Afstelling nokkenasketting Kawasaki GPZ 1000 RX

arco

MF'er
21 sep 2009
104
0
Purmerend
Hallo,
Kan iemand mij vertellen op wat voor manier de nokkenasketting van een GPZ 1000 RX opnieuw gespannen moet worden? Ik heb een workshopmanuel van internet gedownload en een manuel van Peters, maar hier staat niet in op wat voor manier deze afgesteld moet worden.
 
wat bedoel je precies?
de ketting zelf hoef niet af te stellen.

wil je de ketting vervangen?
dan moet je de nokkenassen op tijd zetten.
check de merktekens voordat je de boel losmaakt.

wil je alleen de spanner vervangen, dan kun je zo de spanner eraf halen en de nieuwe erop schroeven.
als de nieuwe spanner erop zit, draai de krukas dan eerst met de hand voorzichtig rond om de spanner de gelegenheid te geven om de ketting te spannen.
 
Laatst bewerkt:
wat bedoel je precies?
de ketting zelf hoef niet af te stellen.

wil je de ketting vervangen?
dan moet je de nokkenassen op tijd zetten.
check de merktekens voordat je de boel losmaakt.

wil je alleen de spanner vervangen, dan kun je zo de spanner eraf halen en de nieuwe erop schroeven.
draai de krukas dan wel eerst met de hand voorzichtig rond.

Je bent er weer snel bij!
 
Hallo bananeman,

Ik hoor dat de nokkenasketting geluid maakt als ik de motor net start en stationair laat draaien. Als de motor op temperatuur is dan is het geluid een stuk minder. Het gaat er mij om of het mogelijk is de kettingspanner er zo uit te halen en een nieuwe erin te zetten. Volgens jou moet je toch eerst handmatig de krukas verdraaien.
 
Hallo bananeman,

Ik hoor dat de nokkenasketting geluid maakt als ik de motor net start en stationair laat draaien. Als de motor op temperatuur is dan is het geluid een stuk minder. Het gaat er mij om of het mogelijk is de kettingspanner er zo uit te halen en een nieuwe erin te zetten. Volgens jou moet je toch eerst handmatig de krukas verdraaien.



nee, pas ronddraaien met de hand als de nieuwe spanner erin zit.

en zolang de spanner eraf is beslist niet de krukas verdraaien.

overigens denk ik dat de ketting vervangen meer effect heeft dan alleen de spanner vervangen.
 
Dan zal je blok ca 60 K gedraaid hebben ???

Als je er toch aan begint, altijd Nokkenasketting + de spanner vervangen.
Check gelijk je startketting en spanner (ook gelijktijdig vervangen...
Prijzen bij de OFFICIELE KAWA dealer (de internetsites zijn DUURDER!!)
spanner nokkenasketting ca 95,-- (vraag naar het ZZR type, die "lockt"),
nokkenasketting ca 35,--
Spanner startketting 120,--
Startketting 17,--
Neem gelijk de pakkingen mee !!

Leesvoer, check deze maar eens, wordt uitvoerig behandeld..
Kawa GTR 1000 topic deel 2

Blok Kawa GTR1000 en GPZ1000RX komen op zeeeeer veel punten overeen... :Y

Suc6

:W
 
Laatst bewerkt:
Mijn vraag is alsnog of je met behulp van de kettingspanner de nokkenasketting op spanning kan brengen zonder daarvoor de nokkenassen op de juiste stand te zetten.
Misschien zit er een veer op de kettingspanner. Door deze te verdraaien en opnieuw te monteren zal misschien de ketting weer op spanning zijn. Of is dit te makkelijk gedacht.
Ik hoor het graag.
 
ja dat kan.
als je de oude spanner eraf haalt, zullen de nokkenassen vast iets verdraaien zonder dat er een tand overslaat.
als je de nieuwe spanner erop zet en dan de krukas voorzichtig met de hand rondraait, gaat de nieuwe spanner vanzelf in de goede stand staan en wordt de ketting weer gespannen.
maar het is niet 100% risicovrij, dus je moet eigelijk het kleppendeksel eraf halen om te kijken wat er gebeurd.
toch heb ik het, zonder het deksel te verwijderen, al een aantal malen met succes de spanner op deze manier vervangen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan