Aftapplug olie muurvast

Status
Niet open voor verdere reacties.

KTM525exc

Rookie
6 apr 2022
9
29
Was vandaag van plan voor de eerste keer een oliebeurtje uit te voeren aan mijn ktm525exc.
Echter zit de aftapplug van de olie muurvast. Komt geen beweging in. Past alleen een ring/steeksleutel tussen dus dop met ratel of luchtsleutel helaas geen optie. WD40 helpt niet, tik met de hamer op de sleutel ook niet.

Iemand hier ervaring mee of een oplossing voor dit probleem?
 
Hoe vast zit hij? Zo vast?

1649270999743.png
 
waarom een rvs aftapbout? ik moet daar niets van hebben.
dat spul vreet snel vast in schroefdraad.
ik zou ze goed warm rijden en met een passende ring of dopsleutel onder spanning . dan een tik met een 2 kilo hamer op het einde van de sleutel.
als je twijfelt roep er een monteur bij. je zult niet de eerste zijn die het carter laat barsten.
als het lukt na het verversen met een moment sleutel vastdraaien.
het gereedschap heb je zo terug verdiend.
No offence maar als het voor een sleutelaar enkel goed komt als een olieaftapbout met een momentsleutel wordt aangedraaid....dan is er nog heel erg veel te leren voor diegene...of alle hoop is verloren.
 
Laatst bewerkt:
waarom een rvs aftapbout? ik moet daar niets van hebben.
dat spul vreet snel vast in schroefdraad.
ik zou ze goed warm rijden en met een passende ring of dopsleutel onder spanning . dan een tik met een 2 kilo hamer op het einde van de sleutel.
als je twijfelt roep er een monteur bij. je zult niet de eerste zijn die het carter laat barsten.
als het lukt na het verversen met een moment sleutel vastdraaien.
het gereedschap heb je zo terug verdiend.
Zou ook zeker niet mijn keuze zijn, maar misschien dat er voorheen een rvs aftapbout ingedraaid is. Dat zou mogelijk wel verklaren waarom die zo vast zit
 
Zou ook zeker niet mijn keuze zijn, maar misschien dat er voorheen een rvs aftapbout ingedraaid is. Dat zou mogelijk wel verklaren waarom die zo vast zit
ja zou goed kunnen. ik zag laatst bij een gixxer een aftermarket aftapplug met ingebouwde magneet.
die magneet vind ik een prima idee.
maar dat de plug 10mm korter was dan de oem versie niet.
resultaat ,na een als zo vaak te vast gedraaide plug was beschadigde draad in de carterpan.
gelukkig pakte de originele plug nog wel.
dunnere en lichtere blokonderdelen , voorzichtig mannen.
 
No offence maar als het voor een sleutelaar enkel goed komt als een olieaftapbout met een momentsleutel wordt aangedraaid....dan is er nog heel erg veel te leren voor diegene...of alle hoop is verloren.
Voor de mensen die denken dat vast niet vast genoeg is vaak wel een oplossing. En verder bij een ktm met zijn pis aluminium vaak ook beter om maar wel een momentsleutel te gebruiken voordat je alles dol draait.
Ik weet een motorzaak die alles/veel met de hand doet door zijn ervaring, maar bij ktm gebruikt die een momentsleutel, als het dan toch fout gaat is het jammer maar helaas en het risico voor de klant omdat hij er wel klaar mee was. En dat gebeurd niet als je normaal kan sleutelen bij Yamaha/kawa/honda.
 
Als iedereen nou ff intikt op google "ktm 525exc oil change" kun je zien dat die aftap bout op een kutplek zit vlak achter een framebuis met zo'n 2-2,5 cm aan ruimte.
Een standaard dop of momentsleutel past er niet tussen, wel een speciaal steeksleutel voor op een momentsleutel. (maar daś niet voor lossen)

1649332359093.png

Valt mee toch? Gasbrander er op, ringsleutel verlengen met een andere ringsleutel of stuk pijp erover en gas. Al moet je een pijp aan een ringsleutel lassen.. Kan je daarna weer een nieuwe ringsleutel bestellen bij een forumlid. :)
 
Je kunt ook geen goede ringsleutel aanpassen? Bijvoorbeeld aan één kant de ring af flexen zodat er een stuk pijp om kan om het moment te verlengen.
Of een dop inkorten en daarop een stuk ijzer lassen zodat je meer grip hebt?
Kun je onder de aftapplug nog afsteunen zodat je met bijv. met een bandenijzer de dop of ringsleutel op de aftapbout kunt drukken bij kracht zetten?
 
Ik zou er geen probleem mee hebben om het hele blok er onder vandaan te sleutelen. Kun je meteen alles grondig schoonmaken. Eventueel lagers van de achtervork vervangen en zonder schade de bewuste plug eruit draaien met een fatsoenlijke dop, op eventueel een slagtol. Dagje knutselen en klaar is Klara.
 
Ik zou er geen probleem mee hebben om het hele blok er onder vandaan te sleutelen. Kun je meteen alles grondig schoonmaken. Eventueel lagers van de achtervork vervangen en zonder schade de bewuste plug eruit draaien met een fatsoenlijke dop, op eventueel een slagtol. Dagje knutselen en klaar is Klara.
Daar zou ik nu totaal geen zin in hebben als alleen de olie ververst moet worden,..
 
Die plug hoort met 20nm vast te zitten.
Daarbij moet de olie heel vaak ververst worden dus bij zouden er al alarmbellen gaan rinkelen als die plug vast gerot zou zitten.

 
Bekijk bijlage 1747149
Valt mee toch? Gasbrander er op, ringsleutel verlengen met een andere ringsleutel of stuk pijp erover en gas. Al moet je een pijp aan een ringsleutel lassen.. Kan je daarna weer een nieuwe ringsleutel bestellen bij een forumlid. :)
Een dop een stukje inkorten?
En een 3/8' of zelfs 1/4' dop zijn smaller dan een 1/2' dop.
Dat kan ook nog schelen. O-)

Ik kom ook wel eens ergens niet bij..
In dit geval onderstaande inbus verbouwd. Top. :t
IMG20220309110511.jpg
 
Ja een dop inkorten, bij een bepaald type motorblok van een Saab krijg je de bout van de krukaspoelie los door een stuk van de bovenkant van een slagdop af te flexen. Daarop een stuk stevig ijzer te lassen waardoor je tussen het schutbord en de poelie de bout los kan draaien.
Door de dop te verkorten past de kop van de bout nog in de dop en kom je net uit met de dikte van de dop/ ijzer.
Scheelt weer een motorblok uitbouwen.
Vandaar mijn opmerking eerder.
 
Kun je nagaan hoe belangrijk dat dan is.

Bijdehand, maar zoek t bij jezelf, ongeveer een uur voor jij het vraagt bevestigd hij nog weer een keer dat hij de goede kant op draait in antwoord #6.



Het is al gezegd maar nog een keer. Heet stoken.

Ik was al bang voor: De goede kant op draaien O-)


Ik kom ook wel eens ergens niet bij..
In dit geval onderstaande inbus verbouwd. Top. :t
Bekijk bijlage 1747175

Wat heb je er allemaal aan verbouwd dan ?

Oooohhw, je hebt er een stuk vanaf gezaagd !! :P :+

Je lijkt wel zo'n hipster met een ' verbouwde' caferacer O-) ;)



Maar alles bij elkaar... goed warm rijden, sleutel erop en met een vuistje een goede korte droge tik.
En dan is ie los. 100% !

Indien niet is je interpretatie van een goede korte droge tik niet de juiste.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan