afstelling ontsteking

marcel74

Die hard MF'er
26 okt 2005
353
0
amsterdam
ik heb een 2takt 350cc ktm enduro/crosser.
hier van heb ik de ontsteking laten reviseren in spanje(motoplat)
deze heb ik er vandaag ingezet en volgens de repairmanual op tijd gezet.
nu krijg ik hem nog niet aan de praat en wat mij opvalt is dat de terug slag van de kickstarter een stuk erger is geworden.
dus staat niet goed op tijd denk ik.
aangezien het een behoorlijk gedoe is om steeds de uitlaat te verwijderen voor dat ik bij de onsteking kan, vroeg ik me af of er iemand weet ( na aanleiding van mijn verhaal), of deze nu te vroeg of te laat zou staan.

alvast bedankt
 
Of je trapt verkeerd en bent niet gewend aan de betere compressie van je gereviseerde blok? O-) (zit er een lichtontsteking op toevallig? dan starten die dingen ook een stuk lastiger)
 
Je kan ook een beetje met de grondplaat spelen terwijl de uitlaat eraf ligt. Kun je gelijk een aantal afstellingen uitproberen. Verdraaien moet je em nu toch, dus de uitlaat moet er hoe dan ook toch nog 1 keer vanaf :P . Zou em dus gewoon eens starten zonder uitlaat, stationair kan dat niet zo gek veel kwaad. (op de buren na dan)

grz Thijs
 
nou stond dus iets te vroeg hij start nu weer.
even antwoordt op de vraag waarom in spanje.
nou motoplat wordt dus niet meer geprodceerd en een tweede handsje kon ik ook niet vinden, en via internet kon ik maar 1 bedrijf vinden.
maar goed de reden van de revisie was het laten doormeten van de ontstekking en de bombine, die waren zo gezegd niet goed ( de motor had geen power bij gas open)
nu is deze dus wel goed maar de motor heeft nog steeds geen power.
dus weer 170€ door de gootsteen.
ik wordt langzamerhand een beetje moe van dat ding, ik lig er meer aan te knutsellen dan dat ik er op kan rijden.
en het geld wat ik er in steek is ie helemaal niet waard.

en zonder uitlaat starten lijkt me helemaal geen goed plan want met uitlaat moet ik ook al een klein rondje maken, voordat oom agent weer de buurt in komt rijden
 
Die KTM's hebben toch ook zo'n schijf in de uitlaat? (powerklep oid?) Als deze dicht blijft hangen heeft ie ook totaal geen power bovenin. Zonder uitlaat was meer bedoeld om te kunnen kijken of ie start. Rijden zonder uitlaat is idd niet zo'n goed idee met een tweetakt, geheid dat je vreters krijgt aan uitlaatzijde.

grz Thijs
 
even antwoordt op de vraag waarom in spanje.
nou motoplat wordt dus niet meer geprodceerd en een tweede handsje kon ik ook niet vinden, en via internet kon ik maar 1 bedrijf vinden.
maar goed de reden van de revisie was het laten doormeten van de ontstekking en de bombine, die waren zo gezegd niet goed ( de motor had geen power bij gas open)

Tip voor de volgende keer: www.carmo.nl ;)
 
Een 350 heeft nog geen powervalve, het is eigenlijk het oude "500" blok, maar dan met een kleinere cylinder.
En Carmo kan niks met een Motoplat ontsteking. Ik wist helemaal niet dat er ergens nog een bedrijf was dat ze kan repareren.
Wat is er verder nog mis aan dat ding dan? Hoe is de compressie? Wat voor carburateur heb je er op zitten?
 
het is een ktm gs 350 uit 87
compressie is zeer goed, heeft me al gescheurde enkelbanden gekost.
carburateur is een keihin pj 38.
sproeiers zijn al vervangen membraamplaten, luchtfilter, koppelingsplaten, zuigerveren.
en neem 1 ding van mij aan, ktm uit dit bjr is heeeel duur qua onderdelen.
zuigerveren 2 stuks 74 euro
koppelingsplaten alleen de frictieplaten 180 euro.
voor al het geld had ik beter een rijdende motor kunnen kopen.
mar goed, ik heb een repairmanual, en daar staat helaas ook niet in beschreven waar ik het nu nog zoeken moet.
hij start en bij het gas geven is het veel lawaai maar niet veel vooruitgang.
ik ga morgen nog even proberen en dan hopen dat mijn bougie wat kan vertellen.
misschien dat het vlotterniveau niet goed staat.
andere sugesties zijn ook welkom
 
Is die keihin de std carburateur?? Ik dacht dat hier normaliter een bing op zat.

En hoe staat je onsteking nu afgesteld? Ik bedoel hoeveel mm voor BDP?
 
Waar ik aan zit denken als ik hoor dat je uitlaat een puinherrie maakt,is hoe zit het met de tegendruk van je uitlaat.
Als de demper er uitgehaald is kan ie ook rot gaan lopen,zeker bij hogere toeren.
Voor zulke dingen zijn tweetakten nogal gevoelig n.l.

Greetz Magnamannetje.
 
oja en hij zal nu ongeveer 2 mm voor dbp afgestelt staan, ik had hem op drie.
rekening houdend met de x dimension volgens het repairmanual.
maar goed iets terug gezet en hij starte met twee trappen zonder terugslag.
ps kan ik gewoon een universeel demper er op zetten mocht er wat mis zjn met de orgineel.
een ktm demper zal wel weer een duur grapje worden, en dat is deze echt niet meer waard.
 
nou ik heb vanmorgen nog ff gekeken maar kwam er niet uit.
hij staat nu bij de garage, en hun eerste gedachte was dat de koppeling er uit ligt.
misschien toch voortaan de profs laten knutsellen.
ik laat het nog wel weten.
 
zo stond het ook in het repairmanual, een bing.
dus ik denk dat de vorige eigenaren al eerder hebben zitten kloten.
ik zal mijn demper is nakijken, bedankt voor de tip.

Demper maakt echt niet zoveel uit.
De std 350 demper is een absobtiedemper ,rechte pijp met gaatjes (zit er nu bij mij op). Lengte 430 doorlaat 30mm mocht je de maten nodig hebben.
Die 350 hoort zonder demper ook als een speer te lopen (oorplugjes :+ ).

Als de compressie (zuiger/cilinder) ok is, dan moet je je meer zorgen over je sproeierbezetting/carburatie.
Bing en del'orto waren de std carbs voor die types.

En wat heeft de koppeling en mee van doen?
 
Laatst bewerkt:
Ik doe een een mega kick van meer dan 4 jaar *D

Ik zit met exact het zelfde probleem als de TS, ik ben nu ook bezig met het afstellen van de ontsteking. in mijn whb staat : 4,1 +- 0,1mm (25graden) BDP

Nu denk ik dat ik het BDP kan zoeken met een schuifmaat in het bougiegat?
Dan 1mm terug (zuiger 1mm naar beneden?) en dan de spoel zo draaien dat de geel gemarkeerde punten precies boven elkaar staan?

foto-2.JPG
 
Laatst bewerkt:
BDP zoek je met een gradenschijf.
je draait een bout in het bougiegat zodat de zuiger een klein stukje voor het BDP blokkeert.
zet dan de gradenschijf op nul graden.
draai de krukas dan de andere kant op totdat de zuiger weer tegen de bout aanloopt.
lees het aantal graden af en deel dat door 2, dat is dan het exacte BPD.
 
Bij die types los je de schroeven van de grondplaat. Zet een pennetje van , ik dacht, 2 mm door dat gat van het vliegwiel en in het gat van de ontsteking. Nu kun je met kleine tikjes van het vliegwiel de grondplaat verdraaien totdat je hebt bereikt wat je moet hebben. Vliegwiel eraf, schroeven vast. Vliegwiel erop en controleren.

Maar 4.1 mm BDP voor een 350? Ik denk dat je ruim onder de 3mm hoort te zitten. Std =2.3 tot 2.8mm.
Bij 4 mm kun je wachten op de terugslag en die zal niet "mild" zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bij die types los je de schroeven van de grondplaat. Zet een pennetje van , ik dacht, 2 mm door dat gat van het vliegwiel en in het gat van de ontsteking. Nu kun je met kleine tikjes van het vliegwiel de grondplaat verdraaien totdat je hebt bereikt wat je moet hebben. Vliegwiel eraf, schroeven vast. Vliegwiel erop en controleren.

Maar 4.1 mm BDP voor een 350? Ik denk dat je ruim onder de 3mm hoort te zitten. Std =2.3 tot 2.8mm.
Bij 4 mm kun je wachten op de terugslag en die zal niet "mild" zijn.

Dat is een goede beschrijving, nu heb ik alleen nog een vraag.
4,1 +- 0,1mm (25graden) BDP betekend dat, de zuiger 4.1mm naar beneden moet voor BDP, en dat moet dan gelijk zijn aan 25graden? en 0,1 zal dan de tolerantie zijn?

Mijn motor is overigens een 250cc.
 
Terug
Bovenaan Onderaan