Afstelling discussie topic: Alles over: Onsteking, compressie, brandstof, ontbranding, verhouding en meer in zowel 4takt als 2takt.

HKF

Rookie
4 jul 2017
233
44
Afstelling discussie topic: Alles over: Onsteking, compressie, brandstof, ontbranding, verhouding en meer in zowel 4takt als 2takt.

Aangezien ik redelijk vaak foutieve informatie tegenkom op het net (waar ik zelf ook van overtuigd was) open ik hier een een afstellings topic.

Kan overal over gaan. Voorbeeld punten:

Voordeel benzine 95/98/100 octaan
Squish gap
Voordel / nadeel Compressieverhoudingen
Vervroegen of vertragen van onsteking
Ontbrandingssnelheid
etc.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap het allemaal al een hele tijd... MAAR er is 1 opnemer, die wordt ini die 720 graden 4 keer getriggerd, er zitten namelijk 4 cilinders op... okee, dat 1 met 4 en 2 met 3 samen een Wasted Spark hebben is okee, maar als dan eenmaal 1 en 4 een vonk krijgen zou dat betekenen dat juist door die ene opnemer 2 en 3 ook een vonk krijgen ondanks dat die zich op of nabij het onderste dode punt bevinden... Dat zelfde geldt dan andersom voor 1 en 4
 
Ik snap het allemaal al een hele tijd... MAAR er is 1 opnemer, die wordt ini die 720 graden 4 keer getriggerd, er zitten namelijk 4 cilinders op... okee, dat 1 met 4 en 2 met 3 samen een Wasted Spark hebben is okee, maar als dan eenmaal 1 en 4 een vonk krijgen zou dat betekenen dat juist door die ene opnemer 2 en 3 ook een vonk krijgen ondanks dat die zich op of nabij het onderste dode punt bevinden... Dat zelfde geldt dan andersom voor 1 en 4

Dat ben ik ook van mening, of er moet ergens een scheiding in zitten.

Cilinder 1 en 3, of 2 en 4.
 
Wat een gedoe voor een motorontwerp wat bijna geschiedenis is, totaal inefficiënt, veel te complex, net als de stoommachine, te kritisch op de mengselverhoudingen, eigenlijk zwaar verouderde techniek.
Toch blijft het leuk.
 
Sinds je dealer van elektrische fietsen geworden ben wordt ik wel een beetje moe van je reacties zeg.
Ik ben geen dealer van elektrische motorfietsen, ik ben gecertificeerd om onderhoud en reparaties te mogen doen.
Ik verdien er geen stuiver aan, gelukkig wel aan de ice.
Snap jouw reactie niet, ik vertel alleen maar wat het is, voor mij is het fijn dat nog niet iedereen elektrisch gaat rijden, maar wel dat velen nog voorlopig met een ice blijft rondhobbelen.
Feit is en blijft dat de ice gewoon inefficiënt is, en veel te complex geworden.
maar mijn reacties hoef je echt niet te lezen hoor, kwel je zelf niet en scroll gewoon door.
 
Wat een gedoe voor een motorontwerp wat bijna geschiedenis is, totaal inefficiënt, veel te complex, net als de stoommachine, te kritisch op de mengselverhoudingen, eigenlijk zwaar verouderde techniek.
Toch blijft het leuk.
Je maakt wat goed, gelukkig, door het toch leuk te blijven vinden.. Wat totaal niet waar in je bewering isdat het motorontwerp geschiedenis zou zijn, miljarden 4pitters in lijn rijden er hier en daar nog en de complexiteit ontbreekt totaal, het is iig bij deze jappen zo doorontwikkeld dat het de basis is van iedere fiets die hiervan afgekeken is... het heet niet voor niets Genesis
 
Ik ben geen dealer van elektrische motorfietsen, ik ben gecertificeerd om onderhoud en reparaties te mogen doen.
Ik verdien er geen stuiver aan, gelukkig wel aan de ice.
Snap jouw reactie niet, ik vertel alleen maar wat het is, voor mij is het fijn dat nog niet iedereen elektrisch gaat rijden, maar wel dat velen nog voorlopig met een ice blijft rondhobbelen.
Feit is en blijft dat de ice gewoon inefficiënt is, en veel te complex geworden.
maar mijn reacties hoef je echt niet te lezen hoor, kwel je zelf niet en scroll gewoon door.
En de regeling van de elektromotor is wel simpel?
Jij kan diagnose stellen bij een kapotte controller en herstellen wat kapot is ipv klakkeloos vervangen?
 
En de regeling van de elektromotor is wel simpel?
Jij kan diagnose stellen bij een kapotte controller en herstellen wat kapot is ipv klakkeloos vervangen?

diagnose wel en elektronica laat ik herstellen indien mogelijk.
Zelfde als een ice, heb in het verleden menig mototblok mogen reviseren, maar tegenwoordig is een gebruikt motorblok de goedkoopste optie.
 
Ga proberen in jip en janneke taal een en ander te verduidelijken ..

Allereerst bougie aflezen....
Niet aan beginnen als je niet weet waarom en hoe.
Alleen op topsnelheid in de hoogste versnelling en dan je ontsteking uitschakelen is zinvol voor de verbanding af te lezen, ga niet naar huis rijden, rem niet af, kom niet aan het gas, alleen topvermogen kun je aflezen op de bougie...
AL rijd je maar 25 meter met andere gasklepstand is het geen goede kleur meer, en dan nog is het moeilijk om af te lezen...
Wat je eventueel wel kunt zien is ongelijkmatige verbranding of olieverbruik, maar that's it..

Voor REGULIERE benzine geldt , hoe hoger de klopvastheid ( octaangetal) hoe langzamer de verbranding, dus 95 verbrand sneller dan 98...
door de toevoeging van ethanol verhoog je de klopvastheid...
een motor die op 95 loopt kun je dus later laten ontsteken omdat die sneller verbrand, dit KAN dus ook betekenen dat een motor die perfect staat afgesteld voor 98 , op 95 minder lekker loopt omdat de ontsteking te vroeg plaats vindt...

ergens kwam de opmerking voorbij dat een motor ontworpen wordt voor???/?

ja en nee

Als je een raspaard ( op en top getunede auto) neemt, en je probeert daar in cuba mee te rijden, dan kom je waarschijnlijk in de problemen door de slechte kwaliteit van de brandstof, maar in Dld kun je er vrijwel alles ingooien, gewoon omdat de kwaliteit daar op het niveau ligt van wat men van een brandstof kan verwachten..

LPG en Aardgas en puur ethanol kunnen een nog hogere compressie aan, hij krijgt dan wel meer vermogen ( in potentie) maar zou dan niet meer fatsoenlijk op benzine kunnen lopen , dus daarom blijft een deel van de potentie ongebruikt ( dat we motoren kunnen bouwen die dat aankunnen laat diesel wel zien, daar is de compressie vele malen hoger)

nieuwe motor van mazda gezien heeft een compressieverhouding van 16:1
 
Ik snap het allemaal al een hele tijd... MAAR er is 1 opnemer, die wordt ini die 720 graden 4 keer getriggerd, er zitten namelijk 4 cilinders op... okee, dat 1 met 4 en 2 met 3 samen een Wasted Spark hebben is okee, maar als dan eenmaal 1 en 4 een vonk krijgen zou dat betekenen dat juist door die ene opnemer 2 en 3 ook een vonk krijgen ondanks dat die zich op of nabij het onderste dode punt bevinden... Dat zelfde geldt dan andersom voor 1 en 4

1 openemer, en dus 2 nokken op 180° van elkaar op ht vliegwiel of de trigger. nu moet je die eens goed bekijken, en je zal vast stellen dat er altijd een verschil is tussen beide, en zo weet de CDI de positie van de krukas en dus ook welke van de 2 bobijnen hij moet aansturen.

kijk even naar de trigger van een ZZR600 (heeft ook maar 1 pick up) :

https://www.ebay.com/itm/Kawasaki-Z...5-Rotor-Ignition-21007-1205-NOS-/271257167925
zit aan de rechterkant van het blok, en de pickup geeft als signaal "puls ----------puls-puls---------puls---------puls-puls----------enz"
als de CDI "puls-puls" binnen krijgt, moet hij 2-3 aansturen, krijgt hij puls binnen, moet hij 1-4 aansturen.

soms heb je een lang en een korte nok op het vliegwiel. de ontsteking gebeurt dan op het eind van de nok en afhankelijk van het tijdsverschil tussen signaal begin-einde nok weet de CDI de postitie van de krukas , en dus ook welke zuigers bovenaan staan en dus welke bobijn moet aangestuurd worden.
 
Laatst bewerkt:
Dit is een plaatje van de krukas van een FZR 1000. Je kijkt tegen de krukwang aan waar de ontstekingsgever op reageert. Aan de onderkant van de wang zit het uitgefreesde hapje waar ik al eerder over schreef. Verder zie je ook nog een aantal gaten in de wang die ongetwijfeld ook te maken hebben met het ontstekingstijdstip maar daar heb ik me nooit in verdiept. Ik weet nog wel dat één kant van het hapje precies in het midden van de gever stond als (ik dacht) cilinders 1 en 4 in bdp stonden. Maar het is ook alweer meer dan 20 jaar geleden dat aan zo'n ding gesleuteld heb, dus helemaal zeker weet ik het niet.
krukas FZR1000.jpg
 
Er zal in de ontsteking toch wel iets van intelligentie zitten die weet dat je vanaf het indicatiepunt bij toerental x op interval Y moet ontsteken? Het is toch geen ouderwetse CDI?
Ouderwetse CDI? da's hartstikke modern man!
Prevenetief condensatortjes vervangen omdat anders de contactpunten inbranden, dat waren nog eens tijden...

;-)

Zelfs voor m'n antieke Jawa zijn nu onstekingen op de markt met (programeerbare) curve...
 
Ok een serieuze aftrap dan:

Afgelopen zomer heb ik mijn gsxr srad 600 (carburateurs dus) weer eens regelmatig gebruikt. Hij had ongeveer 2 jaar stil gestaan.
Ik heb altijd op 98 gereden aangezien ik hem ook op het circuit gebruikte. Maar de laatste x voordat ik hem stil zette had ik euro 95 getankt, (waarschijnlijk toen al E5) en vond dat hij daar al niet heel erg fijn op liep. En daarom is hij voor langere tijd stil komen te staan.
Voor de eerste rit dit jaar dus de carburateurs goed gereinigd en nagekeken en vlotterhoogte afgesteld end.

Aangezien het dicht bij zijnde tankstation euro 95 E5 verkoopt dat er ingedaan. De Suzuki zou daar probleemloos op moeten kunnen rijden,..... echt niet!O-)
De carburateurs had ik gereinigd maar de stationair sproeiers kreeg ik maar niet brandschoon. Dus grotere nieuwe er in van een dynojet kit, wat ik nog had liggen. Motor liep beter, werdt niet gelijk loei heet als ik ff stil stond maar het was nog steeds niet geweldig, en zoals ik het altijd gewend was. Motor heb ik in 98 nieuw gekocht. En uiteindelijk weer terug naar nieuwe standaard maat stationair sproeiers. En voor mijn gevoel veranderde er helemaal niets......:? Dus besloten om mijn lambda "innovate lc-2" klaar te gaan maken om daar mee te kunnen testen.

Lang verhaal kort: Afgelopen zomer een zoek tocht naar 98 of 102 brandstof zonder ethanol iig. Met voorkeur voor 98 aangezien ik daar altijd prima op gereden had.
Uiteindelijk een BP station gevonden dat BP Ultimate 98 zonder ethanol verkoopt.:t

De ultimate in de tank geflikkert en ik start de Suzuki en hij had in tijden niet meer zo netjes gedraaid..... Met de 95 E5 kon ik hem niet op de choke starten maar moest ik hem ff warm draaien door zelf iets de gashendel van de stop te houden, heel iets maar als ik hem losliet dan viel de motor uit, en op de choke viel hij dus ook uit.....:?
Afijn..... begin Augustus dus de 98 Ultimate ontdekt en erin. De motor moest ik weer starten op zijn choke en die moest ik ook gewoon weer terug regelen naar mate het blok warmer werd, en zodra ik 5 kilometer gereden had kon die er helemaal af. Ook bleef hij keurig netjes op het gekozen stationair toerental draaien als ik stilstond met gas los. Kortom motor draaide weer als van ouds, en liep weer vertrouwt netjes. Zonder rare rillingen bij bepaalde toeren gebieden.

Of het aan het octaan getal of aan de ethanol ligt heb ik geen idee van, misschien een combinatie, en ook zal mijn gsxr wel prima af te stellen zijn op die huidige rommel. Maar zolang ik 98 zonder Ethanol kan tanken gaat dat erin, daar loopt hij toch echt het beste op.:]
Kijk eens waar je getankt hebt, niet het nummer, maar bij welk merk pomp.
Ik heb serieus waar eens gezien dat een tuinslang hing in waar de voorraadtanks werden bij gevuld (was dit niet in NL). Maar ja, de benzine is goedkoper per liter dus velen tanken daar.
Maar $20 van die goedkope troep brengt je net zo ver als $20 van een kwaliteits merk, en je voertuig loopt er stukken beter op..

Ik ben er wel achter dat er zeker verschil kan zitten tussen de goedkope en duurdere merken benzine.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Terug
Bovenaan Onderaan