??

DNEPR K-650/MT-9
exhaust valve clearance to 0.07mm. Then continue to turn the engine crankshaft until the exhaust valve starts to lift and set the inlet valve clearance to 0.07mm.
The clearance should be adjusted on the "cold" engine. The clearance should be 0.07mm.

URAL M-62, M-63, M-66, M-67
Adjust a clearance of 0.05mm between the valve stem end face and the rocking arm striker with the help of the adjusting screw. Having adjusted the clearance, safety the adjusting screw, turn the crankshaft twice and check the clearance once more.

750cc URAL 2002
gap between valve stem and pushing arm of the rocker should be between 0.1...0.15 mm.

bron: http://groups.msn.com/bCozzII/valveadjustment.msnw
 
URAL M-62, M-63, M-66, M-67
Adjust a clearance of 0.05mm between the valve stem end face and the rocking arm striker with the help of the adjusting screw. Having adjusted the clearance, safety the adjusting screw, turn the crankshaft twice and check the clearance once more.

bron: http://groups.msn.com/bCozzII/valveadjustment.msnw

Hey @Catweazle,
Ik heb een Ural IMZ-8 103 10??? Het is een kopklepper. Zat ik met die 0,05 die ik eerst aanhield dan toch goed? Maar ja, testen zal nu even niet meer gaan, mijn cardan as is naar de cardanas hemel, de vertanding aan de versnellingsbak kant is rot, kan ik wachten op een nieuwe ;(
 
Staan daar maten voor, het afstellen van de kleppen???

ik stook hem heet en stel dan m`n kleppen af tot ze net kunnen bewegen.
gaat al 20.000km goed.
en de carbs afstellen??
gaat op gevoel en gehoor... nooit geen klachten.
sproeiers 1.5 slag naar buiten en de schroeven bij de carbs één voor één
in draaien tot je de motor lekker vind lopen.
wel afstellen met licht aan, anders slaat ie af als je je licht aanzet. :P
 
Die cardan as was nog van het ouwe type, dus gewoon versleten. Ik had zaterdag al weer een nieuwe in huis, dus om half een reed hij weer (Paula en Jan: }) . Wat betrefd die afstel gegevens, die kan ik even niet meer gebruiken, mijn bakkie staat nu in Tholen, gat in de zuiger ;( :r
Gelukkig heeft de ANWB de boel prachtig geregeld, vervangende motor( geen zijspan :( ) en de motor op transport naar Tholen (Gelukkig garantie klus: })

Dus nu maar afwachten.............
 
Terug
Bovenaan Onderaan