Afstelling r1100rt

Carlos010

MF'er
1 mei 2011
74
0
Barendrecht
Hallo,
Ik heb een zuiger vervangen en alles weer in elkaar gezet maar nu krijg ik het krukas niet meer rond, achteruit wel. Vooruit gaat de uitlaatklep open op het BDP en loopt de zuiger vast, ik heb tijdens demontage het tandwiel aan de ketting vast gemaakt dus dat zit ook weer op de zelfde manier gemonteerd. Wie kan me verder helpen.
Bvd Carlos 010
 
Hoi, MasterTommy.
Ja ik denk ook aan de timing, maar hoe controleer en stel je dat af.

Markering op het krukas tandwiel en die van de nokken as...?

Afstellen doe je bij het monteren van het nokkenastandwiel.

2008-07-18_204516_suzuk2.gif

Slechts een voorbeeld ter illustratie, niet jouw motor dus

En indien niet aanwezig, kleine kans, markeer je de boel handmatig voor je de zooi open trekt. Echter weet ik niet of je dat zelf gedaan hebt, of de motor zo hebt gekocht.

Ga eerst maar opzoek naar een WPH.


Jim
 
Laatst bewerkt:
Is het misschien een idee om de stand van zuiger en tandwiel af te kijken bij de andere cylinder, die zuiger moet ik ook vervangen. Ik denk er dan aan om de kop er af te halen met gesloten kleppen, de zuiger over BDP te draaien en dan de kop weer terug zetten?
 
Beste Jim,
Ik heb gewekt volgens het wphb, ook de markering op het nokkenas tandwiel heb ik in de gaten gehouden, ik kan alleen maar verzinnen dat het is misgegaan, zat ik eigenlijk al aan te denken tijdens demontage, bij de kettingspanner, je span hem toch weer anders op met de kans dat de krukas iets verdraaid, maar goed het is gebeurd en ik moet het oplossen. In het wphb staat dat de klep moet sluiten 5 graden voor BDP en opent 27 graden voor OPD, kan ik dan niet bv de zuiger 5 graden voor BDP zetten, tandwiel op het merkteken zetten en dan de kop er weer op?
 
Kijkend naar de tekening van Jim valt volgens mij het kwartje, dit is me plan. Ik draai het krukas tot de kleppen gesloten zijn, draai het tandwiel los zodat de nokkenas blijft staan, brengt de zuigers op BDP en draai vervolgens het tandwiel vast. Is dit de manier?
 
Als de markeringen correct staan, zou hij niet vastlopen. Je moet eerst de krukas op tijd zetten. Heb je het nokkenastandwiel op de juiste markering van de nokkenas? Het tandwiel en de nokkenas zijn vaak 2 losse delen die ook op een bepaalde stand moeten zitten.
 
Het merkteken op het tandwiel en op het blok zie ik wel maar ik moet er vanuit gaan dat het tandwiel verdraaid is tov de nokkenas en een merkteken op de nokkenas kan ik (nog) niet vinden, ik weet ook nog niet of dat teken er ook op staat. Ik begin het nu ook wel een beetje te begrijpen, als er op de nokkenas ook een teken staat dan is het volgens mij hoe ik het nu begrijpt appeltje-eitje, maar als dat teken er niet staat dan moet ik wat anders verzinnen om het tandwiel met de nokkenas op tijd te zetten. In het wphb staan wel afstellingen maar hoe dat word omschreven is voor mij algebra.
 
Het nokkenastandwiel kan niet draaien t.o.v. de nokkenas.
Je moet echt kijken naar de merktekens.
Ik hoop voor je dat je niet veel kracht hebt gezet bij het ronddraaien want er is niet veel nodig om zo de kleppen krom te krijgen.
Als je de nokkenas draait (met de zuiger niet op bdp) totdat de kleppen gesloten zijn zit je niet ver van het merkteken.
 
Hallo,
Ik heb een zuiger vervangen en alles weer in elkaar gezet maar nu krijg ik het krukas niet meer rond, achteruit wel. Vooruit gaat de uitlaatklep open op het BDP en loopt de zuiger vast, ik heb tijdens demontage het tandwiel aan de ketting vast gemaakt dus dat zit ook weer op de zelfde manier gemonteerd. Wie kan me verder helpen.
Bvd Carlos 010
Je hebt iets fout met de timing. Ketting weer los en opnieuw dus.
 
Het kan heel goed zo zijn dat je krukas niet goed staat,dus eerst controleren of de zuiger
op de compressie slag staat en op z,n bovendste dode punt,en dan kijken hoe de
nokkenas timing is.
 
Laatst bewerkt:
Is het misschien een idee om de stand van zuiger en tandwiel af te kijken bij de andere cylinder, die zuiger moet ik ook vervangen. Ik denk er dan aan om de kop er af te halen met gesloten kleppen, de zuiger over BDP te draaien en dan de kop weer terug zetten?
Ik heb geen ervaring met BMW, maar die heeft toch geen nokkenassen in de kop?
Als je 1 nokkenas hebt in je carter dan kan het niet anders dan dat beide zuigers tegen de klep aan komen (als hij al zover rond kan)
Je kan dan niet de timing van de ene zuiger verkeerd zetten terwijl de andere wel goed staat.
Of heeft hij 2 onderliggende nokkenassen?
 
Ik heb geen ervaring met BMW, maar die heeft toch geen nokkenassen in de kop?
Als je 1 nokkenas hebt in je carter dan kan het niet anders dan dat beide zuigers tegen de klep aan komen (als hij al zover rond kan)
Je kan dan niet de timing van de ene zuiger verkeerd zetten terwijl de andere wel goed staat.
Of heeft hij 2 onderliggende nokkenassen?

Heeft wel een nokkenas in de kop,die beweegt de kleppen via korte stoterstangetjes,
de nokkenasketting loopt naar een tussenas toe en die staat weer met een ketting in vebinding met de krukas,het is dus heel goed mogelijk dat de nokkenasketting op de
tussenas is versprongen.
 
Laatst bewerkt:
ik ben eruit, ik heb het merkteken op de nok gevonden, op het rt forum kreeg ik gelijk een plaatje met uitleg. De zuiger terug gebracht naar de uitlaatslag vlak voor het laagste punt daarwaar de uitlaatklep open gaat, de bout van het kettingwiel gedraaid en daar kon ik het merkteken zien zitten. door het krukas te verdraaien draaide de merktekens naat elkaar toe de bout weer vastgezet en gecontroleerd, lijkt allemaal goed alleen heb ik weer de kans dat ik het borgnokje ( die schijnt erop te zitten) plat heb gedraaid met de vorige foute manier van monteren. Ik ga het vanmiddag controleren, in ieder geval begrijp ik nu hoe de timing te zetten.
Jullie bedankt voor het meedenken en de raad.

Groetjes carlos010
 
Terug
Bovenaan Onderaan