Afstelling discussie topic: Alles over: Onsteking, compressie, brandstof, ontbranding, verhouding en meer in zowel 4takt als 2takt.

HKF

Rookie
4 jul 2017
233
44
Afstelling discussie topic: Alles over: Onsteking, compressie, brandstof, ontbranding, verhouding en meer in zowel 4takt als 2takt.

Aangezien ik redelijk vaak foutieve informatie tegenkom op het net (waar ik zelf ook van overtuigd was) open ik hier een een afstellings topic.

Kan overal over gaan. Voorbeeld punten:

Voordeel benzine 95/98/100 octaan
Squish gap
Voordel / nadeel Compressieverhoudingen
Vervroegen of vertragen van onsteking
Ontbrandingssnelheid
etc.
 
Laatst bewerkt:
Wat is de vraag?

@ArnevR had mij verzocht dit topic even te openen. Wacht op zijn reactie met toelichting over bepaalde zaken ontremt de topic titel. Heb al wat punten erbij gezet die eventueel interessant kunnen zijn.

Alle informatie die ik zelf altijd opdoe is door te googlen, googlen, googelen, googlen. Daarnaast door de werkplaatsmanuals na te kijken, cursussen /instructies te volgen, door met dealers te bellen en vooral door heel veel forums te lezen of zelf te beginnen etc.

Aangezien uit meerdere reacties bleek dat ik veel dingen door elkaar aan het halen was en op internet wat redelijk tegenstrijdige info staat, heb ik even dit topic geopend.
 
Afstellen CO waardes met/zonder lambda sonde zou wel handig zijn.
- Afstellen op het gehoor
- Afstellen op de kleur van de bougie
- Afstellen met de colortune. Werk dit wel/niet
- Afstellen met een lambda sonde, welke soorten lamdasondes zijn er. Hoe zit het met lamdasondes van Ali? Welke afstand van de uitlaatpoort aanhouden, welke diameter boren en soort moer er op lassen etc.
- etc.
 
Ja, om te voorkomen dat specifieke topics vervuild raken met des- informatie, fake news heet dat tegenwoordig, ff een apart plekje om te bakkeleien over zo iets als octaangehalte, ontstekingscurve van opgevoerde tewwtakten en minerale olie 8-)
 
  • Leuk
Waarderingen: HKF

waar wil je mee beginnen?
 

waar wil je mee beginnen?
  1. Klopvastbaarheid,
  2. Squish height
  3. Compressie verhoging m.b.t winst vermogen of verlies
  4. Waarom je vonk/onsteking zou vertragen of vervroegen
Mijn vorige overtuigingen die niet waar bleken volgens mede forumers:

Een mensel dat onder meer druk staat zal ook sneller ontbranden
Het vlakken of verhogen van de kop zou het vertragen of vervroegen van de vonk met zich mee brengen
Brandstof met een hoger octaangehalte kan een hogere compressie aan voordat het vanzelf ontbrand dan een lager octaan gehalte.
Octaangehalte speelt wel degelijk een rol met afstellen van je motorfiets.
 
Ok een serieuze aftrap dan:

Afgelopen zomer heb ik mijn gsxr srad 600 (carburateurs dus) weer eens regelmatig gebruikt. Hij had ongeveer 2 jaar stil gestaan.
Ik heb altijd op 98 gereden aangezien ik hem ook op het circuit gebruikte. Maar de laatste x voordat ik hem stil zette had ik euro 95 getankt, (waarschijnlijk toen al E5) en vond dat hij daar al niet heel erg fijn op liep. En daarom is hij voor langere tijd stil komen te staan.
Voor de eerste rit dit jaar dus de carburateurs goed gereinigd en nagekeken en vlotterhoogte afgesteld end.

Aangezien het dicht bij zijnde tankstation euro 95 E5 verkoopt dat er ingedaan. De Suzuki zou daar probleemloos op moeten kunnen rijden,..... echt niet!O-)
De carburateurs had ik gereinigd maar de stationair sproeiers kreeg ik maar niet brandschoon. Dus grotere nieuwe er in van een dynojet kit, wat ik nog had liggen. Motor liep beter, werdt niet gelijk loei heet als ik ff stil stond maar het was nog steeds niet geweldig, en zoals ik het altijd gewend was. Motor heb ik in 98 nieuw gekocht. En uiteindelijk weer terug naar nieuwe standaard maat stationair sproeiers. En voor mijn gevoel veranderde er helemaal niets......:? Dus besloten om mijn lambda "innovate lc-2" klaar te gaan maken om daar mee te kunnen testen.

Lang verhaal kort: Afgelopen zomer een zoek tocht naar 98 of 102 brandstof zonder ethanol iig. Met voorkeur voor 98 aangezien ik daar altijd prima op gereden had.
Uiteindelijk een BP station gevonden dat BP Ultimate 98 zonder ethanol verkoopt.:t

De ultimate in de tank geflikkert en ik start de Suzuki en hij had in tijden niet meer zo netjes gedraaid..... Met de 95 E5 kon ik hem niet op de choke starten maar moest ik hem ff warm draaien door zelf iets de gashendel van de stop te houden, heel iets maar als ik hem losliet dan viel de motor uit, en op de choke viel hij dus ook uit.....:?
Afijn..... begin Augustus dus de 98 Ultimate ontdekt en erin. De motor moest ik weer starten op zijn choke en die moest ik ook gewoon weer terug regelen naar mate het blok warmer werd, en zodra ik 5 kilometer gereden had kon die er helemaal af. Ook bleef hij keurig netjes op het gekozen stationair toerental draaien als ik stilstond met gas los. Kortom motor draaide weer als van ouds, en liep weer vertrouwt netjes. Zonder rare rillingen bij bepaalde toeren gebieden.

Of het aan het octaan getal of aan de ethanol ligt heb ik geen idee van, misschien een combinatie, en ook zal mijn gsxr wel prima af te stellen zijn op die huidige rommel. Maar zolang ik 98 zonder Ethanol kan tanken gaat dat erin, daar loopt hij toch echt het beste op.:]
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ok een serieuze aftrap dan:

Afgelopen zomer heb ik mijn gsxr srad 600 (carburateurs dus) weer eens regelmatig gebruikt. Hij had ongeveer 2 jaar stil gestaan.
Ik heb altijd op 98 gereden aangezien ik hem ook op het circuit gebruikte. Maar de laatste x voordat ik hem stil zette had ik euro 95 getankt, (waarschijnlijk toen al E5) en vond dat hij daar al niet heel erg fijn op liep. En daarom is hij voor langere tijd stil komen te staan.
Voor de eerste rit dit jaar dus de carburateurs goed gereinigd en nagekeken en vlotterhoogte afgesteld end.

Aangezien het dicht bij zijnde tankstation euro 95 E5 verkoopt dat er ingedaan. De Suzuki zou daar probleemloos op moeten kunnen rijden,..... echt niet!O-)
De carburateurs had ik gereinigd maar de stationair sproeiers kreeg ik maar niet brandschoon. Dus grotere nieuwe er in van een dynojet kit, wat ik nog had liggen. Motor liep beter, werdt niet gelijk loei heet als ik ff stil stond maar het was nog steeds niet geweldig, en zoals ik het altijd gewend was. Motor heb ik in 98 nieuw gekocht. En uiteindelijk weer terug naar nieuwe standaard maat stationair sproeiers. En voor mijn gevoel veranderde er helemaal niets......:? Dus besloten om mijn lambda "innovate lc-2" klaar te gaan maken om daar mee te kunnen testen.

Lang verhaal kort: Afgelopen zomer een zoek tocht naar 98 of 102 brandstof zonder ethanol iig. Met voorkeur voor 98 aangezien ik daar altijd prima op gereden had.
Uiteindelijk een BP station gevonden dat BP Ultimate 98 zonder ethanol verkoopt.:t

De ultimate in de tank geflikkert en ik start de Suzuki en hij had in tijden niet meer zo netjes gedraaid..... Met de 95 E5 kon ik hem niet op de choke starten maar moest ik hem ff warm draaien door zelf iets de gashendel van de stop te houden, heel iets maar als ik hem losliet dan viel de motor uit, en op de choke viel hij dus ook uit.....:?
Afijn..... begin Augustus dus de 98 Ultimate ontdekt en erin. De motor moest ik weer starten op zijn choke en die moest ik ook gewoon weer terug regelen naar mate het blok warmer werd, en zodra ik 5 kilometer gereden had kon die er helemaal af. Ook bleef hij keurig netjes op het gekozen stationair toerental draaien als ik stilstond met gas los. Kortom motor draaide weer als van ouds, en liep weer vertrouwt netjes. Zonder rare rillingen bij bepaalde toeren gebieden.

Of het aan het octaan getal of aan de ethanol ligt heb ik geen idee van, misschien een combinatie, en ook zal mijn gsxr wel prima af te stellen zijn op die huidige rommel. Maar zolang ik 98 zonder Ethanol kan tanken gaat dat erin, daar loopt hij toch echt het beste op.:]

Zelf ook die ervaring gehad, dan vooral met 2takten.

Meest makkelijke voorbeeld. Mijn eerste scootertje liep perfect op 95 met veel vermogen. Zodra ik 98 V-Power tankte was het stationair over, bleef niet lopen en startte ook heel slecht koud. Liep wel hoogtoerig oke, met gevoelsmatig minder vermogen.

Persoonlijk denk ik dat te maken had met de hogere ontbrandingswaarde van 98.

Want stel de lagere ontbrandingswaarde van 95 wordt meegenomen in het ontwerp van de scooter, zal een hogere ontbrandingswaarde het ontbrandingsproces moeten benadelen. Want er wordt niet genoeg druk voor opgebouwd?

In jou geval @g-flater kan het dan zijn geweest dat door 95 te tanken het mengsel te vroeg ontbrandde doordat het aan meer druk werd blootgesteld dan dat het aankon?
 
Persoonlijk denk ik dat te maken had met de hogere ontbrandingswaarde van 98.

Want stel de lagere ontbrandingswaarde van 95 wordt meegenomen in het ontwerp van de scooter, zal een hogere ontbrandingswaarde het ontbrandingsproces moeten benadelen. Want er wordt niet genoeg druk voor opgebouwd?

nee, nee en nog eens nee.

ontbrandingswaarde bestaat niet. 95 en 98 zijn index-getallen die aangeven hoe goed het betreffende mengsel bestand is tegen zelfontbranding door het samen te persen. in een motor ontworpen voor 95 zal een brandstof met octaangetal 98 nul komma nul extra vermogen genereren, tenzij die 98 meer energie bevat (wat tegenwaardig al eens zou kunnen door al die ethanol-zooi), en zal hij ook nul komma nul negatieve invloeden hebben.
 
nee, nee en nog eens nee.

ontbrandingswaarde bestaat niet. 95 en 98 zijn index-getallen die aangeven hoe goed het betreffende mengsel bestand is tegen zelfontbranding door het samen te persen. in een motor ontworpen voor 95 zal een brandstof met octaangetal 98 nul komma nul extra vermogen genereren, tenzij die 98 meer energie bevat (wat tegenwaardig al eens zou kunnen door al die ethanol-zooi), en zal hij ook nul komma nul negatieve invloeden hebben.

Duidelijk en bedankt voor je uitleg!

Als ze een motorblok ontwerpen, maken ze dat over het algemeen neem ik aan zo efficient mogelijk.

Het is dus niet mogelijk dat een blok zo ontwikkelt is dat hij met euro 95 net niet zelfontbrand bij TDC? Want als dit wel zo is zou 98 dit dan verslechteren omdat 98 dan moeilijker zelfontbrandbaar is?

Stel je levert 95 octaan benzine in een blok tot een compressie verhouding van 11:1, het zelfontbrandingspunt zit dan op zeggen 95%
Stel je levert 98 octaan benzine in een blok tot een compressie verhouding van 11:1 dan zal het zelfontrbandingspunt zitten op ongv 85%?

Welke zal dan sneller exploderen/ontrbanden?


Deze stelling is dus ook onjuist?:

"Benzine met een hoger octaangetal heeft meer moeite met ontbranden, dus in theorie is 98/102 zelfs slechter voor een motor waarvoor 95 wordt geadviseerd."

Misschien weer dubbel maar ik doe mijn best om het te begrijpen en te koppelen aan de praktijk!
 
Duidelijk en bedankt voor je uitleg!

Als ze een motorblok ontwerpen, maken ze dat over het algemeen neem ik aan zo efficient mogelijk.

Het is dus niet mogelijk dat een blok zo ontwikkelt is dat hij met euro 95 net niet zelfontbrand bij TDC? Want als dit wel zo is zou 98 dit dan verslechteren omdat 98 dan moeilijker zelfontbrandbaar is?

Stel je levert 95 octaan benzine in een blok tot een compressie verhouding van 11:1, het zelfontbrandingspunt zit dan op zeggen 95%
Stel je levert 98 octaan benzine in een blok tot een compressie verhouding van 11:1 dan zal het zelfontrbandingspunt zitten op ongv 85%?

Welke zal dan sneller exploderen/ontrbanden?


Deze stelling is dus ook onjuist?:

"Benzine met een hoger octaangetal heeft meer moeite met ontbranden, dus in theorie is 98/102 zelfs slechter voor een motor waarvoor 95 wordt geadviseerd."

Misschien weer dubbel maar ik doe mijn best om het te begrijpen en te koppelen aan de praktijk!
Het kernbegrip is ZELF. Zelfontbranding.

In een verbrandingsmotor motor op benzine, wordt de ontsteking geregeld.

Is zeer uitzonderlijke varianten van deze verbrandingsmotor, is een benzine met hoger octaangetal nodig. Om zelfontbranding te voorkomen.

That's it.

Los daarvan is energetische waarde per liter belangrijker. Vandaag de dag zit er van alles doorheen.
 
Het is dus niet mogelijk dat een blok zo ontwikkelt is dat hij met euro 95 net niet zelfontbrand bij TDC? Want als dit wel zo is zou 98 dit dan verslechteren omdat 98 dan moeilijker zelfontbrandbaar is?

je hebt van mijn vorige uitleg dus nog steeds niets begrepen. antwoorden op de rest heeft dan ook niet veel zin en ik ga hier in alle geval geen kursus verbrandingsmotoren aan je geven.

er zijn genoeg goede boeken te koop, begin daar eens mee.
 
je hebt van mijn vorige uitleg dus nog steeds niets begrepen. antwoorden op de rest heeft dan ook niet veel zin en ik ga hier in alle geval geen kursus verbrandingsmotoren aan je geven.

er zijn genoeg goede boeken te koop, begin daar eens mee.

Zal ik eens doen. Iets wat jij specifiek zou aanbevelen qua titels?
 
Zelfontbranding begint bij temperatuur. Comprimeren is het verhogen van de temperatuur van het ingaande mengsel. Meer compressie, hogere temperatuur (tenzij intercooler..). Een lage compressie en een lage temperatuur ontsteekt schijnbaar nog prima met een stevige vonk.

Als het mengsel ontsteekt.. gaat de druk in de verbrandingskamer omhoog. Als de temperatuur dan voor de ontsteking al heel dicht bij de zelfontbrandingstemperatuur was, dan kan door de geplande ontsteking.. en de drukverhoging.. zelfontbranding ontstaat elders in de verbrandingskamer. Dat is in elk geval wat ik ervan begrepen heb.

Aangezien de compressie piekt op bdp.. en dus de temperatuursverhoging door de compressie.. kan er ook ontstoken worden op een minder warm moment..?
 
Terug
Bovenaan Onderaan